beantwoord

niet overstappen

  • 24 October 2022
  • 16 reacties
  • 399 Bekeken

Ik moet naar Utrecht CS reizen om daar van iemand een pakje in ontvangst te nemen. Ik check uit maar het pakje in ontvangst nemen duurt hooguit tien minuten in totaal. Als ik daarna weer incheck wordt het beschouwd als een overstap. Maar dat wil ik niet. Ik wil gewoon weer aan de reis terug beginnen en opnieuw inchecken. Hoe doe ik dat?

icon

Beste antwoord door Tochjo 24 October 2022, 14:21

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Inderdaad geeft het schermpje aan dat het om een overstap gaat. Dat komt omdat u binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt. Maar u kunt vervolgens gewoon terugreizen naar waar u vandaan kwam.

Dat het als een overstap geregistreerd wordt, is juist in uw voordeel, want dan worden beide reizen gezien als één lange reis en dat is in het tariefsysteem dat NS hanteert goedkoper dan twee afzonderlijke reizen die samen even lang zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Dan zal je dus 25 minuten extra moeten wachten voor dat je weer opnieuw incheckt. Ben wel benieuwd naar de reden hierachter. De reis wordt dan ook duurder. 

Maar als ik gewoon weer terug reis naar het station waar ik aan de reis ben begonnen zegt het systeem dat ik ergens ben vergeten uit en in te checken en betaal ik meer. Toch? En ik heb geen zin om 25 minuten bij het station rond te hangen voordat ik weer incheck.

Badge +3

Nee, het systeem zal bij uitchecken na de terugreis u gewoon uitchecken als u in Utrecht weer opnieuw hebt ingecheckt. U betaalt dan zeker niet meer. Er ontstaat geen probleem, omdat u niet uitcheckt op hetzelfde station als waar u hebt ingecheckt. U hoeft geen 25 minuten te wachten en kunt echt meteen na het inchecken in Utrecht weer gaan reizen.

Dus u zegt dat het systeem dan ‘weet’ dat ik in feite niet in Utrecht ben overgestapt en brengt gewoon een retour naar Utrecht in rekening?

Badge +3

Het systeem toont alleen de melding “Overstap” in plaats van “Ingecheckt” omdat er minder dan 35 minuten zit tussen uitchecken en weer inchecken. Dit is vooral relevant voor reizigers met een abonnement die zijn ingecheckt in de daluren en in de spitsuren moeten overstappen op een andere trein, omdat zij dan weten dat nog altijd het kortingstarief geldt.

In uw geval speelt dat niet en kunt u de mededeling “Overstap” gewoon lezen als “Ingecheckt". U kunt daarna zonder problemen per trein reizen, ongeacht naar welk station u gaat, en als u daar uitcheckt dan betaalt u gewoon voor de reis van Utrecht naar dat station.

(In totaal betaalt u dan, vanwege die overstap, juist minder voor beide reizen samen dan voor een normale retour, omdat NS beide ritten ziet als één lange reis en in het tariefsysteem dat NS hanteert lange reizen gemiddeld per kilometer goedkoper zijn. Een voordeeltje voor u dus, geheel volgens de regels.)

Reputatie 7
Badge +3

Misschien wordt het helderder met een berekening. Stel u gaat van Leiden naar Utrecht, dat is 50 TE (tariefeenheden) en kost vol tarief €10,40. Bij een retour is dat dus €20,80, 2 keer een enkele reis van 50 TE. Maar bij overstappen binnen 35 minuten en terug naar Leiden wordt het gezien als 1 reis van 100 TE en door de langeafstandskorting kost dat €19,00, uw voordeel €1,80. Het maakt voor de overstap in feite niet uit of u overstapt en terug gaag naar uw beginstation of dat u overstapt en naar een ander station reist, het blijft 1 reis waarbij het aantal TE van A naar B wordt opgeteld bij die van B naar C (waar A dus gelijk kan zijn aan C).

Heel duidelijk. Dank jullie wel! 😃

Badge +3

In je Reishisttorie/transactieoverzicht komt het te staan als twee losse ritten, dus mocht je de reis willen declareren dan is dat geen probleem.

Het tweede deel (in feite de teurgreis dus) zal daarbij goedkoper zijn dan de heenreis. Met name bij heel korte en bij lange reizen kan dat flink schelen.

Kom je bijv. uit Groningen (192 TE/km) dan betaal je voor naar Utrecht € 27,30 (2e klas voltarief) en is de terugreis nog maar € 0,60 want na 200 TE zit je aan het maximum.

@Robert B Wat bijzonder! Dus met andere woorden, stel als je een tante zou hebben in Groningen die je eigenlijk niet zo aardig vind, dan zou je kunnen zeggen, Tante kom naar het station, dan drinken wij daar gezellig even koffie en dan ga ik weer. Dan ben je voor minder dan € 28 toch een aardige neef... 😅

Badge +3

@Robert BWat bijzonder! Dus met andere woorden, stel als je een tante zou hebben in Groningen die je eigenlijk niet zo aardig vind, dan zou je kunnen zeggen, Tante kom naar het station, dan drinken wij daar gezellig even koffie en dan ga ik weer. Dan ben je voor minder dan € 28 toch een aardige neef... 😅

Aangezien Groningen geen poortjes heeft kan dat inderdaad prima (tante hoeft niet in te checken).

Als Groningen wel poortjes zou hebben zou tante in kunnen checken met een ov-chipkaart en heeft dan 60 minuten om kosteloos weer naar buiten te kunnen.

Na het koffie drinken loop jij dan even naar buiten (uitcheck) en checkt binnen 35 minuten weer in (overstap).

Die ‘overstap’ moet je sowieso doen omdat je maar beperkt terug mag reizen richting je vertrekstation. Maar kom je zelf uit Groningen (of Amersfoort of zo) dan mag je wel zonder overstap op Utrecht Centraal terugsteken naar bijv. Utrecht Overvecht, waar je op de heenweg al langs gekomen bent.

Die ‘overstap’ moet je sowieso doen omdat je maar beperkt terug mag reizen richting je vertrekstation. Kom je zelf uit Groningen (of Amersfoort of zo) dan mag je wel zonder overstap op Utrecht Centraal terugsteken naar bijv. Utrecht Overvecht, waar je op de heenweg al langs gekomen bent.

Dit snap ik niet helemaal…?!

Badge +3

Dit snap ik niet helemaal…?!

Ik bedoel dat jijzelf op Utrecht Centraal even zult moeten uitchecken voordat je terugreist, dus óók als je het pakketje binnen de poortjes in ontvangst zou nemen.

De boete (bij controle onderweg) voor ‘reizen tegen de reisrichting in’ is 50 euro (bij NS Flex), plus de kosten van een reis voltarief (bij reizen op saldo, je krijgt dan een geel briefje van de conducteur).

Sorry dat ik zo dom ben 😞 maar ik snap helemaal niks van reizen tegen de reisrichting in? Waar kan ik daar meer over lezen? Of kunt u een voorbeeld geven? Kan ik bijv. van Eindhoven naar Den Haag reizen via Den Bosch, Geldermalsen en Utrecht?

Badge +3

U kunt zonder problemen van Eindhoven via Den Bosch, Geldermalsen en Utrecht naar Den Haag reizen als u ingecheckt bent in Eindhoven. Dat is namelijk een route die de reisplanner adviseert en daarmee zit u altijd goed.

Maar stel dat u vervolgens zonder in Den Haag uit en weer in te checken weer een trein terug zou pakken naar Eindhoven. Dan reist u in de richting van het station waar u bent ingecheckt en dat mag niet.

Heel fijn dank jullie allemaal voor de geduldige uitleg 👍

Reageer