beantwoord

perronindeling venlo

  • 21 January 2024
  • 10 reacties
  • 230 Bekeken

De meeste reizigers die vanuit Eindhoven en verder die via Venlo naar Duitsland reizen worden in Venlo getrakteerd op traplopen en wandelen. Ik heb begrepen dat de sporen 1 en 3 de enige zijn die voorzien van omschakelbare spanning 

Waarom in Venlo niet de volgende indeling?

1a trein Arriva naar Roermond

1b trein Arriva naar Nijmegen

3 Eurobahn Duitsland

4 intercity naar Eindhoven en verder

Voordeel is dat er nu een overstap op hetzelfde perron is. Er zijn nogal wat reizigers met veel bagage. Ook is de trein vanuit Duitsland vaak wel vertraagd. Dan is het nog best een eind lopen naar de trein naar Eindhoven. Er is wel een nadeel. De kaartverkoopautomaten staan in de hal. Misschien dat er een automaat zowel Nederland als Duitsland verplaatst kan worden naar het perron 

icon

Beste antwoord door Daniel 21 January 2024, 10:51

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een zal vast een bepaalde logica achter de huidige perron indeling zitten. Heb je ook naar wissels e.d. gekeken?

Automaten op perrons zetten is niet handig, want je moet na het passeren van  paaltjes/poortjes in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Venlo heeft geen poortjes. Alleen paaltjes. Overigens staan de Duitse automaten achter de paaltjes in de hal, naast de koffiekiosk.

Reputatie 7
Badge

Ik dacht dat de treinen naar Duitsland alleen van spoor 1 kunnen vertrekken vanwege de bovenleiding?

Reputatie 7
Badge +2

Ik dacht dat de treinen naar Duitsland alleen van spoor 1 kunnen vertrekken vanwege de bovenleiding?

Nee, spoor 2 en 3 zijn ook omschakelaar. Maar het huidige perrongebruik heeft wel zo z'n redenen: spoor 1a is wel heel kort om de trein naar Roermond alleen die fase te laten gebruiken.

Daarnaast moeten de trein naar Roermond en die naar Hamm elkaar bij het voorgestelde spoorgebruik kruisen en dat gaat niet lukken met de opvolging van 2 minuten zoals die er nu is (ze moeten hetzelfde wissel door). Sowieso zal de overstap er niet veel betrouwbaarder door worden vermoed ik zo, want je moet meerdere 40 km/u wissels door om uit Hamm op spoor 3 aan te komen. Dat voegt rijtijd toe en levert dus een kortere overstap op.

Reputatie 7
Badge

Ik dacht dat de treinen naar Duitsland alleen van spoor 1 kunnen vertrekken vanwege de bovenleiding?

Nee, 1a en 3a zijn beiden omschakelbaar (2a/b en 62 ook, maar daar heb je geen perrons).

Waarom in Venlo niet de volgende indeling?

1a trein Arriva naar Roermond

1b trein Arriva naar Nijmegen

3 Eurobahn Duitsland

4 intercity naar Eindhoven en verder

Dan moeten de treinen Nijmegen-Venlo v.v. en de trein van/naar Duitsland op het emplacement gaan kruisen wat met de huidige dienstregeling (mede door de 3 minuten eis van ProRail/I&W) niet kan. Omdat beide lijnen grotendeels enkelspoor zijn zit schuiven met de tijden er niet in.

Vroeger kon de Duitse trein wel op spoor 3 vertrekken omdat hij toch een kwartier verschoven reed.

Reputatie 7
Badge

Of er nog wat aan gedaan gaat worden betwijfel ik. Deze Duitse treinen gaan in de toekomst naar/van Eindhoven rijden.

Of er nog wat aan gedaan gaat worden betwijfel ik. Deze Duitse treinen gaan in de toekomst naar/van Eindhoven rijden.

In principe verandert er daardoor niets tussen Venlo en Düsseldorf en op de Maaslijn. Wel vervalt het overstappen van/naar Duitsland.

Het is onduidelijk wat NS gaat doen als die Arriva-trein er tussen Venlo en Eindhoven bij komt. De huidige twee intercity's zijn tussen Venlo en Helmond nu al zwaar onderbezet laat staan met een derde intercity ieder uur.

Ik kan me bijv. voorstellen dat NS zijn intercity's tussen Eindhoven en Venlo opdoekt en de sprinter Den Bosch-Deurne ieder halfuur doortrekt tot Venlo.

Reputatie 7
Badge +2

 

Dan moeten de treinen Nijmegen-Venlo v.v. en de trein van/naar Duitsland op het emplacement gaan kruisen wat met de huidige dienstregeling (mede door de 3 minuten eis van ProRail/I&W) niet kan.

Eisen hebben er hier niet zoveel mee te maken. In 2 minuten van 1a vertrekken, door de wissels aan de oostkant rijden en vervolgens het wissel laten omlopen voor de trein naar Hamm lijkt me al fysiek onmogelijk.

Vroeger kon de Duitse trein wel op spoor 3 vertrekken omdat hij toch een kwartier verschoven reed.

Ja, Nederland zat ooit op een afwijkende symmetrietijd t.o.v. de buurlanden, dus toen had je er geen last van.

Of er nog wat aan gedaan gaat worden betwijfel ik. Deze Duitse treinen gaan in de toekomst naar/van Eindhoven rijden.

Het spoorgebruik in Venlo zou nog best kunnen veranderen i.v.m. elektrificatie van de Maaslijn en opdoeken van de afgeschreven omschakelbare bovenleiding. Er moet dan ergens in Venlo een spanningssluis komen (liefst voor de helling net over de grens) en de Maaslijn kan dan niet meer over sporen met Duitse spanning rijden wat nu wel gebeurt.

Dat vereist nog wel wat aanpassingen aan het emplacement waarschijnlijk.

 

Het is onduidelijk wat NS gaat doen als die Arriva-trein er tussen Venlo en Eindhoven bij komt. 

Er komt geen Arriva trein naar Eindhoven, de concessie voor die lijn is gegund aan Start wat een dochter van DB Regio is.

@Daniel

Start heeft een overeenkomst met Arriva gesloten om de treinen tussen Venlo en Eindhoven in hun opdracht te rijden.

Zelfde constructie als bij Hengelo waar Keolis Nederland in opdracht van Eurobahn de regionale treinen tussen Hengelo en Bentheim rijdt. Dergelijke constructies besparen een hoop personeelskosten 

Reageer