beantwoord

Spoor verhogen op Schiphol?

  • 13 November 2023
  • 19 reacties
  • 381 Bekeken

Reputatie 3

“De komende weken wordt het spoor op station Schiphol Airport opgehoogd, zodat er geen hoogteverschil meer is tussen de trein en het perron”, meldt het Parool:

https://www.parool.nl/nederland/treinverkeer-rondom-schiphol-komende-drie-weken-ontregeld~b1268e8b/

Bij de sprinters is de instap nu gelijkvloers, die wordt dan ongelijkvloers, en bij de intercity's wordt het hoogteverschil dan groter volgens mij… Hoe zit dat?

icon

Beste antwoord door JurgenH 13 November 2023, 12:24

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik neem aan dat het hier perrons betreft die nog niet op de hoogte zijn voor een gelijkvloerse instap in de sprinters. Dat zal dan nu, zoals het artikel al aangeeft, rechtgetrokken worden.

Reputatie 3

Van aannames word ik niets wijzer. Zo maar iets veronderstellen heeft weinig zin. Ik kom er bijna dagelijks. Volgens mij hebben de perrons overal dezelfde hoogte.

Reputatie 2

Hi! Toevallig stapte ik laatst uit een sprinter op Schiphol zonder op te letten en maakte toen een kleine misstap, waarna ik eens ben gaan kijken en inderdaad zag dat er een hoogteverschil van paar cm is. Ik dacht nog, heh hoe kan dit, want sprinters zijn toch gelijk aan t level van t spoor? Vervolgens andere sprinter genomen richting Amsterdam Lelylaan en toen ik daar uitstapte, vanuit dit mini onderzoek even opnieuw gekeken en dit hoogteverschil was er echt niet. Nu denk ik dat je met een aanzet een rolstoel oid er nog wel in zou krijgen op schiphol, maar echt veilig is het niet.

Reputatie 2

Toen ik overigens dit artikel las dacht ik wel: pff, wat een tijd en moeite voor een minimaal hoogteverschil, maar toegankelijkheid is natuurlijk wel belangrijk. Vraag me wel af hoe het kan dat dit verschil er in de eerste instantie gekomen is. 

Reputatie 7
Badge +1

Van aannames word ik niets wijzer. Zo maar iets veronderstellen heeft weinig zin. Ik kom er bijna dagelijks. Volgens mij hebben de perrons overal dezelfde hoogte.

Er zijn op diverse stations perrons die nog niet op hoogte zijn voor gelijkvloers instappen. ProRail is bezig die op hoogte te brengen zodat de hoogte gelijk is aan die van de instap van sprinters (uit m'n hoofd 76cm dacht ik). Het artikel geeft aan dat de perrons op gelijke hoogte worden gemaakt.

Van iets zomaar veronderstellen is hier geenzins sprake. Het feit dat alle perrons al op gelijke hoogte zijn is een aanname en onjuist. En waar basseer je op dat de instsphoogte met sprinters ongelijk wordt? Het artikel beweert het tegenovergestelde.

Reputatie 7
Badge +1

Toen ik overigens dit artikel las dacht ik wel: pff, wat een tijd en moeite voor een minimaal hoogteverschil, maar toegankelijkheid is natuurlijk wel belangrijk. Vraag me wel af hoe het kan dat dit verschil er in de eerste instantie gekomen is. 

Het lijkt inderdaad veel moeite voor een klein verschil, maar een onverwacht hoogteverschil kan zoals je zelf ook al schrijft gevaarlijke situaties opleveren. In jouw geval was het gelukkig slechts een misstap, maar het levert wel struikelgevaar op. Voor rolstoelgebruikers zal het hoogteverschil ook niet heel prettig zijn.

Waarom de hoogtes niet overal gelijk zijn durf ik zo niet te zeggen. Ik kan me voorstellen dat vroeger, toen er nog geen treinen met gelijkvloerse instap waren, dit minder uitmaakte. Het hoogteverschil was er immers toch al. (Maar dat is een aanname van mijn kant 😉).

Reputatie 3

Van aannames word ik niets wijzer. Zo maar iets veronderstellen heeft weinig zin. Ik kom er bijna dagelijks. Volgens mij hebben de perrons overal dezelfde hoogte.

Er zijn op diverse stations perrons die nog niet op hoogte zijn voor gelijkvloers instappen. ProRail is bezig die op hoogte te brengen zodat de hoogte gelijk is aan die van de instap van sprinters (uit m'n hoofd 76cm dacht ik). Het artikel geeft aan dat de perrons op gelijke hoogte worden gemaakt.

Van iets zomaar veronderstellen is hier geenzins sprake. Het feit dat alle perrons al op gelijke hoogte zijn is een aanname en onjuist. En waar basseer je op dat de instsphoogte met sprinters ongelijk wordt? Het artikel beweert het tegenovergestelde.

Ik neem niets aan. Jij neemt iets aan. Beter lezen. Ik kom er bijna dagelijks met de sprinter en heb nog nooit een hoogteverschil meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

Laten we er geen welles-nietes-discussie van maken. Dat je iets niet hebt gemerkt wil niet zeggen dat het er niet is. Onder andere uit de reactie van fleur1993 en het feit dat ProRail de perrons op gelijke hoogte gaat maken valt op te merken dat er wel degelijk een hoogteverschil is. Bovendien geeft ProRail zelf aan het hoogteverschil weg te nemen. Zonder hoogteverschil valt er weinig te verbeteren lijkt mij.

In het artikel wordt niet specifiek over sprinters gesproken. Ik baseer mijn aanname dus op informatie van ProRail: https://www.prorail.nl/nieuws/hoe-bouw-je-een-perron-dat-100-jaar-meegaat en https://www.prorail.nl/nieuws/werkzaamheden-station-schiphol-airport-weer-van-start.

Daarnaast zou het raar zijn dat als men steeds meer overstapt op treinen met een instaphoogte van 76cm, de perrons verhoogd zouden worden voor instaphoogte van treinen die de komende jaren langzaamaan uit dienst gaan.

Reputatie 2

Ik kan me heel goed voorstellen dat het verschil niet te merken is als beide benen het doen en je daar niet op let, het is echt minimaal. Ik reis er al jaren op en pas na die ‘misstap’ viel het me op. Durf overigens ook niet te zeggen of dit op elk perron zo is. Maar feit is dus wel dat er in ieder geval (op een gedeelte van de perrons) een verschil is, hoe minimaal opvallend voor de gemiddelde reiziger dan ook. 

Het verschil is inderdaad niet heel groot, de oude Nederlandse norm was 84cm, de nieuwe Europese norm is 76cm. Verschil is dus minder dan een halve traptrede dus ik kan me voorstellen dat Alex zich vergist in dat de instap al gelijkvloers was, maar voor rolstoelers is die 8cm wel van belang. En het kan inderdaad ook om één of meerdere specifieke sporen gaan die nog niet gedaan zijn, Schiphol is niet een station wat je volledig buiten dienst neemt om alles in één keer om te bouwen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik maak even een einde aan deze welles nietes discussie. Dit is spoor 6 op Schiphol. Het perron is hier toch echt iets hoger dan de uitschuiftrede.

Badge +3

Eindhoven Strijp-S is ook zo’n station met hoogteverschil, en dat wordt in de treinen (Flirt) omgeroepen.

Voor rolstoelen niet van belang, want Strijp-S heeft geen lift of hellingbaan dus sowieso niet ‘toegankelijk’.

Reputatie 7
Badge +1

Het verschil is inderdaad niet heel groot, de oude Nederlandse norm was 84cm, de nieuwe Europese norm is 76cm.

“Oud” en "nieuw” is relatief want de standaard van 76 cm bestond al toen NS (destijds nog) begon met perrons van 84 cm...

Reputatie 3

Ik maak even een einde aan deze welles nietes discussie. Dit is spoor 6 op Schiphol. Het perron is hier toch echt iets hoger dan de uitschuiftrede.

Die uitschuiftrede komt onder de vloer vandaan, dus een hoogteverschil is onvermijdelijk.

Reputatie 2

Ik maak even een einde aan deze welles nietes discussie. Dit is spoor 6 op Schiphol. Het perron is hier toch echt iets hoger dan de uitschuiftrede.

Die uitschuiftrede komt onder de vloer vandaan, dus een hoogteverschil is onvermijdelijk.

Huh, de uitschuiftrede kan toch gewoon het gat tussen trein en perron vullen zonder hoogteverschil? Zoals ik al aangaf heb ik dit hoogteverschil zelf gezien, nu kan ik me voorstellen dat de bevestiging van een vreemde niet het meest waard is, vervolgens is er nog een foto als bewijsstuk geupload, maar ook dat zou niet kloppen? Het wordt een beetje discussie voeren om het discussie voeren zo. Ik hoop dat we gewoon tot de conclusie kunnen komen dat er een hoogteverschil is, dat wordt nu verholpen. We kunnen er daarnaast van vinden wat we er van willen vinden.

Reputatie 3

 

...

Die uitschuiftrede komt onder de vloer vandaan, dus een hoogteverschil is onvermijdelijk.

Huh, de uitschuiftrede kan toch gewoon het gat tussen trein en perron vullen zonder hoogteverschil? Zoals ik al aangaf heb ik dit hoogteverschil zelf gezien, nu kan ik me voorstellen dat de bevestiging van een vreemde niet het meest waard is, vervolgens is er nog een foto als bewijsstuk geupload, maar ook dat zou niet kloppen? Het wordt een beetje discussie voeren om het discussie voeren zo. Ik hoop dat we gewoon tot de conclusie kunnen komen dat er een hoogteverschil is, dat wordt nu verholpen. We kunnen er daarnaast van vinden wat we er van willen vinden.

Er blijft een hoogteverschil tussen de vloer van de trein en de uitschuiftrede.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het net bij het instappen eens bekeken en dat hoogteverschil is hooguit 1 a 2 cm. Dat is verwaarloosbaar. Zo dik is die vloer erboven nou ook weer niet.

Sowieso klappen niet alle treden volledig uit tot het plafond.

Reputatie 7
Badge +3

Treden die uitklappen tot het plafond lijkt me niet wenselijk.

Reputatie 7
Badge +1

Treden die uitklappen tot het plafond lijkt me niet wenselijk.

Haha geen idee hoe ik bij plafond ben gekomen. Dat zou een behoorlijk hoogteverschil worden om te overbruggen 🤣

Reageer