Storing Amsterdam-Haarlem

  • 30 November 2023
  • 8 reacties
  • 162 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Zie nu op NS.nl dat er een storing is tussen Amsterdam en Haarlem. Ik begrijp alleen niet het zinnetje dat ik de metro moet nemen. Kan iemand dat toelichten?

 

 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Altijd leuk die lekker korte informatie op de NS storingspagina zelf. Op Rijdendetreinen staat “Maak gebruik van de Amsterdamse metro tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk.” Moet de NS soms betalen per woord op de eigen site dat het niet volledig wordt aangegeven?

Het was inderdaad zo dat je vanmiddag tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk de metro kon pakken. Door de storing rijden er momenteel minder Sprinters op dit traject.

Reputatie 7
Badge +3

Dat je die metro kon gebruiken tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk stond er bij NS niet bij, alleen algemeen gebruik de metro. Zo'n toevoeging tussen welke stations zou wel duidelijker zijn.

Kon je dan trouwens met je NS vervoerbewijs gebruik maken van die metro aangezien het in de storingsinfo genoemd was en daardoor een officieel reisadvies? Of kun je achteraf geld terug vragen als je apart moest in en uitchecken voor de metro? Zelf heb ik eens een keer het bedrag voor rit met de haagse tram gekregen  via Stijn toen er weer eens geen treinen tussen Delft en Den Haag reden vanwege een brandalarm in de Delfste tunnel en in de storingsinfo werd aangegeven om de tram te gebruiken. 

Het was van korte duur dus ik durf niet te zeggen of de poortjes waren opengezet. Mochten er onnodig kosten zijn gemaakt kan je je richten tot onze klantenservice.

Badge +3

Bij onvoorziene uitval (zelfs niet bij geplande werkzaamheden) staan er geen poortjes open en maak je sowieso kosten voor de metro, tenzij je die geheel poortjesvrij kan nemen (en dat houdt ongeveer op bij Amstel en Duivendrecht).

Met Flex zou dat nog ‘automatisch gecorrigeerd’ kunnen worden (zie het niet gebeuren), dus toch maar weer via de Klantenservice en dan een correctie op je factuur of saldo terug. 😥

En dan nog hopen dat je metro-rit minder dan 35 minuten was (anders verlies langeafstandskorting).

Reputatie 7
Badge +3

Het zou me inderdaad verbazen als er poortjes open hadden gestaan. Bij de haagse tram speelt dat natuurlijk niet, daar is het inchecken in de tram. En bij eerdere keren dat ik bij uitval van de trein tussen Delft en Den Haag de tram nam checkte ik daar zelfs niet eens in, ik had dan nog een NS incheck. Maar als door een brandmelding de NS poortjes uit staan is het niet mogelijk in te checken, dus dan toch maar in tram inchecken en later terug vragen. Het diende dan ook nog als een bewijs dat ik daadwerkelijk vanaf Delft was gereisd en vertraging had. 

Maar met de storing van vandaag was het niet zo dat er helemaal geen treinen reden tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk (Haarlem), alleen minder, dus in principe konden reizigers nog wel de trein nemen zal alleen een beetje erg druk zijn geweest. 

Reputatie 7
Badge +1

Als al het treinverkeer tussen Centraal en Sloterdijk had stilgelegen was er echt wel meer aan de hand geweest. Ik ging er van uit dat de storing tussen Sloterdijk en Haarlem zat eerlijk gezegd. Vanaf Amsterdam Centraal met de metro naar Sloterdijk is een reis van meer dan een half uur denk ik en met de trein is het 5 minuten. De treinen naar de Zaanstreek reden wel gewoon (nagekeken via rijdendetreinen.nl en ik vraag mij dan nog steeds af of er dan vanaf Sloterdijk wel treinen reden richting Haarlem. (ik kan mij dat eigenlijk nauwelijks voorstellen).  

Badge +3

Ik keek toen de storing nog actief was op https://spoorkaart.mwnn.nl en daar was inderdaad wat uitval zichtbaar tussen Sloterdijk en Haarlem, maar ook tussen Centraal en Sloterdijk.

De metro was dus geen strikte noodzaak maar zou je mogelijk wat tijd (en overvolle treinen) kunnen besparen.

Met de metro van Centraal naar Sloterdijk (via Zuid dus 52+50) kost ca. 28 minuten. Rechtstreeks met metro 51 ben je 34 minuten (en je langeafstandskorting) kwijt.

Met de tram ook een klein half uur.

Reageer