Perron A'dam Zuid ontruimd door jongelui in Prorail-hesjes

  • 5 October 2023
  • 29 reacties
  • 760 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Vanmiddag heb ik op station Amsterdam Zuid een hele vreemde situatie meegemaakt. Ik kwam er vanuit Arnhem om 16:19 aan. Vanwege werkzaamheden moesten we daar overstappen voor de richting Schiphol. Aan de overzijde van het perron stond de aansluitende intercity van 16:21 ook al klaar. Opvallend genoeg met de deuren gesloten en veel wachtenden op het perron. Dat duurde nog een kleine 10 minuten, ondertussen kwam ook de sprinter van 16:28 al binnenrijden. Op dat moment bleek wat duidelijker dat er iets aan de hand was, want een clubje jongelui in gele Prorail-hesjes verhinderde fanatiek dat we in die sprinter zouden stappen en kort daarna moest iedereen op last van hen zelfs ook het perron verlaten en naar de stationshal gaan.

Over wát er precies aan de hand was werd niets gezegd. Beneden in de stationshal werd er gesuggereerd dat de politie onderweg was vanwege een calamiteit in die intercity van 16:21 die nog steeds afgesloten aan het perron stond. De hele situatie was extreem chaotisch. De vele buitenlandse reizigers begrepen er al helemaal niets van. De jongelui met hun hesjes hadden niet bepaald overwicht en waren in de drukte ook amper verstaanbaar, niet in de laatste plaats trouwens vanwege de automatische omroep die continu luid tetterde over de werkzaamheden en de vertrekkende treinen waar we niet in mochten stappen. Waarom werd überhaupt dat stationsomroepsysteem niet voor die ontruiming gebruikt?

Enkele minuten later mochten we toch weer naar boven naar het perron. In de middagspits een behoorlijk gedrang. Toen ik weer bovenaan de trap was, stond de eerstvolgende intercity naar Schiphol van 16:38 nog aan het perron. In deze trein mocht echter van de ‘hesjes’ maar een deel van de reizigers nog instappen, want hij moest per se op tijd vertrekken. Mij werd het instappen dus geweigerd en ik moest nog eens 10 minuten langer wachten voordat ik eindelijk verder richting Schiphol kon reizen.

Ik vraag me af wat de rol van die jongelui (de meesten waren ogenschijnlijk nog geen 20 jaar) hier precies was. Ze droegen dus gele hesjes van Prorail/NS over hun gewone kleding, maar dat was het enige waaraan ze herkenbaar waren. Niet echt een autoriteit waarvan je verwacht dat die wordt ingezet om in een schijnbare noodsituatie een perron te ontruimen. En welk mandaat hebben ze om reizigers te verhinderen in te stappen in een gereedstaande trein? De conducteur had nog niet gefloten en de deuren stonden gewoon open.

Omstreeks 16:40 zag ik daadwerkelijk ook twee politieagenten verschijnen. Ze controleerden rustig die IC van 16:21 die nog altijd stilstond, maar van een echt riskante situatie leek helemaal geen sprake te zijn.

Waar ben ik nu eigenlijk precies getuige van geweest? Het kwam op mij allemaal erg chaotisch en amateuristisch over.


29 reacties

Ik denk dat je de trein zag met een reiziger die verdachte uitlatingen had gedaan. Ik durf niet te zeggen wat er exact aan de hand was, maar wellicht wordt dat later nog duidelijk. Meer informatie kan je via AT5 vinden.

Reputatie 5

Dat zal het inderdaad zijn geweest @Erryt NS Dus wel iets van een verdachte situatie.

Wat mij vooral bevreemd is zoals gezegd dat het ontruimen van het perron niet door de politie werd gedaan, maar dus door een handjevol tieners/twintigers in gele hesjes. Zij leken me niet echt voor zo'n taak geschikt. Waarom werd er op het station ook helemaal niets omgeroepen?

 

Op de vraag waarom er geen omroep kwam moet ik je helaas een antwoord verschuldigd blijven. Ik denk dat de leeftijd hierin geen rol speelt wetende dat er sommige tieners beter hun mannetje staan dan mensen met een hogere leeftijd.

Reputatie 5

En daarbij, hadden die jongelui met hesjes echt een mandaat van NS om te verhinderen dat reizigers in een gereedstaande trein stappen?

Reputatie 5

Op de vraag waarom er geen omroep kwam moet ik je helaas een antwoord verschuldigd blijven. Ik denk dat de leeftijd hierin geen rol speelt wetende dat er sommige tieners beter hun mannetje staan dan mensen met een hogere leeftijd.

Sommige jongeren zullen inderdaad zeker erg volwassen hun mannetje kunnen staan. Maar vanmiddag was dit echt niet het geval. Een tiener in zijn straatkloffie met slechts een quasi obscuur geel hesje maakt toch niet echt heel veel indruk. Het was het drukke spitsuur en er waren bovendien (Amsterdam Zuid > Schiphol!) heel veel reizigers die überhaupt geen Nederlands konden verstaan.

Reputatie 7
Badge

Dat krijg je met personeelstekort. 

Reputatie 5

En daarbij, hadden die jongelui met hesjes echt een mandaat van NS om te verhinderen dat reizigers in een gereedstaande trein stappen?

Eigenlijk ben ik nog steeds wel erg benieuwd naar het antwoord hierop.

Situatie was dus nogmaals dat de trein met de deuren geopend aan het perron stond en de conducteur (ca 40 seconden voor de vertrektijd) nog niet had gefloten. Op grond waarvan mochten die jongeren in fluorescerende Prorail-hesjes verhinderen dat reizigers instapten?

En daarbij, hadden die jongelui met hesjes echt een mandaat van NS om te verhinderen dat reizigers in een gereedstaande trein stappen?

Situatie was dus nogmaals dat de trein met de deuren geopend aan het perron stond en de conducteur (ca 40 seconden voor de vertrektijd) nog niet had gefloten. Op grond waarvan mochten die jongeren in fluorescerende Prorail-hesjes verhinderen dat reizigers instapten?

Je bent sowieso wettelijk verplicht om de aanwijzingen van (ingehuurd of vast) personeel van NS en ProRail.op te volgen. Dat het daarbij gaat om "jongelui in een hesje" is volstrekt irrelevant. 

Hoe het personeel aan zijn instructies komt doet daarbij niet ter zake. Een conducteur kan bijv.op eigen houtje besluiten dat hij een trein te vol.vindt en de verdere toegang verbieden .Maar het kan ook zijn dat personeel instructies krijgt van een leidinggevende, een veiligheidscoördinator, etc.

Reputatie 5

Is dat zo? Dan wil ik toch nog wel even die amateuristische sfeer onderstrepen die ik al eerder benoemde. Een tiener in een of ander hesje straalt niet echt autoriteit uit.

Reputatie 5

Kunt u vertellen in welke wet dit staat?

Reputatie 7
Badge +3

Leest u wel eens het blauwe bord of sticker met huisregels die bij de ingang van het station hangt? Daarop staat o.a. dit:

Personen met een ProRail hesje handelen namens ProRail, aanwijzingen die door hen worden gegeven moeten dan ook worden opgevolgd. 

 

Reputatie 7
Badge +3

En het maakt niet uit hoe oud de mensen in de hesjes zijn en wat hun uitstraling is. Je hebt gewoon hun aanwijzingen op te volgen. Juist doordat mensen aanwijzingen niet opvolgen ontstaan er meer problemen.

 

 

Reputatie 7
Badge

@egh heeft u al contact gezocht met Prorail? http://prorail.nl/contact

Reputatie 6
Badge +1

Leest u wel eens het blauwe bord of sticker met huisregels die bij de ingang van het station hangt? Daarop staat o.a. dit:

Personen met een ProRail hesje handelen namens ProRail, aanwijzingen die door hen worden gegeven moeten dan ook worden opgevolgd. 

 

En laten we Artikel 73 van de Wet personenvervoer 2000 niet vergeten:

Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen die door of vanwege de vervoerder duidelijk kenbaar zijn gemaakt.

Op overtreding hiervan staat een boete van € 100. 

Reputatie 7
Badge

En het maakt niet uit hoe oud de mensen in de hesjes zijn en wat hun uitstraling is. Je hebt gewoon hun aanwijzingen op te volgen.

Dat lijkt me niet helemaal waar. Ik moet wel redelijkerwijs hebben kunnen weten dat de persoon die zo'n aanwijzing gaf daartoe bevorgd was. Naar een dronkenlap die roept dat ik weg moet gaan, hoef ik bijvoorbeeld duidelijk niet te luisteren. Waar de grens voor herkenbaarheid ligt en of iemand (jong of oud) in een veiligheidshesje daaraan voldoet, kan ik geen uitspraak over doen, maar er ís in ieder geval dus wel een grens.

Reputatie 5

@egh heeft u al contact gezocht met Prorail? http://prorail.nl/contact

Nee, maar dat is wel een goed idee. Dank voor de tip.

Reputatie 5

Voor de duidelijkheid, zoals ik eerder ook al schreef zullen er vast ook veel zeer jonge en toch zeer competente medewerkers bij de spoorwegen zijn. Mijn punt was en is dat ik vorige week nogal mijn twijfels had bij die jongelingen. Iemand van pakweg een jaar of 18/19 in spijkerbroek en t-shirt met slechts een fluorescerend hesje als 'kenmerk' van zijn functie vind ik totaal niet uitstralen dat hij de autoriteit heeft om namens de NS reizigers te instrueren.

Reputatie 7
Badge

Voor de duidelijkheid, zoals ik eerder ook al schreef zullen er vast ook veel zeer jonge en toch zeer competente medewerkers bij de spoorwegen zijn. Mijn punt was en is dat ik vorige week nogal mijn twijfels had bij die jongelingen. Iemand van pakweg een jaar of 18/19 in spijkerbroek en t-shirt met slechts een fluorescerend hesje als 'kenmerk' van zijn functie vind ik totaal niet uitstralen dat hij de autoriteit heeft om namens de NS reizigers te instrueren.

Nee precies, dat zit toch ergens tussen die dronkelap zonder gezag uit mijn voorbeeld en een conducteur ofzo die dat duidelijk wel heeft en aan welke kant van de grens je dan zit lijkt hier toch minstens vaag.

Badge +3

Het kunnen goed ‘reisassistenten’ zijn die via een uitzendbureau ingehuurd worden.

Dat kunnen natuurlijk gewoon scholieren/studenten zijn die het leuker vinden dan vakken vullen of aan de kassa bij een supermarkt of werken in de horeca of maaltijden bezorgen.

Verkeersregelaars -bij evenementen of wegwerkzaamheden- hetzelfde: spijkerbroek en hesje, sjekkie in hun mond, al zijn die meestal wat ouder en soms vrijwilliger of via de gemeente of UWV ter beschikking gesteld (werk-leer-traject of misschien wel als een soort ‘taakstraf’).

Zelfde met medewerkers van een stembureau bij verkiezingen, die zijn marginaal ‘herkenbaar’, krijgen een simpele taak (stembiljetten uitdelen of tellen later op de avond) en krijgen daar een vergoeding voor (50 euro voor een dagdeel of 100 euro voor een hele dag, plus maaltijden of in ieder geval een voedselpakketje, dat is best een ‘snelle bijverdienste’ zonder dienstverband verder).

Je wordt geacht hun aanwijzingen op te volgen (huisregels), al hebben ze waarschijnlijk geen enkele bevoegdheid qua handhaving, ook al zal er vast wel iemand rond lopen die dat wel heeft.

Het is dus gewoon een stukje ‘crowd control’ en meer niet.

Reputatie 5

En het maakt niet uit hoe oud de mensen in de hesjes zijn en wat hun uitstraling is. Je hebt gewoon hun aanwijzingen op te volgen. Juist doordat mensen aanwijzingen niet opvolgen ontstaan er meer problemen.

 

 

Voor iedereen die slechts een simpel geel hesje draagt springt u zonder enige twijfel altijd en onmiddellijk netjes in de houding?

Reputatie 7
Badge

Voor iedereen die slechts een simpel geel hesje draagt springt u zonder enige twijfel altijd en onmiddellijk netjes in de houding?

Al die jongens en meisjes hebben niet een simpel geel hesje aan, maar op dat hesje staat heel duidelijk dat ze voor ProRail werken. Als zij je een aanwijzing geven, dien je die gewoon op te volgen, of ze nu 18 of 48 zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Voor iedereen die slechts een simpel geel hesje draagt springt u zonder enige twijfel altijd en onmiddellijk netjes in de houding?

Ik spring niet in de houding maar ik zal wel de aanwijzigingen opvolgen. Net zoals ik altijd aanwijzingen van een verkeersregelaar zal opvolgen. Ik heb geen autoriteitsprobleem.

Wel heb ik een keer als fietser een discussie gehad met een verkeersregelaar die de verkeersregels niet kende. Wanneer je afstapt en de fiets aan de hand meevoert ben je een voetganger en geen fietser. Die regel kende hij niet en begon te schreeuwen dat ik niet door mocht lopen met mijn fiets aan de hand. Uiteindelijk maar de aanwijzing opgevolgd en een stukje omgefietst. Geen zin in mogelijk gezeur.

Reputatie 7
Badge

Vraag me wel af waar ze die tieners vandaan halen. Of hebben ze die als reserve achter de hand bij calamiteiten?

Reputatie 7
Badge

Ik denk iets van Young Capital oid

Reputatie 5

Je wordt geacht hun aanwijzingen op te volgen (huisregels), al hebben ze waarschijnlijk geen enkele bevoegdheid qua handhaving 

Ze kunnen je vriendelijk (of onvriendelijk) verzoeken iets te doen (of te laten), maar ze hebben inderdaad geen enkele bevoegdheid er iets aan te doen als je niet luistert.

Gelukkig maar, want dit zijn goedkope arbeidskrachten zonder serieuze opleiding of serieuze training of enige vorm van certificering of iets dergelijks. Er zitten ook amper eisen aan het in aanmerking komen voor deze bijbaan. Ze zijn een stuk goedkoper en makkelijker op korte termijn te regelen en ook flexibeler in te zetten dan bijvoorbeeld V&S-medewerkers. Dus goedkoop en makkelijk voor ProRail/NS, maar in ruil daarvoor uiteraard zonder enige handhavingsbevoegdheid.

Reageer