NS verandert de uitgiftepunten voor de OV-fiets

  • 21 April 2023
  • 18 reacties
  • 373 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

https://nieuws.ns.nl/ns-verandert-de-uitgiftepunten-voor-de-ov-fiets/

Wat mij betreft een goede ontwikkeling.

De kluis en de carrousel voor OV-fietsen verdwijnen. Op kleinere stations komt in de bestaande fietsenstalling een ‘abri’, een herkenbaar buisframe in blauw en geel. Op wat grotere stations verschijnen de komende tijd 72 ‘paviljoens’, glazen fietsenstallingen, alleen voor OV-fietsen.

 

Vooral naar de werking van dit ben ik erg benieuwd:

De nieuwe typen OV-fietspunten kunnen detecteren als de fiets terug is en weer op slot staat, waarmee de huurperiode wordt afgesloten.


18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie al een probleem. 

Wat gebeurt er wanneer iemand een gewone fiets in het rek van OV-fietsen zet? Wordt dat gedetecteerd? En wie haalt verkeerd geplaatste fietsen weg op een onbemenste locatie?

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie al een probleem. 

Wat gebeurt er wanneer iemand een gewone fiets in het rek van OV-fietsen zet? Wordt dat gedetecteerd? En wie haalt verkeerd geplaatste fietsen weg op een onbemenste locatie?

Oei, hier ben ik ook wel erg benieuwd naar. 😅

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie al een probleem. 

Wat gebeurt er wanneer iemand een gewone fiets in het rek van OV-fietsen zet? Wordt dat gedetecteerd? En wie haalt verkeerd geplaatste fietsen weg op een onbemenste locatie?

Dat weghalen van gewone fietsen in het rek van de OV-fiets zal niet gebeuren. Ik heb dat lange tijd geprobeerd te laten doen bij een deelfietsenrek bij een station in mijn buurt en daar is nooit wat gebeurd. Sterker nog de overeenkomst van deelfietsen werd niet verlengd, bordjes en rek werden weggehaald en inmiddels staat en ligt de stoep daar vol met fietsen en is lift voor een rolstoeler nauwelijks in te komen. In de openbare fietsenstalling op het plein meer dan genoeg lege fietsklemmen.

Reputatie 7
Badge +2

Ik zie al een probleem. 

Wat gebeurt er wanneer iemand een gewone fiets in het rek van OV-fietsen zet? Wordt dat gedetecteerd? En wie haalt verkeerd geplaatste fietsen weg op een onbemenste locatie?

Ik verwacht dat detectie via een draadloze verbinding met het slot plaatsvindt, de verhuur moet immers ook in het systeem verwerkt worden.

Maar verkeerd geparkeerde fietsen gaan gegarandeerd een probleem worden en met de elektronische sloten kan je fiets dan dus niet meer inleveren (want die moet in de fietszone staan voor contact met het slot!) Als verwijderen net zo snel gaat als defecten op selfservice locaties verwijderen kost het met gemak weken tot maanden.

Overigens had NS beter eerst kunnen investeren in het fatsoenlijk werken van die elektronische sloten. Het aantal meldingen van achtergebleven fietsen hier op de community is geëxplodeerd sinds die grootschaliger ingevoerd zijn. Maar zoals we gewend zijn van OV-fiets gewend zijn wordt feedback genegeerd en wat NS handig vindt doorgedrukt.

De uitgiftepunten zijn zeer duidelijk herkenbaar. Indien er fietsen instaan zullen deze opvallen en verwijderd worden. Als er problemen zijn met inleveren kan je altijd contact met ons opnemen zodat we gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen.

Badge +3

Fietshuur met een elektronisch slot wordt inderdaad beëindigd als de fiets zich binnen bereik van een verhuurlocatie bevindt, (helaas) niet via GPS en een dataverbinding maar BlueTooth of WiFi.

Voor mensen die een fiets met een oud slot op zo’n locatie willen stallen zal er een dropbox voor de sleutel moeten zijn, en dan contact opnemen met de Klantenservice. Net zoals nu bij stallingen met fietskluizen.

Wil niet bij voorbaat negatief zijn, maar verwacht inderdaad ook wel de nodige problemen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk vooralsnog dat het wel een positieve ontwikkeling is. Voornamelijk in plaats van de OV-Fiets kluizen. Die waren ook niet alles.

De carousels heb ik zelf nooit gebruikt, zijn er hier wellicht mensen met die er wel eens gebruik van hebben gemaakt? Dit nieuwe systeem lijkt mij een stuk eenvoudiger in het huren en inleveren van de fiets.

De nieuwe stallingen maken wel gebruik van bestaande fietsenstallingsruimte, tot in hoeverre neemt dat ruimte in van de huidige capaciteit (die nu nog niet voor de OV-fiets wordt gebruikt)? Niet op ieder station is de fietsstallingsruimte even royaal aanwezig namelijk… 

Problemen zullen er ongetwijfeld gaan voorkomen, maar laten we dat zien dat als kansen om dingen beter te maken. 😊 (moet het wel gebeuren uiteraard)

Reputatie 7
Badge +3

De uitgiftepunten zijn zeer duidelijk herkenbaar. Indien er fietsen instaan zullen deze opvallen en verwijderd worden. Als er problemen zijn met inleveren kan je altijd contact met ons opnemen zodat we gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen.

Wie gaat die fietsen dan verwijderen? NS of de gemeente?

Badge +3

Wie gaat die fietsen dan verwijderen? NS of de gemeente?

Als het om OV-fietsen gaat die daar niet horen dan is dat NS (oftewel CP&A in opdracht van NS).

Voor reguliere fietsen die OV-fiets plekken innemen, zelf even ‘verplaatsen’ 🤣

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe stallingen maken wel gebruik van bestaande fietsenstallingsruimte, tot in hoeverre neemt dat ruimte in van de huidige capaciteit (die nu nog niet voor de OV-fiets wordt gebruikt)? Niet op ieder station is de fietsstallingsruimte even royaal aanwezig namelijk… 

Op veel kleine stations staan de OV-fietsen in fietskluizen. Die kluizen nemen best wel wat ruimte in, meer dan een zelfde aantal fietsen los gestald in de rekken. Door die kluizen te vervangen door dit soort uitgiftepunten krijg je dan juist meer ruimte, waar dan wellicht ook meer OV-fietsen komen. 

Ik vraag me wel of hoe er dan omgegaan wordt met defecte fietsen. Hoe moet je dit bij een dergelijk uitgiftepunt aangeven? En wat als er meer OV-fietsen staan dan daar horen en het uitgiftepunt vol is en een volgende zijn OV-fiets daar niet meer kan stallen? 

Reputatie 7
Badge +2

Ik vraag me wel of hoe er dan omgegaan wordt met defecte fietsen. Hoe moet je dit bij een dergelijk uitgiftepunt aangeven? 

Op dezelfde manier als bij andere locaties met elektronische sloten: als je de OV-fiets ritinformatie in de app aan hebt staan krijg je na het inleveren in de app de mogelijkheid te zien om een defect aan de fiets te melden.

En ja, deze nieuwe stallingen zullen inderdaad minder ruimte innemen dan de huidige kluizen. Bij fietsboxen is het om het even en bij caroussels zal het ruimtegebruik juist toenemen. In al die gevallen staan de fietsen echter wel binnen op een plek die je alleen met een OV-chipkaart kunt openen. Bij de nieuwe locaties zal vandalisme daardoor wel een groter probleem kunnen worden dan het nu is. De fietsen zijn immers makkelijker te bereiken voor ongenode gasten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me wel of hoe er dan omgegaan wordt met defecte fietsen. Hoe moet je dit bij een dergelijk uitgiftepunt aangeven? 

Op dezelfde manier als bij andere locaties met elektronische sloten: als je de OV-fiets ritinformatie in de app aan hebt staan krijg je na het inleveren in de app de mogelijkheid te zien om een defect aan de fiets te melden.

Dat kun je dus alleen in de app doen. Weer iets wat je als persoon zonder smartfoon dus niet kan doen. Ik had toch al niet de behoefte of noodzaak om een OV-fiets te huren, maar zo gaat dat er ook never nooit komen. 

Reputatie 7
Badge +3

En om het nog een graadje erger te maken: als je Flex gebruikt kun je OV-fiets niet eens uitzetten en loop je het risico dat wanneer je OV-chipkaart gestolen iemand anders op jouw kosten een fiets meeneemt.

Wanneer gaat NS de mogelijkheid bieden om OV-fiets uit te zetten of te pauzeren?

Reputatie 7
Badge +3

In deze reactie werd gemeld dat het wel uit te zetten is. Het zou wel een stuk fijner zijn als dat gewoon met een ‘schuifje’ in Mijn NS kan. Jammergenoeg kan het niet alleen voor de e-bikes uitgezet worden. Ik huur wel regelmatig een OV-fiets, maar vind het risico met de e-bikes eerlijk gezegd onverantwoord hoog. Nu is het nog een pilot, maar het is natuurlijk een kwestie van tijd voor die dingen overal te huur zijn.

De mogelijkheid die je aanhaalt bestaat inderdaad nog steeds. Je blokkeert daarmee OV-fiets in alle vormen en maten en het stallen op rekening. Momenteel dus mogelijk via de klantenservice, maar ik zal de wens om dit via Mijn NS te kunnen doen intern doorzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn voorkeur: OV-fiets kunnen aanzetten op een dag dat ik een OV-fiets zou willen huren. De rest van het jaar graag uitzetten.

Eigenlijk zou ik twee schuifjes willen in MijnNS: gewone OV-fiets en E-OV-fiets. 

Badge +3

Die in Enkhuizen is al kapot (via https://twitter.com/IvanModder/status/1650179817805959170)

Ook lekker handig dat die deur gewoon tegen het achterspatbord van gestalde fietsen slaat (foto is van binnen in het hokje).

Overigens zie ik daar wel een soort van dropbox (voor de fietsen die buiten staan en zo te zien een ‘oud’ slot hebben)?

Oei.. Onhandig! Ik zie dat mijn collega daar melding van heeft gemaakt. Top!

Reageer