Beste,
Ik zoek een lijst met de 10 (of meer) minstbezochte stations van Nederland in 2022 of 2023. Ik kan nergens cijfers uit dit jaar vinden. Weten jullie of dit overzicht ergens online te vinden is?
Groet!
Beste,
Ik zoek een lijst met de 10 (of meer) minstbezochte stations van Nederland in 2022 of 2023. Ik kan nergens cijfers uit dit jaar vinden. Weten jullie of dit overzicht ergens online te vinden is?
Groet!
Maar is dit iets wat vroeger in NL wel gebeurde dan?
In de jaren 70 en 80 zijn in Nederland grote aantallen kleinere station bijgebouwd met een hele eenvoudige uitvoering. De laatste 25 jaar wordt nog slechts sporadisch een nieuw station gebouwd en je slaat achterover als je dan de kosten ziet. Kijk naar de huidige discussie over het station Hazerswoude.
Bizar toch. Men heeft de mond vol over mobiliteit, vervoersarmoede, bereikbaarheid van dorpen die in knel komt. Stel die luxe eisen dan gewoon naar beneden. Dat er een trein stopt is het allerbelangrijkst, niet het design van het station. Liever een plank op palen dan helemaal niks, bij wijze van spreken.
Ik mis nog Breda-Oost, Berkel-Enschot en Bathmen bijvoorbeeld. Had er allang moeten zijn.
Enschede de Eschmarke, waar anderhalve kip per dag instapt, is bepaald niet luxe, dat is gewoon een simpel kaal perron met een hokje, een bankje en kaartautomaatje. Dat kan voor veel andere nieuwe stationnetjes (die vele malen meer reizigers zullen trekken) ook gelden.
Maar is dit iets wat vroeger in NL wel gebeurde dan?
In de jaren 70 en 80 zijn in Nederland grote aantallen kleinere station bijgebouwd met een hele eenvoudige uitvoering. De laatste 25 jaar wordt nog slechts sporadisch een nieuw station gebouwd en je slaat achterover als je dan de kosten ziet. Kijk naar de huidige discussie over het station Hazerswoude.
Bizar toch. Men heeft de mond vol over mobiliteit, vervoersarmoede, bereikbaarheid van dorpen die in knel komt. Stel die luxe eisen dan gewoon naar beneden. Dat er een trein stopt is het allerbelangrijkst, niet het design van het station. Liever een plank op palen dan helemaal niks, bij wijze van spreken.
Veel provincie- en gemeentebestuurders hebben er een handje van om te proberen allerlei extra zaken die op zich niets met het station te maken hebben onder zo'n stationsproject te schuiven om op die manier de kosten daarvan af te wentelen op ProRail c.q. de rijksoverheid. De kosten voor station Hazerswoude zijn vooral ook uit de klauwen gelopen omdat de gemeente "als onderdeel van het station" ook een tunnel voor het wegverkeer onder het spoor eiste.
Naast enerzijds peperdure nieuwe eisen (milieu, toegankelijkheid, etc.) is anderzijds ook grootheidswaanzin van alle tijden, zie bijv. station Zoetermeer-Lansingerland. Voor ProRail en voor veel gemeenten moet tegenwoordig alles groots, een eenvoudig station zoals in de Eemshaven is meestal niet goed genoeg.
Het ultieme kampioensvoorbeeld van een stationsproject dat qua kosten waanzinnig is geworden is natuurlijk Groningen waar de gemeente er in geslaagd is een heel stadsvernieuwingsproject grotendeels op kosten van ProRail te laten realiseren.
Naast enerzijds peperdure nieuwe eisen (milieu, toegankelijkheid, etc.) is anderzijds ook grootheidswaanzin van alle tijden, zie bijv. station Zoetermeer-Lansingerland. Voor ProRail en voor veel gemeenten moet tegenwoordig alles groots, een eenvoudig station zoals in de Eemshaven is meestal niet goed genoeg.
Status, aanzien en jezelf als gemeente in de spotlights zetten is blijkbaar belangrijker. Wat kan daar nog een hoop geld mee bespaard worden, dat prima in het daadwerkelijke ov gestoken kan worden. Alleen daar heb je iets aan. Het zal de reizigers een biet zijn hoe het station eruitziet, als het maar praktisch, schoon en netjes is met een paar (evt. kleine) voorzieningen en een trein 2x per uur. Meer is niet nodig.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.