beantwoord

Mag je met NS Flex Weekend Vrij op zaterdag een lange 'pauze' maken op een tussengelegen station, zolang je binnen de poortjes blijft?

  • 9 September 2023
  • 2 reacties
  • 146 Bekeken

Ik ben bekend met de regel dat je reis moet beginnen binnen 35 minuten na het inchecken. Ik weet ook dat het instaptarief in rekening wordt gebracht als er meer dan 60 minuten zitten tusssen op hetzelfde station in- en weer uitchecken. (Treinspotters en uitzwaaiers opgelet.)

Maar, aangenomen dat het weekend is, en je hebt een Weekend Vrij abonnement, hoe zit het met lange ‘pauzes’ nemen op tussengelegen stations? Is dat toegestaan, en in welke mate?

 

Ik heb bijvoorbeeld op zaterdag van Rotterdam naar Groningen gereisd met mijn NS Flex Weekend Vrij. Maar ik heb op Utrecht Centraal een lange tussenstop gemaakt. Patatje eten, uitgebreid naar het toilet, even bij de boekenwinkel kijken, nog wat inkopen doen bij de AH to go. Je kent het wel. Ik ben al die tijd binnen de poortjes gebleven, maar mijn uiteindelijke reistijd is anderhalf uur langer geworden (drie intercity’s later).

Heb ik nu ‘te lang’ mijn reis onderbroken? Had ik binnen 35 (of binnen 60) minuten even uit- en weer in moeten checken? Is dit überhaupt wel relevant bij een Weekend Vrij abonnement, aangezien het qua reiskosten geen enkel verschil maakt? (Ik weet dat het bij e-tickets bijvoorbeeld niet uitmaakt.)

 

En in het algemeen, aangezien Utrecht Centraal (binnen de poortjes) een winkelcentrum op zich is, mag je daar gewoon langdurig vertoeven als dit een tussenstop op je route is?

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 9 September 2023, 20:17

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +1

U heeft Weekend Vrij, dus hoe lang u op een station wil blijven is niet belangrijk. U betaalt met weekend vrij sowieso zoals u zelf al aangeeft niets.

Met Weekend Vrij maakt het inderdaad niets uit. Zou u bijvoorbeeld met Dal Vrij in de spits door willen reizen, dan zou ik voordat u verder reist wel even uit- en weer inchecken. Ongeacht of het verplicht is, voorkomt u daarmee mogelijk gedoe.

Reageer