beantwoord

Op ongebruikt perron staan

  • 19 September 2023
  • 2 reacties
  • 138 Bekeken

Hallo allemaal, 

 

Ik ben treinspotter en kom vaak op het station,

Station Mariahoeve is perfect daarvoor, want daar is een perron waar ze alleen voorbij rijden, dus er stoppen geen treinen, de 2 buitenste perron worden wel gebruikt. Ik kwam daarnet daar treinen spotten en er kwam een bouwvakker/mederwerker (ze zijn daar ook bezig met opknappen, niet op het ongebruikte perron) die zei dat ik daar weg moest gaan, het perron is nergens afgesloten ofzi en heb nog nooit problemen gehad. Mag je op een ongebruikt perron staan? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 19 September 2023, 11:00

Bekijk origineel

2 reacties

Hallo allemaal, 

 

Ik ben treinspotter en kom vaak op het station,

Station Mariahoeve is perfect daarvoor, want daar is een perron waar ze alleen voorbij rijden, dus er stoppen geen treinen, de 2 buitenste perron worden wel gebruikt. Ik kwam daarnet daar treinen spotten en er kwam een bouwvakker/mederwerker (ze zijn daar ook bezig met opknappen, niet op het ongebruikte perron) die zei dat ik daar weg moest gaan, het perron is nergens afgesloten ofzi en heb nog nooit problemen gehad. Mag je op een ongebruikt perron staan? 

Ja, dat mag normaliter tenzij het perron is afgesloten maar dat zou dan aangegeven moet zijn.

Echter een station is geen openbare ruimte maar priveterrein en je bent verplicht daar de aanwijzingen van het personeel van NS c.q. ProRail op te volgen en die mogen je dus bijv. vanwege de veiligheid verzoeken het perron te verlaten. Zolang er geen algemeen verbod is geldt dat overigens eenmalig en kun je er morgen dus gewoon weer gaan staan en afwachten of er dan ook iemand op je af komt.

Het perron is in principe gewoon in gebruik, de eerste en/of laatste sprinter van de dag stopt vaak op het middelste perron.

Reageer