Skip to main content
beantwoord

Poortje gaat niet open, mag je op de noodknop drukken?

  • 28 May 2024
  • 14 reacties
  • 339 Bekeken

Mijn vriendin probeerde vandaag uit te checken met haar ov kaart, maar het poortje ging niet open. Mag je in deze situatie de noodknop in drukken? 

14 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De noodknop lijkt me wat overdreven. Er staat altijd een communicatiepaal naast de poortjes en als je gewoon op de i-knop drukt kunnen ze ook op afstand een poortje voor je openen.

De noodknop lijkt me wat overdreven. Er staat altijd een communicatiepaal naast de poortjes en als je gewoon op de i-knop drukt kunnen ze ook op afstand een poortje voor je openen.

 

Topper, bedankt voor je antwoordt🫡. 

De noodknop lijkt me wat overdreven. Er staat altijd een communicatiepaal naast de poortjes en als je gewoon op de i-knop drukt kunnen ze ook op afstand een poortje voor je openen.

Als het bij het inchecken gebeurt en je trein bijna vertrekt. wat kan je het beste doen in die situatie? 

Badge +3

Ligt er ook aan wat het scherm op een poortje zegt. Als er meerdere vervoerders zijn en je wilt naar buiten bij Arriva of Blauwnet terwijl je bij NS ingecheckt bent…  dan sta je fout en moet je een NS poortje gebruiken.

Badge +3

Als het bij het inchecken gebeurt en je trein bijna vertrekt. wat kan je het beste doen in die situatie? 

Als je wilt inchecken gaan ze niet zomaar een poortje voor je openen (nou ja, misschien als je zegt dat je een internationaal e-ticket hebt of zo dat niet werkt).

En anders, gebruik gewoon een bankpas om in te checken en check zodra je binnen bent weer uit aan de andere kant van een poortje.

ik had vandaag ongeveer hetzelfde probleem, ik wil na de reis het station verlaten, poortje ging ook netjes open…. werd even afgeleid en voordat ik er erg in had was het poortje ook alweer dicht, daarna ging het poortje niet meer open met mijn chipkaart en heeft een andere reiziger me naar buiten moeten laten met haar ov kaart. vreemd…. hoe is dat mogelijk?

ik had vandaag ongeveer hetzelfde probleem, ik wil na de reis het station verlaten, poortje ging ook netjes open…. werd even afgeleid en voordat ik er erg in had was het poortje ook alweer dicht, daarna ging het poortje niet meer open met mijn chipkaart en heeft een andere reiziger me naar buiten moeten laten met haar ov kaart. vreemd…. hoe is dat mogelijk?

U kunt maar een keer uitchecken. Een kwestie van goed opletten. Gaat dat een keer mis, dan is er nog niet veel aan de hand. Een medewerker of medereiziger kan u doorlaten.

ik had vandaag ongeveer hetzelfde probleem, ik wil na de reis het station verlaten, poortje ging ook netjes open…. werd even afgeleid en voordat ik er erg in had was het poortje ook alweer dicht, daarna ging het poortje niet meer open met mijn chipkaart en heeft een andere reiziger me naar buiten moeten laten met haar ov kaart. vreemd…. hoe is dat mogelijk?

U kunt maar een keer uitchecken. Een kwestie van goed opletten. Gaat dat een keer mis, dan is er nog niet veel aan de hand. Een medewerker of medereiziger kan u doorlaten.

bedankt, het was pas mijn 2de treinreis dus het is allemaal nog nieuw, maar het was wel even schrikken :) 2x gereisd en 5x iets misgegaan hahahaha …. maaaaaar, komt goed :) 

.......nou ja, misschien als je zegt dat je een internationaal e-ticket hebt of zo dat niet werkt......

.....En anders, gebruik gewoon een bankpas om in te checken en check zodra je binnen bent weer uit aan de andere kant van een poortje......

Prima tips weer voor de aspirant zwartreiziger.

Met dit soort tips om door de poortjes te komen zonder inchecken zullen de vervoerders en het controlerende personeel wel blij zijn.......…

Het is immers niet voor niets dat een poortje niet open gaat !

Badge +3

Prima tips weer voor de aspirant zwartreiziger.

Met dit soort tips om door de poortjes te komen zonder inchecken zullen de vervoerders en het controlerende personeel wel blij zijn.......…

Het is immers niet voor niets dat een poortje niet open gaat !

Dat zei ik dus al. Voor naar buiten en een foutmelding zul je bij het juiste poortje moeten zijn of regelen dat iemand (van NS) je naar buiten helpt. Als dat je een gemiste uitcheck oplevert, pech.

Voor naar binnen (met geldig vervoerbewijs maar een poortje gaat niet open of te vroeg dicht) mag je best een workaround gebruiken (bankpas i.p.v. een medewerker erbij roepen of contact opnemen via de servicezuil).

Binnen poortjes moet je aantoonbaar een vervoerbewijs of ander verblijfrecht kunnen tonen (zoals een passage uit een automaat of een passagepas), meer niet!

En ja, een ov-chipkaart met abonnement telt niet, ook niet als het een automaat-kaartje is, die vereisen ook een incheck (behalve een vrij reizen abonnement met 100% afgekocht reisrecht voor die dag).

Dat zijn dus helemaal geen tips voor zwartrezigers, zo werkt het gewoon. Check je dus met een bankpas in en meteen weer uit, dan ben je niet zomaar een zwartrijder. Dat maak jij ervan negativo 😥

Sterker nog, als ik binnen wil om welke reden dan ook dan gebruik ik een bankpas en daarmee klaar! Dat kan zijn om:

  • Iets te kopen binnen de poortjes (en kosteloos weer naar buiten binnen een uur)
  • Iemand uit te zwaaien of op te halen (en binnen een uur weer naar buiten)
  • Een pakketje op te halen of te brengen (pakketpunt Utrecht Centraal), of misschien wel om drugs te dealen 😅
  • Op een trein te stappen (de bankpas incheck is mijn vervoerbewijs naar waar ik maar wil)

Als ik (met bankpas) meteen weer uitcheck en dan binnen de poortjes gecontroleerd word is bijv. een e-ticket gewoon geldig, want daar kan je niet mee inchecken. Hoe je binnen gekomen bent maakt dan niets uit.

Dus hoe zou bovenstaande een tip (kunnen) zijn voor aspirant zwartrijders, wat gaan die daarmee bereiken?

Want zeg nou eerlijk, als een poortje niet (op verzoek of met een geldige workaround) voor ze open gaat vinden die toch wel een weg naar binnen, toch? 🤣

(Weer) heel veel tekst @Robert B maar het maakt, in elk geval op mij, geen indruk meer na je eerdere bericht........

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag me af of mensen die zwartreizen zich sowieso laten tegenhouden door een paar poortjes. Op de een of andere manier zijn ze ook in het station gekomen. 

Of het moeten zwarteizigers zijn die zich netjes aan de regels houden, maar die bestaan niet 😉

Overigens is het nieuw voor mij dat poortjes niet open gaan als je niet ingecheckt hebt. Het is mij wel eens overkomen dat ik per ongeluk door het poortje naar buiten ging met de verkeerde chipkaart. Dat werkte gewoon. Andersom niet overigens.

Reputatie 7
Badge

Het is kinderlijk eenvoudig om met twee tegelijk door een poortje te gaan. Ze lopen gewoon achter iemand aan. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af of mensen die zwartreizen zich sowieso laten tegenhouden door een paar poortjes. Op de een of andere manier zijn ze ook in het station gekomen. 

 

Inderdaad, zwartrijders weten wel raad met poortjes, er overheen springen, open trappen, met anderen meelopen of dit soort trucjes met betaalkaarten kennen ze natuurlijk ook al lang, die hebben echt geen tips hier nodig. Alles wat wij hier bedenken hebben zij intussen al vaker gedaan. 

Nu met de mogelijkheid van OV-pay zou mijn eerste gedachte bij het echt niet openen van een poortje terwijl ik wel ingecheckt ben ook zijn om mijn betaalkaart te gebruiken en daarmee direct weer uit te checken. Misschien wel bij een ander poortje voor het geval dat ene poortje wat niet opent defect is. Maar allereerst zou ik kijken of een stapje naar achter wel werkt, dat was het bij mij een keer het geval toen een poortje in eerste instantie niet open ging na inchecken en het schermpje bij nogmaals aanbieden van de kaart meldde dat ik al ingecheckt was. 

Reageer