Bij wie moet ik nu het te veel betaalde terug halen. Ritje koste 20 euro.
En waarom die totaal niet logische entree van poortjes op een NS station.
Het is helemaal geen ICT probleem, het probleem is dat de verschillende vervoerders niet uit een verdeelsysteem zijn gekomen op routes waar meerdere vervoerders op rijden. Technisch hoeft het onderscheid er helemaal niet te zijn, zo moeilijk is het niet om 1 systeem te hanteren.
Overigens reageerde je op een topic van 4 jaar geleden.
Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren.
Als je goed kijkt dan zie je wel degelijk bij welk poortje je moet in/uitchecken. Eeen kwestie van goed opletten.
Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren.
Aanmelden voor een treinreis doe je via app of website. Dit is niet hetzelfde als inchecken. Inchecken doe je ter plekke via paaltjes of poortjes. Op de paaltjes en poortjes staat vervoerder aangegeven. Wanneer je incheckt staat dit ook aangegeven. Hoe duidelijk wil je het hebben? Heeft het paaltje/poortje een melding van andere vervoerder dan je wilt reizen, dan check je weer uit en check daarna bij het juiste paaltje/poortje in. Hoe moeilijk is dat? Terwijl we tegenwoordig alles op internet kunnen vinden, lijkt het er steeds meer op dat men verwacht in elke stap en bij elke handeling begeleid te worden. Mijn treinreizen tbv studie waren in de periode dat internet in de kinderschoenen stond. Mijn scriptie was handgetypt. En toch ken ik het verschil tussen de paaltjes/poortjesvan de verschillende vervoerders. Verschil is denk ik dat ik niet zoals half Nederland altijd en overal met mobiel in de hand rond loop, maar om mij heen kijk.
Er is een tijd geleden (4 jaar?) een proef geweest waarbij je niet hoefde over te stappen tussen NS en Connexxion voor reizen tusssen Amersfoort en Ede-Wageningen (vergelijk Gouda - Alphen a/d Rijn met R-net).
Dan maakte het bij betreden of verlaten van het station ook niet uit welk poortje je gebruikte, en de overstappaaltjes op de perrons waren dus ook weggehaald. Blijkbaar was het geen succes, want enkele maanden later is alles teruggedraaid. Hoe het (tegenwoordig) zit met de herkenbaarheid/vindbaarheid van de poortjes weet ik niet.
Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren.
Aanmelden voor een treinreis doe je via app of website. Dit is niet hetzelfde als inchecken. Inchecken doe je ter plekke via paaltjes of poortjes. Op de paaltjes en poortjes staat vervoerder aangegeven. Wanneer je incheckt staat dit ook aangegeven. Hoe duidelijk wil je het hebben? Heeft het paaltje/poortje een melding van andere vervoerder dan je wilt reizen, dan check je weer uit en check daarna bij het juiste paaltje/poortje in. Hoe moeilijk is dat? Terwijl we tegenwoordig alles op internet kunnen vinden, lijkt het er steeds meer op dat men verwacht in elke stap en bij elke handeling begeleid te worden. Mijn treinreizen tbv studie waren in de periode dat internet in de kinderschoenen stond. Mijn scriptie was handgetypt. En toch ken ik het verschil tussen de paaltjes/poortjesvan de verschillende vervoerders. Verschil is denk ik dat ik niet zoals half Nederland altijd en overal met mobiel in de hand rond loop, maar om mij heen kijk.
Het is van de zotte dat je tegenwoordig, als je eens een keer met de trein reist, je eerst een hele studie moet maken van met welke vervoerder je reist om te voorkomen dat je bij het verkeerde poortje incheckt. Wij waren afgelopen donderdag als vriendengroepje een dagje naar Amersfoort vanuit Diemen. Een van ons kwam met de auto en had aan de andere kant van het station geparkeerd. Om naar de voorkant van het station te komen moest ze eerst al met iemand anders meeglippen want zij heeft geen kaart. Toen we haar ‘s-avonds begeleidden naar het parkeerterrein en terug wilden naar het station om de trein terug naar Diemen te nemen hebben we kennelijk een verkeerd poortje gebruikt (van connexion bleek later) In de trein werden we gecontroleerd door twee NS-conducteurs en bleek dat we niet ingecheckt hadden. Zij kenden gelukkig de onduidelijke en verwarrende situatie aan de achterkant van station Amersfoort en deelden mee dat we nu het instaptarief van connexion berekend gaan krijgen van €10,- en we hebben met die aardige en begripvolle conducteurs nog een tijdje gefilosofeerd over het idiote, versnipperde, neoliberaal geprivatiseerde vervoerssysteem in Nederland. Het hoeft niet moeilijk te zijn om per vervoermiddel in- en uit te checken in plaats van op stations een studie te moeten maken van welke Mij naar welke bestemming gaat. In Amsterdam check je per tram en bus in en uit, klaar!
Er is een tijd geleden (4 jaar?) een proef geweest waarbij je niet hoefde over te stappen tussen NS en Connexxion voor reizen tusssen Amersfoort en Ede-Wageningen (vergelijk Gouda - Alphen a/d Rijn met R-net).
Dan maakte het bij betreden of verlaten van het station ook niet uit welk poortje je gebruikte, en de overstappaaltjes op de perrons waren dus ook weggehaald. Blijkbaar was het geen succes, want enkele maanden later is alles teruggedraaid. Hoe het (tegenwoordig) zit met de herkenbaarheid/vindbaarheid van de poortjes weet ik niet.
Op zich zijn ze best wel herkenbaar maar als je zoals hierboven
En voor buitenlanders is het natuurlijk helemaal ondoorzichtig.
Ik hoop maar dat de conducteur in dit geval de normale verhoging van € 50,00 niet in rekening heeft gebracht.
Bij NS Flex is die 50 euro correctie heel snel gemaakt (systeem zoekt het wel uit), en blijkbaar hebben veel conducteurs dat niet eens door.
Bij reizen op saldo staat die 50 euro op een handgeschreven UvB en een paar dagen later een acceptgiro in je brievenbus (of ter plekke contant af te rekenen met dan alsnog een afschrift), na natuurlijk de nodige administratie zoals ID controle.
Hoe men dat doet met o.a. buitenlandse toeristen mag
De situatie in Hong Kong en Londen - waar in principe dezelfde OV-Chipkaart wordt gebruikt - bewijst dat het ook anders kan. Daar verdeelt een centrale autoriteit de inkomsten/subsidies tussen de tientallen private vervoerders. Kennelijk is dat bij ons zelfs tussen Amersfoort en Ede niet te realiseren.
NS heeft de oprichting van zo'n centrale autoriteit destijds tegen gehouden, hoewel het volstrekt logisch was geweest als de overheid Translink daarmee belast had. NS wilde zelf die autoriteit spelen maar daar trapten alle overige vervoerders niet in omdat NS in de tijd van de papieren kaartjes al zeer "creatief" was geweest bij de verdeling van de inkomsten.
Tussen Arnhem en Doetinchem delen Arriva, Breng en VIAS overigens wel dezelfde poortjes en paaltjes. Daar wordt de opbrenst verdeeld op basis van een computeralgoritme.
Je zou maar elke dag van Arnhem naar Doetinchem (of Aalten of Winterswijk) willen met een NS abonnement.
Ehh… daar rijden wij helemaal niet, zoek het maar uit! Je abonnement is geldig maar daar houdt het wel op ongeveer.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.