ProRail wil roltrappen op stations in de ban doen

  • 23 April 2022
  • 28 reacties
  • 1164 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1639609632/pro-rail-wil-roltrappen-op-stations-in-de-ban-doen

 

Dat zegt Ans Rietstra, directeur van ProRail, bij de presentatie van de jaarcijfers van 2021. ,,We gebruiken nu evenveel energie als een middelgrote stad en het gasverbruik ligt gelijk aan een dorp van 8000 huishoudens. Met de enorme prijsstijgingen voor fossiele brandstoffen door de oorlog in Oekraïne in combinatie met de klimaatcrisis, neemt ook bij ons de druk toe om zuinig om te gaan met energie.”

 

,,Dat betekent voor ProRail dat het niet alleen moet inzetten op zonnepanelen op daken van stations, maar ook in toenemende mate op het terugdringen van energieverbruik”, meent Rietstra. ,,Het uitzetten van roltrappen, toch een luxeproduct, kan dus veel winst opleveren. Voor 2030 willen wij energieneutraal zijn, dat betekent dus dat er maatregelen genomen moeten worden. Natuurlijk willen we comfort voor de reiziger behouden, maar moeten wel out of the box denken. Overigens blijven de liften voor mensen die minder mobiel zijn natuurlijk wel beschikbaar.”


28 reacties

Hartelijke groeten uit Japan :)

Het beeld van de Japanse spoorwegen dat men in Nederland heeft klopt overigens voor geen meter.

De Shinkansen waarmee altijd geschermd wordt is slechts een facade die totaal niet representatief is voor de Japanse spoorwegen als geheel. Sinds 1985 zijn 25% van alle Japanse spoorlijnen gesloten. Van het net wat er nu nog over is is zo'n 30% door jarenlang gebrek aan onderhoud en investeringen zwaar vervallen. Maar ook bij de de drukke forensenlijnen in de Kanto en Kansai regio's schrik je vaak van de armetierige staat waarin veel stations verkeren.

Japan is in Azië als topland op spoorweggebied inmiddels overvleugeld door China. En ook in Zuid-Korea liggen de spoorwegen er stukken beter bij dan in Japan.

Reputatie 6

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik hou van betrouwbaarheid. Prachtige stations, die Nederland inderdaad heeft, zijn waardeloos als je er uren op een trein zit te wachten. Juist dat is een facade.

Wel is het zo dat niks perfect is. OVer de lijnen op het platteland in Japan valt veel te zeggen correct. Maar in het algemeen staat Nederland veel lager dan men zelf graag denkt, althans in mijn beleving.

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik hou van betrouwbaarheid. Prachtige stations, die Nederland inderdaad heeft, zijn waardeloos als je er uren op een trein zit te wachten. Juist dat is een facade.

Op.zich wel mee eens, er gaat bij ProRail veel te veel geld op aan overdreven luxe stations zoals nu weer de verbouwing van Groningen die meer 500 miljoen kost. Dat slaat echt nergens op. 

Waar de Japanse spoorwegen nog wel in uitblinken is betrouwbare dienstuitvoering. Dat wordt overigens vooral bereikt door de metro-achtige exploitatie met meest korte pendellijnen waarbij de reiziger uiteraard wel veel vaker moet overstappen dan wij nu gewend zijn.

 

Wel is het zo dat niks perfect is. OVer de lijnen op het platteland in Japan valt veel te zeggen correct. Maar in het algemeen staat Nederland veel lager dan men zelf graag denkt, althans in mijn beleving.

Dat klopt wel, Nederland overschat zichzelf mateloos op spoorweggebied. Vooral de onbetrouwbaarheid van zowel materieel, infra als dienstuitvoering vormen hier echt een probleem, te meer daar storingen steeds vaker leiden tot het compleet stil vallen van grote delen van het spoorwegnet.

 

Reageer