"NS spoort niet"


"NS spoort niet"
Donderdag 28 juli 2022
Ik stapte in Rotterdam op de trein van Den Haag naar Eindhoven. Overvol, de trein ervoor was uitgevallen. Instappen duurde een tijd want er moesten eerst mensen uit en daarna kon men instappen, iedereen moest aanschuiven in het middenpad van de wagon en het portaal bij de deuren. Conducteur kon hier niet op wachten, floot en deed de deuren dicht. Passagiers waren nog aan het instappen, kwamen dus niet aanrennen, bagage werd nog ingeladen. Ging net, maar dan ook net, goed. Volgende halte, Breda. Door de drukte moesten mensen die in het portaal stonden uitstappen omdat passagiers met bestemming Breda er anders niet uit konden. Daarna kon er weer ingestapt worden. Ging eigenlijk best goed totdat de conducteur besloot dat het mooi geweest was en opnieuw de deuren sloot terwijl passagiers nog instapten. Zo ook ik. Twee koffers ingeladen en de deuren gingen dicht terwijl ik, nog staand op het perron, met mijn bovenarm tussen de deuren vast kwam te zitten. Ik probeerde in doodsangst mijn arm los te trekken. Gelukkig hadden passagiers meerdere malen aan de noodrem getrokken. Trein kon daardoor niet wegrijden. Ik heb toen kans gezien mijn arm tussen de deuren vandaan te krijgen, met de nodige verwondingen.
Gelukkig kwam er hulp van de NS. Twee mannetjes van de afdeling "handhaving" liepen naar me toe en vroegen hoe ik in godsnaam zo stom kon zijn om na het fluitsignaal naar de trein toe te rennen en  proberen binnen te komen. Ik leg uit dat ik ben uitgestapt omdat anders de passagiers voor Breda er niet uit konden. Antwoord: Hoe kun je in godsnaam zo stom zijn om na het fluitsignaal naar de trein toe te rennen en nog proberen binnen te komen. Dit gebeurde een keer of vier waarna ik opmerkte dat luisteren betekent dat er een interactie moet zijn tussen de oren en wat daar eventueel tussen zit. Antwoord: je moet je koest houden.
Ondertussen zat mijn vrouw volkomen in shock op haar knieën op het perron. Ook hier kwam de NS te hulp; U hoeft niet zo te gillen mevrouw. Op mijn vraag of er een ambulance gebeld kon worden werd niet gereageerd.
Volgens de dokter heb ik een handpalm grootte hematoom boven de elleboog, aan de mediale zijde een schaafwond met hematoom en een contusie bovenarm.
Waardeloos, doet pijn maar daar kan ik mee leven. Wat veel erger is, is de hufterigheid en het totale gebrek aan inlevingsvermogen van het NS personeel. Hierdoor ben ik 5 dagen na het incident nog steeds woedend en beleef ik het steeds opnieuw. Dat is niet goed voor mijn nachtrust en ook mijn vrouw is  nog niet van de shock bekomen.
De NS cancelt heel veel treinen, kort ook veel treinen in en dit terwijl het alsmaar drukker wordt. Nog nooit zag ik zoveel (internationale) reizigers in de trein als nu in de vakantieperiode. Hoe kan NS de veiligheid garanderen? De in- en uitstroom van passagiers moet echt beter gereguleerd worden. Een conducteur kan niet zomaar rücksichtslos op het fluitje blazen maar moet de veiligheid van reizigers voorop stellen. Mijn vrouw en ik zijn zeker niet de enigen die het gevaar van zo dichtbij hebben gezien en gevoeld. Wat als het echt was misgegaan?
Misschien ook handig om het NS personeel bij te scholen in sociale vaardigheden. Mensen die in paniek/shock zijn moet je opvangen op een respectvolle en empathische manier en zeker niet op de manier zoals met ons is gedaan.
Ik heb aangifte gedaan bij de politie van Breda die mij heeft aangeraden ook contact op te nemen met de NS. Vrijdag 29 juli heb ik telefonisch contact gehad met de NS  en een klacht ingediend. Tot op heden geen reactie en dat is toch het minste wat je mag verwachten.


17 reacties

De NS cancelt heel veel treinen, kort ook veel treinen in en dit terwijl het alsmaar drukker wordt. Nog nooit zag ik zoveel (internationale) reizigers in de trein als nu in de vakantieperiode. 

Om het toch wat in perspectief te plaatsen: de cijfers spreken hele andere boekdelen. Afgelopen week was het aantal reizigers zo'n 40% minder dan bijv in de eerste week van juni. De vakantieperiode is op het spoor juist een zeer stille periode. Veel mensen zijn naar het buitenland en studentenabonnementen zijn niet geldig. Aanbiedingen om binnenlandse vakantiegangers te trekken heeft NS al enkele jaren niet meer.

Er worden in tegenstelling tot wat veel mensen beweren ook niet veel treinen gecancelled. Het gaat doordeweeks voornamelijk om een aantal spitstreinen voor forensen en studenten, alles bij elkaar hooguit een paar procent. Wel is het tussen Rotterdam en Eindhoven nu wat drukker door de werkzaamheden bij Geldermalsen en als er dan incidenteel een trein uitvalt kan de volgende trein inderdaad een keer erg druk worden. Maar dat is totaal niet representatief voor de algehele situatie. 

Hallo HuugSchil en welkom bij de NS Community,

 

Ik schrik wel heel erg van je verhaal. Hopelijk gaat het met jou en je vrouw al wat beter. Ik wil je klacht graag doorzetten. Zou je Laura NS een privébericht willen sturen?

Reputatie 1

De NS cancelt heel veel treinen, kort ook veel treinen in en dit terwijl het alsmaar drukker wordt. Nog nooit zag ik zoveel (internationale) reizigers in de trein als nu in de vakantieperiode. 

Om het toch wat in perspectief te plaatsen: de cijfers spreken hele andere boekdelen. Afgelopen week was het aantal reizigers zo'n 40% minder dan bijv in de eerste week van juni. De vakantieperiode is op het spoor juist een zeer stille periode. Veel mensen zijn naar het buitenland en studentenabonnementen zijn niet geldig. Aanbiedingen om binnenlandse vakantiegangers te trekken heeft NS al enkele jaren niet meer.

Er worden in tegenstelling tot wat veel mensen beweren ook niet veel treinen gecancelled. Het gaat doordeweeks voornamelijk om een aantal spitstreinen voor forensen en studenten, alles bij elkaar hooguit een paar procent. Wel is het tussen Rotterdam en Eindhoven nu wat drukker door de werkzaamheden bij Geldermalsen en als er dan incidenteel een trein uitvalt kan de volgende trein inderdaad een keer erg druk worden. Maar dat is totaal niet representatief voor de algehele situatie. 

Ik reis dan waarschijnlijk op het verkeerde traject.

reis van Almere Muziekwijk naar Amsterdam Zuid of Centraal maar treinen zijn overvol, mensen moeten staan, haringen in een ton hebben meer ruimte.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, cijfertjes en zeker gemiddelden zeggen natuurlijk maar weinig. Zeker als je de materieelinzet daar niet in meeneemt. Dat er 40% minder reizigers zijn betekent dus zeker niet dat alle treinen 40% minder vol zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Ik reis dan waarschijnlijk op het verkeerde traject.

reis van Almere Muziekwijk naar Amsterdam Zuid of Centraal maar treinen zijn overvol, mensen moeten staan, haringen in een ton hebben meer ruimte.

Ik heb ook bepaald niet de ervaring dat de treinen stil en rustig waren de afgelopen weken. Vooral de intercity's zitten hier vaak stampvol. Vanuit Zwolle eigenlijk alle kanten wel op, maar vooral in de richting van Amsterdam. Deze treinen blinken sowieso niet echt uit in lengte…

Dat zegt verder natuurlijk niks over het totaal aantal reizigers op een bepaald traject of in totaal. Ook met minder reizigers kun je nog steeds treinen stampvol krijgen.

Tja, cijfertjes en zeker gemiddelden zeggen natuurlijk maar weinig. Zeker als je de materieelinzet daar niet in meeneemt. Dat er 40% minder reizigers zijn betekent dus zeker niet dat alle treinen 40% minder vol zijn.

Ik beweer ook niet dat alle treinen halfleeg zijn maar wel dat de bewering van TS dat er nu in de zomer steeds meer reizigers zijn bijgekomen niet klopt.

Gezien het feit dat de veiligheid hier duidelijk niet was gegarandeerd (nota bene de belangrijkste taak van een conducteur) wil ik u tevens aanraden om hierover een melding in te dienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. 

https://www.ilent.nl/meldformulieren-inspectie-leefomgeving-en-transport

Wat is eigenlijk de procedure in dergelijke gevallen?

De conducteur heeft immers laten zien dat hij / zij de veiligheid niet kon garanderen en dus niet geschikt is voor de uitoefening van zijn / haar primaire taak.

Wordt zo'n hc van de trein gehaald? Komt de wachtdienst erbij?

Of mag en kan dit allemaal zomaar, zolang de trein maar zo veel mogelijk op tijd rijdt?

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend en pijnlijk voorval, snap dat het nog steeds hoog zit @HuugSchil Wat ik niet uit jouw verhaal kan opmaken, was er nu wel of niet gefloten toen je weer instapte? En stond jouw vrouw ook nog op het perron?

Instappers = niet fluiten. 

Een belangrijke les die hier te leren valt: stap niet uit de trein om plaats te maken voor uitstappers. De trein kan zonder u (maar met uw bagage) vertrekken. 

Reputatie 7
Badge +3

De regel is dat je na het fluiten niet meer mag instappen, maar dan moet een HC ook niet gaan fluiten én de deuren sluiten als er overduidelijk nog mensen aan het instappen zijn die al op het perron stonden. Maar misschien moet TS een volgende keer maar zo asociaal zijn om niet even uit te stappen om anderen de kans te geven uit te stappen, eenmaal binnen is binnen en de rest zoekt het maar uit. Dat ga je zo wel krijgen. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is mij laatst opgevallen dat de sluitfluit van deze treinen (ICD) bij de deuren zelf bijzonder slecht te horen zijn. Het is net of ze ergens halverwege de wagons zitten. Wellicht dat TS deze in de menigte/ half in de trein niet heeft gehoord of misschien niet doorhad dat het signaal van zijn trein kwam.

Bij meerdere treinen langs de perrons en drukte is het daardoor ook niet altijd even duidelijk welke trein er fluit. ICM heeft dat volgens mij net zo, maar die zijn een stuk harder en duidelijker.

Wellicht dat TS deze in de menigte/ half in de trein niet heeft gehoord of misschien niet doorhad dat het signaal van zijn trein kwam.

Het lijkt me in dit geval vrij irrelevant. Mensen moeten gewoon de tijd krijgen om uit- en in te stappen, anders kun je het station net zo goed voorbijrijden.

De NS cancelt heel veel treinen, kort ook veel treinen in en dit terwijl het alsmaar drukker wordt. Nog nooit zag ik zoveel (internationale) reizigers in de trein als nu in de vakantieperiode. 

Om het toch wat in perspectief te plaatsen: de cijfers spreken hele andere boekdelen. Afgelopen week was het aantal reizigers zo'n 40% minder dan bijv in de eerste week van juni. De vakantieperiode is op het spoor juist een zeer stille periode. Veel mensen zijn naar het buitenland en studentenabonnementen zijn niet geldig. Aanbiedingen om binnenlandse vakantiegangers te trekken heeft NS al enkele jaren niet meer.

Er worden in tegenstelling tot wat veel mensen beweren ook niet veel treinen gecancelled. Het gaat doordeweeks voornamelijk om een aantal spitstreinen voor forensen en studenten, alles bij elkaar hooguit een paar procent. Wel is het tussen Rotterdam en Eindhoven nu wat drukker door de werkzaamheden bij Geldermalsen en als er dan incidenteel een trein uitvalt kan de volgende trein inderdaad een keer erg druk worden. Maar dat is totaal niet representatief voor de algehele situatie. 



Okay, dit grijze bandje kennen wij nu wel.  Als je ook leest wat andere forumleden plaatsen, zou je inmiddels weten dat het van traject tot traject enorm verschilt...

Reputatie 7
Badge +1

Wellicht dat TS deze in de menigte/ half in de trein niet heeft gehoord of misschien niet doorhad dat het signaal van zijn trein kwam.

Het lijkt me in dit geval vrij irrelevant. Mensen moeten gewoon de tijd krijgen om uit- en in te stappen, anders kun je het station net zo goed voorbijrijden.

Dat sowieso! Maar het kan wellicht verklaren waarom TS zo overvallen werd door de sluitende deuren.

Het was meer iets wat mij afgelopen dagen is opgevallen, nadat ik meermaals met de intercity direct heb gereisd. 

Die waren overigens ook behoorlijk druk allemaal.

De treinen rijdend op de HSL hebben normaliter een goede sluitfluit. Kan zijn dat er een rijtuig minder goed fluit, maar een VIRM is een heel ander verhaal, dichte deuren geeft geen sluitfluit bij die deuren. Een ICM is vergelijkbaar met de HSL treinen en idd verbeterde versie.

Elke conducteur moet, voordat hij of zij het vertrekproces in wil zetten, duidelijk een fluitsignaal geven via de mondfluit of handfluit. Alleen de fluit op de trein is onvoldoende.

De situatie exact inschatten is lastig, ben ik niet bij geweest, maar 1 ding weet ik wel heel zeker, wie er verkeerd gezeten zou hebben, zeker de conducteur zou naar u, als gewonde reiziger omgekeken moeten hebben, mocht de conducteur van mening zijn geweest dat u inderdaad fout bezig was geweest, dan had de collega ook daar op moeten doorpakken. Wat mijn collega ook moet doen op dat moment, is melding maken van een onveilige situatie, ongeacht wie er nu verkeerd zit, een arm tussen de deur is per definitie onveilig en dient serieus bekeken te worden door onze afdeling Safety. 

Hoe dan ook zijn hier missers gemaakt en ik hoop dat het intern goed wordt uitgezocht, want het eindresultaat is niet ok te noemen.

Hallo HuugSchil en welkom bij de NS Community,

 

Ik schrik wel heel erg van je verhaal. Hopelijk gaat het met jou en je vrouw al wat beter. Ik wil je klacht graag doorzetten. Zou je Laura NS een privébericht willen sturen?

Ik heb geen bericht meer ontvangen van HuugSchil, ook na een reminder. Moch TS dit nog wel willen, weest dan van harte welkom. Maar voor nu sluit ik dan wel af.

Reageer