beantwoord

Purmerend Overwhere heeft nauwelijk zitplaatsen

  • 12 September 2023
  • 16 reacties
  • 303 Bekeken

Na werkzaamheden op station Purmerend Overwhere perron 1 zijn de zitplaatsen weggehaald.

Aan het einde van het perron is er nog wel 1. En het andere perron heeft nog wel zitplaatsen.

Ik vraag me af waarom op perron 1 de zitplaatsen zijn weggehaald..

icon

Beste antwoord door Lorena NS 12 September 2023, 13:16

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hey marriet,

Dat antwoord moet ik je nog even verschuldigd blijven. Ik heb dit voor je uitgevraagd en kom er (hopelijk) snel op terug!

Reputatie 6
Badge +2

De terugkoppeling is binnen! De arbi's (wachthuisjes) zijn tijdelijk verwijderd. Er moeten nog perronplaten vervangen worden. Wanneer dit is gedaan, zal het er net zoals voorheen uitzien.

Aha dankjewel voor de info.

Reputatie 6

Ik neem aan dat je abri’s bedoelt 😉

Even een tipje voor mensen die wel eens instappen op Purmerend Overwhere, in de richting Hoorn. Het (voor mij overduidelijke) begin van het perron begint bij de overweg. Dit is waar het overgrote deel van de reizigers het perron op komt. Echter, de treinen stoppen een heel eind verderop (naar mijn idee totaal onnodig). Als je bij de eerste zitplaatsen vanaf de overweg plaatsneemt en je wilt of kunt niet rennen, dan is de kans groot dat je de trein niet haalt. Dus plaatsnemen halverwege het perron. Of nog beter, de NS eens zover krijg dat ze op een normale plek daar stoppen.

Reputatie 7
Badge +2

Ik zie dat dat station bakbordjes heeft richting Hoorn en dat de trein ook conform de plek die die bordjes aangeven stopt (een SLT-zesje bij het bordje 4 is op Google een foto van te vinden).

Dat doet me vermoeden dat die stopplaats ver naar voren (met de achterkant pas bij de eerste abri) iets te maken heeft met de vrijgave van de overweg.

Reputatie 6

Nou, laten we zo zeggen, er past altijd nog wel ruim een compleet SNG drietje achter!

Een deel van het probleem is dat de borden stopplaatsen aangeven voor pre-SNG/SLT materieel, maar, heb ik me laten vertellen, er zijn intussen tabellen waarin dit voor de machinist omgerekend wordt. Ik ben bang dat daar toch even iets niet goed gaat, ik zie het op meer stations, dat de “traditionele lengte” treinen redelijk goed op de logische plaats stoppen, maar SNG/SLT niet.

Reputatie 7

Voor wat betreft afwijkende stopplaatsen dit heeft te maken met dat veel nieuwer materieel tegenwoordig allemaal een afwijkende lengte heeft, maar de bakkenbordjes inderdaad nog zijn bedoeld voor materieel met de langste bakken (dus intercity's). Wat volgt is helaas een wirwar van divers materieel met allemaal hun eigen afwijkende lengtes en in diverse samenstellingen (SLT, SNG, Flirt).

Voorbeeld zowel 6 als 7 bakken SNG hebben beiden hun officiële stopplaats bij het bordje 5. Echter bestaat dit bordje op de meeste stations niet. Hier is de officiële stopplaats dan dus bij het bordje 6. Een aantal collega's, waaronder ikzelf, mikken dan altijd maar ergens tussen de 4 en 6 in, maar de collega die het meer volgens de regels doet zal dus bij de 6 stoppen wat mogelijk meer voetwerk voor een aantal reizigers betekent. 

En daarnaast moge het duidelijk zijn dat de omrekentabellen verre van perfect zijn, want 7 bakken SNG bij bordje 5 staan natuurlijk een stuk strakker dan 6 bakken SNG bij datzelfde bordje. 

Een betere oplossing zou zijn om te gaan werken met bordjes die het aantal meters aangeven, maar het is aan Prorail om dat aan te passen.

 

Reputatie 6

Ja!!!

En overigens, op de stations in Purmerend stoppen sowieso (op twee VIRM per dag na...) alleen SNG en héél af en toe een SLT, dus die bordjes, zoals ze nu zijn, zijn toch al niet echt ideaal.

Reputatie 7
Badge +3

Op Hilversum hangen op spoor 2 letterborden die eigelijk bedoeld zijn voor de IC Berlijn. Maar sinds enige tijd worden de letterborden ook gebruikt op de borden om aan te geven waar de trein gaat stoppen. Dat werkt veel beter dan de oude bakborden. Helaas heeft Hilversum maar één spoor met letterborden.

Maar op Amsterdam Centraal worden die letterborden dan weer niet gebruikt voor binnenlandse treinen. In ieder geval niet gisteravond op spoor 10b.

Die letterborden zijn volgens mij de oplossing voor dit al jaren voortslepende probleem. Maar daar gaat ProRail nog een hele klus aan hebben om alle perrons van  letterborden te voorzien.

 

Reputatie 6

De letterborden worden volgens mij alleen gebruikt voor getrokken treinen en de bakken daarvan zijn “standaard”-lengte, dus veel langer dan SLT en SNG...

Reputatie 7
Badge +3

Zoals eerder aangegeven worden de letterborden op spoor 2 in Hilversum voor alle treinen gebruikt. Heel handig voor juist de SNG’s en SLT’s die vanaf spoor 2 vertrekken.
De afstanden tussen de letters zijn weliswaar die van een standaardbaklengte maar blijkbaar heeft iemand een conversietabel geïntegreerd waardoor het heel redelijk klopt.

Ik zal de volgende keer dat ik op het station ben een foto maken en die in dit topic plaatsen.

Reputatie 6

Die conversietabel is er (kennelijk) net zo goed voor de gewone trein-bak-borden, maar kennelijk werkt dat dus niet goed, dat was het hele punt...

Reputatie 7
Badge +3

Met de letterborden maakt het niet zoveel uit omdat hoe lang de bakken zijn omdat behoorlijk precies wordt aangegeven hoe lang de trein is en tussen welke letters die stopt. De verdeling tussen de letters is dan minder belangrijk. Op de treinaanduiders staat toch niet aangegeven waar de 1e klas is en waar de rolstoel- of fietsplaatsen. Dat zou nog een toevoeging kunnen zijn. Dan weet je precies bij welke letter je moet gaan staan als je de fiets- of rolstoelplaats zoekt.

Het grote verschil met de baklengteborden is dat je bij afwijkende baklengtes als reiziger niet weet hoe lang de trein is.

Op bijvoorbeeld spoor 2 in Hilversum is te zien hoe behoorlijk goed dit werkt in de praktijk. Op voorwaarde natuurlijk dat de machinist stopt bij het juiste letterbord. 

In Duitsland werken ze met zones op het perron, bijvoorbeeld A t/m E. Dat werkt ook uitstekend bij treinen met afwijkende baklengtes. Maar het Nederlandse lettersysteem is zelfs nog wat nauwkeuriger omdat de zones korter zijn.

Reputatie 6

Het probleem wordt daar sowieso niet mee opgelost. Het probleem is dat het overgrote deel van de reizigers het perron op gaat bij de overweg (ofwel omdat ze van de overkant van het spoor komen, of omdat de toegang van de parkeerplaats/fietsenstalling daar gewoon uitkomt...). De treinen stoppen steevast met de neus aan het einde van het perron - de andere kant. Waardoor je de situatie hebt dat je vanaf de plek waar de meeste mensen het perron op komen, eerst honderd meter moet lopen voordat je sowieso bij een deur van de trein bent, ongeacht de lengte van de trein. Voor mij maakt dat niet zoveel uit, maar mensen die dat niet weten en/of slecht ter been zijn, is dat een probleem omdat ze, als de trein aankomt, ze moeten rennen om de trein te kunnen halen. Ja, dat vind ik wel echt een probleem. Zelfde situatie heb je in Hoorn overigens, precies hetzelfde.

Zet dan op z’n minst een grootbord neer dat je naar “deze plaats” (met pijl) op het perron moet lopen om de trein in te kunnen, dat vóór die plek nooit een trein stopt.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem van het een stuk moeten lopen wordt (uiteraard) niet opgelost door letterborden te gebruiken. Maar het probleem van dat je niet weet waar je je moet opstellen voordat de trein komt natuurlijk wel.
Wanneer je dan ook nog, afhankelijk van de treinlengte, de machinisten bij een bepaalde letter laat stoppen in plaats van bij het 0-bord voorkom je in ieder geval dat korte treinen (te) ver doorrijden.

 

Reputatie 6

Het probleem is… de borden die er nu staan (de bekende baklengte-borden), die zijn eigenlijk best goed. Toen er nog DD-AR reed zal het heel netjes geklopt hebben. Het probleem is de verrekening naar SLT/SNG lengte, die klopt op de een of andere manier gewoon voor geen meter.

Reageer