beantwoord

Ontbrekende informatieborden station Lansingerland

  • 25 November 2022
  • 3 reacties
  • 131 Bekeken

Goedemiddag, eergisteren wilde ik vanuit Zoetermeer naar Gouda dus ik stapte op bij station Lansingerland. Wat me opviel was de totale afwezigheid van digitale informatieborden. Komt dat vanwege een misplaatste vorm van bezuiniging? Ik stond dus eerst op het verkeerde perron omdat echt nergens stond aangegeven op welk perron je moest zijn voor de trein naar Gouda. Ik vroeg het aan iemand en als je naar het andere perron wil moet je helemaal naar beneden en bij het juiste perron weer naar boven. Op die manier zou je dus net de trein kunnen missen en dan moet je een half uur in de kou wachten op de volgende trein. Op elk station in Nederland hangen digitale borden, waarom in vredesnaam niet op station Lansingerland. Blijkbaar gaat men bij de NS er van uit dat iedereen dat weet. Als je er dagelijks komt dan wel ja. Als ik dit station een rapportcijfer zou mogen geven wordt het een magere 3. Verder is het een troosteloos en sfeerloos naargeestig station waar het erg tochtig is. Zorg verdikkie toch voor verbetering. Dit is volgens mij het meest minimalistische station van Nederland, een low budget station. Ik kan er met de beste wil van de wereld niet lovend over spreken.

F.H. Faber

icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 November 2022, 13:24

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Wel opvallend dat in onderstaand artikel op Prorail er juist erg juichend over het station wordt gesproken. 

 

https://www.prorail.nl/nieuws/nieuw-station-lansingerland-zoetermeer-smaakt-naar-meer

Goedemiddag Faber1960 en welkom bij de NS Community.

Iedereen heeft uiteraard een eigen mening over de uitstraling van stations, dat is helaas onvermijdelijk en ik vrees dat ook niet iedereen tevreden zal zijn met hoe een station eruit ziet. Ik vind het er zelf vrij netjes uit zien.

Wat betreft de informatieschermen zijn die echter wel degelijk aanwezig, in ieder geval volgens de onderstaande foto's die ik via Google Streetview kon vinden, genomen in april dit jaar.

Bron
Bron

Bij het perron zelf hangen er inderdaad geen schermen, maar dit zal een bewuste keuze zijn gezien het slechts twee sporen betreft en er één ingang is tot het stationsgebouw, waar het scherm hangt.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is inderdaad een bewuste keuze. ProRail is verantwoordelijk voor de reisinformatieschermen op stations en heeft daar een beleid voor. Het hangt af van het type station, aantal vertreksporen, aantal treinen en of dit verschillende eindbestemmingen zijn welk, waar en hoeveel schermen er hangen op een station. Zie hiervoor https://stations.nl/wp-content/uploads/2021/12/beleid_prorail_omtrent_reisinformatiemiddelen_op_stations.pdf

Zo is de voorwaarde voor een Treinbeeld Perron dat het station minstens de classificatie Plus heeft (Lansingerland is dat niet, heeft classificatie Basis). Een andere voorwaarde voor toepassing van een Treinbeeld Perron is wanneer op 1 spoor meerdere treinen zich gelijktijdig kunnen ophouden en/of er een snelle opvolging van treinen is (≤ 10 minuten). Deze treinen dienen dan een verschillende eindbestemming te hebben. Nu zijn er wel stations die classificatie Basis hebben en wel een Treinbeeld Perron hebben maar daar vertrekken dan bv wel treinen met verschillende eindbestemmingen van een spoor.

Nadeel van geen scherm op het perron is wel dat reizigers dan op het perron niet kunnen zien of en hoeveel vertraging een trein heeft en of een trein vervallen is, daarvoor moet je dan naar zo’n scherm zoals in de foto van Stijn (wat een Treinbeeld Entree is). 

Reageer