beantwoord

overstap Venlo centraal spoor 3 spoor 1a naar Düsseldorf

  • 20 March 2022
  • 16 reacties
  • 1930 Bekeken

Wie heeft ervaring tav de overstaptijd (7 min) op dit traject? Reizende met bagage zijn we benieuwd of dit haalbaar is voor een doorsnee fitte 40-er.  met vr grt

icon

Beste antwoord door Vareo 20 March 2022, 13:53

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge

Normaal gesproken is 7 minuten genoeg als je een doorgaand plaatsbewijs hebt. Bij vertraging wordt het lastig. Het is best wel een behoorlijk eind lopen. Het beste zorg je ervoor dat je in de IC naar Venlo achteraan zit, des te dichter ben je bij de trap.

Reputatie 7
Badge

Normaal lopen kost zo ‘n drie minuten, omdat de trein naar Düsseldorf een stuk buiten de overkapping staat. Als de lift 2x gebruikt moet worden, of bij een kleine vertraging, wordt het spannend. Bepalend is ook of er veel andere overstappers zijn in beide richtingen, omdat die op ongeveer hetzelfde moment door de smalle tunnel moeten. Eventueel trein een half uur eerder nemen.

Mits de trein uit Eindhoven precies op tijd is (en dat is helaas niet altijd het geval aan het einde van een lang traject) lukt dat. Om uw kansen te verhogen is het zaak om helemaal achteraan in de IC naar Venlo te gaan zitten.

Erg royaal is het niet omdat de trein naar Düsseldorf ver buiten de overkapping vertrekt, dus een minuut of vijf heeft u sowieso nodig. En de trein naar Düsseldorf wacht bij vertraging niet omdat het traject tot Mönchengladbach grotendeels enkelspoor is en omdat anders in Mönchengladbach de aansluiting naar Keulen in gevaar komt.

Of u het risico kunt nemen hangt van uw reis af. Als u in Düsseldorf een vliegtuig of een aansluitende ICE moet halen kunt u beter in Venlo een halfuur speling nemen. Als u in Düsseldorf een dagje gaat winkelen zou ik het risico wel nemen.

Reputatie 7
Badge +4

Zorg er in ieder geval voor dat u uw kaartje voor Duitsland al heeft en die niet nog eens in de stationshal af moet halen. Dan wordt het wel een hele erge sprint, zie boven. Download de DB Navigator.

De aansluiting in Venlo op de trein naar Düsseldorf (vv) is eigenlijk te kort. Er zal vast wel een reden zijn maar ik heb de aansluiting de afgelopen weken nog nooit gehaald (geen lift, niet in- een of uitchecken ). Kunnen NS en DB dat samen niet anders plannen? 

Reputatie 7
Badge +1

DB plant daar niks-als je vaker geweest bent moet je de naam eurobahn zijn opgevallen. IN principe worden de Fahrpläne voor al door NRW vastgesteld.

De planning op zich klopt-de praktijk is anders: vooral als Arnhem er weer eens uit ligt en er veel meer goederentreinen langs hier moeten, is het mis. EN die eb wil ook nogal eens cancellen wegens onvold. personeel met kennis voor NL. Een ander gevolg is dat NAAR DE ze toch vaak te laat zijn, dan is haasten minder nodig-omgekeerd ook vaak al niet, omdat je al ziet het niet te redden.

Een betere opl. zou zijn een extra tunneltje te graven die de ren-afstand flink kan verkorten.

Wachten is totdat eindelijk weer een doorgaande trein-al is het dan vanaf Eindh zou komen.

KOmend vanaf Randstad is nog een ander problem de vaak gemiste krappe aansl te Ehv vanaf de defecte ICD

Reputatie 7
Badge

Het advies is ook een half uur eerder in Venlo aankomen. 

Ik vroeg me af of het al verandert is, want als ik de trein mis, loopt alles in het honderd. ! Ik heb een reis geplant met 2 overstapplaatsen waarvan 1 in Venlo . Van spoor 3 naar spoor 1 A, is dat niet haalbaar in 7minuten ? Ik kom uit Eindhoven met de trein van 7.19 u.

Ik vroeg me af of het al verandert is, want als ik de trein mis, loopt alles in het honderd.

Nee, er zijn ook geen plannen om op korte termijn iets te veranderen.

Badge +3

Ik vroeg me af of het al verandert is, want als ik de trein mis, loopt alles in het honderd. ! Ik heb een reis geplant met 2 overstapplaatsen waarvan 1 in Venlo . Van spoor 3 naar spoor 1 A, is dat niet haalbaar in 7minuten ? Ik kom uit Eindhoven met de trein van 7.19 u.

Een overstap van zeven minuten in Venlo is haalbaar, maar als de hele planning in het honderd loopt als u hem mist, dan zou ik een eerdere trein van Eindhoven naar Venlo nemen indien mogelijk.

Ai ai, dan kan ik idd beter een trein eerder nemen, en toch zeker ‘s morgens vroeg. Dank je voor de reactie !!

Reputatie 7
Badge

Hou er ook rekening mee dat er wel eens treinen uitvallen tussen Venlo en Mönchengladbach vanwege personeelstekort.

Dat meen je toch niet? 🤔 En wat met de reizigers? 

Ik heb NS gecontacteerd en mag met mijn ticket ook een eerdere trein nemen. Hebben jullie daar goede ervaringen mee? 

Reputatie 7
Badge

De reizigers moeten dan een uurtje langer wachten in Venlo. Het overkwam mij begin deze maand. Op maandag 2 oktober viel de trein van 13.05 uit waardoor ik die van 14.05 moest nemen. Daardoor miste ik de aansluiting in Keulen op een IC naar Frankfurt. Mijn treinbinding was hiermee opgeheven en ik kon alsnog met een ICE naar Frankfurt reizen.

Reputatie 5

Die trein uit Mönchengladbach heeft ook regelmatig nogal wat vertraging bij aankomst in Venlo. Door de korte (standaard) keertijd kan die nauwelijks ingelopen worden waardoor je je eventuele overstap in Duitsland ook kan missen. 

De dienstregeling in Duitsland is over het algemeen zo onbetrouwbaar dat ik zelf bij een langere reis naar/door Duitsland al vooraf uitga van een vertraging van 1 tot 2 uur op de eindbestemming. Als je geluk hebt is het minder, maar zeker als je bepaalde tijd ergens moet zijn kun je daar helaas niet vanuit gaan.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb NS gecontacteerd en mag met mijn ticket ook een eerdere trein nemen. Hebben jullie daar goede ervaringen mee? 

Als je een (Super)sparpreis hebt: in Nederland is er geen treinbinding, dus een eerdere trein nemen kan.

Reageer