overstappen in langsrichting

  • 23 October 2022
  • 10 reacties
  • 371 Bekeken

Reputatie 1

Zaterdag 22-10-2022 maakte ik vanaf Amsterdam Centraal een rondreis die mij deed overstappen in ondermeer Amersfoort en Zwolle. “Op hetzelfde perron.” Dat betekent voor veel reizigers (mij inbegrepen) vooral: het perron in dwarsrichting oversteken. Voor degene (of het algoritme) die overstaptijden berekent waarschijnlijk ook.

Er is echter ook “overstappen op hetzelfde perron” in langsrichting (met wellicht Roosendaal als bekend voorbeeld). Dat vraagt meer loop-tijd, naast de speling voor “met vertraging binnenkomen”.

Ik ken (uit spoorse belangstelling) dat eigenaardige spoor 4 in Zwolle. Ik was dus voor in de trein uit Amersfoort gaan zitten, snelde naar de aansluitende Intercity naar Groningen op spoor 3 - en kon slechts vergeefs op de deur-open knop van de achterste deuren drukken. Ik zag veel bekende gezichten in de Sprinter vanaf spoor 14.

Op Amersfoort Centraal is het perron met spoor 5(?) verlengd, met een onwennige fase-verdeling. (Ja, ik heb zo’n begrip als “twee-fasenspoor” niet zelf bedacht.) De trein uit Amsterdam stopte met de kop ongeveer ter hoogte van de traverse. De trein naar Zwolle stond aan het verre eind van de andere fase, overdreven gezegd: bij het voormalige NCS-station. Moet dat zo: in langsrichting, en dan ook met maximale tussenruimte? (Denk aan Amsterdam Centraal, hoe de treinen althans vroeger elkaar bijna raakten op de fase-scheiding.)

Laat ik het onderstaande hierbij plakken, in plaats van er een afzonderlijk topic van te maken:

Ik was onder de tientallen reizigers die aan het eind van de middag met de vervangende bus uit Hoogeveen in Meppel belandden. We wachtten op de Intercity naar Rotterdam. (Dat was volgens de Reisplanner. We waren over die hoge voetbrug vanaf de bus gekomen, en misten de puf om aan het andere uiteinde van het perron op de bestemmingsbak (hoe heet dat ding officieel?) te kijken.) Als eerste trein verscheen echter de Sprinter (uit Groningen) naar Zwolle. In Zwolle werd dat (overeenkomstig de Reisplanner) van spoor 14 naar spoor 5, voor diezelfde IC Rtd. Gelukkig was er een dame in NS-blauw (perron-opzichter? conducteur?) die haar stembanden opofferde door reizigers richting Amsterdam te verwijzen naar de trein naar Amersfoort op spoor 4. Ik mag hopen, dat alle “Amsterdammers” die raad opgevolgd hebben, want toen we uit Amersfoort (na weer die overstap in lansgrichting) vertrokken, was net rechts van ons die IC Rtd binnengelopen. Die overstap zou mislukt zijn.

Ik betuig dus bij deze mijn erkentelijkheid aan die dame in Zwolle: zij gaf de raad die de Reisplanner had behoren te geven.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Spoor 5 in Amersfoort is een rare momenteel inderdaad: normaal staat de IC uit Amsterdam daar onder de traverse sinds de aanpassingen aan de perronfasen (waarbij tussen 5a en 5b alleen een sein en geen wissel meer zit).

Het viel me laatst al op dat op 5a aan de westkant van de traverse een blauwe lamp staat. Dus blijkbaar willen ze de IC uit Amsterdam nu niet op de oorspronkelijk bedachte plek laten stoppen, maar eerder. Wellicht om te voorkomen dat reizigers voor de pendel naar Zwolle in Amsterdam belanden? Als je aan de 5b-zijde de trap af komt is 5b immers nog een eindje lopen en eerder stond de trein naar Amsterdam daar dan nog.

De blauwe lamp staat er namelijk pas sinds die pendel rijdt.

Badge +3

Los van stationsspecifieke eigenaardigheden: er wordt in de reisplanner wel rekening gehouden met het soort overstap. Voor het oversteken van het perron wordt twee minuten gerekend, voor een overstap in de lengterichting op hetzelfde perron drie minuten.

Reputatie 7
Badge

Ik was gistermiddag ook in Amersfoort en het viel me op dat een IC helemaal aan het uiteinde van het perron stopte waardoor overstappende reizigers een gigantisch eind moesten lopen. En waarschijnlijk ook aansluitingen gemist hebben. Niet echt klantvriendelijk.

Reputatie 6
Badge

Fraai is het niet, maar spoor 4 is het enige vrije spoor in Zwolle op dit moment. Net als 5B in Amersfoort (in het weekend is 4A wel vrij, maar daar kun je niet komen zonder Connexxion in de weg te zitten). Kortom, andere plekken voor de extra trein tussen Zwolle en Amersfoort is er niet. De reguliere intercity's Rotterdam - Groningen/Leeuwarden sluiten in Amersfoort inderdaad niet aan op de treinen naar Amsterdam. Daarvoor rijdt nu juist die pendeltrein (en dat zou in de reisplanner zichtbaar moeten zijn). Dat veel reizigers uit gewoonte in een overvolle intercity blijven zitten die geen aansluiting biedt, kan NS alleen iets aan veranderen door reizigers heel actief op de extra trein te wijzen. Fijn dat er in Zwolle een assertieve medewerker was. Ik heb ook een omroepbericht langs horen komen. Wat zou nog meer helpen? De overstaptijd valt in ieder geval niets aan te veranderen. Dat kan niet anders gegeven alle beperkingen in hoeveelheid perrons, wissels, enzovoorts.

Reputatie 7
Badge +2

De reguliere intercity's Rotterdam - Groningen/Leeuwarden sluiten in Amersfoort inderdaad niet aan op de treinen naar Amsterdam. Daarvoor rijdt nu juist die pendeltrein (en dat zou in de reisplanner zichtbaar moeten zijn).

….

De overstaptijd valt in ieder geval niets aan te veranderen. Dat kan niet anders gegeven alle beperkingen in hoeveelheid perrons, wissels, enzovoorts.

Aan de overstaptijd zelf is wellicht niets te veranderen, maar aan de haalbaarheid van de overstap wel degelijk. Zoals TS al aangeeft (en ik later ook bevestigde) stopt de trein van/naar Amsterdam met de kop bij de traverse in Amersfoort sinds die pendeltrein rijdt. Spoor 5A loopt tegenwoordig nog een stuk verder door ten oosten van de traverse, dus het zou aanzienlijk helpen als de trein uit Amsterdam gewoon weer onder de traverse staat zoals sinds de aanpassing van de perronfasen het geval was.

Vanuit de pendel uit Zwolle heb je slechts 3 minuten om over te stappen op de trein naar Amsterdam. Als je dan in Zwolle ook nog achteraan instapte is 3 minuten veel en veel te weinig om helemaal vanaf 5B naar voorbij de traverse te lopen. Zou de trein uit Amsterdam gewoon op de normale plek staan dan heb je twee treinen met de koppen naast elkaar waar alleen een sein tussen staat en kan je met gemak in 3 minuten overstappen.

Sinds de wijziging van de fasen op 5 is een overstap van 5A naar 4A trouwens ook niet meer recht oversteken, dus dat lost eigenlijk weinig op (vooral omdat er een gebouw in de weg staat op de plek waar je zou moeten oversteken dan). Connexxion zou je weinig last van moeten hebben op tijden dat de Barneveld Zuid-pendel niet rijdt, maar 4A is zoals gezegd ook al niet ideaal.

Reputatie 6
Badge

Aan de overstaptijd zelf is wellicht niets te veranderen, maar aan de haalbaarheid van de overstap wel degelijk. Zoals TS al aangeeft (en ik later ook bevestigde) stopt de trein van/naar Amsterdam met de kop bij de traverse in Amersfoort sinds die pendeltrein rijdt.

De blauwe lamp is juist neergezet om de zichtbaarheid van de pendeltrein te vergroten. Ik had het liever ook anders gezien, maar dit schijnt in de praktijk toch beter te zijn.

 

Connexxion zou je weinig last van moeten hebben op tijden dat de Barneveld Zuid-pendel niet rijdt, maar 4A is zoals gezegd ook al niet ideaal.

Het zou alleen in de avond en op zondag kunnen. In de avond blijkt bij nader inzien spoor 4A nog best vaak gebruikt te worden voor allerlei treinen naar Bokkeduinen. Dan houden we alleen zondag over. Komende zondag zijn er doorgaande treinen. En ook op zondag 6, 13, 20 en 27 november. Kortom: alleen op zondag 4 december zijn er wellicht opties.

Reputatie 7
Badge +2

De blauwe lamp is juist neergezet om de zichtbaarheid van de pendeltrein te vergroten. Ik had het liever ook anders gezien, maar dit schijnt in de praktijk toch beter te zijn.

Kan ik iets bij voorstellen omdat het perron krom loopt daar, waardoor de pendeltrein weg kan vallen achter een andere trein. Alleen heeft dat de overstap naar Amsterdam feitelijk onhaalbaar gemaakt.

En waarom moet die pendeltrein eigenlijk zichtbaar zijn: voor reizigers die in Amersfoort instappen is ‘ie niet relevant, want voor aansluitingen in Zwolle kun je beter een paar minuten eerder de reguliere trein pakken. Het gaat dus puur om de reizigers die uit Hilversum en Amsterdam komen, maar die kan je via een omroep informeren dat de pendeltrein voor de trein waarmee ze aankwamen staat.

Ik zal eens kijken naar de rijwegen. Het zou dan sowieso alleen in de avond en op zondag kunnen. Zou de verandering in vertrekspoor meer verwarring opleveren, waardoor uiteindelijk meer mensen de overstap missen?

Valt of staat met de reisinformatie lijkt me. Maar zie vooral ook het bovenstaande.

Reputatie 6
Badge

En waarom moet die pendeltrein eigenlijk zichtbaar zijn: voor reizigers die in Amersfoort instappen is ‘ie niet relevant, want voor aansluitingen in Zwolle kun je beter een paar minuten eerder de reguliere trein pakken.

Ook reizigers vanuit Amersfoort wil je toch in de pendel hebben? Hoe meer die pendel afroomt van de reguliere IC's, hoe beter het wordt voor de drukteverdeling. 

Valt of staat met de reisinformatie lijkt me. Maar zie vooral ook het bovenstaande.

Ik heb e.e.a. uitgezocht en aangepast in het bericht. Het lijkt maar op 1 dag opportuun.

Reputatie 7
Badge +2

De extra drukte komt toch juist door de stremming op de Hanzelijn, dus van reizigers uit de richting Amsterdam of Hilversum en niet vanuit Amersfoort zelf. Vanuit Amersfoort heb je vooral nadeel als je die pendel neemt, zeker als je in Zwolle moet overstappen. Dan wordt de overstap immers korter.

Hooguit Den Haag - Zwolle zou voor extra drukte in de 500/600 kunnen zorgen, maar om die in de pendel te krijgen heb je ook een omroep nodig want de reisplanner zal altijd de reguliere trein adviseren omdat zo de verbinding sneller is.

Reputatie 6
Badge

De extra drukte komt toch juist door de stremming op de Hanzelijn, dus van reizigers uit de richting Amsterdam of Hilversum en niet vanuit Amersfoort zelf. Vanuit Amersfoort heb je vooral nadeel als je die pendel neemt, zeker als je in Zwolle moet overstappen. Dan wordt de overstap immers korter.

Hooguit Den Haag - Zwolle zou voor extra drukte in de 500/600 kunnen zorgen, maar om die in de pendel te krijgen heb je ook een omroep nodig want de reisplanner zal altijd de reguliere trein adviseren omdat zo de verbinding sneller is.

Amersfoort-Zwolle kan prima met de pendel. En 1x/uur Amersfoort-Leeuwarden en Amersfoort-Groningen ook (tegen kortere reistijd). Den Haag - Zwolle is alleen met de pendel sneller. De reguliere IC sluit in Utrecht niet aan op de 2000. Dan ben je 15 minuten langer onderweg.

Reageer