sein- en wisselstoring

  • 1 August 2022
  • 7 reacties
  • 238 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren zijn er weer de nodige mensen gestrand op Rotterdam vanwege sein- en wisselstoringen. Het valt mij op dat er de laatste jaren wel heel vaak sein- en wisselstoringen zijn. Ik heb echt de indruk dat in vergelijking met de jaren 90 en de jaren 00 er veel meer sein- en wisselstoringen zijn.

 

Zijn daar statistieken over?? 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of er statistieken zijn, maar wat ik begreep is dat er een IT-probleem bij ProRail was, waardoor ze niet konden zien waar de treinen zich bevonden. Als gevolg daarvan gingen ook alle seinen op rood. Maar het was dus niet zozeer een sein- en/of wisselstoring.

Er werd gesproken over een server die niet goed zou functioneren. Zo'n cruciaal systeem zou natuurlijk niet mogen uitvallen als er een server crasht. Dat moet redundant uitgevoerd zijn. Zal ongetwijfeld wel weer een onderzoek naar komen.

Reputatie 6
Badge +2

Ik kan zo helaas geen archief vinden van de storingen. Wel zijn de storingen vanaf 2011 te vinden op rijdendetreinen. Ook bij ProRail gaan de jaarverslagen niet verder terug dan 2012. Wellicht dat je dit nog bij ProRail kan opvragen.

Er zijn volgens mij niet zozeer meer of minder sein- en wisselstoringen, maar is door de veel hogere frequentie van de treinen de impact van een verstoring al snel een stuk groter dan vroeger. Treinen kunnen daardoor minder makkelijk om een verstoring heen gestuurd worden of er doorheen worden geloodst door de treinverkeersleiding.

Indien mogelijk wordt dat laatste uiteraard gewoon nog gedaan, maar zeker op hoogfrequente trajecten is dat gewoon onmogelijk geworden, waardoor er gekozen moet worden om treinen te laten keren voor de verstoring helemaal uit de hand loopt. Daardoor zijn er dus ook sneller meldingen zichtbaar over sein- en wisselstoringen. Storingen die verder geen impact hebben worden namelijk niet gemeld in de reizigersinformatie.

Er werd gesproken over een server die niet goed zou functioneren. Zo'n cruciaal systeem zou natuurlijk niet mogen uitvallen als er een server crasht. Dat moet redundant uitgevoerd zijn. 

Ze zijn ook redundant uitgevoerd alleen bleek (voor de zoveelste keer) de backup niet te werken. IT onkunde.

Reputatie 7
Badge +1

Geen idee of er statistieken zijn, maar wat ik begreep is dat er een IT-probleem bij ProRail was, waardoor ze niet konden zien waar de treinen zich bevonden. Als gevolg daarvan gingen ook alle seinen op rood. Maar het was dus niet zozeer een sein- en/of wisselstoring.

Er werd gesproken over een server die niet goed zou functioneren. Zo'n cruciaal systeem zou natuurlijk niet mogen uitvallen als er een server crasht. Dat moet redundant uitgevoerd zijn. Zal ongetwijfeld wel weer een onderzoek naar komen.

Als ik dit lees dan was het dus net zo iets als op 3 april het geval was. Al was het toen een landelijk probleem. Er is dus nog steeds geen werkend back up systeem blijkbaar. 

Ik heb net even naar de statistieken op rijdendetreinen gekeken, maar daar wordt je nu niet bepaald vrolijk van. In 2011 bedroeg het aantal storingen nog 1846 en in 2019 was dat opgelopen naar 5940! (dat is dus meer dan een verdrievoudiging)

In de jaren 2020 en 2021 waren er minder storingen maar door covid reden er natuurlijk in die 2 jaar ook een stuk mindere treinen. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik dit lees dan was het dus net zo iets als op 3 april het geval was. Al was het toen een landelijk probleem. Er is dus nog steeds geen werkend back up systeem blijkbaar. 

Op 3 april was het geen storing van een systeem bij ProRail maar een IT-storing bij NS, dat was bij het systeem dat actuele planningen maakt voor treinen en personeel. 

Wel was er vorig jaar een dergelijke storing bij ProRail

 

 

Ik heb net even naar de statistieken op rijdendetreinen gekeken, maar daar wordt je nu niet bepaald vrolijk van. In 2011 bedroeg het aantal storingen nog 1846 en in 2019 was dat opgelopen naar 5940! (dat is dus meer dan een verdrievoudiging

Tussen 2011 en 2019 is de manier waarop verstoringen gemeld worden aangepast. Waar er eerder pas in de 2e fase een bericht naar de reizigers uit werd gestuurd, gebeurt dat nu al meteen in de 1e fase. Heel veel storingen komen niet verder dan die 1e fase, waardoor die getallen dus niet te vergelijken zijn helaas. Je kan dus hooguit de recentere jaren na de wijziging met elkaar vergelijken. 

Reageer