ProRail wil roltrappen op stations in de ban doen

  • 23 April 2022
  • 28 reacties
  • 1164 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1639609632/pro-rail-wil-roltrappen-op-stations-in-de-ban-doen

 

Dat zegt Ans Rietstra, directeur van ProRail, bij de presentatie van de jaarcijfers van 2021. ,,We gebruiken nu evenveel energie als een middelgrote stad en het gasverbruik ligt gelijk aan een dorp van 8000 huishoudens. Met de enorme prijsstijgingen voor fossiele brandstoffen door de oorlog in Oekraïne in combinatie met de klimaatcrisis, neemt ook bij ons de druk toe om zuinig om te gaan met energie.”

 

,,Dat betekent voor ProRail dat het niet alleen moet inzetten op zonnepanelen op daken van stations, maar ook in toenemende mate op het terugdringen van energieverbruik”, meent Rietstra. ,,Het uitzetten van roltrappen, toch een luxeproduct, kan dus veel winst opleveren. Voor 2030 willen wij energieneutraal zijn, dat betekent dus dat er maatregelen genomen moeten worden. Natuurlijk willen we comfort voor de reiziger behouden, maar moeten wel out of the box denken. Overigens blijven de liften voor mensen die minder mobiel zijn natuurlijk wel beschikbaar.”


28 reacties

Idioot. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Vooral die laatste zin (maar we hebben de liften nog) Als iedereen die minder mobiel is of zware bagage heeft die moet nemen kan het nog weleens druk worden, maar dat zal wel te ver out of the box gedacht zijn 😥

Als het puur om energiebesparing (dus niet zozeer om geld) gaat lijkt het me beter om ze aan te passen zodat ze draaien n.a.v. het aanbod (variabele snelheid) en dan bijv. een roltrap van perron naar stationshal alleen te activeren zodra er een trein aan het perron staat (totdat de stroom uitstappers ‘opgedroogd is’).

Geen idee hoeveel een roltrap verbruikt (een 3-fasegroep gezekerd op 16A kan zo’n 11 kW leveren, vergelijk een standaard laadpunt voor een auto), maar ik vermoed dat een roltrap 10 minuten laten draaien niet meer energie kost dan een volle lift die 10 keer op en neer moet. Plus het feit dat liften nogal storingsgevoelig zijn (zie de vele topics hier en meldingen op social media), dus dan moeten de roltrappen alsnog aan.

En sowieso verbruikt een roltrap natuurlijk maar een fractie van de energie die het kost om een trein te laten vertrekken.

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees hier dagelijks over storingen van roltrappen en liften. Volgens mij is Prorail dus allang al begonnen met dat uitzetten van roltrappen. 

 

voor de rest zoals Henk_NL al zegt dom geblaat.  

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.prorail.nl/verhalen/energietransitie  staat het al wat minder zeker geformuleerd als in het artikel op de Telegraaf.

Roltrappen zijn dus een luxe, die bovendien niet bijdraagt aan meer beweging. Die kunnen we in tijden van schaarste uitzetten. Dat is niet fijn voor veel mensen, maar het kan wel helpen als de nood echt aan de man is. Kijk je naar klimaat, dan zou je ze eigenlijk zelfs helemaal uit moeten zetten. Het is niet zo dat ProRail dit nu aan het voorbereiden is, maar het is wat mij betreft wel een oproep tot nadenken. 

Ik wil hiermee niet zeggen dat we roltrappen in de ban gaan doen. Wat ik wil is dat we ons als samenleving meer bewust worden van de kosten van de keuzes die we maken.

Ans Rietstra COO bij ProRail

Reputatie 6

En dit is zeker weten niet een 1 april grap?

Hoe gaan ze dat in Zoetermeer doen, waar de roltrappen ook gebruikt worden om fietsers van de ene kant van de snelweg naar de andere kant te krijgen?

Ze zouden eens kunnen beginnen met bewegingsmelders en dan de roltrappen uitzetten als er niemand op staat? Het zou dan allemaal wel eens flink kunnen meevallen.

Maar los daarvan, het gebruik van een roltrap vergeleken met een trein die even lekker optrekt, dat is toch totaal geen vergelijking? En die treinen rijden al, volgen NS, 100% op groene energie, en dat zou niet met de roltrappen kunnen?

Reputatie 7
Badge +3

Maar los daarvan, het gebruik van een roltrap vergeleken met een trein die even lekker optrekt, dat is toch totaal geen vergelijking? En die treinen rijden al, volgen NS, 100% op groene energie, en dat zou niet met de roltrappen kunnen?

Ik zit eigenlijk vol spanning te wachten op een bericht van NS dat treinen het grootste deel van de benodigde energie verbruiken binnen NS en dat reizen met de trein niet bijdraagt aan meer beweging en dat NS om die reden niet meer op alle dagen van de week treinen zal laten rijden. En dat, omdat zondag toch al de rustigste dag van de week is qua reizigers en deze dag van oorsprong een rustdag is, NS voortaan de treinloze zondag invoert, voorlopig alleen op de eerste zondag van de maand. Reizigers die dan normaal gesproken met de trein zouden gaan, kunnen dan een reis dichter bij huis maken en dit per fiets doen. Reizen per fiets is veel duurzamer en en zorgt voor lichamelijke beweging. Bovendien wordt er als er toch geen treinen rijden geen energie op het station gebruikt, de verlichting, liften, roltrappen kunnen dan uitblijven en de winkeltjes blijven gesloten, wat ook betekent dat er minder koffie en fastfood wordt verkocht en dus minder koffiebekers en fastfoodverpakkingen wordt verbruikt. NS heeft op de eerste zondag van april hiermee al een halve dag een test gedaan en zal de resultaten de komende maanden evalueren. 🤣🤣

Reputatie 1

Toen ik dit las schrok ik toch wel heel erg. De roltrappen worden niet alleen gebruikt door topfitte mensen (die nemen veelal toch wel de trap) maar ook door personen die dan misschien nog niet perse van een lift gebruik moeten maken maar voor wie twee of soms drie trappen (Woerden, Zandvoort etc) wat veel gevraagd is. De treden van een roltrap liggen daarbij nogal ver van elkaar zodat ze voor een kleiner persoon moeilijk de stappen zijn. Ik ben het er helemaal mee eens dat we zo veel mogelijk energieneutraal moeten proberen te leven, vandaar dat ik indien mogelijk altijd de trein neem ipv de auto, maar als deze maatregel doorgezet wordt zal ik toch vaker de auto nemen. Ik zie het al voor me dat er tijdens drukke perioden wachtrijen voor de spaarzame liften (die trouwens regelmatig buiten werkiung zijn) staan. Misschien kunnen de liften zo afgesteld worden (zoals op Utrecht CS) dat ze alleen in beweging komen wanneer reizigers er gebruik van maken? Dat zou al veel energiebesparing kunnen opleveren.

Gewoon verstandig gezien de storingsgevoeligheid van roltrappen. Wie niet zo mobiel is kan met de lift. 

Overigens hanteren de Japanse spoorwegen al vele jaren een beleid van zo min mogelijk roltrappen vanwege de storingsgevoeligheid.

Badge +3

In Woerden neem ik (bij aankomst) steevast de lift, want ik vind drukke brede trappen eng en de lift wordt bijna niet gebruikt. Soms iemand met een fiets of koffers.

Zal wel tussen mijn oren zitten (voor je het weet struikel je, dus ik wil absoluut altijd een leuning binnen handbereik hebben!). Zal wel een soort van hoogte/dieptevrees zijn, zo’n trap… 

Als Woerden smalle trappen of roltrappen zou hebben (zelfs al zouden ze stil staan als er geen voldoende aanbod is) zou ik die gewoon nemen.

In Eindhoven ook brede trappen (vanuit twee tunnels zelfs), en die neem ik inderdaad altijd, juist omdat toch bijna iedereen de roltrappen gebruikt.

Voor mij maakt het dus weinig uit (een stilstaande roltrap), maar ja over reizigers met bagage is niet echt nagedacht (neem maar met zijn allen gezellig de lift, of boek assistentie) 😥

Hoe gaan ze dat in Zoetermeer doen, waar de roltrappen ook gebruikt worden om fietsers van de ene kant van de snelweg naar de andere kant te krijgen?

Het is sowieso niet toegestaan om op het station een fiets mee te nemen op de roltrap. V&S bekeurt daar soms ook voor.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de meeste roltrappen is dat inderdaad niet toegestaan, maar in Zoetermeer wel. Mocht ProRail inderdaad roltrappen uit gaan zetten zou het logisch zijn deze nog te blijven gebruiken.

https://indebuurt.nl/zoetermeer/nieuws/opmerkelijk/typisch-zoetermeer-zo-ga-je-met-fiets-de-roltrap-van-de-mandelabrug-op-en-af~85136/

Reputatie 7

Weet je, maak gewoon zo min mogelijk voorzieningen op stations. Al die decadentie. Lekker zo sober mogelijk doen en zo onderhoudsvrij als maar kan. Je kan al die schermen op perrons ook wel wegdoen. Scheelt veel energie en dus geld. Mensen kijken maar op de app, daar kan je de actuele reisinfo vinden. En voor wie nog geen smartphone bezit, er niet mee om kan gaan of geen data heeft is het jammer, maar niet ons probleem. 

Weet je, maak gewoon zo min mogelijk voorzieningen op stations. Al die decadentie. Lekker zo sober mogelijk doen en zo onderhoudsvrij als maar kan. 

Het is een balans. Storingsgevoelige of vandalisme voorzieningen die niet echt nodig zijn moet je heroverwegen. Aan voorzieningen die de helft van tijd defect zijn heeft de reiziger ook niets.

In Nederland wordt mijns inziens nogal overdreven met voorzieningen op stations. Daarnaast ontgaat me sowieso de noodzaak van zowel roltrappen als liften op dezelfde plaats.

Reputatie 7
Badge +3

Als je echt wilt besparen op het energiegebruik van grote stations dan moet je de poortjes afschaffen. Het energieverbruik van stations met poortjes schijnt verdubbeld te zijn na plaatsing en ingebruikname.

Reputatie 7
Badge +1

Weet je, maak gewoon zo min mogelijk voorzieningen op stations. Al die decadentie. Lekker zo sober mogelijk doen en zo onderhoudsvrij als maar kan. 

Het is een balans. Storingsgevoelige of vandalisme voorzieningen die niet echt nodig zijn moet je heroverwegen. Aan voorzieningen die de helft van tijd defect zijn heeft de reiziger ook niets.

In Nederland wordt mijns inziens nogal overdreven met voorzieningen op stations. Daarnaast ontgaat me sowieso de noodzaak van zowel roltrappen als liften op dezelfde plaats.

Dat van Rene74 was volgens mij nogal cynisch bedoelt. Overigens een roltrap als vervanging van een lift lijkt mij sowieso geen goed idee. Mensen met een booster of een rolstoel zijn dan uitgesloten van het OV. Is dat de weg waar we naar toe willen?

Reputatie 7
Badge +3

Liften zijn een basisvoorziening voor het zelfstandig kunnen reizen door mensen met een functiebeperking. Een roltrap is dat niet.

@Henkpeetersen

Het gaat niet over roltrap of lift. Er zijn op een flink aantal stations op dezelfde plaats zowel liften als roltrappen gekomen. Dat lijkt nogal dubbel op, zeker gezien de toenemende kritiek op de overdreven dure, luxe stationsprojecten en de verwaarlozing van het baanonderhoud. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het verstandig is om per station te kijken of roltrappen enige toegevoegde waarde hebben. Zo is er in Hilversum een korte roltrap van de stationshal naar de tunnel die wel weg zou kunnen. Maar in bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer ArenA zijn niet eens trappen vanwege de nogal grote afstand tussen perron en maaiveld. Het weghalen van roltrappen lijkt me niet echt een optie.

Reputatie 6

Een strijd tussen de NS en Prorail? De een wil meer en vaker treinen laten rijden de ander wil alles doen om treinreizen zo onaangenaam mogelijk te maken. Straks toegang tot de liften alleen met een apart pasje of er extra voor betalen net als voor een toiletbezoek? Het gaan zien als medische voorziening net als aanvullende taxivervoer? Dan ook alle (rol)trappen en liften helemaal aan het einde van het perron plaatsen, aan de andere kant dan waar de ingang van het station is… Loopbanden op het perron om de reizigers zelf de energie te laten leveren voor licht, informatie roltrappen en liften. Als we met z'n allen gaan duwen rijdt een trein ook….. OV we moeten het samen doen?

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Onzalig idee. We zien allemaal aan het gebruik van de roltrappen hoeveel behoefte er aan is. Er is een demografisch verschijnsel zichtbaar dat vergrijzing heet en die volle roltrappen zijn niet op te vangen met een lift.  De maatregel treft alleen maar ouderen en mensen die anderszins wat beperkter mobiel zijn. Die groep neemt in omvang toe.

Niet iedereen is jong en gezond, roltrappen zijn helemaal geen luxe. Het is een publicitair gebaar, waar geen rekening wordt gehouden met mensen, en ook niet met het belang van vlotte doorstroming bij dagelijkse drukte. De roltrappen staan niet voor niks vol in de spits, en ook ver daarbuiten.

Het lijkt me verzonnen door een oud-Vindicatlid die ook eens groen wil lijken, maar het blijft a-sociaal en onveilig in de drukte.

Het uitzetten van roltrappen, toch een luxeproduct, kan dus veel winst opleveren.

Het is vooral verlies. Fout economisme. Veiligheid en doorstroming is geen luxe. Er is een economie, maar ook een maatschappij.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat nog meer idioots in het artikel. Zoals het minder vaak gebruiken van de wisselverwarming. Dat kan nog leuke gevolgen hebben voor de punctualiteit in de winter/

Ook opmerkelijk: de elektrificatie van de Maaslijn wordt voorlopig niet aanbesteed vanwege de oorlog in Oekraïne waardoor de prijzen van grondstoffen zijn gestegen. Maar volgens CEO van ProRail Voppen houdt het project wel topprioriteit!

 

Ook opmerkelijk: de elektrificatie van de Maaslijn wordt voorlopig niet aanbesteed vanwege de oorlog in Oekraïne waardoor de prijzen van grondstoffen zijn gestegen. Maar volgens CEO van ProRail Voppen houdt het project wel topprioriteit!

De aanbesteding is mislukt, geen enkele aannemer wil het project op dit moment doen omdat het risico op grote kostenoverschrijdingen te hoog is. Het heeft niet alleen met de oorlog in de Oekraïne te maken maar ook met de sancties tegen Rusland (grondstoffen), de torenhoge inflatie, het tekort aan bouwmaterialen, het tekort aan personeel, belastingverhogingen voor bedrijven en dreigende looneisen.

Het is niet het enige project dat hiermee te maken heeft. Ook woningbouw projecten worden op dit moment vaak om dezelfde reden uitgesteld of afgeblazen.

Blijft de vraag of het project Maaslijn ooit nog zal doorgaan aangezien de kans klein is dat de genoemde oorzaken snel zullen verdwijnen. Wellicht dat er uiteindelijk gekozen gaat worden voor accu - of waterstoftreinen.

Reputatie 7
Badge +1

De aanbesteding is mislukt, geen enkele aannemer wil het project op dit moment doen omdat het risico op grote kostenoverschrijdingen te hoog is. Het heeft niet alleen met de oorlog in de Oekraïne te maken maar ook met de sancties tegen Rusland (grondstoffen), de torenhoge inflatie, het tekort aan bouwmaterialen, het tekort aan personeel, belastingverhogingen voor bedrijven en dreigende looneisen.

 

En dan vergeet je nog de stikstofproblematiek. Half Nederland valt zo meteen stil.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paternosterlift ...

Reputatie 7

“Een van de beste spoorwegnetten van de wereld”, aldus wij-van-WC-eend. 

Ahh heerlijk, de Nederlandse OV sector denkt hetzelfde al veel Amerikanen: Als je maar hard genoeg roept dat je heel goed bent, dan zal het wel kloppen.

 

Hartelijke groeten uit Japan :)

Reageer