Sticky News

Proef: Verbetering reisinformatie op station

  • 25 november 2019
  • 36 reacties
  • 1127 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Badge

Dat is dus precies het probleem, die verschillende stationsnamen. Maar dat staat los van de vraag of je de werkelijke eindbestemming toont. Waar je ook voor kiest, zorg dan dat dat consistent overal getoond wordt.


Dat is nu dus de bedoeling dat overal hetzelfde getoond gaat worden en dat is dan het eindstation.

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk wordt de proef ook doorgetrokken naar de (1)4600 treinserie waar op Amsterdam CS altijd heel veel mensen uitstappen die naar Schiphol moeten om er dan op het perron achter te komen dat ze die trein weer moeten hebben om op Schiphol te komen.  Deze sprinterserie is in 2 delen geknipt en dit geeft enorm veel verwarring bij reizigers.

Anders dan de (1)4600 heeft de 3700 wel een zeer vreemde route om van Venlo naar Dordrecht te komen. Bij de (1)4600 wilde men toch juist Amsterdam CS als eindbestemming van beide series hebben om niet de vraag te hebben of die trein wel of niet naar Amsterdam CS zou gaan. De eerste paar maanden van deze serie vond ik best wel apart om op mijn sprinterstation Zwolle als eindbestemming te zien. De route van de (1)4600 is op zich wel logisch, je bent alleen erg lang onderweg in het stoppertje. maar de overstap kan inderdaad verwarrend zijn. Misschien anders een toevoeging “deze trein rijdt verder naar Den Haag Centraal (of Zwolle)”.  Zo'n toevoeging heb ik wel eens gezien bii werkzaamheden. 

Badge +3

Jammer dat de overstaptips op de borden voor de 3700 (in het klein onderaan) vervallen.

Er stond namelijk “voor Dordrecht reis via ‘s-Hertogenbosch” (en dan Geldermalsen neem ik aan) en dat is wel een nuttige tip voor mensen die toch die trein willen nemen i.p.v. via Tilburg en Breda, en ook niet helemaal via Utrecht en Rotterdam naar Dordrecht willen.

Reputatie 4

Weet niet of het al genoemd/gevraagd is, maar iets als bijv. Eindhoven - Schiphol kan dan gewoon met een kaartje Eindhoven - Dordrecht wat goedkoper is? Dan ga je gewoon in de trein naar Dordrecht zitten die de omweg via Schiphol maakt. Of is een kaartje naar Dordrecht niet geldig in de trein waarop staat dat ie naar Dordrecht gaat? Dat zou raar zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat dan nog steeds geldt dat zolang je een reisadvies uit de NS reisplanner volgt het toegestaan is. Voor bv vandaag of morgen krijg ik bij een reisadvies Eindhoven - Dordrecht die 3700 via Schiphol uit de planner maar volgende week niet, maar dat zal denk ik te maken hebben met de werkzaamheden bij Leiden komende week.

@Robert B Niets is natuurlijk onmogelijk en het is alweer een tijdje geleden maar ik kan me niets herinneren van een reisadvies over Den Bosch naar Dordrecht. Wel die ontzettend misleidende kop.

Tja, die verkeerde namen aan de buitenkant van treinen. Dat komt zo regelmatig voor dat ik me daar niet meer druk om maak, hoewel het bij verstoringen met steeds wisselde aanduidingen op de borden bij het spoor soms net een doolhof lijkt.

Ook in sprinters heb ik het al verschillencde keren meegemaakt dat de automatische berichten juist de verkeerde volgorde aangaven. Waarschijlijk vergeten die ‘om’ te zetten. Blijkbaar is er in de trein niemand die daar nog oog voor heeft.

Maar dat komt bij bussen ook voor. Verekeerde nummers en eindbestemmingen. Op de halte op het biussation te laat aangegeven dat de bus niet terug gaat maar een andere route neemt.

De incidentele reiziger op een bepaalde route staat steeds vaker in de kou. In veel plaatsen een enorme rij busperrons en geen overzicht welke bus waar vertrekt. Het zal ns een zorg zijn maar als we reizigers in het ov willen krijgen of houden is een betere integratie wel geboden.

Een paar jaar terug kreeg je in de treinen op dcde Maaslijn steeds te horen welke bussen hoe laat op een bepaald station vertrekken. Ben daar alweer een tijdje niet geweest, dus … 

In de bussen in Eindhoven worden weer wel de verschillende binnenkort vertrekkende treinen aangegeven. Dus er is nog hoop.

Aanpassen blijft kennelijk lastig. In Eindhoven is er allleen een groot bord met alle vertrekkende bussen net buiten bij de nieuwe treintunnel. Niet ook een aan de andere kant waar je nu aan zou komen als je de gewone verkeerstunnel neemt en niet in en uit checkt via de treintunnel(s). In mijn reishistorie staan dan ook heel wat van die doorgangen genoteerd.

Badge +3

Weet niet of het al genoemd/gevraagd is, maar iets als bijv. Eindhoven - Schiphol kan dan gewoon met een kaartje Eindhoven - Dordrecht wat goedkoper is? Dan ga je gewoon in de trein naar Dordrecht zitten die de omweg via Schiphol maakt. Of is een kaartje naar Dordrecht niet geldig in de trein waarop staat dat ie naar Dordrecht gaat? Dat zou raar zijn.

Ja, als je met de 3700 reist is dat volkomen geldig tussen Venlo en Dordrecht naar/via Schiphol met een e-ticket! Of je ergens door poortjes gaat doet er niet toe, dat wordt nergens geregistreerd.

Of andersom, zolang de reisplanner dat nogal suffe advies maar toont (zonder overstappen vindt de planner blijkbaar erg belangrijk)?!

En je niet in Rotterdam of zo incheckt, want dan is via Utrecht of Breda natuurlijk sneller en rechtstreeks of met 1 overstap te doen, en reken je met een ov-chipkaart gewoon Rotterdam - Schiphol (of Eindhoven) af natuurlijk.

Net zoals een (e-ticket) van Dordrecht Stadspolders naar Rotterdam € 4,37 kost (stap gerust in op Dordrecht, ligt op de route!), terwijl Dordrecht - Rotterdam met NS only je gewoon € 4,70 kost.

Hoppa, zomaar 33 cent verdiend (7% bespaard!) omdat een deel van een reis (die je niet eens maakt), maar lager starttarief vanaf een station verderop en een zogenaamde instap bij Qbuzz/R-net trein gewoon goedkoper is.

Heb het ook niet bedacht @Rocco_Siffredi maar er zijn nog veel meer suffe dingen 100% legaal en mogelijk.

Reputatie 2

Op station Alkmaar zie ik dat bij de sprinter 4800 waar vroeger Haarlem als eindbestemming stond, nu Amsterdam Centraal als eindbestemming staat. Ik mis echter de instaptip op Alkmaar. De Intercity naar Maastricht/Nijmegen, die op het spoor ernaast vertrekt, is véél eerder in AmsterdamCS, kan dit nog worden vermeld?
 

  • De werkelijke eindbestemming (en waar mogelijk instaptips) worden dit kwartaal ook bij de 4800 serie (Sprinter Amsterdam Centraal-Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Alkmaar-Hoorn) toegepast.
Reputatie 2

Overigens wel complimenten voor de duidelijke instaptips te AmsterdamCS (zie foto’s). Eventueel kan de zin misschien nog vriendelijker worden geformuleerd als “De IC naar Enkhuizen is eerder in Hoorn”. Hopelijk kunnen in Alkmaar dus ook nog instaptips komen bij sprinter 4800 richting Haarlem/Amsterdam!

 

Op station Alkmaar zie ik dat bij de sprinter 4800 waar vroeger Haarlem als eindbestemming stond, nu Amsterdam Centraal als eindbestemming staat. Ik mis echter de instaptip op Alkmaar. De Intercity naar Maastricht/Nijmegen, die op het spoor ernaast vertrekt, is véél eerder in AmsterdamCS, kan dit nog worden vermeld?
 

  • De werkelijke eindbestemming (en waar mogelijk instaptips) worden dit kwartaal ook bij de 4800 serie (Sprinter Amsterdam Centraal-Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Alkmaar-Hoorn) toegepast.

Ik zal je suggestie doorzetten, maar durf niet te zeggen of het hier ook wekelijk mogelijk of wenselijk is.

Reageer