Sticky News

Proef: Verbetering reisinformatie op station

  • 25 november 2019
  • 12 reacties
  • 344 Bekeken

Beste Community leden! Sinds vorige week maandag maandag (18 november) is er een proef gaande in de manier waarop we reisinformatie tonen bij bepaalde treinen. In dit topic willen we deze proef graag iets meer toelichten en feedback verzamelen!

De aanleiding

Voor treinen die met een ‘omweg’ naar hun bestemming rijden tonen we momenteel in de reisinformatieschermen op het station niet overal de echte eindbestemming. In plaats daarvan wordt een belangrijke tussenstop als eindbestemming genoemd (bijvoorbeeld Schiphol Airport) en de stops vóór dit station. Zo maken we duidelijk in welke richting de trein rijdt.

Een voorbeeld hiervan is treinserie 3700. Deze rijdt dagelijks in de avonduren tussen Venlo en Dordrecht via o.a. Eindhoven, Utrecht Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal.

Het grote nadeel van deze weergave is dat de eindbestemming op de reisinformatieschermen op het station afwijkt van de eindbestemming in en op de trein en de ‘richting’ in het reisadvies in de reisplanner. Op de schermen op het station staat bij de 3700 serie bijvoorbeeld Schiphol Airport als eindbestemming, op de trein zelf staat Dordrecht en het reisadvies geeft ‘Intercity richting Dordrecht’ aan. Reizigers raken door deze inconsistentie in verwarring. Om dit te verbeteren starten we een proef, waarin we voor serie 3700 aangepaste reisinformatie laten zien.

De proef

Met ingang van 18 november hebben we als proef bij de 3700 serie voor een aantal weken de reisinformatie in de schermen op de stations aangepast. De proef houdt in:

  • Op alle stations waar de 3700 stopt wordt de echte eindbestemming van de trein getoond: Venlo of Dordrecht.
  • Op een aantal stations wordt in de reisinformatieschermen op het perron een nieuwe tip getoond. Deze ‘overstaptip’ wijst op een snellere verbinding (met maximaal 1 overstap) naar een belangrijk station, die de 3700 zelf ook aandoet. Zie hiervoor onderstaande voorbeelden.
  • Deze tip is dynamisch en wordt alleen getoond als de overstap in de actualiteit ook echt mogelijk is. De tip wordt niet getoond als er belangrijkere opmerkingen zijn, zoals bijvoorbeeld ‘rijdt niet verder dan’.
  • De tip wordt in het Nederlands en het Engels getoond.
Weergave op Venlo - Nederlands
Weergave op Venlo - Engels

Uiteraard ontvangen we over deze proef graag feedback en suggesties. Aan jullie de volgende vragen:

  1. Is deze nieuwe presentatie een verbetering of verslechtering t.o.v. de huidige situatie, waarbij een ‘verkorte’ route wordt weergegeven op de schermen?
  2. Met deze nieuwe weergave worden alle stations weergeven, ook bepaalde 'verre' stations. Het scherm zal door alle bestemmingen 'scrollen'. Hierdoor kan het wel gebeuren dat reizigers even moeten wachten voordat hun bestemming getoond wordt. Denken jullie dat dit voor problemen kan zorgen?
  3. Zijn de overstaptips (voldoende) duidelijk?
  4. Voegen de overstaptips waarde toe?

 

Edit: vraag twee aangepast.


12 reacties

Badge +3
  1. Een verbetering. Met name dat de informatie op de trein en het bord ernaast met elkaar in overeenstemming is.
  2. Ik neem aan dat Schiphol Airport wel in de lijst met scrollende via-stations staat? Dat is in de afbeelding niet te zien. Als dat zo is, zie ik geen probleem. Als dat niet zo is, zou dat wel moeten. Alle via-stations tot de getoonde eindbestemming - Dordrecht - moeten in de lijst.
  3. Ja.
  4. Ja.
  1. Ik neem aan dat Schiphol Airport wel in de lijst met scrollende via-stations staat? Dat is in de afbeelding niet te zien. Als dat zo is, zie ik geen probleem. Als dat niet zo is, zou dat wel moeten. Alle via-stations tot de getoonde eindbestemming - Dordrecht - moeten in de lijst.

Ik heb hier meteen al meer informatie over gekregen, alle stations worden inderdaad via een scrollende lijst weergegeven. De vraagstelling zoals ik hem in eerste instantie had verwoord was dan ook niet juist.

 

Ik heb het nu aangepast van:

“Met deze weergave worden bepaalde 'verre' stations op het traject niet meer weergegeven, zoals Schiphol in dit voorbeeld. Denken jullie dat reizigers hun trein naar deze stations nog wel kunnen vinden?”

naar

“Met deze nieuwe weergave worden alle stations weergeven, ook bepaalde 'verre' stations. Het scherm zal door alle bestemmingen 'scrollen'. Hierdoor kan het wel gebeuren dat reizigers even moeten wachten voordat hun bestemming getoond wordt. Denken jullie dat dit voor problemen kan zorgen?”

Badge +3

Het blijft lastige materie door die aanelkaargeknoopte treinseries. In het geval van een reis van Venlo naar Dordrecht is het sneller om 30 minuten later uit Venlo te vertrekken. De snelste verbinding is met twee overstappen in Eindhoven en Breda.

Maar alles is beter dan de huidige incongruentie tussen wat er op de trein staat en wat er op de borden staat.

Ik denk dat de reizigers die op de CTA kijken rustig wachten tot hun “verre” station voorbijkomt. Een aandachtspunt is natuurlijk om ook in de trein zelf nog aan te geven dat de eindbestemming van de trein sneller bereikt wordt door over te stappen.

Reputatie 5

Een aandachtspunt is natuurlijk om ook in de trein zelf nog aan te geven dat de eindbestemming van de trein sneller bereikt wordt door over te stappen.

Daarbij is in de trein natuurlijk meer ruimte en tijd voor uitgebreidere informatie dan op het bord op het perron. Daar zou ik dan graag ook terugzien wélke trein ik dan op moet overstappen (vertrekspoor, vertrektijd en eindbestemming zoals die op de trein en op het perron staat).

 

Dat de aanduidingen op de trein en op het perron weer overeen gaan komen, vind ook ik een heel groot pluspunt van dit idee. Zeker doen wat mij betreft. Wel nog een aanvulling o.b.v. een voorbeeld uit mijn eigen ervaring:

Op Weesp wordt veel cross-platform overgestapt tussen treinen uit de richting van Amersfoort en uit de richting van Almere, naar de noord- en zuidkant van Amsterdam, waarbij ook nog wisselt welke trein waar heen gaat.

De trein richting het noorden van Amsterdam heeft nu 'eindbestemming' Amsterdam Centraal, maar rijdt vanaf daar eigenlijk door via Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan en Schiphol richting Den Haag.

De trein richting het zuiden van Amsterdam rijdt naar Amsterdam Zuid en dan ook via Schiphol richting Den Haag. Als deze treinen beide alleen de eindbestemming Den Haag Centraal/Leiden Centraal/iets anders voorbij Schiphol aan gaan geven, is niet meer duidelijk welke trein langs welke kant van Amsterdam rijdt. In het verleden hebben beide treinen een tijd eindbestemming Hoofddorp gehad en dat zorgde voor grote verwarring (overstappen van de trein richting Hoofddorp op spoor x op de trein richting Hoofddorp op spoor y). Het lijkt me dus erg belangrijk om duidelijk een enkele 'via' bestemming aan te geven die de route bepaald aan te geven waar hier verschillende opties voor zijn, als weer de 'echte' eindbestemming getoond gaat worden. En ook dat moet dan denk ik zowel op het perron (voor mensen die staan te wachten), als op de trein (voor overstappers en mensen die bevestiging zoeken), als in de reisplanner op de website en in de app (voor mensen die hun reis plannen en de overstap anders misschien onterecht voor onnodig aanzien).

Reputatie 4

Mij lijkt voor deze kronkelreisroute en de ervaringen met de SPR Weesp-H’dorp (of verder) wel/niet via AMS C toch het beste aparte treinnrs te benutten en dus het hele systeem als eindpunt uit beide richtingen SCHIPHOL aan te geven, want in feite is deze omweg voor vrijwel verder niemand van echt belang, nog minder als de vele AirB&B gebruikers die in Ams MP geen treintje naar S’hol zien en toch kunnen blijven zitten op Centraal. En de reizigers uit Leiden die naar Zuid/Bijlmer moeten, dat zulen toch veelal vaste klanten zijn die het na 2 dagen wel doorhebben.

Dan in rood of iets anders onder gefingeerde eindbestemming aangeven dat deze trein dan verder doorrijdt naar…., zoals tevens toegepast kan worden op die SPR in in 2 richtingen in Ams C doorgekoppeld zijn. EN het personeel duidelijker informeren-zelfs bij hun schijnt dit velen onbekend te zijn.

Reputatie 4

Oh en nog iets: zelfs de screens in de SPR treintjes schijnen het niet te kunnen bevatten dat die SPR doorrijdt en geven dit zelfs niet als overstap aan!

Reputatie 3

Men zou de uiteindelijke bestemming in kleine letters erbij kunnen zetten:

Sprinter vanuit Hoorn: (om eens een ander voorbeeld te geven)

BEVERWIJK/amsterdam centraal

via….

Reputatie 2
  1. Zoals Bahnrider al aangeeft: het kan een optie zijn om nog wel “Schiphol Airport” als bestemming aan te geven, met in rode letters erbij “Rijdt verder als IC naar Dordrecht”. Dat scheelt dan tot aan Schiphol heel wat tussenstations die je dan niet hoeft weer te geven.
  2. Kan dat scrollen niet in het algemeen worden opgelost (dus in alle gevallen waar dat nu gebeurd)? Bv gewoon door een kleiner lettergrootte te gebruiken? Op de vorige generatie CTA's (de oude “flapperkasten”) was dat ook geen probleem. Het is toch duidelijker als je in één oogopslag alle stations kunt zien. Het verschil in grootte hoeft niet veel te zijn; als je 4 stations op één regel kunt weergeven ipv 3, zou dat al een hele regel die je moet doorscrollen schelen. De lettergrootte zou dynamisch kunnen worden aangepast op het aantal weer te geven stations (met een maximale en minimale waarde).
  3. Ja
  4. Ja, overstaptips zijn altijd handig als dezelfde eindbestemming met een overstap sneller bereikt kan worden.

 

Reputatie 4

Het lijkt mij een wel heel vreemde s bocht om met deze trein te gaan. Misschien is het wel zo handig om deze treinreis virtueel in 2en te knippen, en bij vertrek schiphol als eindpunt te geven. Er zullen weinig of geen mensen zijn die met zo een omweg zullen reizen. Vanaf utrecht  wel dordrecht vermelden als eindpunt via schiphol. etc. 

Deze kronkelrit is even logisch als van amsterdam via leeuwarden naar den helder te reizen. 

 

 

Badge

Het lijkt mij een wel heel vreemde s bocht om met deze trein te gaan. Misschien is het wel zo handig om deze treinreis virtueel in 2en te knippen, en bij vertrek schiphol als eindpunt te geven. Er zullen weinig of geen mensen zijn die met zo een omweg zullen reizen. Vanaf utrecht  wel dordrecht vermelden als eindpunt via schiphol. etc. 

Deze kronkelrit is even logisch als van amsterdam via leeuwarden naar den helder te reizen. 

 

 


Probleem is dan dat mensen in de reisplanner als eindstation Venlo of Dordrecht zien staan terwijl er op de trein en op het station wat anders vermeld staat.

Reputatie 4

Men zou de uiteindelijke bestemming in kleine letters erbij kunnen zetten:

Sprinter vanuit Hoorn: (om eens een ander voorbeeld te geven)

BEVERWIJK/amsterdam centraal

via….

+1 en +1 :-)

De sprinter vanaf Hoorn naar Amsterdam (...) heet volgens de sprinter tussen Leiden en Hoorn (overstapmogelijkheid...) de sprinter naar Alkmaar, op de CTA’s staat Beverwijk en op de trein zelf staat Amsterdam. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat verwarrend is voor reizigers.

Er werd hier al genoemd iets met andere letterkleur of andere lettergrootte. Dat was vroeger ook zo en ik vond dat heel duidelijk. Primaire bestemming in grotere letters en daarna, bij tweede deel van doorgetrokken trajecten, andere kleur. Dan weet je dat je op die manier daar kunt komen maar dat het misschien niet de snelste manier is.

Het is ook foolproof. Er zullen altijd mensen zijn die niet willen nadenken over hoe het werkt, die gaan gewoon in de trein zitten en komen aan waar ze willen zijn. De mensen die wel willen nadenken komen er ook, maar sneller.

Maar op zich die extra opmerking zoals die nu wordt voorgesteld vind ik ook helemaal niet verkeerd.

Even van ons een teken van leven! Inhoudelijk kan ik er helaas weinig op ingaan (ik ben in dit geval enkel een boodschapper), maar tot dusver bedankt voor de feedback en suggesties!

Reageer