Beste Community leden! Sinds vorige week maandag maandag (18 november) is er een proef gaande in de manier waarop we reisinformatie tonen bij bepaalde treinen. In dit topic willen we deze proef graag iets meer toelichten en feedback verzamelen!
De aanleiding
Voor treinen die met een ‘omweg’ naar hun bestemming rijden tonen we momenteel in de reisinformatieschermen op het station niet overal de echte eindbestemming. In plaats daarvan wordt een belangrijke tussenstop als eindbestemming genoemd (bijvoorbeeld Schiphol Airport) en de stops vóór dit station. Zo maken we duidelijk in welke richting de trein rijdt.
Een voorbeeld hiervan is treinserie 3700. Deze rijdt dagelijks in de avonduren tussen Venlo en Dordrecht via o.a. Eindhoven, Utrecht Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal.
Het grote nadeel van deze weergave is dat de eindbestemming op de reisinformatieschermen op het station afwijkt van de eindbestemming in en op de trein en de ‘richting’ in het reisadvies in de reisplanner. Op de schermen op het station staat bij de 3700 serie bijvoorbeeld Schiphol Airport als eindbestemming, op de trein zelf staat Dordrecht en het reisadvies geeft ‘Intercity richting Dordrecht’ aan. Reizigers raken door deze inconsistentie in verwarring. Om dit te verbeteren starten we een proef, waarin we voor serie 3700 aangepaste reisinformatie laten zien.
De proef
Met ingang van 18 november hebben we als proef bij de 3700 serie voor een aantal weken de reisinformatie in de schermen op de stations aangepast. De proef houdt in:
Op alle stations waar de 3700 stopt wordt de echte eindbestemming van de trein getoond: Venlo of Dordrecht.
Op een aantal stations wordt in de reisinformatieschermen op het perron een nieuwe tip getoond. Deze ‘overstaptip’ wijst op een snellere verbinding (met maximaal 1 overstap) naar een belangrijk station, die de 3700 zelf ook aandoet. Zie hiervoor onderstaande voorbeelden.
Deze tip is dynamisch en wordt alleen getoond als de overstap in de actualiteit ook echt mogelijk is. De tip wordt niet getoond als er belangrijkere opmerkingen zijn, zoals bijvoorbeeld ‘rijdt niet verder dan’.
De tip wordt in het Nederlands en het Engels getoond.
Uiteraard ontvangen we over deze proef graag feedback en suggesties. Aan jullie de volgende vragen:
Is deze nieuwe presentatie een verbetering of verslechtering t.o.v. de huidige situatie, waarbij een ‘verkorte’ route wordt weergegeven op de schermen?
Met deze nieuwe weergave worden alle stations weergeven, ook bepaalde 'verre' stations. Het scherm zal door alle bestemmingen 'scrollen'. Hierdoor kan het wel gebeuren dat reizigers even moeten wachten voordat hun bestemming getoond wordt. Denken jullie dat dit voor problemen kan zorgen?
Zijn de overstaptips (voldoende) duidelijk?
Voegen de overstaptips waarde toe?
Edit: vraag twee aangepast.
Bladzijde 2 / 2
Dat is dus precies het probleem, die verschillende stationsnamen. Maar dat staat los van de vraag of je de werkelijke eindbestemming toont. Waar je ook voor kiest, zorg dan dat dat consistent overal getoond wordt.
Dat is nu dus de bedoeling dat overal hetzelfde getoond gaat worden en dat is dan het eindstation.
Hopelijk wordt de proef ook doorgetrokken naar de (1)4600 treinserie waar op Amsterdam CS altijd heel veel mensen uitstappen die naar Schiphol moeten om er dan op het perron achter te komen dat ze die trein weer moeten hebben om op Schiphol te komen. Deze sprinterserie is in 2 delen geknipt en dit geeft enorm veel verwarring bij reizigers.
Anders dan de (1)4600 heeft de 3700 wel een zeer vreemde route om van Venlo naar Dordrecht te komen. Bij de (1)4600 wilde men toch juist Amsterdam CS als eindbestemming van beide series hebben om niet de vraag te hebben of die trein wel of niet naar Amsterdam CS zou gaan. De eerste paar maanden van deze serie vond ik best wel apart om op mijn sprinterstation Zwolle als eindbestemming te zien. De route van de (1)4600 is op zich wel logisch, je bent alleen erg lang onderweg in het stoppertje. maar de overstap kan inderdaad verwarrend zijn. Misschien anders een toevoeging “deze trein rijdt verder naar Den Haag Centraal (of Zwolle)”. Zo'n toevoeging heb ik wel eens gezien bii werkzaamheden.
Jammer dat de overstaptips op de borden voor de 3700 (in het klein onderaan) vervallen.
Er stond namelijk “voor Dordrecht reis via ‘s-Hertogenbosch” en dat is wel een nuttige tip voor mensen die toch die trein willen nemen i.p.v. via Tilburg en Breda, en ook niet helemaal via Utrecht en Rotterdam naar Dordrecht willen.
Weet niet of het al genoemd/gevraagd is, maar iets als bijv. Eindhoven - Schiphol kan dan gewoon met een kaartje Eindhoven - Dordrecht wat goedkoper is? Dan ga je gewoon in de trein naar Dordrecht zitten die de omweg via Schiphol maakt. Of is een kaartje naar Dordrecht niet geldig in de trein waarop staat dat ie naar Dordrecht gaat? Dat zou raar zijn.
Ik neem aan dat dan nog steeds geldt dat zolang je een reisadvies uit de NS reisplanner volgt het toegestaan is. Voor bv vandaag of morgen krijg ik bij een reisadvies Eindhoven - Dordrecht die 3700 via Schiphol uit de planner maar volgende week niet, maar dat zal denk ik te maken hebben met de werkzaamheden bij Leiden komende week.
@Robert B Niets is natuurlijk onmogelijk en het is alweer een tijdje geleden maar ik kan me niets herinneren van een reisadvies over Den Bosch naar Dordrecht. Wel die ontzettend misleidende kop.
Tja, die verkeerde namen aan de buitenkant van treinen. Dat komt zo regelmatig voor dat ik me daar niet meer druk om maak, hoewel het bij verstoringen met steeds wisselde aanduidingen op de borden bij het spoor soms net een doolhof lijkt.
Ook in sprinters heb ik het al verschillencde keren meegemaakt dat de automatische berichten juist de verkeerde volgorde aangaven. Waarschijlijk vergeten die ‘om’ te zetten. Blijkbaar is er in de trein niemand die daar nog oog voor heeft.
Maar dat komt bij bussen ook voor. Verekeerde nummers en eindbestemmingen. Op de halte op het biussation te laat aangegeven dat de bus niet terug gaat maar een andere route neemt.
De incidentele reiziger op een bepaalde route staat steeds vaker in de kou. In veel plaatsen een enorme rij busperrons en geen overzicht welke bus waar vertrekt. Het zal ns een zorg zijn maar als we reizigers in het ov willen krijgen of houden is een betere integratie wel geboden.
Een paar jaar terug kreeg je in de treinen op dcde Maaslijn steeds te horen welke bussen hoe laat op een bepaald station vertrekken. Ben daar alweer een tijdje niet geweest, dus …
In de bussen in Eindhoven worden weer wel de verschillende binnenkort vertrekkende treinen aangegeven. Dus er is nog hoop.
Aanpassen blijft kennelijk lastig. In Eindhoven is er allleen een groot bord met alle vertrekkende bussen net buiten bij de nieuwe treintunnel. Niet ook een aan de andere kant waar je nu aan zou komen als je de gewone verkeerstunnel neemt en niet in en uit checkt via de treintunnel(s). In mijn reishistorie staan dan ook heel wat van die doorgangen genoteerd.
Weet niet of het al genoemd/gevraagd is, maar iets als bijv. Eindhoven - Schiphol kan dan gewoon met een kaartje Eindhoven - Dordrecht wat goedkoper is? Dan ga je gewoon in de trein naar Dordrecht zitten die de omweg via Schiphol maakt. Of is een kaartje naar Dordrecht niet geldig in de trein waarop staat dat ie naar Dordrecht gaat? Dat zou raar zijn.
Ja, als je met de 3700 reist is dat volkomen geldig tussen Venlo en Dordrecht naar/via Schiphol met een e-ticket! Of je ergens door poortjes gaat doet er niet toe, dat wordt nergens geregistreerd.
Of andersom, zolang de reisplanner dat nogal suffe advies maar toont (zonder overstappen vindt de planner blijkbaar erg belangrijk)?!
En je niet in Rotterdam of zo incheckt, want dan is via Utrecht of Breda natuurlijk sneller en rechtstreeks of met 1 overstap te doen, en reken je met een ov-chipkaart gewoon Rotterdam - Schiphol (of Eindhoven) af natuurlijk.
Net zoals een (e-ticket) van Dordrecht Stadspolders naar Rotterdam € 4,37 kost (stap gerust in op Dordrecht, ligt op de route!), terwijl Dordrecht - Rotterdam met NS only je gewoon € 4,70 kost.
Hoppa, zomaar 33 cent verdiend (7% bespaard!) omdat een deel van een reis (die je niet eens maakt), maar lager starttarief vanaf een station verderop en een zogenaamde instap bij Qbuzz/R-net trein gewoon goedkoper is.
Heb het ook niet bedacht @Rocco_Siffredi maar er zijn nog veel meer suffe dingen 100% legaal en mogelijk.
Op station Alkmaar zie ik dat bij de sprinter 4800 waar vroeger Haarlem als eindbestemming stond, nu Amsterdam Centraal als eindbestemming staat. Ik mis echter de instaptip op Alkmaar. De Intercity naar Maastricht/Nijmegen, die op het spoor ernaast vertrekt, is véél eerder in AmsterdamCS, kan dit nog worden vermeld?
De werkelijke eindbestemming (en waar mogelijk instaptips) worden dit kwartaal ook bij de 4800 serie (Sprinter Amsterdam Centraal-Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Alkmaar-Hoorn) toegepast.
Overigens wel complimenten voor de duidelijke instaptips te AmsterdamCS (zie foto’s). Eventueel kan de zin misschien nog vriendelijker worden geformuleerd als “De IC naar Enkhuizen is eerder in Hoorn”. Hopelijk kunnen in Alkmaar dus ook nog instaptips komen bij sprinter 4800 richting Haarlem/Amsterdam!
Op station Alkmaar zie ik dat bij de sprinter 4800 waar vroeger Haarlem als eindbestemming stond, nu Amsterdam Centraal als eindbestemming staat. Ik mis echter de instaptip op Alkmaar. De Intercity naar Maastricht/Nijmegen, die op het spoor ernaast vertrekt, is véél eerder in AmsterdamCS, kan dit nog worden vermeld?
De werkelijke eindbestemming (en waar mogelijk instaptips) worden dit kwartaal ook bij de 4800 serie (Sprinter Amsterdam Centraal-Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Alkmaar-Hoorn) toegepast.
Ik zal je suggestie doorzetten, maar durf niet te zeggen of het hier ook wekelijk mogelijk of wenselijk is.
Hoi NS, zouden jullie nog eens een herinnering willen sturen over bovengenoemde m.b.t. de instaptip in Alkmaar? Ik hoor écht mensen die op Alkmaar in de sprinter (links) ipv de intercity (rechts) willen instappen naar Amsterdam, terwijl de intercity daar veel eerder is.
Een instaptip zal dit oplossen.
Ik heb je suggestie in maart al doorgegeven, Rogier de Wit, maar heb ook aangegeven dat ik niet kan garanderen dat het aangepast wordt. Deze aanpassing is niet op alle locaties wenselijk of mogelijk, wat ook hier het geval zal zijn als het niet is aangepast. Nogmaals dezelfde suggestie doorsturen zal daar geen verandering in brengen.
Heeft dit er misschien mee te maken dat je überhaupt niet met die sprinter naar Amsterdam Centraal dient te reizen, omdat dit een (niet-toegestane) omweg is?
Oh wacht, dat zou dan ook gelden voor de sprinter van Amsterdam naar Hoorn en daar staat de instaptip wel.
Misschien omdat de sprinter van Alkmaar ook later vertrekt dan de intercity? Maar ja, na de sprinter vertrekt ook vrij snel weer een andere IC die natuurlijk ook eerder in Amsterdam is...
En misschien ben je wel iemand die nagenoeg nooit met de trein gaat en niet weet dat het een omweg is. Je wilt naar Amsterdam, je komt op het perron en daar staat groot op het scherm op het perron Amsterdam Centraal. Mooi, daar wil je net heen dus neem je die trein.
Die instaptip wordt volgens mij alleen gegeven als een intercity later vertrekt maar eerder op tussengelegen stations is?
Voorbeeld:
Sprinter :39 Utrecht - Den Haag Intercity :43 Utrecht - Den Haag Tip: IC is eerder in Gouda.
Maar in dit geval is het inderdaad ietwat verwarrend voor wie niet weet (of goed op het bord kijkt) dat een IC Nijmegen ook op Amsterdam C stopt..
Dan zou je alsnog die tip moeten zien voor de IC Maastricht van 8.57 uur.
Dan zou je alsnog die tip moeten zien voor de IC Maastricht van 8.57 uur.
Ja, dat is waar. Wellicht is het lastig omdat de IC de sprinter niet inhaalt (die gaat immers via Haarlem)?
@Stijn NS: dank voor je antwoord. Ik hoopte eigenlijk dat je mijn toegevoegde Alkmaar-foto nog zou kunnen doorzetten, om wat meer duidelijk te maken wat er nu onduidelijk is :)
@Stijn NS: dank voor je antwoord. Ik hoopte eigenlijk dat je mijn toegevoegde Alkmaar-foto nog zou kunnen doorzetten, om wat meer duidelijk te maken wat er nu onduidelijk is :)
Probleem op die foto is dat de instaptip voor de sprinter van 8:49 dan tegen 8:44 zou moeten verdwijnen, omdat de IC dan vertrekt.
Beter is de tip van @mrfreeze over de IC Maastricht te tonen, want ook al zit daar wel 8 minuten tussen, je bent alsnog een kwartier eerder in Amsterdam.
Dat de tip over de IC van 8.44 niet verschijnt, is ergens wel logisch natuurlijk. Die van 8.44 vertrekt eerder en is een intercity i.p.v. een sprinter. Probleem is (denk ik) vooral dat Amsterdam Centraal in kleine letters als “Amsterdam C.” wordt weergegeven, alsof het een klein tussenstationnetje is. Op Utrecht is mij ook al een aantal keer gevraagd of dat Amsterdam Centraal betreft.
Zorg gewoon weer voor een normale directe trein tussen Venlo en Dordrecht (Rotterdam-Den Haag), zoals die tientallen jaren tot plezier van veel reizigers heeft bestaan. Dan ben je van dit soort wanconstructies af. Wat is de waanzin om een trein die twee redelijk nabijgelegen stations verbindt eerst half Nederland door de laten rijden? Is toch net zo'n soort zottigheid als dat je een trein in Eindhoven laat starten en eindigen in Boxtel, maar dat die tussendoor wel eerst even via Venlo en Nijmegen en Den Bosch gaat...
Wat is de waanzin om een trein die twee redelijk nabijgelegen stations verbindt eerst half Nederland door de laten rijden?
Die trein rijdt niet om die twee stations te verbinden, maar om andere deeltrajecten aan te bieden. Door toeval liggen begin- en eindpunt redelijk dicht bij elkaar.
Zo is het ook de bedoeling dat in de nieuwe dienstregeling er een intercity Arnhem-Rotterdam komt via Schiphol. Die rijdt dan ook niet voor de reizigers tussen Arnhem en Rotterdam, maar is simpelweg een manier om zowel extra treinen Arnhem-Schiphol als extra treinen Schiphol-Rotterdam logistiek eenvoudig in te passen.
Wat is de waanzin om een trein die twee redelijk nabijgelegen stations verbindt eerst half Nederland door de laten rijden?
Die trein rijdt niet om die twee stations te verbinden, maar om andere deeltrajecten aan te bieden. Door toeval liggen begin- en eindpunt redelijk dicht bij elkaar.
Zo is het ook de bedoeling dat in de nieuwe dienstregeling er een intercity Arnhem-Rotterdam komt via Schiphol. Die rijdt dan ook niet voor de reizigers tussen Arnhem en Rotterdam, maar is simpelweg een manier om zowel extra treinen Arnhem-Schiphol als extra treinen Schiphol-Rotterdam logistiek eenvoudig in te passen.
Maar waarom zo ingewikkeld doen? Waarom niet net als vroeger gewoon normale verbindingen zonder al die gekunsteldheden? Of is er náást die verbinding Arnhem-Rotterdam via Schiphol ook gewoon een directe Intercity Arnhem-Rotterdam?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.