Parkeren bakfiets op Arnhem NS

  • 25 May 2023
  • 12 reacties
  • 243 Bekeken

Regelmatig breng ik onze 3 kinderen met de bakfiets naar de opvang en naar school en ga dan richting Arnhem CS om de trein te halen. 

Aan de Sonsbeekzijde zijn in de bewaakte stalling geen plekken om de bakfiets te parkeren, dus wijk ik uit naar de hoofdzijde. Daar zijn slechts zo'n 10 plekken om grote fietsen te parkeren tot na 17.00 uur. Iets meer plekken zijn er als je voor16.00 uur je fiets weer ophaalt. In mijn geval is dat nooit haalbaar. Beste NS, willen jullie in deze tijd waarin veel meer mensen op de fiets naar het station komen (en de auto in de stad vervangen door een grotere fiets, zoals de bakfiets), meer plekken maken voor het parkeren van grotere fietsen? 

In de kelder van het station zijn nog meer dan voldoende plekken vrij om extra ruimte voor grote fietsen te creeren.

 

Veel dank!

Claasje

 


12 reacties

Goedemorgen claasjer en welkom bij de NS Community.

Jammer om te lezen dat je vaak jouw fiets niet meer kwijt kan in deze stalling. Het overgrote deel van de gebruikers van stallingen zal echter een reguliere fiets hebben, dus zijn stallingen voornamelijk ook gebouwd voor dat type fiets. De capaciteit voor buitenmodel fietsen is dan logischerwijs gelimiteerd.

Dat gezegd hebbende zal ik je constatering wel doorgeven, maar ik verwacht niet dat dit op korte termijn zal veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is jouw keuze om 3 kinderen in een bakfiets te willen vervoeren en door te fietsen naar het station. Meer bakfietsplaatsen en plaatsen voor andere afwijkende fietsen, betekent minder plek voor gewone fietsen.

Begrijp dat jij de auto vervangen hebt door een (electrische) bakfiets?

Het is jouw keuze om 3 kinderen in een bakfiets te willen vervoeren en door te fietsen naar het station. Meer bakfietsplaatsen en plaatsen voor andere afwijkende fietsen, betekent minder plek voor gewone fietsen.

Begrijp dat jij de auto vervangen hebt door een (electrische) bakfiets?

Dat klopt inderdaad. De trein is daardoor ook weer een serieus alternatief geworden. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is jouw keuze om 3 kinderen in een bakfiets te willen vervoeren en door te fietsen naar het station. Meer bakfietsplaatsen en plaatsen voor andere afwijkende fietsen, betekent minder plek voor gewone fietsen.

Begrijp dat jij de auto vervangen hebt door een (electrische) bakfiets?

Dat klopt inderdaad. De trein is daardoor ook weer een serieus alternatief geworden. 

 

Bij ons is OV altijd serieus alternatief geweest. Nooit auto gehad en op max.15 km fietsafstand (stadsfiets) gewerkt. En 2 kinderen zijn makkelijker op gewone fiets en/of eigen fiets mee te nemen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij ons is OV altijd serieus alternatief geweest. Nooit auto gehad en op max.15 km fietsafstand (stadsfiets) gewerkt. En 2 kinderen zijn makkelijker op gewone fiets en/of eigen fiets mee te nemen.

Niet iedereen is hetzelfde en hoeft niet te doen zoals jij. En tijden veranderen ook, de bakfietsen die je nu ziet om kinderen in te vervoeren waren er 30-40 jaar geleden niet. Autoverkeer zal nu wellicht ook drukker zijn waardoor het men name voor jonge kinderen gevaarlijker kan zijn om op eigen fiets te gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij ons is OV altijd serieus alternatief geweest. Nooit auto gehad en op max.15 km fietsafstand (stadsfiets) gewerkt. En 2 kinderen zijn makkelijker op gewone fiets en/of eigen fiets mee te nemen.

Niet iedereen is hetzelfde en hoeft niet te doen zoals jij. En tijden veranderen ook, de bakfietsen die je nu ziet om kinderen in te vervoeren waren er 30-40 jaar geleden niet. Autoverkeer zal nu wellicht ook drukker zijn waardoor het men name voor jonge kinderen gevaarlijker kan zijn om op eigen fiets te gaan. 

Zo oud ben ik nu ook niet. Ik had mijn kinderen kunnen vervoeren in een (niet electrische) bakfiets, maar heb daar niet voor gekozen. Je moet zo’n ding ook kwijt kunnen en niet alleen bij het station. In mijn woonplaats zijn er straten waar je niet meer over de stoep kunt vanwege daar geparkeerde bakfietsen. Daarbij zie ik ouders nu niet echt veilig fietsen met hun kroost in de bakfiets. Verkeersregels gelden blijkbaar niet voor bakfietsen. Overigens lijkt het dat verkeersregels voor iedereen afgeschaft zijn.

Als er in Arnhem genoeg ruimte is in de stalling dan zou men misschien de plekken voor bakfietsen en andere buitenmodelfietsen kunnen uitbreiden. Ik weet alleen niet wie daarvoor benaderd zou moeten worden.

Het verzoek is doorgezet. Suggesties kunnen altijd gewoon via onze klantenservice of hier worden doorgegeven.

Reputatie 6

Ik ben niet bekend met deze fietsenstalling dus vergeef me de lekenvraag maar…

Er is dus wel plek tot 16.00, maar die plekken zijn dan dicht en dan ben je aangewezen op andere plekken. Is er al eens gekeken naar de opties voor verruimen van de tijden van de plekken die er al zijn tot 16.00?

Of er al naar is gekeken, geen idee. Maar ik kan je suggestie natuurlijk altijd doorzetten en wordt hier alsnog naar gekeken.

Reputatie 1

Ik weet uit mijn hoofd dat er aan de Sonsbeekzijde helemaal geen ruimte daar is om daar bakfietsen neer te zetten vanwege dat het zoveel ruimte im beslag neemt. Maar er is daar geen ruimte voor. In Arnhem wordt dan meestal geadviseerd om met de trolleybus te gaan reizen als je daar behoefte aan hebt met je kinderen erbij, maar anders kun je ook kijken of je ook lopend af kunt. Ik had vroeger toen mijn oma nog leefde de Stenen Tafel route gelopen. Dus ik weet wat je bedoelt. Ook toen ging ik al lopend via park Sonsbeek.

Badge +3

Voor zover ik het begrijp is er in Arnhem (hoofdzijde?) dus wél ruimte voor buitenmodel/bakfietsen, maar een deel daarvan maar tot 16:00 te gebruiken (slechts 10 plekken voor tot na 17:00)?

Lijkt me een slecht idee, hoe zouden ze dat dan handhaven? Er is dus iets anders aan de hand.

Daar zijn slechts zo'n 10 plekken om grote fietsen te parkeren tot na 17.00 uur. Iets meer plekken zijn er als je voor16.00 uur je fiets weer ophaalt.

Zoals ik het lees dus “als je voor 16.00 uur weer weg gaat is het prima, maar als je tot na 17.00 uur wilt stallen moet je een soort VIP ticket hebben? 🤣

@Lies87 @Robert B 
Bij Utrecht Centraal Stationsplein is dit ook, dit heeft te maken met de vrije plekken van OV-fietsen omdat die dan vaak weg zijn en mogen buiten model fietsen hier tijdelijk staan. Zodra het terugbrengen hiervan toeneemt willen ze zeker weten dat de fietsen opgehaald zijn. Dus zijn die plekken beschikbaar voor buitenmodel fietsen van 9.00 tot 16.00, buiten die tijden voor OV-fietsen.

Reageer