beantwoord

Op keuzedag deels in spits reizen


  • Sprinter
  • 3 reacties

Binnenkort ga ik een keuzedag gebruiken. Ik heb 3 ritten in de planning. Van A naar B, van B naar C en van C weer naar A. Voor en na elke rit moet ik in-en uitchecken. De rit van B naar C start waarschijnlijk rond 17:00 uur. Ik neem aan dat er dan op saldo wordt gereisd. De rit van C naar A zal rond 20:00 zijn. Kan ik er dan zeker van zijn dat bij het inchecken mijn keuzedag weer gewoon wordt gebruikt, of kan ik beter een los kaartje kopen voor de rit van B naar C?

 

icon

Beste antwoord door Thom 24 May 2021, 23:59

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Reis je op een doordeweekse dag of een weekenddag? Jouw keuzedag wordt in de daluren aangesproken bij het inchecken voor de nieuwe reis. Of je een voltarief kaartje voor de spitsreis wil kopen is wat jij het makkelijkste vindt.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is de vraag of de keuzedag vervalt na het maken van een reis in de spits. 

Volgens mij is de vraag of de keuzedag vervalt na het maken van een reis in de spits. 

Ja, inderdaad is dat de vraag

Reis je op een doordeweekse dag of een weekenddag? Jouw keuzedag wordt in de daluren aangesproken bij het inchecken voor de nieuwe reis. Of je een voltarief kaartje voor de spitsreis wil kopen is wat jij het makkelijkste vindt.

Doordeweekse dag. 

Reputatie 7
Badge +4

Als u een elektronische keuzedag gebruikt, dan is die de hele dag geldig. Alleen zult u bij een incheck om 17.00 wel op saldo reizen met uw ov-chipkaart, ook al staat de keuzedag er op. Het is niet nodig een los kaartje te kopen. U betaalt bij de uitcheck.

 

Reist u met een papieren keuzedag, dan moet u om 17.00 inchecken met uw ov-chipkaart, en als u incheckt in de daluren uw papieren keuzedag gebruiken.

U kunt er zeker van zijn als u incheckt in de daluren dat de ene keuzedag de hele dag geldig blijft, geen twijfel mogelijk. Hij wordt alleen bij inchecken in de spits niet aangesproken, en u reist dan automatisch op saldo.

 

Zorg wel dat er genoeg geld op staat om in te kunnen checken en genoeg om bij het uitchecken uw reis te kunnen betalen. Veel senioren hebben geen saldo op de kaart als ze alleen met de keuzedagen reizen. 

 

Wilt u geen saldo  laden, dan kunt u ook een e-ticket tegen vol tarief vooraf kopen.

 

U kunt er zeker van zijn als u incheckt in de daluren dat de ene keuzedag de hele dag geldig blijft, geen twijfel mogelijk. Hij wordt alleen bij inchecken in de spits niet aangesproken, en u reist dan automatisch op saldo.

 

 

Dank voor uw antwoord. Dit is waar ik aan twijfelde, nu is het helder.

Reputatie 7
Badge +1

Opgelet! Er is NOG een mogelijke hindernis-er moet tenminste 35 min liggen tussen einde betaalde reis en begin avondreis, anders blijft het gelden als '’overstap! met hetzelfde tarief!!

Badge +3

Opgelet! Er is NOG een mogelijke hindernis-er moet tenminste 35 min liggen tussen einde betaalde reis en begin avondreis, anders blijft het gelden als '’overstap! met hetzelfde tarief!!

Dat is bij een Keuzedag niet het geval. Bij een incheck in de spits en een overstap in de daluren wordt de Keuzedag meteen (weer) aangesproken.

Reputatie 7
Badge +4

Wat @Robert B zegt, is juist. Ik heb het indertijd zelf nog op verzoek van een van de moderatoren hier uitgetest of dat echt wel zo werkte. Het was inderdaad het geval. Ik had het gevoel dat als TS om 17.00 incheckte, het geen reis tot 18.30 zou zijn. Vandaar ook dat volstaan is met het onderscheid inchecken in de spits of  in het dal. Dat impliceert dit ook.

Het is trouwens wel een optie waar ik regelmatig  gebruik van maakte. Het scheelt geld voor senioren in sommige gevallen, met name bij een overstap net na het begin van de daluren. Even omchecken is prettiger dan 35 minuten wachten. Het is een sympathieke uitzonderingsregel voor onze medemensen met een wat gevorderde leeftijd. Het reisgedrag is vaak toch wat anders bij mensen met een keuzedag.

Ik ga een keuzedag gebruiken. Maar mijn beoogde trein stopt hier om 8.57 uur. De eerstvolgende stop is Arnhem-Presikhaaf om 9.00 uur.

ik zou nu een ticket willen kopen van hier (Velp) naar Pr. (2.50 euro) en dan verder reizen op mijn keuzedag. Maar als tachtigjarige kan ik niet snel uit de trein springen, inchecken en dezelfde trein weer nemen.

Kun je zoiets aan de conducteur vragen?

Zijn er andere opties?

vriendelijke groet,

Wim Rensink 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Wimger,

Ook voor keuzedagen geldt er een marge van 5 minuten in uw voordeel. U kunt dus vanaf 8.55 uur inchecken en de keuzedag gebruiken. Zo te zien heeft Velp geen poortjes, maar paaltjes op het perron. Zorg dat u om 8.55 uur incheckt (Geen seconde eerder, kijk naar de tijd op het incheckpaaltje!) en u kunt de trein van 8.57 uur nemen met de keuzedag.

Ik ga een keuzedag gebruiken. Maar mijn beoogde trein stopt hier om 8.57 uur. De eerstvolgende stop is Arnhem-Presikhaaf om 9.00 uur.

ik zou nu een ticket willen kopen van hier (Velp) naar Pr. (2.50 euro) en dan verder reizen op mijn keuzedag. Maar als tachtigjarige kan ik niet snel uit de trein springen, inchecken en dezelfde trein weer nemen.

Kun je zoiets aan de conducteur vragen?

Zijn er andere opties?

vriendelijke groet,

Wim Rensink 

Nee, een conducteur kan uw kaart uitlezen maar kan u niet inchecken, dat kan alleen een paaltje of een poortje.

U kunt met uw keuzedag vanaf 8.55 uur inchecken (tijd staat vermeld op het schermpje). Afhankelijk van waar de paaltjes op station Velp staan kunt dan wellicht de trein van 8.57 uur gewoon halen.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het ook even vragen aan een medepassagier, en laat het even aan de conducteur weten. Dik kans dat hij het zelf voor u doet.

Reputatie 7
Badge +3

Mij lijkt het probleem van inchecken tijdens de middagspits bij gebruik keuzedag te omzeilen door na het traject A naar B niet uit te checken en bij het traject ( in de middagspits vallend) van B naar C niet in te checken. Althans als station B geen poortjes kent (en als je na A-B afgelegd te hebben je ov chipkaart niet voor ander vervoer nodig hebt). Immers onder die omstandigheden is niet herkenbaar dat je in een middagspits trein bent ingecheckt.

Dat hangt van de aankomst en vertrektijd bij B af. Als teveel tijd tussen zit vertrek A en jouw reis tijdens spits vanaf B zit en je krijgt controle dan kunnen daar vragen over gesteld worden.

Mij lijkt het probleem van inchecken tijdens de middagspits bij gebruik keuzedag te omzeilen door na het traject A naar B niet uit te checken en bij het traject ( in de middagspits vallend) van B naar C niet in te checken. 

Dat is niet toegestaan als de verblijfstijd in B langer is dan redelijkerwijs normaal is voor een overstap. Zeker als duidelijk is dat de truc gebruikt wordt om de spitsbeperking te onduiken zul je daar bij controle problemen mee krijgen. 

Bij het verlaten van een station is het overigens verplicht om uit te checken ook als er geen poortjes zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast geld ook dit:

 

Reputatie 7
Badge +4

Mij lijkt het probleem van inchecken tijdens de middagspits bij gebruik keuzedag te omzeilen door na het traject A naar B niet uit te checken en bij het traject ( in de middagspits vallend) van B naar C niet in te checken. Althans als station B geen poortjes kent (en als je na A-B afgelegd te hebben je ov chipkaart niet voor ander vervoer nodig hebt). Immers onder die omstandigheden is niet herkenbaar dat je in een middagspits trein bent ingecheckt.

Dit is in wezen een oproep tot fraude en dat is in strijd met de forumregels. Los van het feit dat het, hierboven uitgelegd, ook nog eens niet klopt. Het overwegen van dit soort zaken wordt inderdaad helaas aangemoedigd door het slappe of ontbrekende controle- en handhavingsbeleid.

Reageer