kaartautomaat kapot

  • 26 January 2024
  • 19 reacties
  • 392 Bekeken

Wat te doen als een kaartautomaat defect is?

Of als het niet mogelijk is om het saldo op te laden. De automaat gaf steeds aan de kaart terug te nemen. Later in Eindhoven deed de kaartautomaat het wel.


19 reacties

Goedenavond,

Op welk station deed de kaartautomaat het niet?

Heeze, 10 kilometer ten zuiden van Eindhoven. In Eindhoven werkte de kaartautomaat wel, maar dat betekende dat ik buiten de daluren reisde en dus het volle pond moest betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Als de kaartautomaat het niet doet, dan kun je het nummer van de betreffende automaat doorgeven.

Wilde je een kaartje kopen, of saldo op jouw kaart zetten, dan kun je om een vervoersbewijs te hebben met bankpas inchecken of online een kaartje kopen. Als je hierdoor korting misloopt dan kun je deze terugvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Heeze, 10 kilometer ten zuiden van Eindhoven. In Eindhoven werkte de kaartautomaat wel, maar dat betekende dat ik buiten de daluren reisde en dus het volle pond moest betalen.

Welk vervoersbewijs had je dan tussen Heeze en Eindhoven?

Je kunt automatisch opladen activeren vanaf €10.

Op 28 maart 2024 heb ik geen keuzedag op kunnen halen bij de kaartautomaat op station Lelystad, buiten bij de grote klok. Ik heb geen nummer van de automaat. Ik snel moest mijn trein halen. Ik woon in Emmeloord. Ik ben dus niet elke dag in Lelystad. Kan ik alsnog de reis Lelystad - Ede-Wageningen vice versa vergoed krijgen?

Reputatie 7
Badge +3

Op 28 maart 2024 heb ik geen keuzedag op kunnen halen bij de kaartautomaat op station Lelystad, buiten bij de grote klok. Ik heb geen nummer van de automaat. Ik snel moest mijn trein halen. Ik woon in Emmeloord. Ik ben dus niet elke dag in Lelystad. Kan ik alsnog de reis Lelystad - Ede-Wageningen vice versa vergoed krijgen?

Daarvoor zul je telefonisch,via X, Facebook of chat contact op moeten nemen met NS klantenservice. Maar ik geef je weinig hoop.

Dank. Ik ga het proberen. Niet ik deed het fout  maar de kaartautomaat. Het lijkt mij zeer redelijk als ik de vergoeding aanvraag.

Reputatie 7
Badge +3

Dank. Ik ga het proberen. Niet ik deed het fout  maar de kaartautomaat. Het lijkt mij zeer redelijk als ik de vergoeding aanvraag.

Dat hangt er vanaf of de kaartautomaat kapot was, of dat jij te gehaast was om de trein te halen en het daardoor fout ging. Keuzedagen kun je ook eerder ophalen en bij andere ov-automaten ophalen.

Je hebt de keuzedag niet gebruikt, die kun je de volgende keer gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Er is toch vast wel meer dan 1 kaartautomat op heel station Lelystad? Als je geen tijd had om nog een andere automaat te proberen ben je gewoon te laat van huis weg gegaan. En anders is het een kwestie van de volgende trein nemen. Been there, done that. 

Ik moet in de verdediging en mij verantwoorden:

Ik wist niet dat een kaartautomaat gestoord zou kunnen raken, had ik een dag later pas in de gaten;

Ik kan niet eerder reizen omdat ik een heel oude hond thuis laat. Anders zou ik zeker eerder van huis gaan (met onze onvolprezen bus vanaf Emmeloord);

Na de bus heb ik nog 4 minuten de tijd om mijn trein en de vervolgtreinen te halen om daarna op de afgesproken tijd te kunnen arriveren. Ik moet dan heel snel mijn keuze dag op mijn ov chipkaart laden, want dat kan niet van te voren digitaal, want Emmeloord heeft geen station, dus ook geen kaartautomaat.

Dus: mij werd de mogelijkheid om gebruik te maken van een keuze dag ontnomen, van Lelystad naar Ede-Wageningen vice versa (Latijn voor heen en terug) en dat is een flinke dure reis. Ik plan in mijn financiën deze zg gratis reis, wat dus een tegenvaller werd.

Ik vind dat genoemde reis alsnog aan mij vergoed moet worden. Daartoe heb ik voldoende argumenten aangedragen die daarvoor pleiten.

Badge +3

@Calluna ik huil met u mee, maar de argumenten gaan niet op.

Een Keuzedag kan je (eventueel dagenlang van tevoren) laden bij de AH, Coop, Jumbo of zelfs bij de bus voordat je instapt! 😅

De Keuzedag wordt vervolgens actief bij inchecken op een treinstation (buiten de spits) voor de betreffende datum tot 04:00 de volgende dag.

Zie https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker

Reputatie 7
Badge +3

Aan mij hoeft u niets te verantwoorden, want ik ben niet degene aan wie u de vergoeding vraagt. Maar ik kan me wel indenken dat de NS klantenservice dit soort vragen ook gaat stellen. En ja, kaartautomaten kunnen ook stuk, alles kan stuk. Daarnaast zou het ook zo kunnen zijn dat er meer mensen zijn die de automaat (wanneer die wel werkt) willen gebruiken en u daarop moet wachten. Om die reden is het niet onverstandig om meer tijd in te bouwen wanneer u de automaat moet gebruiken.

En het niet de schuld van NS dat u vanwege uw hond niet eerder van huis kan gaan of dat u maar 4 minuten heeft na de bus. NS moet wel zorgen voor werkende automaten, maar zover ik weer ik hebben de meeste stations wel meerdere automaten (zelfs mijn kleine sprinter station heeft er 2). En zoals Robert al aangeeft kan een Keuzedag ook worden opgehaald bij zo'n klein OV-chipkaart automaatje in een supermarkt of gemakswinkel. Dat kan een hoop gestress schelen. Met maar 4 minuten de tijd zou ik zoiets van tevoren geregeld willen hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

@Calluna behalve dat je de keuzedag zelfs al bij de bus had kunnen ophalen, begrijp ik dat je de keuzedag niet alsnog hebt geactiveerd voor de terugreis, aangezien je het hebt over een dure reis v.v. Je had zelfs tijdens jouw overstap in Amsterdam de keuzedag kunnen ophalen, tijd genoeg, zelfs dat heb je niet gedaan.

Kans is daarom klein dat NS jou tegemoet gaat komen. Je had de keuzedag bij een overstap en/of voor de terugweg kunnen activeren. Die niet geactiveerde Keuzedag kun je een volgende keer gebruiken.

Het kan gebeuren dat een automaat kapot is, maar 4 minuten geplande overstap van bus naar trein is tekort om een keuzedag te activeren. Zet hem de volgende keer als je zo krap in de tijd zit van te voren op de kaart.

Badge +3

Die niet geactiveerde Keuzedag kun je een volgende keer gebruiken.

Goed plan, voor wie alleen maar op keuzedagen wil reizen. 🤣

 

Reputatie 7
Badge +3

Die niet geactiveerde Keuzedag kun je een volgende keer gebruiken.

Goed plan, voor wie alleen maar op keuzedagen wil reizen. 🤣

 

Of topic. Ik zal de komende tijd wel moeten. Nog 10 die voor 26 of was het 28 november op moeten (nr. 1 van de 7 tegelijk is tot 26/11 en de rest tot 28/11 geldig). 

RobertD ik heb niet gehuild.

Anderen: goede tip, in supermarkt van te voren keuzedag ophalen

Hond kan nooit mee in dr bus als er werkzaamheden aan het spoor zijn. Zoek daar eens een oplossing voor NS.

Badge +3

Hond kan nooit mee in dr bus als er werkzaamheden aan het spoor zijn. Zoek daar eens een oplossing voor NS.

Dat ligt helemaal aan de chauffeur, maar de NS zegt inderdaad dat het niet mag (ze mogen je weigeren dus).

Op zich kan ik me wel voorstellen dat een chauffeur van een touringcar met vloerbedekking bij nat weer geen honden wil, maar ja iedereen stapt met zijn natte schoenen ook gewoon in!

Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de voorwaarden voor ‘losse voorwerpen’ in een bus (dat mag niet, en alle passagiers moeten een veiligheidsgordel dragen dus staanplaatsen zijn er ook niet).

Hoe dan ook, soms mag een fiets ook gewoon mee… Draai het stuur een kwartslag en leg maar plat in het bagageruim (op eigen risico dat anderen hun bagage erop gooien en je fiets beschadigt).

Reputatie 7
Badge +3

Op zich kan ik me wel voorstellen dat een chauffeur van een touringcar met vloerbedekking bij nat weer geen honden wil, maar ja iedereen stapt met zijn natte schoenen ook gewoon in!

Los van dat, honden kunnen best heel wat haren achterlaten. Ik zie het hier al wanneer de hond van mijn broer hier geweest is. Op het kleed bij de bank en op de salontafel vind ik dan dagen erna nog haren van hem. En het is een Berner Sennen, die hebben nogal wat haar. Ik kan me daarom best voorstellen dat honden o.a. hierom niet meemogen in een touringcar. 

 

Reputatie 7
Badge +3

RobertD ik heb niet gehuild.

Anderen: goede tip, in supermarkt van te voren keuzedag ophalen

Hond kan nooit mee in dr bus als er werkzaamheden aan het spoor zijn. Zoek daar eens een oplossing voor NS.

Maar die werkzaamheden zijn tijdelijk.

Reageer