Zaterdag 22-10-2022 maakte ik vanaf Amsterdam Centraal een rondreis die mij deed overstappen in ondermeer Amersfoort en Zwolle. “Op hetzelfde perron.” Dat betekent voor veel reizigers (mij inbegrepen) vooral: het perron in dwarsrichting oversteken. Voor degene (of het algoritme) die overstaptijden berekent waarschijnlijk ook.
Er is echter ook “overstappen op hetzelfde perron” in langsrichting (met wellicht Roosendaal als bekend voorbeeld). Dat vraagt meer loop-tijd, naast de speling voor “met vertraging binnenkomen”.
Ik ken (uit spoorse belangstelling) dat eigenaardige spoor 4 in Zwolle. Ik was dus voor in de trein uit Amersfoort gaan zitten, snelde naar de aansluitende Intercity naar Groningen op spoor 3 - en kon slechts vergeefs op de deur-open knop van de achterste deuren drukken. Ik zag veel bekende gezichten in de Sprinter vanaf spoor 14.
Op Amersfoort Centraal is het perron met spoor 5(?) verlengd, met een onwennige fase-verdeling. (Ja, ik heb zo’n begrip als “twee-fasenspoor” niet zelf bedacht.) De trein uit Amsterdam stopte met de kop ongeveer ter hoogte van de traverse. De trein naar Zwolle stond aan het verre eind van de andere fase, overdreven gezegd: bij het voormalige NCS-station. Moet dat zo: in langsrichting, en dan ook met maximale tussenruimte? (Denk aan Amsterdam Centraal, hoe de treinen althans vroeger elkaar bijna raakten op de fase-scheiding.)
Laat ik het onderstaande hierbij plakken, in plaats van er een afzonderlijk topic van te maken:
Ik was onder de tientallen reizigers die aan het eind van de middag met de vervangende bus uit Hoogeveen in Meppel belandden. We wachtten op de Intercity naar Rotterdam. (Dat was volgens de Reisplanner. We waren over die hoge voetbrug vanaf de bus gekomen, en misten de puf om aan het andere uiteinde van het perron op de bestemmingsbak (hoe heet dat ding officieel?) te kijken.) Als eerste trein verscheen echter de Sprinter (uit Groningen) naar Zwolle. In Zwolle werd dat (overeenkomstig de Reisplanner) van spoor 14 naar spoor 5, voor diezelfde IC Rtd. Gelukkig was er een dame in NS-blauw (perron-opzichter? conducteur?) die haar stembanden opofferde door reizigers richting Amsterdam te verwijzen naar de trein naar Amersfoort op spoor 4. Ik mag hopen, dat alle “Amsterdammers” die raad opgevolgd hebben, want toen we uit Amersfoort (na weer die overstap in lansgrichting) vertrokken, was net rechts van ons die IC Rtd binnengelopen. Die overstap zou mislukt zijn.
Ik betuig dus bij deze mijn erkentelijkheid aan die dame in Zwolle: zij gaf de raad die de Reisplanner had behoren te geven.