Rennen naar de trein | NS Community
beantwoord

Rennen naar de trein

  • 25 July 2022
  • 2 reacties
  • 219 Bekeken

Ik reis vaak met de trein op verschillende trajecten. Het valt mij op dat er bij een spoor wijziging vaak door de reizigers gerend moet worden. 
 

Zoals ook vandaag weer op Leiden centraal. Hoe kan het dat als een trein op een ander spoor aankomt en de reizigers die uit die trein komen moeten sprinten naar hun overtap trein en de reizigers die naar het andere spoor moeten ook moeten rennen. 

Kan dat niet anders? De mededeling door de speakers komt 2 minuten voordat de trein wegrijdt. Logistiek gezien moet dit toch beter kunnen. Ik heb dit al een aantal keren aan de hand gehad en heb mezelf voor genomen niet meer te gaan rennen op stations. Deze 2 minuten zijn veel te kort. Er zijn genoeg mensen die niet kunnen rennen en daarnaast ook genoeg mensen die niet zouden moeten gaan rennen.

Dit betrof een trein die om 5:50 van Leiden naar Haarlem gaat. Vandaag op 25 juli is het dan al 21 graden om deze tijd.

Nogmaals, wat meer coulance zou prettig zijn. 
 

Vincent

icon

Beste antwoord door Anonymous 26 July 2022, 05:10

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 3

Is dit altijd zo kort van tevoren? Ik heb vaker meegemaakt dat het spoor werd gewijzigd, maar meestal werd dit dan ook wel iets eerder aangekondigd en stond het ook al wat langer op de digitale vertrekborden.

Helaas gebeurt het wel eens dat er last minute spoorwijzigingen zijn, dit komt dan vaak door een trein die vertraagd is en een spoor bezet houdt of dat er iets is waardoor die trein niet of later vertrekt.  Om het overige treinverkeer dan zo min mogelijk te hinderen wordt er dan op grotere stations voor gekozen het spoor te wijzigen als de mogelijkheid er is.

Deze late wijzigingen worden genomen door de treindienstleider van Prorail en wordt dan spoedig verwerkt door de systemen die de reisinformatie verwerken. Maar die ijlen natuurlijk altijd na op zo’n beslissing daar is weinig aan te doen omdat de beslissing van het wijzigen van het spoor pas op het laatste moment gemaakt is.

Heel vaak komen dit soort dingen niet voor omdat het een handmatig ingrijpen vergt van de treindienstleider.

Reageer