NS uitvallende treinen


Beste NS,

Ik ben voor mijn werk als ZZP’er afhankelijk van de NS treinen, een keuze die zowel economisch als ecologisch van aard is (want co2;..). Echter voel ik mij steeds verder gedwongen om een investering te maken in een auto. Neem alleen deze week; ik heb drie afspraken moeten cancelen omdat de NS-treinen niet reden vanwege deffect materiaal, ik heb meer dan een werkdag in de trein gezeten zonder uiteindelijk op een bestemming terecht te komen. Ik verlies meerdere honderden euro’s aan inkomsten, betrouwbaarheid als ZZP’er en bovenal heel veel tijd. En dit is niet sporadisch.

Ik wil de NS vragen hoe het mogelijk is dat in een land als Nederland het OV zo ontiegelijk onbetrouwbaar kan zijn. (en het is overigens ook nog relatief duur tov andere landen). 

Ik wil er nog wel een qoute ingooien: ‘wij zijn even de conducteur’ kwijt . Dit is toch echt van de zotten.

NS, alsjeblieft, fix je shit. Deze organisatie en beleid is hard op weg om het OV te breken.

 

Lieve groeten,

een toch erg gefrustreerde gebruiker van het spoor...


19 reacties

Nog een kleine update; ik waardeer de moeite en respecteer elke medewerker van de NS. Alleen de frustratie loopt dermate hoog op dat ik dit even moest ventileren. :) 

-vertrouw erop dat jullie er hard aan werken! 

Dat er een keer geen conducteur is voor een trein komt gelukkig niet vaak voor maar het gebeurt wel eens, dit komt dan vaak door of een verstoring of iemand die ziek is. Hierdoor moet er met diensten worden geschoven en dan valt er wel eens een dienst tussen uit waardoor daar geen personeel voor is. Vaak wordt dit wel opgelost maar loopt de trein daardoor vertraging op.

En aan defect materieel of storingen in de infra kan het treinpersoneel niet heel veel doen, behalve proberen om een storing op te lossen voor zover dat in de macht ligt van de machinist of de Hc.

Reputatie 7
Badge +3

En aan defect materieel of storingen in de infra kan het treinpersoneel niet heel veel doen, behalve proberen om een storing op te lossen voor zover dat in de macht ligt van de machinist of de Hc.

Het treinpersoneel kan inderdaad niet veel doen dit soort storigen, als het gebeurt dan gebeurt het, maar als reiziger merk je wel de gevolgen ervan. In mijn Twitter tijdlijn staat het iedere dag wel vol met allerlei meldingen, een selectie van vandaag: persoon op het spoor bij Eindhoven, defecte trein Zwolle - Deventer, aanrijding Nijmegen - Venlo, seinstoring Almere - Lelystad, gestrande trein Dordrecht - Roosendaal, seinstoring Almelo - Hengelo, technisch onderzoek Amsterdam Centraal - Beukelen.

Als je zo'n beetje door het hele land reist voor je werk als ZZP’er en ergens op tijd moet zijn, ondervindt je veel hinder hiervan. En met de huidige ingeperkte dienstregeling is het bij een vervallen trein zo dat je vaker langer moet wachten op een volgende trein. Ik begrijp dus best wel dat TS gefrustreerd is. Dat zou ik ook zijn, ook al begrijp ik de redenen. 

Je kan gefrustreerd zijn maar het helpt je niets. En de opsomming die je nu geeft is maar beperkt op het conto van de NS, als de defecte trein een NS trein is. De infra is zoals je weet van Prorail daar heeft de NS totaal geen invloed op.

Als je met de trein reist moet je nu eenmaal rekening houden dat het niet altijd soepel loopt, maar ga je met de auto dan moet je daar ook rekening mee houden. Enige voordeel van de auto is dat je makkelijker kunt omrijden dan dat een trein dat kan.

Dat wijzen naar ProRail moet ook eens afgelopen zijn. NS is de vervoerder, reizigers hebben niets te maken met ProRail. Als de NS van mening is dat ze door ProRail hun werk niet goed kunnen doen dan is het aan de NS om ProRail daarop aan te spreken. Als consument ga je ook naar de winkel waar je iets gekocht hebt en niet naar de fabrikant van een specifiek onderdeel van het product.

Als de NS van mening is dat ze door ProRail hun werk niet goed kunnen doen dan is het aan de NS om ProRail daarop aan te spreken. 

Dat is natuurlijk precies waar het schort, NS vindt alles wat ProRail doet prima. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kan gefrustreerd zijn maar het helpt je niets. En de opsomming die je nu geeft is maar beperkt op het conto van de NS, als de defecte trein een NS trein is. De infra is zoals je weet van Prorail daar heeft de NS totaal geen invloed op.

Als je met de trein reist moet je nu eenmaal rekening houden dat het niet altijd soepel loopt, maar ga je met de auto dan moet je daar ook rekening mee houden. Enige voordeel van de auto is dat je makkelijker kunt omrijden dan dat een trein dat kan.

Het klopt dat van de genoemde storingen er maar een beperkt aantal op het conto van NS kan worden toegeschreven. Maar voor de reiziger maakt het in principe niet uit of de oorzaak van de vertraging bij NS ligt of bij ProRail, 2 uur te laat op een afspraak is 2 uur te laat. Als reiziger ben je net zo gefrustreerd als de oorzaak bij NS ligt als bij ProRail. En sommige ProRail oorzaak storingen worden nog een tikje erger door iets bij NS of nog weer ergens anders. 

En de opsomming die ik gaf waren alleen de storing die de storingsmelder haalden. Een enkele trein die uitviel, bv door logistiek problemen, viel daar niet eens onder. 

En die frustratie helpt je inderdaad niets, maar alles bij elkaar kan er wel voor zorgen dat sommige treinreizigers toch overstappen op een eigen auto. 

Reputatie 7

Als je met de trein reist moet je nu eenmaal rekening houden dat het niet altijd soepel loopt, maar ga je met de auto dan moet je daar ook rekening mee houden. Enige voordeel van de auto is dat je makkelijker kunt omrijden dan dat een trein dat kan.

Met de auto gaat het 99 van de 100 keer helemaal prima. Met de trein is het helaas toch een ander verhaal. En zeker als je nog over moet stappen op een andere trein (of een bus).

Naast om kunnen rijden is óók nog een groot voordeel van de auto: nooit hoeven overstappen. En nooit (lang) hoeven wachten in de kou op een winderig doorwaai perron.

Ik kom met enige regelmaat later op het werk aan, de autorijdende collega's slechts af en toe eens. En mijn te laat komen is ook meestal (veel) later dan van de autorijders. Ik werk op verschillende locaties, soms moet ik nog een stuk met de bus - als de trein dan 10 minuten te laat is, is die bus weg en mag ik wachten, waardoor ik 30 minuten later ben (maar ook geen GTBV kan aanvragen) Ook in het weekend werk ik soms, de totale reis is daarmee ook tijdrovender geworden met die uurdiensten in Brabant. Het betekent soms 's avonds na het werk 35 minuten wachten op een trein, terwijl vorig jaar in de halfuursdienstregeling ik maar 5 minuten hoefde te wachten. Het zorgt ervoor dat ik in het weekend vaak met een collega in de auto mee rij. Kosten delen ;-) 

Dat NS niets aan infrastoringen en defecten kan doen klopt, dat ligt bij Prorail, maar daar hebben treinreizigers in het geheel geen boodschap aan natuurlijk. Of de hond of de kat bijt maakt niet uit, zij hebben overlast ervan en hebben een vervoerbewijs gekocht bij NS en niet bij Prorail.

Dan kan je zeggen, schaf een auto aan als het ov niet bevalt, maar ik heb niet eens een rijbewijs maar ben wel al sinds mijn studententijd vaste NS-klant en reis in principe graag met ov het land en continent door én zou willen dat iedereen dat deed. Het wordt alleen wel steeds moeilijker en minder prettig (niet alleen om storingen en uitval maar ook vanwege meerdere andere frequent voorkomende discussieonderwerpen op dit forum) en ik begrijp de autorijders helemaal…… en ga misschien toch eens overstag naar het vierwielig blik. Dat moest ik even van me afschrijven…..

 

Reputatie 7
Badge +3

Naast om kunnen rijden is óók nog een groot voordeel van de auto: nooit hoeven overstappen.

Vaak is de reistijd met de auto ook sneller dan met de trein en overig vervoer van/naar het station, ook als er geen vertraging, uitval of storing is. 

De jaren dat ik met de trein naar werk ging deed ik er van huis tot werkadres (lopen, trein, fiets) bijna een uur over, de autorijdende collega's over dezelfde afstand nog geen half uur. Bij werkzaamheden reed ik wel eens mee met een collega die bij mij in de ijk woonde, dat was dan later vertrekken en eerder tuis zijn eind van de middag Dat is een uur per dag, per week 5 uur, bij elkaar per maand zo'n 20 uur, wat gewoon een halve werkweek was. Mijn voordeel was dan weer dat ik door een stuk te fietsen overhield van mijn reiskosten vergoeding en nog wel eens wat geld terug kreeg van NS bij meer dan 30 minuten vertraging. Dat geld is natuurlijk wel lekker, maar snel vergeten als je weer eens 2 uur later dan normaal thuis komt door allerlei treinellende. 

Grappig dat mijn reactie verdraaid wordt, ik zei niet dat er niet geklaagd mag worden tegen de NS maar ik gaf alleen aan dat de oorzaken niet alleen bij de NS lagen.

Het gaat mij alleen om het punt dat mensen zich realiseren dat niet alles bij de NS ligt en dat verstoringen in het OV nu eenmaal meer vertraging met zich mee brengen omdat er niet even 2 kilometer om te rijden is om een obstakel te vermijden zoals dat met de auto wel makkelijker kan.  Als je met het OV reist moet je hier dus rekening mee houden en heb je weer eens te maken met zo'n vertraging dan is dat inderdaad heel vervelend. Toch is het aan jezelf hoe je daar weer mee omgaat en in hoeverre je je laat frustreren door dat soort dingen.

En als het je teveel frustreerd dan is het tijd om een ander vervoermiddel te kiezen.

 

Reputatie 7
Badge

Dat wijzen naar ProRail moet ook eens afgelopen zijn. NS is de vervoerder, reizigers hebben niets te maken met ProRail. Als de NS van mening is dat ze door ProRail hun werk niet goed kunnen doen dan is het aan de NS om ProRail daarop aan te spreken. Als consument ga je ook naar de winkel waar je iets gekocht hebt en niet naar de fabrikant van een specifiek onderdeel van het product.

 

Ja daar wordt ik ook echt moe van. Om dat steeds te lezen. 

Reputatie 7
Badge +1

Vanochtend al weer de volgende storingen het is nu pas 09.40 uur:

 

Wisselstoring tussen Leiden en Den Haag => geen sprinters tussen Mariahoeve en CS

Overwegstoring tussen Dordrecht en Breda => geen treinen tussen Dordrecht-Breda en Dordrecht-Oudenbosch

 

 

Reputatie 7
Badge

Nou ja... de overige lijnen hebben gelukkig nog geen storingen🙏 

Voor voorlopig.

Reputatie 7
Badge +3

Dat wijzen naar ProRail moet ook eens afgelopen zijn. NS is de vervoerder, reizigers hebben niets te maken met ProRail. Als de NS van mening is dat ze door ProRail hun werk niet goed kunnen doen dan is het aan de NS om ProRail daarop aan te spreken. Als consument ga je ook naar de winkel waar je iets gekocht hebt en niet naar de fabrikant van een specifiek onderdeel van het product.

 

Ja daar wordt ik ook echt moe van. Om dat steeds te lezen. 

Er zijn toch echt overmachtsituaties waar een vervoerder weinig aan kan doen. Als ik met de bus reis en de weg is geblokkeerd door een ongeluk dan ga ik niet klagen bij busmaatschappij.

Reputatie 7
Badge

Er zijn toch echt overmachtsituaties waar een vervoerder weinig aan kan doen. Als ik met de bus reis en de weg is geblokkeerd door een ongeluk dan ga ik niet klagen bij busmaatschappij.

Kan je deze informatie misschien ook met @Bemined delen inplaats van alleen met mij steeds.

Waarom zit je steeds achter mij aan? 🎭

Reputatie 7
Badge +3

Ik post wanneer ik daar zin in heb.

Reputatie 7
Badge

Ik post wanneer ik daar zin in heb.

Dat was niet eens mijn vraag. 

Reputatie 7
Badge +3

Het was wel mijn antwoord.

Reputatie 7
Badge

Het was wel mijn antwoord.

Irrelevant.

Fijne dag nog. 

Reageer