Perron station Geldrop | NS Community
beantwoord

Perron station Geldrop

  • 25 August 2022
  • 11 reacties
  • 224 Bekeken

Beste medewerker, 

Binnenkort moet ik regelmatig in Geldrop zijn.  Ik reis in een rolstoel met handbike en kan bijna overal zelf in en uit de trein komen.  Mijn vraag is of er een hoogteverschil is tussen de uitschuifbare plank van de sprinter en het perron.  Een paar cm is te overbruggen voor mij. 

Alvast bedankt voor uw antwoord.  

Groeten Harm

 

 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 25 August 2022, 17:14

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi Harm86, en welkom bij onze Community!

Dat is inderdaad een erg goede vraag en het is begrijpelijk dat je hier van te voren meer over wil weten. Zelf heb ik hier geen informatie over, maar op foto's die op dat station zijn genomen zie ik dat de treeplanken van de Sprinters redelijk gelijk lijken te zijn met het perron. Bijvoorbeeld op deze foto.

Helpt dit je verder?

Badge +3

Op verreweg de meeste stations zijn de perronhoogtes aangepast (760 mm).

Er zijn wel uitzonderingen zoals Strijp-S, en daar wordt het in de trein omgeroepen.

Het zou dan gaan om 8 cm hoogteverschil (een ‘half stoeprandje’, 840 mm), wat nog wel zou lukken met een handbike. Maar omdat Strijp-S ook geen liften of hellingbanen heeft heb je daar als ‘roller’ niet zoveel te zoeken.

https://www.prorail.nl/reizen/stations/toegankelijkheid/vernieuwing-perrons

Reputatie 7

Toevallig had ik hier vandaag een rit en heb even gekeken naar het hoogteverschil. Dit is gelukkig minimaal! Het wordt in de trein inderdaad wel automatisch omgeroepen dat er een hoogteverschil is, maar dit bedraagt slechts een klein stukje. Mijn inschatting is dat u op uw reis geen problemen hiermee zal ondervinden. 

Reputatie 7
Badge +3

Top dat jij hiernaar gekeken hebt en het hier komt melden, maar dit soort informatie zou ook makkelijk te vinden moeten zijn op de NS en/of ProRail website. 

Op https://www.prorail.nl/reizen/stations/toegankelijkheid is wel een kaart te vinden waarop aangegeven welke stations drempelvrij zijn, dus bv een lift of een hellingsbaan. Eerder had ik op de website  stations.nl  ook een kaartje gevonden waarop aangegeven welke stations op hoogte zijn gebracht alleen is die daar niet meer te vinden.  In het Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021 staat op pagina 69 wel dat kaartje en daar staat Geldrop met status Herstel*. Dit is intussen al wel meer dan een jaar oud. Helaas staan dit soort kaartjes niet op de NS website en ook niet op een logische plek op de ProRail website

Deze informatie moet als het goed is verwerkt zijn in de reisplanner. Als ik in de reisplanner bij een reis Geldrop - Eindhoven de optie “Toegankelijk reizen” kies, krijg ik in de meeste gevallen te zien dat in Geldrop zelfstandig instappen mogelijk is, maar in sommige gevallen ook dat instap met reisassistentie nodig is. Wat is het nu?  Vraag ik een zelfde toegankelijk reisadvies op voor mijn plaatselijke station De Vink naar Hillegom (beide stations groen zijnde toegankelijk op het kaartje) dan wordt geen advies gevonden. Van de informatie uit de reisplanner kun je blijkbaar niet altijd uitgaan.

 

 

*Als op een station 3 meetpunten (normaliter wordt om de 5 meter gemeten) achter elkaar binnen de nuttige lengte buiten de norm liggen dan heeft het station de status 'herstel'.

Badge +3

Vraag ik een zelfde toegankelijk reisadvies op voor mijn plaatselijke station De Vink naar Hillegom (beide stations groen zijnde toegankelijk op het kaartje) dan wordt geen advies gevonden. Van de informatie uit de reisplanner kun je blijkbaar niet altijd uitgaan.

Als ik die plan via https://www.ns.nl/reisassistentie dan krijg ik 

Maar voor Geldrop gaat dat gewoon lukken met een (sport)rolstoel en handbike (als de lift het doet).

 

Badge +3

Dat document over toegankelijke instap (met Geldrop als ‘herstel’ op pag. 69) zegt overigens niets over de toegankelijkheid van het station (zie daarvoor pagina 68).

Blijkbaar is de perronhoogte op Strijp-S inmiddels aangepast (groen) maar het station is verder helemaal niet toegankelijk (geen lift of hellingbaan).

De Vink (5) staat daar ook als niet toegankelijk, zou pas eind 2022 zijn. Misschien omdat er (nog) geen geleidelijnen zijn?

Voor het maken van een toegankelijke reis is – naast het toegankelijk zijn station zelf– het van belang dat de het treinmaterieel toegankelijk is of dat er op een station is voorzien in instaphulp (reisassistentie).

Wellicht rijdt er nog materieel dat niet ‘toegankelijk’ is? Lijkt me sterk… 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik die plan via https://www.ns.nl/reisassistentie dan krijg ik 

 

 

Op De Vink is inderdaad geen reisassistentie, maar er rijden toegankelijke sprinters en de perrons zijn een aantal jaar geleden op de juiste hoogte gebracht. Er zijn ook liften en gezien de stationsinformatie is de lift bij spoor 3-4 weer in dienst, eerst stond daar dat de lift buiten dienst was (in een topic over defecte liften gebruikte een moderator De Vink als voorbeeld dat daar werd aangegeven dat een lift buiten dienst was) maar dat is nu weg. Ik heb het nog niet zelf geconstateerd, ben al bijna een week niet onder het spoor doorgefietst maar vorige week zag het er al bijna klaar uit. Het was toch juist de bedoeling dat door toegankelijke stations, perrons en treinen mensen met een beperking zelfstandig kunnen instappen zonder reisassistentie, zoals blijkbaar wel kan in Geldrop?

 

Reputatie 7
Badge +3

De Vink (5) staat daar ook als niet toegankelijk, zou pas eind 2022 zijn. Misschien omdat er (nog) geen geleidelijnen zijn?

De Vink staat op zowel pagina 68 (toegankelijke stations) als op pagina 69 (toegankelijke instap) als groen, geen idee waar jij dan dat eind 2022 ziet. Een station is toegankelijk als er een lift of hellingsbaan is (of dit niet nodig is omdat er geen trap omhoog/omlaag is). De Vink heeft al zolang het huidige station er is (begin jaren 90) liften. Wel was de lift bij spoor 3-4 de afgelopen tijd in onderhoud, werd vervangen, maar gebaseerd op de stationsinformatie zou die weer in dienst zijn. Mogelijk is dit dan nog niet verwerkt in de reisplanner. 

As de Jumbo Voorschoten woensdag na een verbouwing weer open gaat zal ik denk ik weer eens langs fietsen en kijken of de lift weer in dienst is. Of je kan het zelf donderdag testen 😃

Badge +3

Voor De Vink schiet mij maar lek, maar

In het Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021 staat op pagina 69 wel dat kaartje en daar staat Geldrop met status Herstel

Dat zal dan dus om een minimale aanpassing gaan (die misschien al lang gedaan is, want er is vorig jaar flink ‘geklust’ tussen Geldrop en Heeze (zonder treinhinder). Je kon dat zien bij de overwegen, er stond langs het spoor allemaal ‘rood/wit’ hekwerk en er vonden graafwerkzaamheden plaats. Dat zou dan om seinen gaan (wissels zijn er volgens mij niet of amper)?

Waarom De Vink aangemerkt wordt als ‘niet (volledig) zelfstandig toegankelijk’ in de Reisplanner is een goede vraag. Juist omdat die lift het al lang (weer) doet dacht ik aan geleidelijnen of zoiets?

Reputatie 7
Badge +3

Het kaartje is zoals ik al aangaf ook al minstens een jaar oud, dus Geldrop kan intussen best wel zijn aangepast.

Als de lift op De Vink inderdaad weer in dienst is, is het pas sinds kort, vorige week stond er nog een hek voor, al zag er al wel al bijna klaar uit. Het werkterreintje met diverse spullen op een grasveld aan de Voorschoten kant was ook al meer dan gehalveerd, diverse spullen al weg gehaald. Planning was dacht ik ook dat het onderhoud in augustus klaar zou zijn. Of de lift is toch nog niet in dienst en is die info ten onrechte niet meer te zien bij de stationsinformatie. 

Badge +3

Lees zojuist dat de lift in Geldrop defect is 😥

https://twitter.com/LianneKetelaar/status/1563852480873734144

Reageer