beantwoord

kan ik mijn rijbewijs terugkrijgen als het is overgedragen aan de bevoegde instanties, en wat zijn deze dan?


Mijn dochters portemonnee is gevonden. Er staat in de mail dat ID en rijbewijs worden overgedragen aan de bevoegde instanties. Kan het rijbewijs dan nog teruggekregen worden? En wat zijn deze bevoegde instanties?

icon

Beste antwoord door Thom 8 July 2022, 18:03

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Rijbewijs bij RDW, ID kan u niet terug krijgen. Die wordt vernietigd. Uw dochter zal een nieuwe moeten aanvragen.

Reputatie 7
Badge +4

Als rijbewijzen of paspoorten e.d. verloren zijn dan is het Rijk bevoegd die in te vorderen en die doet dat ook. Dat is ook de bevoegde instantie en het is bij wet geregeld, hoe vervelend het ook voor u is. 

De gemeente geeft een nieuw rijbewijs en ID uit. Daar zult u ook naar toe moeten om nieuwe exemplaren aan te vragen, u krijgt de oude niet terug. 

Officieel blijven deze documenten eigendom van de overheid en krijgt u ze (tegen betaling) slechts in bruikleen. De overheid kan daarom besluiten ze te vernietigen als u ze bent kwijtgeraakt. 

Reputatie 7
Badge +3

Doe wel aangifte van vermissing, anders kun je geen nieuwe id & rijbewijs aanvragen.

Badge +3

Erg jammer inderdaad dat bij een gevonden portemonnee ‘met inhoud’ (en opsporingsnummer) je die gewoon mag ophalen maar dan zonder pasjes!

Dus je id, rijbewijs, ov-chipkaart(en), bankpasje(s) vernietigen wij (of de instantie waar we ze naar toe zullen sturen, mag allemaal wat kosten dat opsturen).

Met een beetje geluk zitten je zorgpas, afvalpas (voor ondergronde containers en milieustraat), AH Bonuskaart, bibliotheekkaart, collegekaart, donorcodicil etc. er dan nog in (al dan niet met naam/adres/foto).

Heb je veel geluk (en kom je het binnen een dag of twee ophalen bij een balie op het station) dan krijg je vaak gewoon alles terug namelijk! Bij de gemeente (voorheen bij de politie) hetzelfde. 

Zo kan het dus ook! Er moet dan wel een 100% match zijn dat jij het bent, dus iets bij je hebben met foto/adres/geboortedatum, en precies weten wat de verdere ‘inhoud’ van die tas of portemonnee was.

Als ik mijn bankpas verlies blokkeer ik die per direct, maar dat is niet het einde. Want vind (of krijg) ik die later terug, dan is dat prima toch?

Bij een teruggevonden ov-chipkaart ook bedankt, en de (reis)kosten tussen melden van verlies en terugvinden voor mijn rekening natuurlijk, ook al mag iemand anders natuurlijk helemaal niet met mijn kaart reizen (of ov-fietsen huren).

U heeft mijn rijbewijs teruggestuurd naar Veendam via de marechaussee. Ik heb gebeld met de rijkstdienst in Veendam daar is het nog niet gearriveerd. Een collega van u bij de NS vertelde dat het rijbewijs eerst naar de marechaussee wordt gestuurd en dat zij het naar Veendam sturen. Dat is al maanden geleden. Ik wil contact opnemen met de marechaussee. Waar moet ik zijn?

Badge +3

U heeft mijn rijbewijs teruggestuurd naar Veendam via de marechaussee. Ik heb gebeld met de rijkstdienst in Veendam daar is het nog niet gearriveerd. Een collega van u bij de NS vertelde dat het rijbewijs eerst naar de marechaussee wordt gestuurd en dat zij het naar Veendam sturen. Dat is al maanden geleden. Ik wil contact opnemen met de marechaussee. Waar moet ik zijn?

Welkom bij de NS Community!

Zie het gemarkeerde antwoord, een verloren rijbewijs gaat inderdaad naar de RDW maar krijg je niet terug.

Je zult een nieuwe moeten aanvragen, maar het huidige eerst als verloren/gestolen melden. Dat kan via https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-rijbewijs/rijbewijs-kwijt-of-gestolen of bij een balie van de gemeente.

Let op: Het online doorgeven van een vermissing of diefstal via de site van de RDW kost niets. Het doorgeven aan de balie van het Inwonersplein kost € 24,50.

Vraag vervolgens een nieuw rijbewijs aan. Dat kan niet online maar wel (op afspraak) bij de gemeente. Neem een geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) en een pasfoto mee.

Ik wil contact opnemen met de marechaussee. Waar moet ik zijn?

U kunt wel contact op willen nemen met de marechaussee maar u krijgt uw rijbewijs daarmee echt niet terug. Als het al maanden geleden is dat u het bent verloren kunt u er vanuit gaan dat het lang is vernietigd .

Reputatie 7
Badge

http://defensie.nl/organisatie/marechaussee/contact

Badge +3

Dubbele like 👍 voor die pagina, gratis nummer en ook via social media (plus de tip om daar nooit gegevens te delen).

Reageer