Perron A'dam Zuid ontruimd door jongelui in Prorail-hesjes

  • 5 October 2023
  • 29 reacties
  • 760 Bekeken


Toon eerste bericht

29 reacties

Reputatie 5

Als dit slechts ‘goedkope’ studenten-uitzendkrachten zonder serieuze training waren vind ik het eigenlijk wel behoorlijk zorgwekkend dat de ontruiming van het perron tijdens een calamiteit door hen moest worden gedaan.

Badge +3

Als dit slechts ‘goedkope’ studenten-uitzendkrachten zonder serieuze training waren vind ik het eigenlijk wel behoorlijk zorgwekkend dat de ontruiming van het perron tijdens een calamiteit door hen moest worden gedaan.

Apart inderdaad, maar er zal wel een zekere ‘selectie’ zijn door het uitzendbureau, dus representatief uiterlijk (voor wat dat tegenwoordig nog uitmaakt, tatoeages tellen al niet meer mee eigenlijk) en een VOG is eigenlijk genoeg.

De training voor Reisassistentie (dus écht werken met gehandicapten en die via een ‘brug’ met een rolstoel een trein in/uit kunnnen helpen) kan je online doen en dan twee (2!) uurtjes praktijk op een station.

Daarna ben je ‘bevoegd’ of in ieder geval inzetbaar onder toezicht van iemand anders, en die ander kan zomaar een HC zijn die zelf niets mag of wenst te doen! 🤔

Aan de andere kant, een BLS cursus (basic life support oftewel reanimatie) kost ook maar een halve dag, en dan ben je bevoegd om een AED te ontgrendelen en te bedienen (met elke 2 jaar een opfriscursus of je certificaat vernieuwen). https://hartslagnu.nl 

Reputatie 7
Badge

Verkeersregelaars -bij evenementen of wegwerkzaamheden- hetzelfde: spijkerbroek en hesje, sjekkie in hun mond, al zijn die meestal wat ouder en soms vrijwilliger of via de gemeente of UWV ter beschikking gesteld (werk-leer-traject of misschien wel als een soort ‘taakstraf’).

Deze mensen worden als ze onzin uitkramen, zoals helaas regelmatig voorkomt in mijn ervaring, dan ook genegeerd.

Zelfde met medewerkers van een stembureau bij verkiezingen, die zijn marginaal ‘herkenbaar’, krijgen een simpele taak (stembiljetten uitdelen of tellen later op de avond) en krijgen daar een vergoeding voor (50 euro voor een dagdeel of 100 euro voor een hele dag, plus maaltijden of in ieder geval een voedselpakketje, dat is best een ‘snelle bijverdienste’ zonder dienstverband verder).

Je wordt geacht hun aanwijzingen op te volgen (huisregels), al hebben ze waarschijnlijk geen enkele bevoegdheid qua handhaving, ook al zal er vast wel iemand rond lopen die dat wel heeft.

Het is dus gewoon een stukje ‘crowd control’ en meer niet.

Een stembureau zetelt in een formeel bekendgemaakt stemlokaal en de voorzitter van een stembureau heeft vanuit de Kieswet redelijk vergaande bevoegdheden en kan zo nodig bijstand van de politie vragen om de orde te handhaven. In een stemlokaal de context dus dat je daadwerkelijk met leden van een stembureau van doen hebt. M.i. is dat niet het geval met iemand in een veiligheidshesje met een logootje er op op een publieke plaats als een station.

Badge +3

Ik zeg er verder ook niets over (hesjes op Amsterdam Zuid)… maar het is toch vergelijkbaar?

Er zijn ‘aanwijzers’ maar wat die doen die eigenlijk?
Vraag het aan ze, geen zinnig antwoord! 🤗

Met een auto ergens anders parkeren of bij een evenement even omrijden prima.

Maar als er vanaf Zuid volgens de Reisplanner een treintje gaat met de deuren open (en ik me daar nog in kan frommelen)…😣

Als hun opdracht was om (een perron op) Zuid te ontruimen wel een probleem, want waar werd je dan heen gestuurd om je op te vangen en verder te helpen?

Of was hun opdracht/instructie simpelweg ‘niet instappen in deze trein!’ (we hebben geen idee waarom)? https://www.youtube.com/watch?v=dSy2DcATYUo en zie de comments bij die video 🤣

Ja ja ja… Maar doe inderdaad maar gewoon wat de ‘jeugdige hesjes’ wensen, dat scheelt een boel gedoe denk ik.

Reageer