beantwoord

onprettige situatie Arnhem Centraal

  • 22 January 2024
  • 23 reacties
  • 691 Bekeken

Gisteravond met de Nightjet naar Innsbruck afgereisd. Opgestapt in Arnhem Centraal en omdat we vroeg uit Zwolle waren gekomen, hadden we dus nog tijd over om in Arnhem wat te eten. Wij zijn niet bekend op station Arnhem Centraal en daardoor liepen we per ongeluk naar de uitgang “Nieuwe Stationsstraat”. Met de lift omhoog vanuit de stationshal en als je dan uit de lift stapt allerlei ongure types die daar staan, een onveilig gevoel, je wordt nauwkeurig opgenomen en er wordt gekeken welke bagage je bij je hebt. Veel afval dat op de grond ligt, er wordt gewoon binnen gerookt, kortom: erg onprettig! En dat gewoon rond zes uur op een zondagmiddag/avond. En nu we hier in Oostenrijk zijn valt ons ( wederom) op hoe goed het hier geregeld is: veel bewaking en politie op de stations, alles erg schoon en netjes. Waarom kan dat in Oostenrijk wel en bij ons in Nederland niet?


Arnhem Centraal, een mooi en efficiënt station, is jammergenoeg voor ons geen visitekaartje voor NS. Wanneer grijpt NS in?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 22 January 2024, 19:30

Bekijk origineel

23 reacties

Hallo Nelleke en Wim en welkom bij de NS Community,


Spijtig dat je deze ervaring hebt ondervonden. Dat is zeker niet de bedoeling. Ik zal je signaal doorzetten dat dit station wat extra aandacht verdient. Hopelijk merk je snel verbetering.​​​​​​

Reputatie 7
Badge +4

Het is geen kwestie van NS. Oostenrijk heeft, net als de meeste landen, hier een ander beleid in, en de volksaard is ook anders. Wat de invloed van individualisering, neo-liberaal beleid  en asociale media is, is te complex voor behandeling hier, vrees ik.

Ik ben het overigens eens met uw waarneming. Ik huppel nogal eens naar het buitenland en als ik terugkom, valt de relatieve grofheid me altijd weer op, zeker in de treinen.  Fact of life, vrees ik.

Reputatie 7

Gisteravond met de Nightjet naar Innsbruck afgereisd. Opgestapt in Arnhem Centraal en omdat we vroeg uit Zwolle waren gekomen, hadden we dus nog tijd over om in Arnhem wat te eten. Wij zijn niet bekend op station Arnhem Centraal en daardoor liepen we per ongeluk naar de uitgang “Nieuwe Stationsstraat”. Met de lift omhoog vanuit de stationshal en als je dan uit de lift stapt allerlei ongure types die daar staan, een onveilig gevoel, je wordt nauwkeurig opgenomen en er wordt gekeken welke bagage je bij je hebt. Veel afval dat op de grond ligt, er wordt gewoon binnen gerookt, kortom: erg onprettig! En dat gewoon rond zes uur op een zondagmiddag/avond. En nu we hier in Oostenrijk zijn valt ons ( wederom) op hoe goed het hier geregeld is: veel bewaking en politie op de stations, alles erg schoon en netjes. Waarom kan dat in Oostenrijk wel en bij ons in Nederland niet?

 

Beste Nelleke en Wim, u slaat de spijker op de kop. Nederland onderscheidt zich hierin van bijv Oostenrijk, Zwitserland, heel Scandinavië. Maar in sommige andere landen is het op bepaalde stations nog erger dan bij ons. Bent u weleens op station Brussel-Zuid geweest bijvoorbeeld? Dan is Arnhem heilig. Breda ook (daar gebeurt ook heel veel op en rond het station wat je eigenlijk niet wilt).

Kortom; zoals @Thom het al verwoord - ook een kwestie van volksaard en een samenspel van beleid.

Nederland heeft veel regels en verboden, maar erg weinig handhaving ervan. 

Reputatie 4

Ik ben het overigens met uw waarneming eens. Ik huppel nog wel eens naar het buitenland en als ik terugkom, valt de relatieve grofheid me altijd weer op, zeker in de treinen.  Fact of life, vrees ik.

Deze asociale cultuur is in Nederland nogal doorgeslagen en het werkt op heel veel zaken. Het relatief hoge aantal stadswachten en BOA's rond het OV (of, nog steeds te weinig!) plus de met poortjes en wanden dichtgetimmerde stations. De clusters CCTV-camera's en ook de harde plastic materialen in de voertuigen. Veel steden in het buitenland hebben het beter, met sfeervolle en kalme stations en treinen met tapijten vloeren. Hier is er de behoefte aan harde verlichting, veel toezicht, hufter-bestendige materialen en zoals eerder benoemd de toch vaak wat norse BOA's. 

Onlangs moest ik op een nachtelijk uur, in de vrieskou, een trein vanaf Amsterdam Centraal hebben en de stationshal was volledig afgesloten. Dus: omlopen via een zijtunnel. Daarna via de IJzijde naar binnen. Afgesnauwd worden door een (waarschijnlijk slecht betaalde) toezichthouder* en daarna direct het perron op. In de gedeelten van het station met zit- echt wachtplekken, die sowiezo al niet erg comfortabel zijn, was niemand welkom. Een algeheel nare ervaring op een station wat anderzijds toch vrij klantvriendelijk is ingericht.

 

*niet dat het mij siert. Maar de onsympathieke houding van deze jongeman in zijn reflectieve hesje gaf mij sterk de neiging om even hard terug te snauwen. Wat een trieste stand van zaken, alleen maar vanwege een dronken uitgaanspubliek wat zich waarschijnlijk nogal wil misdragen.

Reputatie 4

Het is geen kwestie van NS. Oostenrijk heeft, net als de meeste landen, hier een ander beleid in, en de volksaard is ook anders. Wat de invloed van individualisering, neo-liberaal beleid  en asociale media is, is te complex voor behandeling hier, vrees ik.

Ik ben het overigens eens met uw waarneming. Ik huppel nogal eens naar het buitenland en als ik terugkom, valt de relatieve grofheid me altijd weer op, zeker in de treinen.  Fact of life, vrees ik.

Mwoah, Frankrijk, België en een aantal stations in Dld zijn ook niet zo sjiek hoor. Vele malen erger zelfs.

En politie? Dat ligt toch echt bij de Rijksoverheid, welke veel heeft wegbezuinigd in al die jaren. Spoorwegpolitie bestaat niet meer.

Reputatie 4

Ik ben het overigens met uw waarneming eens. Ik huppel nog wel eens naar het buitenland en als ik terugkom, valt de relatieve grofheid me altijd weer op, zeker in de treinen.  Fact of life, vrees ik.

Deze asociale cultuur is in Nederland nogal doorgeslagen en het werkt op heel veel zaken. Het relatief hoge aantal stadswachten en BOA's rond het OV (of, nog steeds te weinig!) plus de met poortjes en wanden dichtgetimmerde stations. De clusters CCTV-camera's en ook de harde plastic materialen in de voertuigen. Veel steden in het buitenland hebben het beter, met sfeervolle en kalme stations en treinen met tapijten vloeren. Hier is er de behoefte aan harde verlichting, veel toezicht, hufter-bestendige materialen en zoals eerder benoemd de toch vaak wat norse BOA's. 

Onlangs moest ik op een nachtelijk uur, in de vrieskou, een trein vanaf Amsterdam Centraal hebben en de stationshal was volledig afgesloten. Dus: omlopen via een zijtunnel. Daarna via de IJzijde naar binnen. Afgesnauwd worden door een (waarschijnlijk slecht betaalde) toezichthouder* en daarna direct het perron op. In de gedeelten van het station met zit- echt wachtplekken, die sowiezo al niet erg comfortabel zijn, was niemand welkom. Een algeheel nare ervaring op een station wat anderzijds toch vrij klantvriendelijk is ingericht.

 

*niet dat het mij siert. Maar de onsympathieke houding van deze jongeman in zijn reflectieve hesje gaf mij sterk de neiging om even hard terug te snauwen. Wat een trieste stand van zaken, alleen maar vanwege een dronken uitgaanspubliek wat zich waarschijnlijk nogal wil misdragen.

 

Omdat wachtruimte tegenwoordig veel daklozen en herrieschoppers aantrekken heben ze deze niet meer, zo oncomfortabel mogelijk of sluiten ze deze af op bepaalde tijden.

 

 

Reputatie 7
Badge

Wachtruimtes trekken inderdaad ongewenst volk dat ook nog eens voor overlast zorgt. Jammer dat de goeden moeten leiden onder de kwaden. En in het buitenland is het gras ook niet groener.

Waarschijnlijk in 1 woord te verklaren waarom het in Nederland niet kan: Bezuinigingen

Gisteravond met de Nightjet naar Innsbruck afgereisd. Opgestapt in Arnhem Centraal en omdat we vroeg uit Zwolle waren gekomen, hadden we dus nog tijd over om in Arnhem wat te eten. Wij zijn niet bekend op station Arnhem Centraal en daardoor liepen we per ongeluk naar de uitgang “Nieuwe Stationsstraat”. Met de lift omhoog vanuit de stationshal en als je dan uit de lift stapt allerlei ongure types die daar staan, een onveilig gevoel, je wordt nauwkeurig opgenomen en er wordt gekeken welke bagage je bij je hebt. Veel afval dat op de grond ligt, er wordt gewoon binnen gerookt, kortom: erg onprettig! En dat gewoon rond zes uur op een zondagmiddag/avond. En nu we hier in Oostenrijk zijn valt ons ( wederom) op hoe goed het hier geregeld is: veel bewaking en politie op de stations, alles erg schoon en netjes. Waarom kan dat in Oostenrijk wel en bij ons in Nederland niet?


Arnhem Centraal, een mooi en efficiënt station, is jammergenoeg voor ons geen visitekaartje voor NS. Wanneer grijpt NS in?

Bent u ooit op station Wien-Praterstern geweest 's avonds? Als u een rustig dorpje in de Alpen vergelijkt met Arnhem, dan gaat het tegenvallen. 

Reputatie 7

Wien- Praterstern (zoiets als Amsterdam- Sloterdijk) is een geval apart. Inderdaad geen prettig station en de directe omgeving ook niet. Wien Hbf is weer keurig netjes, modern en strak, en ook de hele stationsomgeving is schoon, bijna aangeharkt. Dan is Amsterdam CS en omgeving nogal rommelig en vuil.

Het ergst wat ik tot nu toe gezien heb vond ik station Brussel- Zuid en omgeving. Bivakkerende daklozen en verslaafden in een stationstunnel, overlast, diefstal, vernielingen, rondhangende schimmige types, bergen afval en bedelaars etc. En dat in de hoofdstad van Europa🫣 

Reputatie 6

Brussel centraal is ook niet best hoor en wat dacht je van Gare du `nord in Parijs? Ik vind Lelystad ook heel onprettig ‘s avonds. 

De opmerking dat het in Oostenrijk schoon en netjes is herken ik overigens niet, afgelopen zomer rook de omgeving van het station van Innsbruck ook naar een mix van alcohol, tabak en urine.

Reputatie 7
Badge +4

Het topic was natuurlijk het Nederlandse beleid. We kunnen de verloederende stations in België terecht noemen, maar de oorzaak is daar wat complexer. België heeft te maken met een sterke beweging van Algerijnen voor wie de grond in het meer repressieve Frankrijk te heet onder de voeten is geworden. Rond Brussel Noord, dat direct grenst aan een gebied dat zich vanwege het specifieke karakter  zich al sterk in een schemergebied bevindt. erg veel last heeft van Algerijnse medeburgers. Maar daar is de ellende grenzend aan het station. Zuid is vanwege deze problematiek  van een modern en echt representatief station tot een onveilig probleemgebied geworden, zelfs dusdanig dat de Belgische overheid de greep kwijtraakt. 

 

Je kunt echter met het ene kwaad het andere nooit goedpraten. Het zou wijs zijn dit in Nederland te voorkomen door een actiever overheidsbeleid, maar laissez faire is in het huidige efficiency denken nu eenmaal goedkoper.

Ik denk dat we ons tot Nederland moeten beperken. NS wordt min of meer gedwongen binnen dit  neo-liberale beleid een zo goed mogelijke weg te vinden. 

Reputatie 4

Eens met Thom. Het topic ging over Nederland en in een aantal buitenlandse gevallen is het erger. Maar daar hebben de meeste van ons geen last van. Het zal moeten beginnen met stoppen met wegkijken door de politiek en investeren in oplossingen. Hier in Breda hebben B&W lang volgehouden dat het rond het station wel meeviel. Nadat de regionale media er in zijn gedoken en met omliggende bewoners en bedrijven hebben gesproken en met feiten kwamen zijn B&W onder druk van o.a. de gemeenteraad werkelijk gaan kijken wat er aan de hand is. En dat was dus meer dan men dacht (men ging o.a. uit van aangiftes bij de politie maar veel wordt er al niet meer aangegeven omdat er niets mee gedaan wordt en ging het dus al mis bij de beeldvorming). Maar om een monster dat in een aantal jaren de kans heeft gekregen om te groeien weer klein te krijgen is een hele klus. 

Reputatie 7

Ook in Enschede is het met name 's avonds niet al te fris rond het station. Achter het Intercity Hotel wordt gedeald, en er hangen verslaafden rond (vlakbij het station zit ook Tactus (opvang en verslavingszorg). Op het Wilminkplein daar zijn al eerder bankjes weggehaald, niet zonder reden natuurlijk. Bij het appartementencomplex achter het station, bij de fietsenstalling daar, gebeurt ook vanalles. Heb weleens gehoord dat er dealers uit de Randstad per trein naar Enschede gaan om bij het station aan Duitsers te dealen. Regelmatig kwamen aangehouden personen uit het westen van het land. Die Duitse trein uit Münster en Dortmund trekt ook Duitse jongeren naar de coffeeshops. Net als in Venlo.

De gehele stationsomgeving wordt in Enschede trouwens (weer) vernieuwd de komende jaren, nieuw vergroend stationsplein, en er worden veel appartementen gebouwd. Hopelijk helpt dat (een beetje)

@Thom Volgens mij is OV mensenwerk. De zin van zijn. Dasein?🤔

@PaulBSA De politie en het OM hebben het ook druk. 📃📑🙃

 

Reputatie 4

@Thom Volgens mij is OV mensenwerk. De zin van zijn. Dasein?🤔

@PaulBSA De politie en het OM hebben het ook druk. 📃📑🙃

 

Deels waar. Echter is het een keuze om zaken te laten gebeuren. Het is een keuze om een station op dusdanige wijze te bouwen dat het enorm is, vol hoeken en plekken waar men zich kan ophouden zonder gezien te worden en vrij toegankelijk zijn. Om een coffeeshop in de toeleidende straat toe te staan, er een Spar City te laten vestigen die volop alcohol verkoopt. Sinds het nieuwe station er staat is de Willemstraat nog verder in trek geraakt bij daklozen, verslaafden en dealers. Alles bij de hand, schuilplaatsen, drugs, alcohol, bankjes en een park om te hangen. Zonder al te veel handhaving. Had men eerder ingegrepen dan had het niet zo veel politie- en OM inzet gekost als dat het nu gaat kosten om de problemen de baas te worden. 

Reputatie 7
Badge +1

@Thom Volgens mij is OV mensenwerk. De zin van zijn. Dasein?🤔

@PaulBSA De politie en het OM hebben het ook druk. 📃📑🙃

 

Deels waar. Echter is het een keuze om zaken te laten gebeuren. Het is een keuze om een station op dusdanige wijze te bouwen dat het enorm is, vol hoeken en plekken waar men zich kan ophouden zonder gezien te worden en vrij toegankelijk zijn. Om een coffeeshop in de toeleidende straat toe te staan, er een Spar City te laten vestigen die volop alcohol verkoopt. Sinds het nieuwe station er staat is de Willemstraat nog verder in trek geraakt bij daklozen, verslaafden en dealers. Alles bij de hand, schuilplaatsen, drugs, alcohol, bankjes en een park om te hangen. Zonder al te veel handhaving. Had men eerder ingegrepen dan had het niet zo veel politie- en OM inzet gekost als dat het nu gaat kosten om de problemen de baas te worden. 

De Willemstraat ligt op 1,7 km afstand van Arnhem centraal. Dus dat snap ik niet.  De Spar City is gewoon een supermarkt. Op deze manier kan je natuurlijk alles wel verbieden en dan wordt zo'n station helemaal een desolate plek.  

Reputatie 5

@Thom Volgens mij is OV mensenwerk. De zin van zijn. Dasein?🤔

@PaulBSA De politie en het OM hebben het ook druk. 📃📑🙃

 

Deels waar. Echter is het een keuze om zaken te laten gebeuren. Het is een keuze om een station op dusdanige wijze te bouwen dat het enorm is, vol hoeken en plekken waar men zich kan ophouden zonder gezien te worden en vrij toegankelijk zijn. Om een coffeeshop in de toeleidende straat toe te staan, er een Spar City te laten vestigen die volop alcohol verkoopt. Sinds het nieuwe station er staat is de Willemstraat nog verder in trek geraakt bij daklozen, verslaafden en dealers. Alles bij de hand, schuilplaatsen, drugs, alcohol, bankjes en een park om te hangen. Zonder al te veel handhaving. Had men eerder ingegrepen dan had het niet zo veel politie- en OM inzet gekost als dat het nu gaat kosten om de problemen de baas te worden. 

De Willemstraat ligt op 1,7 km afstand van Arnhem centraal. Dus dat snap ik niet.  De Spar City is gewoon een supermarkt. Op deze manier kan je natuurlijk alles wel verbieden en dan wordt zo'n station helemaal een desolate plek.  

Bedoelt hij niet het Willemsplein?

Reputatie 7
Badge +3

PaulBSA heeft het over Breda, niet over Arnhem.

Overigens ben ik zelf wel blij met die Purple Rain en Spar City daar, goed bereikbaar met de trein 😉 Maar kan me voorstellen dat het ook wat onguur publiek aantrekt. Of misschien val ik daar zelf ook wel onder 😁

Reputatie 7

De Willemstraat in Breda was oorspronkelijk een fraaie straat, is in verval geraakt, vervolgens opgeknapt toen het stationsgedrocht er werd neergezet, maar het gaat al jaren weer langzaamaan achteruit.

In Roosendaal heb je de Brugstraat recht vanaf het station, ook ooit (60 jaar en langer geleden) een fraaie straat met monumentale huizen. Als je daar nu komt de laatste jaren, schrik je je rot. Verloedering, leegstand, drugs, drank en criminaliteit. Wat een entree voor Roosendaal....

In veel middelgrote of wat kleinere steden lijken toeleidende straten naar het station de laatste decennia te zijn verworden tot "probleemstraat".

Reputatie 7
Badge +1

PaulBSA heeft het over Breda, niet over Arnhem.

Overigens ben ik zelf wel blij met die Purple Rain en Spar City daar, goed bereikbaar met de trein 😉 Maar kan me voorstellen dat het ook wat onguur publiek aantrekt. Of misschien val ik daar zelf ook wel onder 😁

Dat krijg je dus met topickapers. 😀

Reputatie 7
Badge

Ik gebruik altijd de in/uitgang richting de McDonalds en centrum. Heb daar nooit overlast meegemaakt. Ben wel eens in het busstation geweest en dat voelde inderdaad niet prettig.

Reageer