station in en uit | NS Community
beantwoord

station in en uit

  • 11 November 2020
  • 20 reacties
  • 977 Bekeken

Hallo, Ik ga naar Zwolle met de trein. Aan de ene kan van het station in Zwolle zit de Starbucks en daar ga ik dan graag iets lekkers halen. Ik moet bij de andere kant van het station zijn, dus moet ik weer in bij de ene kant en er weer uit bij de andere kant. Kort gezegd: ik ga uit de trein. Check uit. Koop Starbucks. Check weer in en check weer uit aan de andere kant binnen een korte tijd. Kan dit?  Ik heb trouwens een ov kaart met studentenreisproduct.

icon

Beste antwoord door Robert B 11 November 2020, 22:52

Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Wat je zegt kan zeker! Opnieuw inchecken en weer uitchecken binnnen 60 minuten op hetzelfde station geldt als een passage.

Een poortje zal dan bij opnieuw inchecken zeggen Overstap OK maar bij uitchecken binnen 60 minuten Incheck geannuleerd.

Bij reizen op saldo zal je voor de incheck €6 nodig hebben (student met week-ov in het weekend of andersom), maar die krijg je dus bij verlaten van het station weer terug. Inchecktarief buiten je vrij reizen periode is €10 maar je kaart mag €4 in de min komen.

Let wel op dat je altijd bij dezelfde vervoerder (Blauwnet/NS) uitcheckt als waar je ingecheckt hebt, in Zwolle.

Reputatie 6

Daar licht aan gerelateerd: ik doe wel eens als mijn trein niet rijdt de trein de andere kant op nemen, die komt vrijwel tegelijk aan, rijdt nog één station verder, gaat daar een tijdje “uitrusten” en gaat dan weer terug. Dus of je wacht of even meerijdt naar het eindpunt, je zit in dezelfde trein. Op dat eindstation kun je niet van het ene naar het andere perron zonder uit- en in te checken. Is ook wel terecht denk ik. Dus dat doe ik netjes.

Het grappige is dat ik uiteindelijk dan toch hetzelfde betaal als direct, zonder de omweg. Ik dacht dat je voor omweg altijd moest bijbetalen, lijkt me logisch?

Reputatie 7
Badge +4

Formeel zou u op uw rustpunt moeten uit- en inchecken. Als u dat niet doet, wordt het ook niet geregistreerd en betaalt dus ook niets. U mag echter niet tegen de reisrichting inrijden. U reist dan zwart en het kan beboet worden. 

Een reis bij een vervoerder is in principe vanaf de incheck in dezelfde richting naar de uitcheck. Als u terug wilt reizen moet u daarna eerst weer inchecken. U kunt zelf bepalen of hetgeen u doet mag of niet. Voor wie afgekocht reisrecht heeft, is het geen groot probleem in de praktijk.

Reputatie 6

Daar licht aan gerelateerd: ik doe wel eens als mijn trein niet rijdt de trein de andere kant op nemen, die komt vrijwel tegelijk aan, rijdt nog één station verder, gaat daar een tijdje “uitrusten” en gaat dan weer terug. Dus of je wacht of even meerijdt naar het eindpunt, je zit in dezelfde trein. Op dat eindstation kun je niet van het ene naar het andere perron zonder uit- en in te checken. Is ook wel terecht denk ik. Dus dat doe ik netjes.

Het grappige is dat ik uiteindelijk dan toch hetzelfde betaal als direct, zonder de omweg. Ik dacht dat je voor omweg altijd moest bijbetalen, lijkt me logisch?

 

Als je meer kilometers maakt dan normaal gesproken dan dien je wel meer te betalen. Je geeft aan op het eindstation uit- en opnieuw in te checken. Je dient echter al voor de terugreis uit- en opnieuw in te checken omdat je weer de andere kant opgaat en dan als je weer omdraait weer opnieuw uit- en opnieuw in te checken. Dan maak je wel meer kosten dan als je van a naar b deze reis maakt.

Reputatie 6

Even voor de duidelijkheid. Het traject is a-b-c waarbij c het eindstation van het traject is, en ik reis normaal van b naar a.

Normaal gesproken doe ik: inchecken op b, uitchecken op a.

Op de alternatieve manier doe ik: inchecken op b, uitchecken op c, inchecken op c, uitchecken op a. NS kan dus exact zien welk traject ik volg.

Dan handel je wel goed, maar dien je wel extra voor b naar c te betalen.

Reputatie 6

Nou, ik “betaal” niks, ik heb een flex abbo met achteraf betalen en dan zie ik gewoon dat er niet extra in rekening gebracht wordt. Misschien komt het omdat b en c erg dicht bij elkaar liggen.

Heb je toevallig een NS Flex Traject Vrij abonnement en mag ik vragen op welk traject je deze reis maakt?

Badge +3

Dat kan, zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1599657009292/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf (vanaf pagina 5). Als de hele reis minder dan 8 tariefeenheven (km) is dan kost het altijd hetzelfde. En als het om Den Haag gaat dan is dat volgens mij ook een uitzondering waarbij de verschillende stations als één tariefpunt gelden.

Reputatie 6

Het is geen Den Haag, maar waarschijnlijk wel een vergelijkbare situatie. Mooi :grinning:.

Over Den Haag gesproken, hoe zat dat nou vroeger met de Hofpleinlijn. Volgens mij was er als volgt een loophole (maar vast op enig moment aangepast):

Station Hofplein lag vlak naast Rotterdam CS. Op de een of andere manier als je een kaartje kocht vanaf Hofplein naar CS dan kostte dat bijna niks (want vlak bij elkaar), maar je kon wel over Den Haag CS reizen.

Of praat ik nu onzin, ik heb het nooit zelf geprobeerd moet ik zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Den Haag zit het net even anders, de verschillende stations gelden niet meer als één tariefpunt, in het verleden wel (alleen Centraal, HS en Laan). Wat wel kan (in ieder geval met een Traject Vrij abonnement) is wanneer je begin en eind station van je traject aan weerszijden van Den Haag Centraal zijn om zonder extra kosten van/naar/via Den Haag Centraal te reizen en daar in/uit te checken. Maar reis je op saldo dan is bv een reis vanaf Centraal net iets duurder als je boven 8 TE komt. 

Zo is Laan van NOI - De Vink €3,00 en Den Haag Centraal - De Vink €3,20. En HS - Delft is €2,40 en Centraal - Delft €2,60 (vol tarief).

 

Ik had jarenlang Traject Vrij De Vink - Delft en ik had nooit extra kosten wanneer ik naar of van Centraal reisde en daar ook netjes in of uitcheckte (bij overstappen daar checkte in niet uit en weer in). Ik ben zelfs nog een keer in 3 kwartier vanaf huis heen en weer naar Den Haag Centraal geweest, had zelfs hetzelfde treinstel terug als ik heen had, geheel gratis. Tja, de 2 oliebollenkramen bij mij in de buurt hadden geen appelflappen meer en bij Den Haag Centraal stond ook een oliebollenkraam en die had ze nog wel. En mijn broer had me waarschijnlijk iets aangedaan als we op Oudejaarsavond geen flappen hadden :joy:

 

Badge +3

Dat is knap, een oliebollenkraam waar je op oudjaarsdag zo kort in de rij staat! :rofl:

En inderdaad als je kijkt op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1595925108597/content/assets/ns-nl/tarieven/tariefeenheden-en-spoorkaart-2020.pdf (uitsnede C) dan is Den Haag niet meer één tariefpunt.

Met een abonnement Leiden - Laan van NOI mag je dus niet naar Centraal of HS, en met een abonnement Leiden - Centraal ook niet naar HS.

Ben benieuwd hoe @eriksl dan van B naar C kan reizen en daarna (terug) van C naar A en dan toch alleen maar B-A betalen? Hoe dicht B en C ook bij elkaar liggen, de reis (met geldige overstap op C) is altijd minimaal 2 TE langer, en dus duurder als de totale afstand B-C-(B)-A boven de 8 TE komt. Tenzij je meer dan 200 TE reist.

Reputatie 6

Nou wat al gezegd is, waarschijnlijk is de afstand zo minimaal (tussen B en C) dat het niet meetelt.

Ik ben benieuwd over welk traject het nou exact gaat. Kan je dit aan ons aangeven, eriksl?

Badge +3

Zie de aanvulling op mijn vorige reactie. Tussen B en C kan nooit 0 TE zitten.

Reputatie 6

Ik heb het even nagekeken, anders loop ik misschien wel onzin te verkopen. Het verhaal is, ik betaal wel extra, maar het is héél weinig, zie ik nu. De reis kost normaal (b naar a) 2.82, met de omweg erbij (extra b-c plus extra c-b) komt daar 24 eurocent bij. Dat is zo weinig dat ik het kennelijk onthouden heb als “voor niks”.

Reputatie 7
Badge +4

Minimaal het minimumtarief, lijkt me. 

Reputatie 6

En dat is? BTW ik reis met 40% korting.

Badge +3

Dan klopt het (bijna). Dan is de reis voltarief 40 cent duurder en krijg je 40% korting.

Om precies te zijn, B-A is dan 18 TE en B-C is 1 TE. Totale reis van B naar A via C is dan 20 TE. De reis via C is dan € 2,82 en rechtstreeks is 24 cent goedkoper. Vooropgesteld dat de reis met NS is.

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1599657009292/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf pagina 5.

 

Reageer