Skip to main content
Antwoord

Station Hoorn

• April 25, 2025
  • 5 reacties
  • 457 Bekeken

Welke perrons zijn bij station Hoorn naast elkaar? Perron 1 en 2, of 2 en 3? Is de lift in de buurt van de perrons? Waar?

Ik ga komende week met 2 kinderen (5 en 7 jaar) en 3 fietsen (2 kinderfietsen en mijn eigen fiets) van Hoorn naar Enkhuizen met de trein, met een overstap in Hoorn. 
Op de heenweg heb ik 5 minuten om van perron 3 naar 1 te komen. Op de terugweg 3 minuten om van perron 2 naar 3 te komen. Is dit te doen denken jullie? Bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord door Floor NS

Hi Sajoha! Welkom bij de NS Community. 

Hier kun je de plattegrond van station Hoorn vinden. Ik zou zelf 5 en 3 minuten voor een overstap met jonge kinderen en fietsen wat kort vinden. Wellicht kun je in de Reisplanner aangeven dat je wat extra overstaptijd nodig hebt. 😊

5 reacties

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 25, 2025

Hi Sajoha! Welkom bij de NS Community. 

Hier kun je de plattegrond van station Hoorn vinden. Ik zou zelf 5 en 3 minuten voor een overstap met jonge kinderen en fietsen wat kort vinden. Wellicht kun je in de Reisplanner aangeven dat je wat extra overstaptijd nodig hebt. 😊

• Reisleider**
  • April 25, 2025

Hoi ​@Sajoha,

Er is een lift aan beide zijden van de lange loopbrug over alle sporen heen. Die gaat van de zijde van het busstation naar de zijde van het ziekenhuis en groot parkeerterrein. Maar als ik u goed begrijp komt u met een trein aan in Hoorn en stapt u in Hoorn ook over. U verlaat het station dus niet. Dan heeft u geen liften nodig.

Om van spoor 1 naar 2 of 3 (en omgekeerd) te gaan steekt u wel een spoor over en die wordt met slagbomen afgesloten als er een trein aankomt. Houdt er ook even rekening mee, dat u daar soms even moet wachten.

Van spoor 2 naar 3 steekt u heel makkelijk het perron over en heeft u niets met liften of spoorovergang te maken.

Met jonge kinderen en fietsen is de overstaptijd inderdaad wel aan de krappe kant denk ik.

Hoorn is een overzichtelijk station. En als u geluk heeft kunt u daar zelfs een puffende stoomtrein zien (van de stoomtram Hoorn-Medemblik)! Veel plezier.

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • April 25, 2025

Op de heenweg (van Alkmaar naar Enkhuizen) kunt u het beste in de achterste trein plaatsnemen. U kunt in Hoorn gebruik maken van de overweg.

Ik weet niet hoe zelfstandig de kinderen zijn, maar het overstap is te doen maar (zeker bij kleine vertraging) krap.

Mocht de afspraak belangrijk zijn om optijd te komen, dan zou ik een half uur eerder op reis gaan.

Op de terugweg, 2 en 3 liggen naast elkaar. Het maakt niet uit waar u plaats neemt voor de overstap (uiteraard wel op fietsbalkon). Bij een lange trein kan de voorste trein (in de rijrichting) iets kortere looptijd in Hoorn betekenen.

Hou rekening mee dat fietsen alleen op de fietsbalkon kunt plaatsen, en dagkaart fiets moet kopen. Ook zijn fietsen in de trein tijdens de spits niet toegestaan.

U kunt (voor uzelf) in Enkhuizen een OV fiets huren. Nadeel, op is op.

De kinderen reizen (onder begeleiding van een volwassene) gratis met de gratis abonnement kids vrij.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • April 25, 2025

Een overweg met slagbomen dus, en geen lift te nemen! Dat maakt het wel makkelijker. 
Dank jullie wel! Een heel avontuur voor ons, we gaan het meemaken 😃

• April 25, 2025

De treinen naar Enkhuizen staan overigens 5 tot 8 minuten stil in Hoorn, dus waarschijnlijk staat de trein er al als je aankomt maar je hoeft in principe niet bang te zijn dat deze direct wegrijdt, je kunt gewoon rustig overstappen en zoeken naar de juiste ingang voor fietsen.