ProRail gaat camera's ophangen om vandalisme aan liften en roltrappen tegen te gaan

  • 16 June 2023
  • 15 reacties
  • 284 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12281 reacties

https://www.ad.nl/binnenland/roltrap-en-lift-vaak-maanden-uit-roulatie-door-vandalisme-prorail-hangt-station-vol-camera-s~ad8fd355/

Treurig dat het nodig is. Maar mogelijk helpt het een beetje om het vandalisme tegen te gaan. Blijft de vraag staan of er capaciteit is om de geregistreerde vandalen op te sporen en te berechten.

Er viel me wel iets op in het artikel. Blijkbaar ontstaan sommige storingen doordat mensen met bijvoorbeeld een fiets of een kinderwagen per ongeluk schade aan de lift veroorzaken. Dat zou toch vrij eenvoudig te voorkomen moeten zijn door robuustere ontwerpen van de liften.

En ProRail gaat een voorraadje belangrijke onderdelen aanhouden. Het is me wat.


15 reacties

En ProRail gaat een voorraadje belangrijke onderdelen aanhouden. Het is me wat.

Dat is verstandig maar het probleem met de levertijden zit vooral bij de onderdelen die op maat gemaakt moeten worden. 

Wat betreft robuuster ontwerpen, het gaat daarbij natuurlijk voornamelijk om de deuren. ProRail krijgt uiteraard een standaardontwerp of moet ProRail zelf liften en roltrappen gaan ontwerpen?

Wellicht ook eens kijken of al die liften en roltrappen wel nodig zijn. Nu is er vaak een duplicatie.

Reputatie 5

Werd eens tijd! Verbaast me enigszins dat die camera’s niet eerder zijn geplaatst. Nu maar hopen dat er daadwerkelijk iets met de beelden wordt gedaan. Kan me alle tientallen topics nog herinneren waarin mensen klagen dat hun fiets is gestolen uit een NS-fietsenstalling waar ook camera’s hangen, maar waar het proces nogal stroef verloopt.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt met duplicatie van liften en roltrappen. Ze hebben niets met elkaar te maken. 

De liften zijn er om het zelfstandig reizen van mensen met beperkte mobiliteit mogelijk te maken. Deze mensen hebben niets aan een roltrap. Daarnaast zijn liften natuurlijk erg handig voor reizigers met een kinderwagen, fiets etc.

ProRail zou natuurlijk bij aanbesteden kunnen specificeren dat de lift aan strengere eisen qua robuustheid moet voldoen. De liften zullen dan duurder zijn maar ook duurzamer. 
 

@Tamzin Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt met duplicatie van liften en roltrappen. Ze hebben niets met elkaar te maken. 

Als er liften zijn is er in principe geen noodzaak voor roltrappen. Mensen die slecht ter been zijn kunnen dan met de lift, wie goed ter been is kan met de vaste trap.

 

ProRail zou natuurlijk bij aanbesteden kunnen specificeren dat de lift aan strengere eisen qua robuustheid moet voldoen. De liften zullen dan duurder zijn maar ook duurzamer. 

Ja, laten we vooral de kosten nog eens flink extra gaan opdrijven. Het spoor is immers al extreem winstgevend.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Helaas heb je nog steeds niets begrepen van de overheidsdoelstelling om het zelfstandig reizen van mensen met beperkte mobiliteit mogelijk te maken. Dat programma is al jaren in uitvoering.
https://www.prorail.nl/reizen/stations/toegankelijkheid

Dat heeft helemaal niets te maken met roltrappen of kostenopdrijving.

Roltrappen en liften hebben niets met elkaar te maken. Behalve dan dat ze beiden het doelwit zijn van vandalen.

@Tamzin Helaas heb je nog steeds niets begrepen van de overheidsdoelstelling om het zelfstandig reizen van mensen met beperkte mobiliteit mogelijk te maken. Dat programma is al jaren in uitvoering.
https://www.prorail.nl/reizen/stations/toegankelijkheid

Je legt nog steeds niet uit waarom het voor toegankelijkheid nodig is om zowel een een lift als een roltrap naast elkaar te hebben voor dezelfde opgang. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin 
Alleen de liften zijn relevant voor het programma Toegankelijkheid. 

NS legt het als volgt uit: “Op een station kunnen reizigers op drie manieren hoogteverschillen overbruggen: met een gewone trap, roltrap of lift. De lift is vooral bedoeld voor mensen in een rolstoel, mensen die slecht ter been zijn en mensen met bagage en fietsen. Bron: https://nieuws.ns.nl/vijf-vragen-over-stationsroltrappen/

Mensen in een rolstoel, met een kinderwagen of een fiets hebben helemaal niets aan een roltrap.

@Tamzin 
Alleen de liften zijn relevant voor het programma Toegankelijkheid. 

NS legt het als volgt uit: “Op een station kunnen reizigers op drie manieren hoogteverschillen overbruggen: met een gewone trap, roltrap of lift. De lift is vooral bedoeld voor mensen in een rolstoel, mensen die slecht ter been zijn en mensen met bagage en fietsen. Bron: https://nieuws.ns.nl/vijf-vragen-over-stationsroltrappen/

Mensen in een rolstoel, met een kinderwagen of een fiets hebben helemaal niets aan een roltrap.

Daarom zie niet waarom er dan overal roltrappen moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Roltrappen zijn sneller en veiliger. Verder zie je op een station als Utrecht continu dat mensen de roltrap nemen in plaats van de gewone trappen.

De roltrappen zijn een zegen en daarom ook zo populair. Verder is niet iedereen jong en gezond en zonder de roltrappen zouden de liften veel te grote wachttijden opleveren. Een lift kan veel minder mensen verplaatsen dan een roltrap.

Dat mag best wat geld kosten. Voorzieningen als deze zijn op veel stations noodzakelijk,

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin 
Alleen de liften zijn relevant voor het programma Toegankelijkheid. 

NS legt het als volgt uit: “Op een station kunnen reizigers op drie manieren hoogteverschillen overbruggen: met een gewone trap, roltrap of lift. De lift is vooral bedoeld voor mensen in een rolstoel, mensen die slecht ter been zijn en mensen met bagage en fietsen. Bron: https://nieuws.ns.nl/vijf-vragen-over-stationsroltrappen/

Mensen in een rolstoel, met een kinderwagen of een fiets hebben helemaal niets aan een roltrap.

Daarom zie niet waarom er dan overal roltrappen moeten zijn.

Dat is jouw mening. Maar met toegankelijkheid en comfort voor reizigers heeft dat weinig te maken.
Overigens zijn er beslist niet overal roltrappen. Daar is echt wel goed over nagedacht. Op sommige monumentale stations mogen ze niet eens geplaatst worden. Haarlem is daar een voorbeeld van.

Werd eens tijd! Verbaast me enigszins dat die camera’s niet eerder zijn geplaatst. Nu maar hopen dat er daadwerkelijk iets met de beelden wordt gedaan. Kan me alle tientallen topics nog herinneren waarin mensen klagen dat hun fiets is gestolen uit een NS-fietsenstalling waar ook camera’s hangen, maar waar het proces nogal stroef verloopt.

En jij verwacht dat het afschrikkend werkt, nou vergeet dat maar.  Zodra ze weten dat ze er hangen gaan ze met onherkenbaar te werk.  Gaat 0,0 helpen die camera's.

Enige is dat toezicht sneller de Politie kan inseinen maar dan moeten die er ook in de buurt zijn om de daders te grijpen.

Reputatie 5

Werd eens tijd! Verbaast me enigszins dat die camera’s niet eerder zijn geplaatst. Nu maar hopen dat er daadwerkelijk iets met de beelden wordt gedaan. Kan me alle tientallen topics nog herinneren waarin mensen klagen dat hun fiets is gestolen uit een NS-fietsenstalling waar ook camera’s hangen, maar waar het proces nogal stroef verloopt.

En jij verwacht dat het afschrikkend werkt, nou vergeet dat maar.  Zodra ze weten dat ze er hangen gaan ze met onherkenbaar te werk.  Gaat 0,0 helpen die camera's.

Enige is dat toezicht sneller de Politie kan inseinen maar dan moeten die er ook in de buurt zijn om de daders te grijpen.


Gelukkig zijn mijn verwachtingen laag, want ik verwacht zeker niet dat het werkt. De ervaring leert dat fietsendieven ook niet worden afgeschrikt door camera’s en poortjes. Misschien dat een onwetende vandaal die de camera's niet zag gepakt wordt, maar zelfs dat is nog maar de vraag.

Ik vraag me echter af welke maatregelen er nog meer genomen kunnen worden om dergelijke overlast tegen te gaan. Het sluiten van sommige zij-ingangen gebeurt al, maar daar heb je natuurlijk (meestal) helemaal geen roltrappen.

 

Badge +3

Ik betwijfel of dat ‘onherkenbaar te werk gaan’ het geval zal zijn.

Voor fietsendieven en graffitispuiters natuurlijk wel, maar zouden er echt figuren zijn die bewust naar een station komen om een lift of roltrap te slopen?

Het lijkt me meer het gevolg van plat vandalisme, dus baldadige jeugd (vuurwerk) of mensen onder invloed (hetzelfde volk dat na een avondje stappen onderweg naar huis bushokjes en autospiegels sloopt). Die zullen weinig moeite doen om zich onherkenbaar te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er maar weinig vandalen zijn (afgezien van graffiti-vandalen) die niet onder invloed van welke genotsmiddelen dan ook in een opwelling van ongeremdheid liften en/of roltrappen gaan slopen. Die zullen niet erg voorzichtig zijn met het verbergen van de identiteit.

Opsporen en snel berechten dat geteisem. Hoge geldboetes die bij minderjarigheid worden verhaald op de ouders.  Daarnaast flinke flinke taakstraffen en wekelijkse meldingsplicht op een politiebureau. Vrijdagavond rond 23.00 uur. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk ook dat daders van deze vernielingen zichtbaar op camera te zien zijn. Die doen dit spontaan en vermommen zich niet. Bij graffiti is dat anders, die bereiden zich goed voor en weten hoe ze ongestraft kunnen wegkomen.

Reageer