- Een verbetering. Met name dat de informatie op de trein en het bord ernaast met elkaar in overeenstemming is.
- Ik neem aan dat Schiphol Airport wel in de lijst met scrollende via-stations staat? Dat is in de afbeelding niet te zien. Als dat zo is, zie ik geen probleem. Als dat niet zo is, zou dat wel moeten. Alle via-stations tot de getoonde eindbestemming - Dordrecht - moeten in de lijst.
- Ja.
- Ja.
- Ik neem aan dat Schiphol Airport wel in de lijst met scrollende via-stations staat? Dat is in de afbeelding niet te zien. Als dat zo is, zie ik geen probleem. Als dat niet zo is, zou dat wel moeten. Alle via-stations tot de getoonde eindbestemming - Dordrecht - moeten in de lijst.
Ik heb hier meteen al meer informatie over gekregen, alle stations worden inderdaad via een scrollende lijst weergegeven. De vraagstelling zoals ik hem in eerste instantie had verwoord was dan ook niet juist.
Ik heb het nu aangepast van:
“Met deze weergave worden bepaalde 'verre' stations op het traject niet meer weergegeven, zoals Schiphol in dit voorbeeld. Denken jullie dat reizigers hun trein naar deze stations nog wel kunnen vinden?”
naar
“Met deze nieuwe weergave worden alle stations weergeven, ook bepaalde 'verre' stations. Het scherm zal door alle bestemmingen 'scrollen'. Hierdoor kan het wel gebeuren dat reizigers even moeten wachten voordat hun bestemming getoond wordt. Denken jullie dat dit voor problemen kan zorgen?”
Het blijft lastige materie door die aanelkaargeknoopte treinseries. In het geval van een reis van Venlo naar Dordrecht is het sneller om 30 minuten later uit Venlo te vertrekken. De snelste verbinding is met twee overstappen in Eindhoven en Breda.
Maar alles is beter dan de huidige incongruentie tussen wat er op de trein staat en wat er op de borden staat.
Ik denk dat de reizigers die op de CTA kijken rustig wachten tot hun “verre” station voorbijkomt. Een aandachtspunt is natuurlijk om ook in de trein zelf nog aan te geven dat de eindbestemming van de trein sneller bereikt wordt door over te stappen.
Een aandachtspunt is natuurlijk om ook in de trein zelf nog aan te geven dat de eindbestemming van de trein sneller bereikt wordt door over te stappen.
Daarbij is in de trein natuurlijk meer ruimte en tijd voor uitgebreidere informatie dan op het bord op het perron. Daar zou ik dan graag ook terugzien wélke trein ik dan op moet overstappen (vertrekspoor, vertrektijd en eindbestemming zoals die op de trein en op het perron staat).
Dat de aanduidingen op de trein en op het perron weer overeen gaan komen, vind ook ik een heel groot pluspunt van dit idee. Zeker doen wat mij betreft. Wel nog een aanvulling o.b.v. een voorbeeld uit mijn eigen ervaring:
Op Weesp wordt veel cross-platform overgestapt tussen treinen uit de richting van Amersfoort en uit de richting van Almere, naar de noord- en zuidkant van Amsterdam, waarbij ook nog wisselt welke trein waar heen gaat.
De trein richting het noorden van Amsterdam heeft nu 'eindbestemming' Amsterdam Centraal, maar rijdt vanaf daar eigenlijk door via Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan en Schiphol richting Den Haag.
De trein richting het zuiden van Amsterdam rijdt naar Amsterdam Zuid en dan ook via Schiphol richting Den Haag. Als deze treinen beide alleen de eindbestemming Den Haag Centraal/Leiden Centraal/iets anders voorbij Schiphol aan gaan geven, is niet meer duidelijk welke trein langs welke kant van Amsterdam rijdt. In het verleden hebben beide treinen een tijd eindbestemming Hoofddorp gehad en dat zorgde voor grote verwarring (overstappen van de trein richting Hoofddorp op spoor x op de trein richting Hoofddorp op spoor y). Het lijkt me dus erg belangrijk om duidelijk een enkele 'via' bestemming aan te geven die de route bepaald aan te geven waar hier verschillende opties voor zijn, als weer de 'echte' eindbestemming getoond gaat worden. En ook dat moet dan denk ik zowel op het perron (voor mensen die staan te wachten), als op de trein (voor overstappers en mensen die bevestiging zoeken), als in de reisplanner op de website en in de app (voor mensen die hun reis plannen en de overstap anders misschien onterecht voor onnodig aanzien).
Mij lijkt voor deze kronkelreisroute en de ervaringen met de SPR Weesp-H’dorp (of verder) wel/niet via AMS C toch het beste aparte treinnrs te benutten en dus het hele systeem als eindpunt uit beide richtingen SCHIPHOL aan te geven, want in feite is deze omweg voor vrijwel verder niemand van echt belang, nog minder als de vele AirB&B gebruikers die in Ams MP geen treintje naar S’hol zien en toch kunnen blijven zitten op Centraal. En de reizigers uit Leiden die naar Zuid/Bijlmer moeten, dat zulen toch veelal vaste klanten zijn die het na 2 dagen wel doorhebben.
Dan in rood of iets anders onder gefingeerde eindbestemming aangeven dat deze trein dan verder doorrijdt naar…., zoals tevens toegepast kan worden op die SPR in in 2 richtingen in Ams C doorgekoppeld zijn. EN het personeel duidelijker informeren-zelfs bij hun schijnt dit velen onbekend te zijn.
Oh en nog iets: zelfs de screens in de SPR treintjes schijnen het niet te kunnen bevatten dat die SPR doorrijdt en geven dit zelfs niet als overstap aan!
Men zou de uiteindelijke bestemming in kleine letters erbij kunnen zetten:
Sprinter vanuit Hoorn: (om eens een ander voorbeeld te geven)
BEVERWIJK/amsterdam centraal
via….
- Zoals Bahnrider al aangeeft: het kan een optie zijn om nog wel “Schiphol Airport” als bestemming aan te geven, met in rode letters erbij “Rijdt verder als IC naar Dordrecht”. Dat scheelt dan tot aan Schiphol heel wat tussenstations die je dan niet hoeft weer te geven.
- Kan dat scrollen niet in het algemeen worden opgelost (dus in alle gevallen waar dat nu gebeurd)? Bv gewoon door een kleiner lettergrootte te gebruiken? Op de vorige generatie CTA's (de oude “flapperkasten”) was dat ook geen probleem. Het is toch duidelijker als je in één oogopslag alle stations kunt zien. Het verschil in grootte hoeft niet veel te zijn; als je 4 stations op één regel kunt weergeven ipv 3, zou dat al een hele regel die je moet doorscrollen schelen. De lettergrootte zou dynamisch kunnen worden aangepast op het aantal weer te geven stations (met een maximale en minimale waarde).
- Ja
- Ja, overstaptips zijn altijd handig als dezelfde eindbestemming met een overstap sneller bereikt kan worden.
Het lijkt mij een wel heel vreemde s bocht om met deze trein te gaan. Misschien is het wel zo handig om deze treinreis virtueel in 2en te knippen, en bij vertrek schiphol als eindpunt te geven. Er zullen weinig of geen mensen zijn die met zo een omweg zullen reizen. Vanaf utrecht wel dordrecht vermelden als eindpunt via schiphol. etc.
Deze kronkelrit is even logisch als van amsterdam via leeuwarden naar den helder te reizen.
Het lijkt mij een wel heel vreemde s bocht om met deze trein te gaan. Misschien is het wel zo handig om deze treinreis virtueel in 2en te knippen, en bij vertrek schiphol als eindpunt te geven. Er zullen weinig of geen mensen zijn die met zo een omweg zullen reizen. Vanaf utrecht wel dordrecht vermelden als eindpunt via schiphol. etc.
Deze kronkelrit is even logisch als van amsterdam via leeuwarden naar den helder te reizen.
Probleem is dan dat mensen in de reisplanner als eindstation Venlo of Dordrecht zien staan terwijl er op de trein en op het station wat anders vermeld staat.
Men zou de uiteindelijke bestemming in kleine letters erbij kunnen zetten:
Sprinter vanuit Hoorn: (om eens een ander voorbeeld te geven)
BEVERWIJK/amsterdam centraal
via….
+1 en +1 :-)
De sprinter vanaf Hoorn naar Amsterdam (...) heet volgens de sprinter tussen Leiden en Hoorn (overstapmogelijkheid...) de sprinter naar Alkmaar, op de CTA’s staat Beverwijk en op de trein zelf staat Amsterdam. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat verwarrend is voor reizigers.
Er werd hier al genoemd iets met andere letterkleur of andere lettergrootte. Dat was vroeger ook zo en ik vond dat heel duidelijk. Primaire bestemming in grotere letters en daarna, bij tweede deel van doorgetrokken trajecten, andere kleur. Dan weet je dat je op die manier daar kunt komen maar dat het misschien niet de snelste manier is.
Het is ook foolproof. Er zullen altijd mensen zijn die niet willen nadenken over hoe het werkt, die gaan gewoon in de trein zitten en komen aan waar ze willen zijn. De mensen die wel willen nadenken komen er ook, maar sneller.
Maar op zich die extra opmerking zoals die nu wordt voorgesteld vind ik ook helemaal niet verkeerd.
Even van ons een teken van leven! Inhoudelijk kan ik er helaas weinig op ingaan (ik ben in dit geval enkel een boodschapper), maar tot dusver bedankt voor de feedback en suggesties!
Tja, helemaal goed is het waarschijnlijk nooit te krijgen. Vroeger had je treinen die vanuit Utrecht via Hilversum, Naarden-Bussum, Weesp en verder uiteindelijk in Den Haag uitkwamen. Soms vanuit Naarden best handig. Nu moet je in Hoofddorp een tijdje in de kou zitten. Maar op de borden stond dat de trein naar Weesp ging. Waarschijnlijk om reizigers naar Den Haag niet in deze rondreis trein te laten stappen.
Maar wie schets mijn verbazing gisteren in Eindhoven met enorme letters tge ien staan dat er een trein naar Dordrecht ging. In miniatuurletters daaronder stond dat die eerst maar Den Bosch en Utrecht ging om dan na een wereldreis in Dordrecht te eindigen. Dus eenheid is ver te zoeken. Doordat er in de tumnnel in Eindhoven geen overzichtpanelen hangen, daarvoor moet je eerst weer uitchecken, is de aanvankelijke verwarring erg groot. Denk toch eens wat meer aan de niet vaste traject reiziger!!!!!
… letters te zien … Nog steeds problemen met mijn keyboard.
Er staat als het goed is onder (in kleine letters inderdaad) dat als je naar Dordrecht wilt een overstap op ‘s-Hertogenbosch (Merwede-Lingelijn) sneller is…
Nee, dit was een trein die via Amsterdam, Leiden, Den Haag, Rotterdam naar Dordrecht ging. Dus voor Dordrecht heel onlogisch.
Toen ik nog studeerde in Utrect nam ik soms de Betuwe Express. Naar Bergen op zoom had je drie tarieven. Via Tilburg, het duurste, via Rotterdam, 5 cdent goedkoper en via Gorkum, tien cent goedkopoer dan via Tilburg. Het kaartje via Tlburg zat in de machine. Uit principe wilde ik niet meer betalen en dus moest er een kaartje worden uitgeschreven via Rotterdam. Had je door de lange rijen bij de loketten die trein gemist dan besloot ik via Gorkun te gaan. Er was toen nog regelmatig controle op de trein. Dus voordat we in Geldermalsen waren, waar toen bijna alles nog stopte, vertelde de conducteur dat ik met mijn Rotterdam kaartje niet over Tilburg mocht reizen. Je moet ook als ns tenslotte op de kleintjes letten, nietwaar? Ik reageerde dat niet van plan te zijn en zelfs een kortere reisweg te nemen. Dat was gelukkig wel toegestaan. Weer zo'n reiziger die het beter denkt te weten, was dan de reactie. Kijk maar in het gele boekje, de BAR, BAK of zoiets. Proberen alle afstanden op te tellen en inderdaad, die verdraaide passagier had gelijk. Het was een kilometer korter. Het was overigens duide;lijk dat er sxoms fictieve kilometers in dat boekje stonden.
Heb nog steeds problemen met mijn keyboard en neem dan te weinig tijd om alles goed over te lezen. Excuses.
Eén keer heb ik het meegemaakt dat een loketmedewerker mij dan maar een kaartje over Tilburg gaf voor 5 cent minder omdat ik over Rotterdam wilde reizen. Of die daarvoor op zijn donder heeft gekregen van de baas wegens een kasverschil of het uit eigen zak heeft betaald weet ik niet. Mogelijk had ns een iets ander beleid dan PTT in die tijd. Daar kon het overvalteam van de accountantsdienst in een postkantoor alle geldhoeveelheden en vooral de postzegelvoorraad, immers ook geld vertegenwoordigend, tot op de allerlaatste cent controleren. Het kantoor mocht niet open voor het publiek voordat alles kloppend was. Deze geldverspilling, in menskracht zoals dat tegenwoordig schijnt te heten, is gelukkig verleden tijd.
Het grappige was overigens dat, afhankelijk van wanneer je op het station arriveerde, de reistijd over de drie routes niet veel verschilde. Sinds de intercity's natuurlijk wel.
Ik weet niet of ik het direct overal een verbetering vind, maar het is in ieder geval even wennen. Laatst in Rotterdam Centraal moest ik een trein naar Delft hebben. Afgaande op de borden dacht ik dat ik een kwartier moest wachten. Ik had wel gezien dat er een trein naar Venlo vertrok, maar was er (zonder verder te lezen) direct van uitgegaan dat het een trein richting het zuidoosten was (en dus een andere kant op).
Een volgende keer zal het wel goed gaan, maar ik heb ook een suggestie tot nog meer verbetering: is het mogelijk om bij dit soort routes het belangrijkste grote station halverwege de route ook groot weer te geven? Een bestemming “Schiphol, Venlo” maakt het direct in 1 oogopslag duidelijk dat de trein wel eerst richting het noorden rijdt.
Dat had ik ook bij die trein naar Dordrecht. Je denkt dat die vanuit Eindhoven naar Tilburg gaat en niet begint met een wereldreis. Een belangrijk station net achter de eindbestemming: via … in de kop lijkt me zo gek nog niet.
Het is enige tijd geleden dat we iets van ons hebben laten horen hier, maar bij deze hebben we een resultaat van de proef.
Nog even samenvattend wat we hebben gedaan
Voor 2 treinseries die met een ‘omweg’ naar hun bestemming rijden is de afgelopen maanden onderzocht of andere reisinformatie op het station tot minder verwarring bij reizigers zou leiden. Bij de 3700 serie (IC Venlo-Eindhoven-Utrecht Centraal-Schiphol Airport-Rotterdam Centraal) en de 5700 serie (Sprinter Utrecht Centraal-Hilversum-Schiphol Airport-Hoofddorp) stonden tijdens de proef de echte eindbestemming, alle tussenstops en waar mogelijk aanvullende tips op de reisinformatieschermen.
Onze bevindingen
- De echte eindbestemming van de trein op de reisinformatieschermen zorgt voor minder verwarring bij de grootste groep reizigers. Reizigers die hun reis plannen kunnen gemakkelijker hun trein vinden omdat de reisplanner, de reisinformatieschermen én de trein nu consistente informatie tonen.
- Reizigers die hun reis niet plannen kunnen in verwarring raken, omdat de eindbestemming van de trein niet altijd overeenstemt met de richting en de route die de trein aflegt.
- De instaptips bij de 5700 serie voegen waarde toe voor reizigers, omdat ze verwijzen naar een snellere verbinding vanaf dit station.
- De overstaptips bij de 3700 serie voegen weinig waarde toe en kunnen zelfs verwarrend zijn, omdat ze niet altijd de snelste verbinding tonen. Overstapinformatie in de trein zelf helpt daarbij veel beter. Na uitstappen begeleiden de reisinformatieschermen reizigers verder naar de juiste trein.
Hoe nu verder?
- Voor de 3700 en de 5700 serie blijft de echte eindbestemming (en alle stops) op de reisinformatieschermen getoond.
- De instaptips bij de 5700 serie blijven.
- De overstaptips bij de 3700 zijn per 19 januari vervallen.
- De werkelijke eindbestemming (en waar mogelijk instaptips) worden dit kwartaal ook bij de 4800 serie (Sprinter Amsterdam Centraal-Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Alkmaar-Hoorn) toegepast.
- Later dit jaar wordt een nieuwe proef opgezet, waarbij de eindbestemming in combinatie met een belangrijk station onderweg getoond wordt. We verwachten dat dit helpt om de route en richting van de trein duidelijker te maken.
Bedankt voor alle feedback!
- Reizigers die hun reis plannen kunnen gemakkelijker hun trein vinden omdat de reisplanner, de reisinformatieschermen én de trein nu consistente informatie tonen.
De bevindingen verbazen me eerlijk gezegd een beetje, maar het zal ongetwijfeld goed onderzocht zijn.
Bovenstaand punt staat natuurlijk los van wel of niet de echte eindbestemming tonen. In beide gevallen zou je moeten zorgen dat de planner, informatieschermen en treinen consistente informatie tonen, of dat nou de echte eindbestemming is of niet.
Voor die 3700, de wereldreis naar Dordrecht via Schiphol zou ik toch een belangrijk via-station in de grote kop opnemen. Niet iedereen werkt bij ns die de trein neemt. Als je in Eindhoven alleen Dordrecht in de kop ziet denk je toch een trein naar Tilburg te hebben waarmee je niet naar Utrecht kunt. Alleen als je nog veel tijd hebt ga je proberen alle info daaronder te lezen! Snelle reisweg vermelden is bij deze trein natuurlijk niet nodig. Maar helaas zullen de betweters bij ns dit welgemeend advies over de kop wel weer in de wind slaan.
- Reizigers die hun reis plannen kunnen gemakkelijker hun trein vinden omdat de reisplanner, de reisinformatieschermen én de trein nu consistente informatie tonen.
De bevindingen verbazen me eerlijk gezegd een beetje, maar het zal ongetwijfeld goed onderzocht zijn.
Bovenstaand punt staat natuurlijk los van wel of niet de echte eindbestemming tonen. In beide gevallen zou je moeten zorgen dat de planner, informatieschermen en treinen consistente informatie tonen, of dat nou de echte eindbestemming is of niet.
Waarom verbaasd het je? Er reden nu treinen rond met een andere stationsnaam op de trein dan dat er in de reisplanner en op de CTA bakken vermeld stond, waardoor mensen niet in de trein stapte omdat dat niet de trein was die ze moesten nemen volgens de reisplanner. Nu wordt dus op de trein getoond wat er ook op CTA bak staat en wat in de reisplanner te vinden is.
Hopelijk wordt de proef ook doorgetrokken naar de (1)4600 treinserie waar op Amsterdam CS altijd heel veel mensen uitstappen die naar Schiphol moeten om er dan op het perron achter te komen dat ze die trein weer moeten hebben om op Schiphol te komen. Deze sprinterserie is in 2 delen geknipt en dit geeft enorm veel verwarring bij reizigers.
Dat is dus precies het probleem, die verschillende stationsnamen. Maar dat staat los van de vraag of je de werkelijke eindbestemming toont. Waar je ook voor kiest, zorg dan dat dat consistent overal getoond wordt.