Skip to main content

Vanmiddag heb ik op station Amsterdam Zuid een hele vreemde situatie meegemaakt. Ik kwam er vanuit Arnhem om 16:19 aan. Vanwege werkzaamheden moesten we daar overstappen voor de richting Schiphol. Aan de overzijde van het perron stond de aansluitende intercity van 16:21 ook al klaar. Opvallend genoeg met de deuren gesloten en veel wachtenden op het perron. Dat duurde nog een kleine 10 minuten, ondertussen kwam ook de sprinter van 16:28 al binnenrijden. Op dat moment bleek wat duidelijker dat er iets aan de hand was, want een clubje jongelui in gele Prorail-hesjes verhinderde fanatiek dat we in die sprinter zouden stappen en kort daarna moest iedereen op last van hen zelfs ook het perron verlaten en naar de stationshal gaan.

Over wát er precies aan de hand was werd niets gezegd. Beneden in de stationshal werd er gesuggereerd dat de politie onderweg was vanwege een calamiteit in die intercity van 16:21 die nog steeds afgesloten aan het perron stond. De hele situatie was extreem chaotisch. De vele buitenlandse reizigers begrepen er al helemaal niets van. De jongelui met hun hesjes hadden niet bepaald overwicht en waren in de drukte ook amper verstaanbaar, niet in de laatste plaats trouwens vanwege de automatische omroep die continu luid tetterde over de werkzaamheden en de vertrekkende treinen waar we niet in mochten stappen. Waarom werd überhaupt dat stationsomroepsysteem niet voor die ontruiming gebruikt?

Enkele minuten later mochten we toch weer naar boven naar het perron. In de middagspits een behoorlijk gedrang. Toen ik weer bovenaan de trap was, stond de eerstvolgende intercity naar Schiphol van 16:38 nog aan het perron. In deze trein mocht echter van de ‘hesjes’ maar een deel van de reizigers nog instappen, want hij moest per se op tijd vertrekken. Mij werd het instappen dus geweigerd en ik moest nog eens 10 minuten langer wachten voordat ik eindelijk verder richting Schiphol kon reizen.

Ik vraag me af wat de rol van die jongelui (de meesten waren ogenschijnlijk nog geen 20 jaar) hier precies was. Ze droegen dus gele hesjes van Prorail/NS over hun gewone kleding, maar dat was het enige waaraan ze herkenbaar waren. Niet echt een autoriteit waarvan je verwacht dat die wordt ingezet om in een schijnbare noodsituatie een perron te ontruimen. En welk mandaat hebben ze om reizigers te verhinderen in te stappen in een gereedstaande trein? De conducteur had nog niet gefloten en de deuren stonden gewoon open.

Omstreeks 16:40 zag ik daadwerkelijk ook twee politieagenten verschijnen. Ze controleerden rustig die IC van 16:21 die nog altijd stilstond, maar van een echt riskante situatie leek helemaal geen sprake te zijn.

Waar ben ik nu eigenlijk precies getuige van geweest? Het kwam op mij allemaal erg chaotisch en amateuristisch over.

Als dit slechts ‘goedkope’ studenten-uitzendkrachten zonder serieuze training waren vind ik het eigenlijk wel behoorlijk zorgwekkend dat de ontruiming van het perron tijdens een calamiteit door hen moest worden gedaan.


Als dit slechts ‘goedkope’ studenten-uitzendkrachten zonder serieuze training waren vind ik het eigenlijk wel behoorlijk zorgwekkend dat de ontruiming van het perron tijdens een calamiteit door hen moest worden gedaan.

Apart inderdaad, maar er zal wel een zekere ‘selectie’ zijn door het uitzendbureau, dus representatief uiterlijk (voor wat dat tegenwoordig nog uitmaakt, tatoeages tellen al niet meer mee eigenlijk) en een VOG is eigenlijk genoeg.

De training voor Reisassistentie (dus écht werken met gehandicapten en die via een ‘brug’ met een rolstoel een trein in/uit kunnnen helpen) kan je online doen en dan twee (2!) uurtjes praktijk op een station.

Daarna ben je ‘bevoegd’ of in ieder geval inzetbaar onder toezicht van iemand anders, en die ander kan zomaar een HC zijn die zelf niets mag of wenst te doen! 🤔

Aan de andere kant, een BLS cursus (basic life support oftewel reanimatie) kost ook maar een halve dag, en dan ben je bevoegd om een AED te ontgrendelen en te bedienen (met elke 2 jaar een opfriscursus of je certificaat vernieuwen). https://hartslagnu.nl 


Verkeersregelaars -bij evenementen of wegwerkzaamheden- hetzelfde: spijkerbroek en hesje, sjekkie in hun mond, al zijn die meestal wat ouder en soms vrijwilliger of via de gemeente of UWV ter beschikking gesteld (werk-leer-traject of misschien wel als een soort ‘taakstraf’).

Deze mensen worden als ze onzin uitkramen, zoals helaas regelmatig voorkomt in mijn ervaring, dan ook genegeerd.

Zelfde met medewerkers van een stembureau bij verkiezingen, die zijn marginaal ‘herkenbaar’, krijgen een simpele taak (stembiljetten uitdelen of tellen later op de avond) en krijgen daar een vergoeding voor (50 euro voor een dagdeel of 100 euro voor een hele dag, plus maaltijden of in ieder geval een voedselpakketje, dat is best een ‘snelle bijverdienste’ zonder dienstverband verder).

Je wordt geacht hun aanwijzingen op te volgen (huisregels), al hebben ze waarschijnlijk geen enkele bevoegdheid qua handhaving, ook al zal er vast wel iemand rond lopen die dat wel heeft.

Het is dus gewoon een stukje ‘crowd control’ en meer niet.

Een stembureau zetelt in een formeel bekendgemaakt stemlokaal en de voorzitter van een stembureau heeft vanuit de Kieswet redelijk vergaande bevoegdheden en kan zo nodig bijstand van de politie vragen om de orde te handhaven. In een stemlokaal de context dus dat je daadwerkelijk met leden van een stembureau van doen hebt. M.i. is dat niet het geval met iemand in een veiligheidshesje met een logootje er op op een publieke plaats als een station.


Ik zeg er verder ook niets over (hesjes op Amsterdam Zuid)… maar het is toch vergelijkbaar?

Er zijn ‘aanwijzers’ maar wat die doen die eigenlijk?
Vraag het aan ze, geen zinnig antwoord! 🤗

Met een auto ergens anders parkeren of bij een evenement even omrijden prima.

Maar als er vanaf Zuid volgens de Reisplanner een treintje gaat met de deuren open (en ik me daar nog in kan frommelen)…😣

Als hun opdracht was om (een perron op) Zuid te ontruimen wel een probleem, want waar werd je dan heen gestuurd om je op te vangen en verder te helpen?

Of was hun opdracht/instructie simpelweg ‘niet instappen in deze trein!’ (we hebben geen idee waarom)? https://www.youtube.com/watch?v=dSy2DcATYUo en zie de comments bij die video 🤣

Ja ja ja… Maar doe inderdaad maar gewoon wat de ‘jeugdige hesjes’ wensen, dat scheelt een boel gedoe denk ik.


Reageer