beantwoord

Muntgeld van 5 cent gebruiken om kaart op te laden

  • 5 November 2022
  • 11 reacties
  • 774 Bekeken

Reputatie 2

Beste allemaal,

 

Zijn er NS automaten die muntjes van 5 cent accepteren om mijn persoonlijke OV chipkaart op te laden?

Ik heb het op verschillende stations geprobeerd, maar geen enkele automaat accepteert ze. Terwijl het mij de ideale manier leek om van een aanzienlijke hoeveelheid muntjes af te komen. Uiteraard niet op drukke stations of in de spits, maar als er een paar automaten vrij zijn.

Ik vind het te onbeschoft om met een stapel muntgeld af te rekenen bij een NS loket (als dat uberhaupt kan), net zoals dat ik er in een winkel niet mee afreken om diezelde reden. Storten van muntgeld op de bank kost 6 euro, en dat is best veel in kleingeld (120 muntjes van 5 ct….). 

Weigeren alle OV chip oplaadautomaten munten van 5 cent? (munten van 10 cent worden wel overal geaccepteerd overigens).

 

 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 5 November 2022, 16:14

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi De arme reiziger, welkom bij onze Community.

Als het je op diverse stations niet lukt, dan betwijfel ik of er automaten bestaan die deze mogelijkheid bieden. De automaten kennen sowieso een maximum aantal munten die kunnen worden ingeworpen per transactie. Overschrijd je die hoeveelheid, dan wordt de transactie afgebroken en ontvang je je muntgeld retour.

Bij het loket kan het in principe wel, maar het opladen van een OV-chipkaart aan het loket kost € 0,50 extra.

Reputatie 2

Beste Tomas NS,

 

Bedankt voor het antwoord, jammer. Maar ik neem aan dat ze dan bij het loket de munten ook handmatig moeten tellen? Dat is dan ook niet echt een optie vrees ik. € 0,50 om van je kleingeld af te komen is toch al een heel stuk beter dan de € 6,00 bij de bank (die wel automatisch kan tellen).

Reputatie 7
Badge +3

Waarom geef je het niet gewoon uit in winkels? En dan misschien niet alle munten in 1 keer gelijk, maar iedere keer een paar bij een contante betaling. En winkels, zeker kleinere winkels, zijn vaak blij met klein geld. Zelf moeten ze namelijk geld betalen als zij rolletjes klein geld willen halen bij de bank, dus vraag eens bij winkels waar je zelf vaak komt of je daar je 5 cent muntjes kan inwisselen. 

Badge +3

Wat ik meestal doe met een boel muntgeld is een afgepaste hoeveelheid (zeg €10) in een saladebakje of afsluitbaar zakje, sticker met mijn naam er op en dan afgeven bij een winkel of tankstation (waar ze me kennen).

En dan later terug om het bakje op te halen met een biljet van €10 er in.

Misschien even bij de bank afgeven.

Badge +3

Misschien even bij de bank afgeven.

Dat kost volgens TS dus 6 euro, maar voor bedrijven is het wel gratis. Zie https://www.rabobank.nl/bedrijven/service/betalen-en-ontvangen/biljetten-en-munten-storten

Bij ABN/AMRO https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven/geld-opnemen-en-storten.html € 2,80 per storting + 0.25% over het gestorte bedrag.

Oh, bij Rabo voor particulieren € 2,25 https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betalen-en-opnemen/contant-geld-opnemen-en-storten

Het is overigens wel zoeken naar die automaten… https://www.locatiewijzer.geldmaat.nl/location/5625AA3

Reputatie 2

Bedankt voor alle adviezen, het is natuurlijk een luxeprobleem.

Kleine winkels zitten er steeds minder op te wachten is mijn ervaring, omdat de meeste mensen met pin betalen.

Bij mijn bank kost muntgeld inleveren standaard 6 euro, daar zijn ze volledig duidelijk in. Dat staat in mijn geval niet in verhouding tot de hoeveelheid. Uiteraard gebruik ik het wel bij contante aankopen, maar dat is dan altijd erg weinig. Een automaat lijkt me daarom ideaal, maar dat is uiteraard niet de verantwoordelijkheid van de NS. 

Ik denk dat de eerste oplossing van Robert B inderdaad de beste optie is, zeker in een dorp. Maar ook die kleine winkels blijven dus lang zitten met de kleine munten.

Badge +3

Ik denk dat de eerste oplossing van Robert B inderdaad de beste optie is, zeker in een dorp. Maar ook die kleine winkels blijven dus lang zitten met de kleine munten.

Ligt er natuurlijk aan waar je woont, maar aan de grens zal een tankstation blij zijn met kleingeld omdat buitenlanders (met name Duitsers) graag contant betalen. Zal in Zeeland (toeristen) niet anders zijn.

In ieder geval kunnen bedrijven/winkels munten blijkbaar gratis storten, dus als je een dorpswinkeltje kent dat het voor je wil doen… 😅

Reputatie 7
Badge +1

Al sinds de huidige generatie NS automaten er is-en dat is inmiddels al heel wat jaartjes, hebben ze geen donker kopergeld aangenomen-enkel lichtgekleurd brons, dus vanaf 10 ct. Er was destijds-uiteraard-nogal wat protest omdat alles afronden op x10 ct weer ongerechtvaardigde enorme prijsverhogingen tot gevolg zou hebben.

Idem dito op de meeste bussen-maar sinds daar toch enkel met bankpas betaald kan worden wordt er her en der weer op losse centen afgeprijsd.

@De arme reiziger,

Als je je kleingeld echt niet kwijt geraakt, kan je ook even de grens oversteken. In België is er een tekort.

https://www.hln.be/geld/tekort-aan-muntjes-van-5-10-en-20-cent-betaal-zoveel-mogelijk-gepast-bij-de-handelaars~aacdbe69/

Toen ik recent in België aan een kassa stond, hing er ook een papier waarop er gevraagd werd om ook met "ros" geld te betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

@De arme reiziger,

Als je je kleingeld echt niet kwijt geraakt, kan je ook even de grens oversteken.

“Even de grens oversteken"? Je denkt zeker dat iedereen vlak tegen de grens woont en zo in België is? TS geeft al aan dat hij 6 euro kosten om het bij een bank in de wisselen veel vindt. Echt weer de zoveelste domme ondoordachte opmerking van je. 

 

Reageer