Stranden reizigers op Amersfoort

  • 24 September 2022
  • 40 reacties
  • 1302 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Gisteren zijn er dus ook weer veel reizigers gestrand op Amersfoort.

 

Vooral dit stukje is natuurlijk weer treffend voor NS. 

Een woordvoerder van de NS laat aan NU.nl weten dat er "tot een zeker tijdstip wel medewerkers op het station aanwezig waren". Deze hebben echter niet "proactief richting de reizigers gecommuniceerd" dat zij een taxi konden nemen en deze kosten konden declareren. Bijgaand de link naar het hele artikel op nu.nl

 

https://www.nu.nl/binnenland/6225874/treinreizigers-stranden-s-nachts-op-station-amersfoort-ns-regelt-geen-bussen.html?redirect=1


40 reacties

Gewoon niet zo laat nog op reis gaan.🤔

Reputatie 7
Badge +1

En gisteravond dus weer in Breda. Laatste trein naar Rotterdam gecancelled. Geen personeel aanwezig. Er zou een bus komen maar die kwam ook niet en natuurlijk ook geen informatie gekregen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

En gisteravond dus weer in Breda. Laatste trein naar Rotterdam gecancelled. Geen personeel aanwezig. Er zou een bus komen maar die kwam ook niet en natuurlijk ook geen informatie gekregen.

 

 

Jij was daar bij @Henkpeetersen en hebt zelf kunnen constateren dat er geen bussen kwamen? Dat is ook door de klantenservice bevestigd?

Het valt mij de laatste tijd op dat mensen vrij snel en taxi nemen zonder contact met klantenservice en achteraf roepen dat er geen bussen waren en ze dus het geld van de zelf geregelde taxi terug willen. Bussen zijn niet direct geregeld, als je geluk hebt komen die na een uur, maar vaak moet je langer wachten. Niet iedereen wil wachten, maar moet NS dan voor de kosten van die dure taxi opdraaien?

Reputatie 2

Waarom zouden mensen uren moeten gaan wachten of er überhaupt een bus komt midden in de nacht? Het is de NS die treinen loopt te cancelen, niet de reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zouden mensen uren moeten gaan wachten of er überhaupt een bus komt midden in de nacht? Het is de NS die treinen loopt te cancelen, niet de reizigers.

Waarom zouden mensen die geen contact opnemen met NS over vervangend vervoer maar wel achteraf een taxi claimen geld voor die taxi moeten krijgen?

Reputatie 5

Waarom zouden mensen uren moeten gaan wachten of er überhaupt een bus komt midden in de nacht? Het is de NS die treinen loopt te cancelen, niet de reizigers.

Waarom zouden mensen die geen contact opnemen met NS over vervangend vervoer maar wel achteraf een taxi claimen geld voor die taxi moeten krijgen?

Omdat NS thuisbreng plicht heeft!

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zouden mensen uren moeten gaan wachten of er überhaupt een bus komt midden in de nacht? Het is de NS die treinen loopt te cancelen, niet de reizigers.

Waarom zouden mensen die geen contact opnemen met NS over vervangend vervoer maar wel achteraf een taxi claimen geld voor die taxi moeten krijgen?

Omdat NS thuisbreng plicht heeft!

En om op kosten van NS thuisgebracht te worden is het wel de bedoeling dat er bij stranden contact opgenomen wordt met NS en niet achteraf met een bonnetje te komen. Je kunt je niet beroepen op thuisbrengplicht en terugbetaling verwachten als je zelf iets regelt zonder contact met NS.

Ik zat een tijd geleden in een trein vanuit Den Haag richting Apeldoorn. Vanwege werkzaamheden was de laatste geplande trein van Den Haag naar Apeldoorn erg vroeg. De laatste trein die een aansluiting in Utrecht had moeten bieden was vertraagd (zoals vrijwel elke trein die dag). Een jonge, vrouwelijke reiziger meldde zich in paniek bij de conducteur die voor de situatie niet veel meer woorden dan 'helaas pindakaas, niet mijn probleem' over had. Toen ik me erin mengde en aangaf dat er een thuisbrengplicht voor NS bestond kon er ineens wel van alles (de conducteur bleek zelfs ineens toch een mobiele telefoon te hebben!!).Hij noemde mij 'haar advocaat'. Wat ik uiteraard niet was, maar zonder mij was zij die avond niet thuisgekomen. Dus je krijgt van NS niet altijd waar je recht op hebt en wat NS VERPLICHT is te leveren. En dat heeft helaas vaak met desinteresse te maken

Reputatie 7
Badge +3

Ik zat een tijd geleden in een trein vanuit Den Haag richting Apeldoorn. Vanwege werkzaamheden was de laatste geplande trein van Den Haag naar Apeldoorn erg vroeg. De laatste trein die een aansluiting in Utrecht had moeten bieden was vertraagd (zoals vrijwel elke trein die dag). Een jonge, vrouwelijke reiziger meldde zich in paniek bij de conducteur die voor de situatie niet veel meer woorden dan 'helaas pindakaas, niet mijn probleem' over had. Toen ik me erin mengde en aangaf dat er een thuisbrengplicht voor NS bestond kon er ineens wel van alles (de conducteur bleek zelfs ineens toch een mobiele telefoon te hebben!!).

Hij noemde mij 'haar advocaat'. Wat ik uiteraard niet was, maar zonder mij was zij die avond niet thuisgekomen. Dus je krijgt van NS niet altijd waar je recht op hebt en wat NS VERPLICHT is te leveren. En dat heeft helaas vaak met desinteresse te maken

Dus dat rechtvaardigt een dure taxi te nemen zonder vooraf contact met NS? Ik heb in het verleden ook regelmatig zelf iets moeten regelen omdat NS niet thuis gaf. Maar dan had ik wel contact met NS die elke keer zei dat ik maar moest wachten of contact op moest nemen als ik daadwerkelijk gestrand was. Als daarop niet wilde wachten zocht ik naar het goedkoopst mogelijk vervoer, omdat ik wist dat ik geen taxigeld terug zou krijgen. (Alternatief vervoer ook niet). Tegenwoordig neemt men direct een taxi, want men wilt niet wachten tot er iets geregeld wordt door NS en claimt deze. Dat is een tendens waar ik moeite mee heb, want uiteindelijk draaien alle betalende reizigers voor deze kosten op. NS heeft contracten met bussen en taxibedrijven, waardoor het NS minder kost. Daarnaast is het aan de reiziger om het vervoer zo goedkoop mogelijk te houden en als het enigszins kan alleen met taxi te reizen naar station waarvan wel nog treinen vertrekken.

In jouw geval is aangegeven dat je moest wachten. Dat kan ik, hoewel misschien niet altijd terecht, begrijpen. Ik mijn geval heeft personeel van NS, ten onterechte, aangegeven dat stranden niet het probleem van NS was. Reizigers zouden inderdaad niet direct zelfstandig een taxi moeten nemen, maar ook de mensen die dat niet willen worden in mijn beleving niet genoeg geholpen. Wat mij betreft ligt hier ruimte voor verbetering, maar wat dat betreft mag iedereen van mening verschillen

Ik baseer dit op mijn reiservaringen van 2021 en 2022.

Reputatie 7
Badge +3

In jouw geval is aangegeven dat je moest wachten. Dat kan ik, hoewel misschien niet altijd terecht, begrijpen. Ik mijn geval heeft personeel van NS, ten onterechte, aangegeven dat stranden niet het probleem van NS was. Reizigers zouden inderdaad niet direct zelfstandig een taxi moeten nemen, maar ook de mensen die dat niet willen worden in mijn beleving niet genoeg geholpen. Wat mij betreft ligt hier ruimte voor verbetering, maar wat dat betreft mag iedereen van mening verschillen

Ik baseer dit op mijn reiservaringen van 2021 en 2022.

Er is nog heel wat werk te verrichten om mensen goed te informeren over wat te doen bij stranden en te helpen als ze gestrand zijn. De regels zijn niet voor iedereen duidelijk, ook niet voor NSpersoneel. Afhandeling claims lijkt een willekeur. Er mag ook van te voren duidelijk aangegeven worden welk soort claims wel en welk soort niet vergoed worden. Want waarom mag je geen claim indienen voor OVfiets of bus, als je dat van te voren vraagt, maar kunnen mensen die zonder contact vooraf met NS achteraf wel taxiclaims indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Er is nog heel wat werk te verrichten om mensen goed te informeren over wat te doen bij stranden en te helpen als ze gestrand zijn. De regels zijn niet voor iedereen duidelijk, ook niet voor NSpersoneel. Afhandeling claims lijkt een willekeur. Er mag ook van te voren duidelijk aangegeven worden welk soort claims wel en welk soort niet vergoed worden. Want waarom mag je geen claim indienen voor OVfiets of bus, als je dat van te voren vraagt, maar kunnen mensen die zonder contact vooraf met NS achteraf wel taxiclaims indienen.

Het klopt dat de regels niet altijd duidelijk zijn voor reizigers, maar het lijkt ook dat de laatste tijd dingen zijn veranderd. Zo zijn er hier al vaker mensen geweest die bij contact met klantenservice te horen kregen om zelf een taxi te regelen en dit later te declareren.

Bij dat gevalletje Amersfoort waarbij de tekst van het artikel op Nu.nl later is aangepast stond eerst dat er "tot een zeker tijdstip wel medewerkers op het station aanwezig waren en dat  deze echter niet proactief richting de reizigers hebben  gecommuniceerd dat zij een taxi konden nemen en deze kosten konden declareren. Dit is later aangepast naar dat er de hele nacht genoeg medewerkers op het station aanwezig waren en die gaven reizigers die daar actief naar vroegen informatie dat zij eventuele extra kosten zouden kunnen declareren". 

Reizigers die misschien toch al niet goed op de hoogte zijn en dit al eens overkomen is of dit hebben gelezen of gehoord van iemand anders weten dan niet beter dan dat zelf een taxi regelen en declareren de normale gang van zaken is.

Badge +3

Kinderen die vragen worden overgeslagen… maar bij de NS werkt actief vragen dus wél.

Proactief communiceren of handelen (bijv. na constatering van fouten in systemen) is de NS vreemd, daar mag je dus zelf achteraan…

Maar ja, hoe bewijs je dat je (actief) om taxivervoer gevraagd hebt? 🤔

Ander probleem is dat -als je in de late avond graag naar huis gebracht wilt worden- voordat je contact krijgt met de NS er wel weer een trein zal rijden (en het misschien alweer licht is).

Dat schiet dus niet op, dan maar (aantoonbaar) proactief zelf een taxi.

Reputatie 7
Badge +1

En het volgende geval.

 

https://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/2022/10/22/ns-reizigers-tot-diep-in-de-nacht-in-onduidelijkheid-gelaten-in-assen/

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook gewoon geen zin wachten hebben op bussen die vanwege werkzaamheden geregeld zijn, taxi nemen en verwachten dat NS die terugbetaald.

 

Reageer