beantwoord

Stroom in de stalling voor elektrische fiets

  • 8 September 2022
  • 25 reacties
  • 763 Bekeken

Wanneer komt er stroom in de stallingen van de NS. De elektrische fiets is al een tijdje in het straatbeeld maar oplaadpunten buiten kan je wel vergeten. Nu zijn er deze mooie betaalde en bewaakte stallingen van de NS, maar geen enkele, iig op de Zuidas stalling is geen stroom aanwezig zodat je fiets kan opladen. 

DUS wanneer komt er stroompunten in de stallingen NS?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 September 2022, 14:18

Bekijk origineel

25 reacties

Goedemiddag Nitelive. Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven. Ik zal je verzoek in ieder geval wel doorsturen dat je dit wenselijk vindt.

Dank voor iig een antwoord. Ik denk eerlijk gezegd dat de NS hierop nog niet geanticipeerd heeft. Maar wenselijk is het zeker en met mij vast wel anderen.

 

Thnx

Ja zou een mooie service zijn ja

Reputatie 7
Badge +3

Oplaadstation waar men tegen betaling de accu kan opladen? Of wordt er een gratis oplaadstation bedoeld (waar dus iedereen die betaald stalt aan meebetaald). Ik vraag mij af of er mensen zijn die een accu zomaar aan een laadstation legt zonder er bij te zijn. Of het moeten een soort beveiligde kastjes zijn, maar wie betaalt die investering?

Voor fietsen met een ingebouwde accu... Ook die zijn er. Voor mijn part betaald... Je kan ook beveiligde oplaadkluisjes maken, natuurlijk moet de aanbieder deze investering doen, daar zijn het toch bedrijven voor. Investeren in de toekomst!!

Badge +3

Er valt wel iets voor te zeggen, maar dan met een laadpas/abonnement zoals voor auto's (in mijn geval gewoon een ‘druppel’ aan de sleutel), of via je ov-chipkaart.

Wellicht heeft men bedenkingen over de veiligheid van het opladen van willekeurige fietsen in een afgesloten/ondergrondse stalling?

Zelfde reden dat er geen scooters/brommers met verbrandingsmotor toegestaan zijn (en je een elektrische OV-fiets niet zelf mag opladen).

Reputatie 7
Badge +3

Voor fietsen met een ingebouwde accu... Ook die zijn er. Voor mijn part betaald... Je kan ook beveiligde oplaadkluisjes maken, natuurlijk moet de aanbieder deze investering doen, daar zijn het toch bedrijven voor. Investeren in de toekomst!!

Jaja de aanbieder moet betalen zodat jij gratis jouw fiets kunt opladen. Dat is investeren in jouw toekomst. (Niet de mijne, ik hoef niet te profiteren van gratis stroom, deels opgewekt door gas, voor een gezond klimaat. Ik fiets op eigen kracht en heb nog nooit een auto gehad. Dat is pas investeren in de toekomst: geen extra stroomgebruik en geen benzinegebruik.)

Badge +3

Probleem bij een gratis ‘stopcontact’ is natuurlijk wel dat als er iemand anders met een elektrische fiets komt jouw stekker er gewoon uit kan trekken… 😥

De kost van de afgenomen stroom is niet zo schokkend, helemaal niet voor een grootverbruik-aansluiting zoals een treinstation. Dat is rommelen in de marge. Dan moet je echt iedere cent gaan omdraaien. Waarom draait NS Office365 met bijbehorende licentiekost? Een Postfix servertje werkt ook. Ik durf te stellen dat de kost van de aanleg groter is, kabel, schakelmateriaal, manuren, … Laat staan wanneer die wcd’s slim moeten zijn zodat het naderhand afgerekend kan worden. 

 

Maar zoals Robert schrijft, het grote bezwaar is de relatief grote kans op ontploffing of ontbranding tijdens het laden. Om dezelfde reden als waarom NS met de e-ov-fiets niet wil dat je die zelf gaat opladen, maar enkel onder gecontroleerde omstandigheden.

Badge +3

De kost van de afgenomen stroom is niet zo schokkend

Dat is waar, een accu van een fiets is misschien 500 Wh en dat kost (met de huidige tarieven) hooguit 40 cent van leeg naar vol (je zou er een emmer water mee kunnen koken, ter vergelijking).

Met wat overhead erbij een euro om een fiets volledig op te laden.

Net als dat een ov-chipkaart maken geen € 7,50 kost… dat is ook hooguit 40 cent (incl. overhead). Daar komt wel de verzending bij want een postzegel wordt een euro! 🤣

Dan reken je met consumentenprijzen, dan zit je echt veel te hoog.

Badge +3

Dan reken je met consumentenprijzen, dan zit je echt veel te hoog.

Klopt, maar er speelt in fietsenstallingen natuurlijk nog iets anders (net als bij auto's overigens).

Dat is het ‘laadpaal kleven’. Bij Park-N-Charge rekenen ze dan gewoon 25 cent per uur erbij (Smooth, 8,5 kW) of 50 cent (Power, 17 kW).

Bij een standaard 3-fase 11 kW oplaadpunt van Allego kan je gewoon zo lang staan als je wilt, dus heel de nacht aan de paal kost niets extra.

Voor @Nitelive dus ter illustratie, dat wordt dan 1 euro per uur voor opladen van je fiets aan de Zuidas of zo (activeren met je ov-chipkaart). Ik zie een winstmodel voor NS 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Probleem bij een gratis ‘stopcontact’ is natuurlijk wel dat als er iemand anders met een elektrische fiets komt jouw stekker er gewoon uit kan trekken… 😥

Goede tip, doe ik dat de volgende keer ook in de trein. Zeker als ik 1e klas zit en er een telefoon van iemand in de 2e klas ligt op te laden 😉

Badge +3

Goede tip, doe ik dat de volgende keer ook in de trein. Zeker als ik 1e klas zit en er een telefoon van iemand in de 2e klas ligt op te laden 😉

Haha ja doe dat vooral, en (off-topic) de meeste Android telefoons kan je gewoon op vliegtuigstand zetten zonder te ontgrendelen! Succes gegarandeerd! 😂

Ik heb het niet over een gratis stopcontact en de fietsenstalling van de NS is niet gratis. Ik betaal er gewoon voor. Ik ben een werkende die gewoon voor alles betaald dus de azijnzeikers onder ons...hou op alsjeblieft met gratis!! De stallingen van NS zijn over het algemeen altijd bemand ookal worden er nog steeds fietsen gestolen. Aangezien dit best wel een levendig onderwerp is... Er zal dus nooit een geregelde oplaadpunt komen bij NS stallingen.

I rest my case!

 

 

Badge +3

​Ik heb het niet over een gratis stopcontact en de fietsenstalling van de NS is niet gratis. Ik betaal er gewoon voor. Ik ben een werkende die gewoon voor alles betaald dus de azijnzeikers onder ons...hou op alsjeblieft met gratis!! De stallingen van NS zijn over het algemeen altijd bemand ookal worden er nog steeds fietsen gestolen. Aangezien dit best wel een levendig onderwerp is... Er zal dus nooit een geregelde oplaadpunt komen bij NS stallingen.

I rest my case!

Met de reacties erbij, hoe zou een ‘geregelde oplaadpunt’ in een NS stalling er uit moeten zien volgens jou? En wat heb je ervoor over om je fiets daar te mogen opladen?

Er komt dus wat meer bij kijken dan een paar stopcontacten… maar goed, wellicht in de toekomst! 😴

Een geregelde oplaadpunt kan bijvoorbeeld zijn dat de stroompunten met je NS Pas twee uur stroom krijgt, in principe voldoende en als je meer dan twee uur wilt zal je dit weer moeten opladen met je pas.

En wat ik er voor over hebt…. 1 euro voor twee uur stroom ofzo…. geen idee, als het maar bilijke prijzen zijn voor degene die het willen.De stroompunten dus ook alleen maar daar waar jij je fiets stalt. Voor goede service wil ik best betalen… Want service, goede service, is het tegenwoordige verdien model.

Badge +3

Maak je er sterk voor! Maar via hier (de Community) zal je weinig verder komen denk ik 😣

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie werkelijk de noodzaak niet voor oplaadpunten voor stallinggebruikers. In verreweg de meeste gevallen zal iemand de fiets gebruiken om ‘s ochtends naar het station te fietsen en later op de dag weer terug naar huis. Dat moet toch kunnen met een volgeladen accu? In een extreem geval rijdt iemand echt niet meer dan heen en terug 40 km op een dag. 

Dat opladen doe je maar lekker thuis. Loop je ook niet het risico dat je oplader gestolen wordt.

Reputatie 6

Ik zie werkelijk de noodzaak niet voor oplaadpunten voor stallinggebruikers. In verreweg de meeste gevallen zal iemand de fiets gebruiken om ‘s ochtends naar het station te fietsen en later op de dag weer terug naar huis. Dat moet toch kunnen met een volgeladen accu? In een extreem geval rijdt iemand echt niet meer dan heen en terug 40 km op een dag. 

Dat opladen doe je maar lekker thuis. Loop je ook niet het risico dat je oplader gestolen wordt.

Plus dat dan de lader de hele dag in stopcontact zit... lijkt me ook niet goed.

Badge +3

Plus dat dan de lader de hele dag in stopcontact zit... lijkt me ook niet goed.

Kan op zich geen kwaad, die schakelen zichzelf wel uit of op ‘druppelladen’ zodra de accu (aangeeft dat die) vol is.

Bij sommige oplaadpunten voor auto’s betaal je dan wel extra per uur voor ‘laadpaalkleven’. Dat lijkt me in een fietsenstalling ook geen overbodige luxe.

Off-topic, zie de link hierboven voor wat leesvoer over de tarieven (€ 0,42 is per oktober € 0,50 per kWh geworden).

De ‘kale’ marktprijs van stroom is inderdaad 10-20 keer over de kop gegaan (stel van 2 cent naar 20-40 cent per kWh) maar samen met de (ongewijzigde) heffingen en vaste kosten valt die stijging wel mee.

De ‘oorzaak’ daarvan is dat de prijs van stroom opwekken (de wind en de zon krijgen er in ieder geval niets extra voor betaald!) gekoppeld is aan de gasprijs!

Snel mee stoppen, de (groene) energiebedrijven lachen zich rot (het geld klotst tegen de plinten).

Energiebedrijven met centrales op gas zijn natuurlijk wel de pineut, en de (goedkope) kolencentrales weer aansteken is milieuonvriendelijk/ongewenst. https://vandebron.nl/blog/wij-willen-hemweg (maar dat was 2017)

Idealiter zou je een soort “bakken” moeten ontwikkelen waar je lader en accu in steekt. Een soort grote versie van de gsm-laadkluisjes die je op allerlei plekken vindt. Dan kan er niks gejat worden, is het veilig afgesloten bij ontbranding, en ga zo maar door. 
 

Probleem is de kost, ik vraag me ten stelligste af of je de ontwikkelkosten ook maar enigszins terug gaat verdienen met de verhuur. En dan komt de vraag, moeten de kosten maar uitgesmeerd worden over alle gebruikers. Dat zal niet zonder weerstand gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Idealiter zou je een soort “bakken” moeten ontwikkelen waar je lader en accu in steekt. Een soort grote versie van de gsm-laadkluisjes die je op allerlei plekken vindt. Dan kan er niks gejat worden, is het veilig afgesloten bij ontbranding, en ga zo maar door. 
 

Probleem is de kost, ik vraag me ten stelligste af of je de ontwikkelkosten ook maar enigszins terug gaat verdienen met de verhuur. En dan komt de vraag, moeten de kosten maar uitgesmeerd worden over alle gebruikers. Dat zal niet zonder weerstand gaan. 

Lijkt mij dat de gebruiker betaalt en als men de kosten over meerdere stallers wilt uitsmeren de stallingkosten voor e-bikes omhoog gaan. Het is immers dan een faciliteit voor die ene groep. Mensen met gewone fiets laten betalen voor een luxe-voorziening voor 1 bepaalde groep stallers kun je niet maken.

Daarom schreef ik, dat zal niet zonder weerstand gaan. 

Lezen is voor velen een kunst… meer hoeft er niet over gezegd te worden. Gezien dit een community is zal er idd weinig van komen zoals een lezer al aangaf. I rest my case Again!

Reageer