beantwoord

klacht over roltrappen station Amersfoort

  • 13 June 2023
  • 15 reacties
  • 344 Bekeken

Sinds bijna één jaar lang (!) doen meerdere roltrappen het niet op station Amersfoort. Op perron 1 bijvoorbeeld, vanaf waar de trein richting Schiphol altijd vertrekt. Voor mijn werk reis ik altijd met een grote en relatief zware koffer. Nu is de lift ook niet altijd de beste optie (ver weg en al snel vol), kortom het zou fijn zijn wanneer de roltrappen gewoon weer in werking kunnen gaan. Kan d’r een monteur naar Amersfoort gestuurd worden, zodat andere reizigers net als ik met bagage gemakkelijker de trein op kunnen stappen?? Ik reis liever met de trein dan met de auto, dit is ook beter voor het milieu.. Daarnaast krijg ik ook liever geen rugproblemen met de trappen die ik nu soms op en af moet met zware bagage. Alvast mijn dank. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 13 June 2023, 18:00

Bekijk origineel

15 reacties

Er zijn vele tientallen roltrappen en liften overal in het land vaak al langdurig defect. De reden is gebrek aan (op maat te vervaardigen) onderdelen en een tekort aan technisch personeel voor reparatie en onderhoud.

Het probleem is vandalisme waarbij veel roltrappen en liften zwaar beschadigd raken. Soms wordt zelfs de hele electronica vernield.

Anders gezegd: geduld is een schone zaak 

Hallo Safiera Kho en welkom bij de NS Community,

 

Helaas kan ik niet inzien wanneer deze gemaakt zullen worden. Zoals Tamzin al aangaf zijn er veel roltrappen liften gesneuveld door vandalisme en is het wachten op onderdelen. Deze zijn niet altijd op voorraad waardoor het soms langere tijd kan duren voordat de lift of roltrap het weer doet.

Reputatie 1

Roltrap op spoor 1 en 2 is al maandenlang kapot. Met de lift mis ik aansluiting Valleilijn. Heel irritant. 
hier moet toch wat aan te doen zijn? 

Reputatie 7
Badge

Helaas is dit niet zo eenvoudig. Vandalisme, tekort aan onderdelen en tekort aan personeel.

Reputatie 7
Badge +2

Specifiek voor deze roltrap geldt dat het een heel oud model is, hij is nog ouder dan de huidige stationshal, waardoor onderdelen (in dit geval een vervangende ketting) slecht verkrijgbaar zijn.

Ze hebben een tijdje terug geprobeerd 'm weer aan de praat te krijgen maar dat resulteerde in een hoop lawaai en uiteindelijk een echt kapotte roltrap. Volgens de info die ik heb wordt herstel in augustus/september verwacht.

Reputatie 1

Dank voor de uitleg Daniel. Het geeft wel te denken als dit geen uitzondering is. In elk bedrijf houd je rekening met afschrijving, onderhoud  en tijdige vervanging van je vitale infrastructuur. Op een treinstation lijkt me dat roltrappen daar onder gerekend kunnen worden. ProRail is toch ook een bedrijf dat bedrijfsmatig werkt mag ik hopen?

Ik sta elke dag met verbazing te kijken op perron 1+2 als er honderden mensen tegelijk over een enkele trap naar boven moeten, van twee treinstellen die ongeveer tegelijk aankomen. Roltrap ligt er voor mijn gevoel al 6 maanden uit. Een hele nieuwe installeren zou toch makkelijker moeten zijn dan de oude repareren. Een roltrap in een winkelcentrum zou nooit 6 maandag uit werking zijn. 
Huidige situatie met die hoeveelheid mensen wachtend, en over een enkele trap, is toch gevaarlijk. Stel er breekt een keer paniek uit. 
mvg een bezorgde reiziger

Reputatie 1

Ik sta elke dag met verbazing te kijken op perron 1+2 als er honderden mensen tegelijk over een enkele trap naar boven moeten, van twee treinstellen die ongeveer tegelijk aankomen. Roltrap ligt er voor mijn gevoel al 6 maanden uit. Een hele nieuwe installeren zou toch makkelijker moeten zijn dan de oude repareren. Een roltrap in een winkelcentrum zou nooit 6 maandag uit werking zijn. 
Huidige situatie met die hoeveelheid mensen wachtend, en over een enkele trap, is toch gevaarlijk. Stel er breekt een keer paniek uit. 
mvg een bezorgde reiziger

Ik ben het hier hartgrondig mee eens. 

Een roltrap in een winkelcentrum zou nooit 6 maandag uit werking zijn. 

Roltrappen in winkelcentra liggen niet in de openlucht zoals op veel stations wat nogal scheelt bij het oplopen van storingen door vocht en temperatuur schommelingen. Daarnaast zijn winkelcentra minder gevoelig voor vandalisme omdat ze buiten de winkeltijden meestal geheel of gedeeltelijk worden afgesloten.

 

Huidige situatie met die hoeveelheid mensen wachtend, en over een enkele trap, is toch gevaarlijk. Stel er breekt een keer paniek uit. 

mvg een bezorgde reiziger

De spoorwegen hebben het de eerste 150 jaar ook zonder roltrappen gedaan dus dat zal wel meevallen. Reizigers kunnen ook de gewone trap nemen.

Reputatie 7
Badge +2

Ik sta elke dag met verbazing te kijken op perron 1+2 als er honderden mensen tegelijk over een enkele trap naar boven moeten, van twee treinstellen die ongeveer tegelijk aankomen. Roltrap ligt er voor mijn gevoel al 6 maanden uit.

Je zit er niet ver naast volgens mij, hij is ergens in het voorjaar stuk gegaan.

Met deze roltrap zit echt alles tegen: Eind augustus is een nieuwe ketting gemonteerd in deze roltrap, daar was het eerst lang op wachten. Daarna heeft ‘ie heel even gedraaid, toen bleek dat door de nieuwe ketting de treden scheefgetrokken werden door versleten tandwielen.
Momenteel wordt de aandrijving gereviseerd en plan is dat de roltrap op 23 oktober weer in bedrijf genomen wordt. Dus ja, op zich heb je dan al bijna een hele nieuwe (vervangen is ook zo simpel niet trouwens, daar zal een buitendienststelling voor nodig zijn en die is niet zo even geregeld).

De spoorwegen hebben het de eerste 150 jaar ook zonder roltrappen gedaan dus dat zal wel meevallen. Reizigers kunnen ook de gewone trap nemen.

Specifiek spoor 1 / 2 op station Amersfoort heeft een complicatie uit het verleden: het perron is aan het uiteinde bij de traverse nogal smal door de aftakking van de PON-lijn die er vlak achter zit. De roltrap is daarmee ook vrij essentieel, ook als ‘ie het niet doet. 
Op dat perron is de trap namelijk vrij smal en is er ook maar één trap (waar de overige perrons er twee aan weerszijden van de roltrap hebben), terwijl er juist op dat perron grote stromen tegelijk uit de trein uit Utrecht komen (nou net een van de drukste herkomstbestemmingen in Amersfoort).

Tussen het voorjaar en eind augustus kon de defecte roltrap nog als vaste trap gebruikt worden, wat welkome capaciteit bood. Nu ligt de roltrap echter open omdat de aandrijving eruit gehaald is, dus moet alles in twee richtingen over die smalle trap. Dat geeft zelfs in het weekend al conflicten, dus in de spitsuren zal het er helemaal een zooitje zijn.

Overigens is deze roltrap ook nog ouder dan het huidige station Amersfoort, dat helpt vast ook niet...

5 okt. Na een hele zomer van spoorwerkzaamheden vandaag weer es de trein genomen. Begon meteen al weer goed met een spoorloper waardoor de trein een flink stuk maar 40km/u mag rijden. Dat stomme wijf stond notabene nog gezellig te zwaaien ook langs het spoor. Maar dan komt het: perron 6 geen roltrap. Niet zo fijn met mijn kniepijn. Lift duurt te lang. Dus rennen! Perron 2: de trein rijdt weer es weg voor mijn neus. Dan de volgende trein maar. Die vertrekt blijkbaar nu ineens van perron 4a. Roltrap op perron 1 is ook een grote puinzooi, dus weer trap en trap af. Eenmaal aangekomen op perron 4a wordt doodleuk meegedeeld dat de trein toch weer gewoon vanaf spoor 1 vertrekt... Uiteindelijk dus 6 trappen moeten nemen en veel tijd verloren. :(

@ebakker

Gaat dit ook over Amersfoort?

Persoonlijk geloof ik de smoesjes over personeelstekorten niet zo meer. Het gaat om achterstallig onderhoud, vandalisme en gebrek aan prioriteit. Alles wordt duurder, maar de kwaliteit wordt alleen maar slechter. En de directeuren steeds rijker.

@ebakker

Gaat dit ook over Amersfoort?

Ja

Reputatie 7
Badge +2

De roltrap op perron 6 in Amersfoort is niet stuk, maar krijgt momenteel planmatig onderhoud.

Reageer