stop de diefstal open de poortjes op Sloterdijk



Toon eerste bericht

319 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Trouwens dit probleem speelt niet alleen in Sloterdijk he? Op meer locatie´s is die probleem van kracht. Daar dan ook maar gewoon de poortjes weggooien? Alsof het niks heeft gekost?
Dat heb je heel goed begrepen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

NS is voor dit probleem gewaarschuwd door de consumentenorganisaties en leden van dit forum. Maar blijkbaar is er niemand bij NS die met de vuist op tafel slaat en zegt dat de poortjes niet geplaatst mogen worden voordat de tariferingsproblemen zijn opgelost. Het bedrijf hangt gewoon als los zand aan elkaar. De linkerhand weet niet wat de rechterhand doet. Op de deelgebieden doet men zijn best maar er is geen sturing door mensen die het grotere geheel overzien. Zo ontstaan deze blunders.
Reputatie 7
Badge
Tja....het is alleen wel weer zonde van het geld dan he. Geld dat (voor een deel) door de reizigers is betaalt.
Maar dat dit een blunder is...ja dat ben ik wel zeker met je eens hoor, (maar ik vind het geen diefstal of oplichterij).
Reputatie 7
Badge +3
En wat betreft de poortjes op Den Haag Centraal betreft vertelt NS niet de complete waarheid. Zie bv:
http://nieuws.ns.nl/5-vragen-over-poortjes-op-den-haag-centraal/

Eerder zouden de poortjes op Den Haag Centraal in 2019 dicht gaan. Waarom is het nu toch 2017?
Voor 2016 kon uitchecken en weer inchecken de reiziger geld kosten. Omdat de perrons van Den Haag Centraal niet op één lijn liggen werd daarom gekozen voor een verbouwing van perrons, zodat reizigers binnen de poortjes naar alle perrons konden overstappen. Sinds 2016 kunnen reizigers tussentijds uitchecken zonder dat het hen extra geld kost. Als een reiziger uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt wordt dit gezien als 1 reis. Dit is handig als je een kop koffie en een krantje wil halen, maar biedt ook een oplossing voor het overstappen op Den Haag Centraal. Hiermee is een verbouwing niet meer noodzakelijk. Omdat we poortjes belangrijk vinden sluiten we de poortjes al in 2017.


Het kan nog steeds geld kosten, zie voorbeeld https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/hoger-tarief-gouda-hoofddorp-als-je-reist-via-den-haag-cs-42439

Overigens zijn de poortjes op Den Haag Centraal nog niet gesloten, zoals al wel eerder aangekondigd.

Poortjes zijn duidelijk belangrijker dan dat reizigers te veel betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn wel meer dingen zonde van het geld. Er gaan wel eens dingen fout en dan moeten de consequenties worden aanvaard. Die poortjes kunnen op andere stations worden ingezet waar er geen problemen zijn bij het overstappen. We zijn het in ieder geval eens dat reizigers niet financieel gedupeerd mogen worden door ontwerpfouten van NS.

Helaas lijkt erop dat de beslissingen bij NS worden genomen door de poortjesmafia en niet door degenen die de belangen van de reizigers in het oog zouden moeten houden.
Reputatie 7
Badge
We zijn het in ieder geval eens dat reizigers niet financieel gedupeerd mogen worden door ontwerpfouten van NS.

Ja dat klopt, daar ben ik het uiteraard mee eens.
Maar de fout is algemeen bekent.
Dat is het dus niet. Ik heb op Sloterdijk nog geen posters bij de poortjes zien hangen 'U BETAALT TEVEEL, VRAAG UW GELD TERUG'. En verder wat ik al zei, de procedure kost je als vaste reiziger ontzettend veel tijd. Dat is de omgedraaide wereld.
Volgens mij hebben de moderators toch duidelijk aangegeven dat er gewerkt word aan een oplossing hoor. Dus er word dus wel degelijk wat aan gedaan (alleen niet zo snel als jullie willen).
Dus dat er geweigerd word een oplossing te bedenken door ns is dus ook weer niet waar .

Het is de verkeerde volgorde der dingen. NS is uitgebreid voor dit probleem gewaarschuwd voordat de poortjes in Sloterdijk, Muiderpoort, Hilversum etc geplaatst werden. NS had dit probleem moeten oplossen VOORDAT de poortjes geplaatst werden.
Inmiddels zijn we jaren verder en heeft NS het probleem nog steeds niet opgelost. De moderators kunnen wel zeggen dat er aan gewerkt wordt maar dan lijkt het me hoog tijd dat ze eens met een tussenrapportage komen van wat die befaamde werkgroep van NS allemaal heeft uitgedacht. En als ze geen oplossing kunnen bedenken dan rest er niets anders dan de poortjes weer weghalen. Leuk geprobeerd. Jammer, maar helaas.


Wat mij betreft is dit als TS ook het beste antwoord. Jammer alleen dat NS hier niets mee gaat doen.
De reizigers actief inlichten zou in ieder geval een grote stap vooruit zijn. (dan kan een ieder nl zelf bepalen of hij het geld gaat terugvragen) De houding van NS tot nu toe vind ik nog steeds uiterst dubieus.
Reputatie 7
Badge
Maar de fout is algemeen bekent.
Dat is het dus niet. Ik heb op Sloterdijk nog geen posters bij de poortjes zien hangen 'U BETAALT TEVEEL, VRAAG UW GELD TERUG'. En verder wat ik al zei, de procedure kost je als vaste reiziger ontzettend veel tijd. Dat is de omgedraaide wereld.


Dat is allemaal waar wat je zegt. Maar het is geen diefstal of oplichterij. De moderators hebben het al vaak genoeg gezegd hoor. En als je er voor zou bellen of via twitter of facebook dan zou je gewoon hetzelfde verhaal horen. Dus in die zin zijn er genoeg mensen die het wel degelijk weten. En dan is het bij die groep mensen dus wel bekent.
Reputatie 7
Badge

Jammer alleen dat NS hier niets mee gaat doen.
De reizigers actief inlichten zou in ieder geval een grote stap vooruit zijn.


Er werd toch wat aan gedaan?

Jammer alleen dat NS hier niets mee gaat doen.
De reizigers actief inlichten zou in ieder geval een grote stap vooruit zijn.


Er werd toch wat aan gedaan?


Trein-D: ik wordt een beetje moe van je. Jij vindt dus dat NS 2 haar over een oplossing van het probleem mag doen. Als jij binnenkort stroomstoring hebt en je energiemaatschappij zegt 2 jaar lang: ja we zijn bezig met het oplossen van het probleem........... Dit kost diverse mensen (zie ook elders op het forum gewoon geld).
Reputatie 7
Badge


Trein-D: ik wordt een beetje moe van je. Jij vindt dus dat NS 2 haar over een oplossing van het probleem mag doen. Als jij binnenkort stroomstoring hebt en je energiemaatschappij zegt 2 jaar lang: ja we zijn bezig met het oplossen van het probleem........... Dit kost diverse mensen (zie ook elders op het forum gewoon geld).


Je zit hier op een forum, en op een forum is het normaal dat iedereen zijn eigen ideeën heeft over zaken.
En ik vind deze vergelijking van jou ook alweer zo scheef. Ik ga hier nu verder ook niet meer op in.
Ik heb me zegje gedaan.
Reputatie 7
Badge +3
https://www.rover.nl/actueel/1417-rover-wil-poortjes-station-sloterdijk-weer-open
Reputatie 7
Badge +3
Hopelijk gaat het meelezen van Rover-leden op het forum tot meer activiteit van Rover leiden. Het forum kan bijzonder goed als input dienen voor Rover en andere consumentenorganisaties.

Ik zou het wel weten als ik de redactie van Kassa of Radar was.
ik zie ook deze bij de successen van Rover in 2015:

Onze successen
De komst van één loket voor de OV-chipkaart, het laten varen van de geplande forensentaks, het starten van het initiatief 'Samen op reis' en het instandhouden van het voordeelurenabonnement.. het zijn enkele voorbeelden van de successen die wij met elkaar hebben behaald. Hieronder de belangrijkste wapenfeiten van Rover.

2015
NS verbetert de voorlichting over poortjesproblemen die de overstapper op station Hilversum geld kunnen kosten, nadat Rover dreigde hierover zelf posters op te hangen.

Op Sloterdijk en op de andere stations is volgens mij van enige voorlichting nog geen sprake. Misschien kan Rover de posters nu op Sloterdijk gaan ophangen???

@iMark: ik heb Kassa al gemaild met een eerdere post over dit probleem => helaas nog geen reactie ontvangen
Reputatie 4
https://www.rover.nl/actueel/1417-rover-wil-poortjes-station-sloterdijk-weer-open

Too little, too late.
Reputatie 5
@Trein-D mag ik jouw portemonee even?
Dan kan ik er een paar Euro uithalen.
Nee,dat is geen diefstal of oplichting.

De groeten van Twitter!
Reputatie 7
@ Trein-D:

Stel, je koopt morgen bij de Kiosk een pakje sigaretten. De verkoper geeft je de gevraagde sigaretten en zegt € 6.00 alstublieft. Je pakt je pinpas, rekent af en een paar weken ontdek je dat voor dat pakje sigaretten van € 6.00 van je betaalrekening € 7.70 is afgeschreven.

Vind je dat normaal? Nou?

De groeten van Nico Tine 😳
Badge +3
Ik voorzie dat ze eerst de Traject Vrij klanten (die nu facturen krijgen van € 80,- of meer voor reizen buiten traject waar ze part noch deel aan hebben omdat ze een (om)reisadvies uit de planner volgen) gaan compenseren.

Wellicht dat je dan (als tussenoplossing) bij een Traject Vrij voor 100 tariefeenheden (maar via Sloterdijk 115) iedereen die 15 extra eenheden 'cadeau' krijgt, zodat bijv. Momo ook van/naar Leiden Centraal zou mogen (of haar traject kan inperken tot Delft Centraal en tot Delft Zuid mag zonder kosten) :D

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren maar als je zoiets doet (coulance, in het voordeel van de (nu gedupeerde) reiziger dus we nemen dan maar oNS 'verlies') dan zijn de huidige problemen wél meteen opgelost. Plus het bespaart vaste klanten én de klantenservice een hoop moeite en tijd!

Die medewerkers kosten meer geld dan die 15 tariefeenheden cadeau geven denk ik zomaar. En de tijd van de klant kost ook geld, ook al heeft NS daar maling aan natuurlijk... 😃
Reputatie 4
Het is mijns inziens dan ook schandalig dat dit niet allang gebeurd is. NS kan vast allerlei excuses verzinnen waarom automatisch herstel ontzettend lastig is bij mensen die op saldo reizen, maar het moet toch kinderlijk eenvoudig zijn om bij de mensen die op rekening reizen dit probleem op te lossen en met terugwerkende kracht automatisch het te veel betaalde geld terug te storten.
Reputatie 7
Badge +3
Of geef die mensen desnoods een passagepas voor Sloterdijk zodat ze die kunnen gebruiken om van het ene gebied naar het andere te komen zonder uit en weer in te checken met hun OV-chipkaart.
Of geef die mensen desnoods een passagepas voor Sloterdijk zodat ze die kunnen gebruiken om van het ene gebied naar het andere te komen zonder uit en weer in te checken met hun OV-chipkaart.

Ideeën genoeg: Reactie NS blijft uit,

Stijn heeft in een ander topic maar dit weer als antwoord gekozen: Meer in de categorie en de boer hij ploegde voort. NS is hard bezig tsja..................

Gemarkeerd als antwoord: Stijn NS op 9 februari 2018, 17:11
Goedemiddag Ruud van den Brink en welkom op het NS Serviceforum!

Dit prijsverschil is een gevolg van de geforceerde transactie die je maakt op Amsterdam Sloterdijk. De ritprijs van een reis is gebaseerd op de kortste route tussen de twee stations waartussen gereisd wordt. Het kan echter voorkomen dat je een ander, langer, reisadvies krijgt, omdat dat significant sneller is. Normaal gezien is dat geen probleem, gezien je enkel op het vertrekstation incheckt en op het eindstation uitcheckt. Als de snellere reis je een overstap geeft op een gesloten station zoals Sloterdijk, kan dat echter wel problemen opleveren. Door de geforceerde transactie op dat station, wordt namelijk niet de kortste route meer gehanteerd voor de ritprijs, maar wordt de ritprijs gepakt voor de route via Sloterdijk, wat dus langer en daardoor duurder is.

Het is een bekend probleem, wat ook al vele topics heeft veroorzaakt. We zijn hard op zoek naar een oplossing, maar voor het moment is de enige oplossing om het prijsverschil handmatig terug te storten. Daarvoor kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice. De snelste opties zijn via 030-7515155, Twitter en Facebook.
Zoals Stijn al in dat topic aangeeft zijn we hard op zoek naar een oplossing. Niet Stijn maar ik heb dit antwoord gekozen omdat dit ook het antwoord is. Het is een bekend probleem en we werken eraan.
Reputatie 4
Zoals Stijn al in dat topic aangeeft zijn we hard op zoek naar een oplossing. Niet Stijn maar ik heb dit antwoord gekozen omdat dit ook het antwoord is. Het is een bekend probleem en we werken eraan.

Erryt, ik snap dat jullie hierin ook alleen maar een doorgeefluik vormen, maar wil je dan toch aan degene die jullie deze boodschap heeft aangeleverd vragen om een reactie waarom NS het nog steeds niet nodig vindt om de reiziger te waarschuwen dat NS hem of haar willens en wetens te veel laat betalen?
Reputatie 7
Een voorlopige en simpele oplossing als een passagepas en bordje, dat moet toch te realiseren zijn? Is voor de projectgroep even de druk van ketel, zodat die alle tijd hebben een - ongetwijfeld - enorm gecompliceerde (en dure) workaround te ontwikkelen.

Een leuke test: als reizigers die met het probleem van kostenverhogende poortjes geconfronteerd worden, nu eens een passagepas aanvragen om dit te omzeilen?
Ik snap dat jullie graag een antwoord wensen. Daar kijk ik zelf ook naar uit. Ik wou alleen even aangeven dat Stijn niet zijn eigen antwoord kiest omdat we er dan makkelijk vanaf komen.

Reageer