beantwoord

staling hilversum

  • 4 March 2024
  • 8 reacties
  • 142 Bekeken

Ik reis regelmatig van Hilversum naar Utrecht en terug. Dan stal ik mijn fiets in de stalling van Hilversum. dus komt het voor dat ik dat meerdere keren per dag doe, tussendoor naar huis en dan betaal ik dus elke X voor de stalling. Soms wel 3 X! 
op de site van NS staat dat de stalling 1,35 euro per dag kost. Dat klopt dus niet!

 Ik heb de medewerkers gevraagd waarom het niet de eerste 24 uur gratis is, dat wisten ze niet. En waarom ik elke X opnieuw het dagtarief moet betalen (als ik meerdere keren per dag daar stal) hebben zij niet bedacht. 
 

Misschien heeft iemand een antwoord?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 4 March 2024, 18:29

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6

Ik kan je helaas ook niet vertellen waarom de eerste 24 uur niet gratis is op dit station, dat is een beslissing vanuit hogerop geweest. Ik kan je wel vertellen dat de kosten kloppen. € 1,35 is het dagtarief en iedere keer dat je je fiets stalt en dan weer ophaalt sluit je het gebruik van de stalling en worden de kosten berekend. Als je dit meerdere keren op een dag doet, betaal je inderdaad meerdere malen het dag tarief. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan je helaas ook niet vertellen waarom de eerste 24 uur niet gratis is op dit station, dat is een beslissing vanuit hogerop geweest. Ik kan je wel vertellen dat de kosten kloppen. € 1,35 is het dagtarief en iedere keer dat je je fiets stalt en dan weer ophaalt sluit je het gebruik van de stalling en worden de kosten berekend. Als je dit meerdere keren op een dag doet, betaal je inderdaad meerdere malen het dag tarief. 

Dan is het dus duidelijk geen dagtarief maar een stallingstarief. Een dagtarief is voor een dag en niet voor een paar uur.

Badge +3

Dan is het dus duidelijk geen dagtarief maar een stallingstarief. Een dagtarief is voor een dag en niet voor een paar uur.

Klopt, het is het tarief voor 24 uur of een deel ervan.

Zelfde bij OV-fiets, als je er daarvan eentje een paar uur huurt en later op de dag nog eentje dan betaal je voor 2 fietsen. Maar vaak kan je die ook gewoon stallen zonder in te leveren en dan loopt de huur gewoon door (alhoewel dat met die nieuwe sloten vaak mis gaat, zelfs bij stallen vlak buiten het station).

Wellicht kan je bij het verlaten van de stalling communiceren met de beheerder dat je later (even naar huis) terugkomt, en iets van een onderpand achterlaten? In o.a Eindhoven is dat geen probleem (vrije doorgang, geen poortjes o.i.d.). Voor de rest maakt het niet uit als je niet meer terug zou komen, want dan loopt de teller gewoon door.

Meen dat bagagekluisjes ook niet tussentijds te openen zijn. Wil je dat wel, dan begint daarna een nieuwe huurperiode.

Dank voor de reacties, ik ben er blij mee. Een stal nog steeds graag m’n fiets, veel te belangrijk voor me

Reputatie 7
Badge +3

In de studie van NS Stations uit 2019 over de eerste 24 uur gratis stallen (https://fietsberaad.nl/getmedia/f52140e6-1623-4fe7-a70f-ab084c5f12ff/2019-04-23-Onderzoek-Eerste-24-uur-gratis-(finale-versie).pdf.aspx?ext=.pdf) valt te lezen dat de invoering ervan altijd in overleg met de gemeente gebeurt. De gemeente zal immers moeten bijdragen om de weggevallen opbrengsten te compenseren. 

Ik zou mijn abonnement op de stalling in Hilversum van €110 per jaar meteen opzeggen wanneer het stallen de eerste 24 uur gratis zou worden.

Blijkbaar is er geen overstemming met de gemeente Hilversum bereikt om een en ander te regelen. 

Badge +3

Wanneer de eerste 24 uur gratis wordt gaat de prijs van een abonnement natuurlijk ook omlaag.

Op https://www.ns.nl/fietsenstallingen/abonnementen/jaarabonnement-fietsenstalling.html zie ik dat de prijs ‘vanaf 80 euro’ zou zijn, maar bij de stallingen met eerste 24 uur gratis is dat 60 euro.

Helaas voor @Heleenlvd is dat in Hilversum (en andere stallingen waar het € 1,35 per dag kost) 110 euro.

Wat ook meespeelt is de capaciteit van de stalling. Zolang de nieuwe NS mega-stalling(en) in Eindhoven er nog niet zijn zouden ze wel gek zijn om de eerste 24 uur gratis te maken, want die stalling barst nu al uit zijn voegen, al zou die volgens https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/verkeer/bereikbaarheid/fietsenstallingen?zoekwoord=fietsenstalling 5000 plekken hebben (echt niet, zullen er misschien 1000 zijn!).

Er is wel een behoorlijk grote (1400 plekken) gemeentelijke gratis stalling een stukje verderop onder het 18 Septemberplein (bij de Bijenkorf, openingstijden tegenwoordig 7:00-23:30, zondag vanaf 11:00). Wellicht heeft Hilversum ook zoiets nabij het station?

Reputatie 7
Badge +3

Er is in Hilversum wel een gemeentelijke fietsenstalling waar je de eerste 24 uur gratis mag stallen maar die is niet bepaald naast het station: https://fietsenstallingzeedijk.nl

De openingstijden zijn puur gericht op winkelend publiek.

Jazeker, die ken ik.  Maar is niet bij cs inderdaad. Ik denk dat ik toch maar een abonnement neem… 

 

mocht het anders worden is dat ook na 1 maand weer opzegbaar

Reageer