ProRail wil roltrappen op stations in de ban doen

  • 23 April 2022
  • 28 reacties
  • 1164 Bekeken


Toon eerste bericht

28 reacties

Hartelijke groeten uit Japan :)

Het beeld van de Japanse spoorwegen dat men in Nederland heeft klopt overigens voor geen meter.

De Shinkansen waarmee altijd geschermd wordt is slechts een facade die totaal niet representatief is voor de Japanse spoorwegen als geheel. Sinds 1985 zijn 25% van alle Japanse spoorlijnen gesloten. Van het net wat er nu nog over is is zo'n 30% door jarenlang gebrek aan onderhoud en investeringen zwaar vervallen. Maar ook bij de de drukke forensenlijnen in de Kanto en Kansai regio's schrik je vaak van de armetierige staat waarin veel stations verkeren.

Japan is in Azië als topland op spoorweggebied inmiddels overvleugeld door China. En ook in Zuid-Korea liggen de spoorwegen er stukken beter bij dan in Japan.

Reputatie 7

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik hou van betrouwbaarheid. Prachtige stations, die Nederland inderdaad heeft, zijn waardeloos als je er uren op een trein zit te wachten. Juist dat is een facade.

Wel is het zo dat niks perfect is. OVer de lijnen op het platteland in Japan valt veel te zeggen correct. Maar in het algemeen staat Nederland veel lager dan men zelf graag denkt, althans in mijn beleving.

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik hou van betrouwbaarheid. Prachtige stations, die Nederland inderdaad heeft, zijn waardeloos als je er uren op een trein zit te wachten. Juist dat is een facade.

Op.zich wel mee eens, er gaat bij ProRail veel te veel geld op aan overdreven luxe stations zoals nu weer de verbouwing van Groningen die meer 500 miljoen kost. Dat slaat echt nergens op. 

Waar de Japanse spoorwegen nog wel in uitblinken is betrouwbare dienstuitvoering. Dat wordt overigens vooral bereikt door de metro-achtige exploitatie met meest korte pendellijnen waarbij de reiziger uiteraard wel veel vaker moet overstappen dan wij nu gewend zijn.

 

Wel is het zo dat niks perfect is. OVer de lijnen op het platteland in Japan valt veel te zeggen correct. Maar in het algemeen staat Nederland veel lager dan men zelf graag denkt, althans in mijn beleving.

Dat klopt wel, Nederland overschat zichzelf mateloos op spoorweggebied. Vooral de onbetrouwbaarheid van zowel materieel, infra als dienstuitvoering vormen hier echt een probleem, te meer daar storingen steeds vaker leiden tot het compleet stil vallen van grote delen van het spoorwegnet.

 

Reageer