Skip to main content

Hi all,

Ik heb een suggestie. De treinen uit Twente stoppen op een slechte locatie in Deventer. Vooral bij lange treinen (7 bakken of langer) zie je in deventer dat de achterste wagons helemaal vol zijn, terwijl de voorste nog wel plek hebben. Dat heeft natuurlijk als oorzaak dat op station Enschede en Almelo iedereen achterin stapt. Ook in Hengelo is die verdeling niet helemaal 50/50.

Nou is het ook nog zo dat een trein van 7 wagons of langer automatisch moet stoppen bij het bord “12”, waardoor juist het achterste drukke gedeelte bij de trap staat en het rustige voorste gedeelte alsnog leeg blijft.

Deventer heeft namelijk alleen maar een “4”, “6” en “12”. Niets er tussenin. Dat zal wel te maken hebben met die a en b zijde omdat het anders niet goed uitkomt, maar laat juist de wat langere treinen een beetje achterin het station binnenrijden, zodat het gros van de mensen voorin kan stappen waar gewoon genoeg plek is.

Dit heeft overigens alleen betrekking op spoor 4, de anderen hebben dit niet.

Groetjes Mark

Het lijkt me verstandig deze vraag bij ProRail neer te leggen. Deze zg. stopborden zijn qua aantal en qua plaatsing niet op alle stations even logisch. En vooral na werkzaamheden willen er ook nog wel eens borden missen.

Overigens is er een apart type bord met twee getallen voor sporen met een a- en een b-gedeelte waarbij de stopplaats kan worden aangegeven bij afwisselend gebruik van het halve of het hele spoor.


Ik zal de suggestie intern doorzetten, maar het lijkt mij ook een goed idee om deze ook aan ProRail door te geven.


Deventer heeft namelijk alleen maar een “4”, “6” en “12”. Niets er tussenin. Dat zal wel te maken hebben met die a en b zijde omdat het anders niet goed uitkomt

Niet direct zoals @Tamzin al toegelicht heeft. Die 4 en 6 zullen er staan omdat een dergelijk kort treintje anders puntje perron zou staan wat al helemaal ongewenst is natuurlijk.

Maar bakborden hangen inderdaad nog wel eens onlogisch en zijn in sommige gevallen ook helemaal niet gemaakt op de huidige treinsamenstellingen. Langs de route van de NoordOost (waar Deventer ook aan ligt) zie je vaak alleen borden gericht op de lange treinen die er in het verleden, i.v.m. splitsen en combineren, reden.

Ik heb echter wel het idee dat ProRail bij vernieuwingen en wisselsaneringen meer bakborden ophangt dan voorheen. Op spoor 6 in Amersfoort ziet een machinist bij wijze van spreken tussen de bakborden het perron niet meer 😂
(Ironisch genoeg hebben ze daar zelfs een bakbordje “5” opgehangen, terwijl met het huidige materieel van NS samenstellingen van 5 bakken op standaard baklengte niet mogelijk zijn. ICNG-5 heeft immers kortere bakken dus daar klopt een bordje 5 niet voor)

 


Dat laatste klopt, maar voor SLT, SNG, FLIRT en ICNG gelden aangepaste baklengtes en daarvoor maken we gebruik van een omrekentabel. Ik heb gisteren nog 7 bakken SNG bij precies die 5 geparkeerd 😉.

Zo is volgens diezelfde tabel SLT-10 voor de treinlengteborden 7 bakken en ICNG-5 dient bij treinlengtebord 4 te staan.


Een nog nettere oplossing is om de perrons letterborden aan te brengen. De letters kunnen dan op de vertrekborden getoond worden en mensen weten dat ze kunnen doorlopen tot een bepaalde letter. Nog mooier zou dat dan ook nog getoond wordt waar de 1e klas, de fietsplaatsen en de rolstoelplaatsen in de trein zitten.Dit gerelateerd aan de letterborden.

Ik zie bijna dagelijks dat dit heel goed werkt op spoor 2 in Hilversum. Daar hangen nog letterborden uit de tijd dat de IC Berlijn van spoor 2 vertrok in plaats van spoor 3. Mensen beginnen door te krijgen dat ze echt een heel stuk kunnen doorlopen. Of niet bij een korte trein.

De letterborden werken veel beter dan bakborden bij treinen met afwijkende baklengtes zoals de SLT en SNG. Bij een trein met 8 bakken SLT loop ik door naar letter G om zo ver mogelijk vooraan te kunnen instappen en dan in Utrecht Centraal minder ver te hoeven lopen. 

Het ironische van de situatie in Hilversum is dat uitgerekend de IC Berlijn niet meer stopt langs het spoor met de letterborden. Ik vermoed dat de planners nooit een specificatie hebben gekregen dat de IC Berlijn op spoor 2 moet stoppen i.v.m. de letterborden.


Een nog nettere oplossing is om de perrons letterborden aan te brengen. De letters kunnen dan op de vertrekborden getoond worden en mensen weten dat ze kunnen doorlopen tot een bepaalde letter. Nog mooier zou dat dan ook nog getoond wordt waar de 1e klas, de fietsplaatsen en de rolstoelplaatsen in de trein zitten.Dit gerelateerd aan de letterborden.

I

Op station Almelo en Deventer gebeurt dit ook al. Maar die letterborden zijn dan weer gekoppeld aan die bakborden. Verder klopt het dat bij werkzaamheden vanalles nieuw wordt geplaatst. Op spoor 1 en 3 in Deventer staan allemaal van die nieuwe borden, maar ironisch genoeg staan precies dezelfde borden naast elkaar op 2 meter afstand naast elkaar


Kunnen de bakborden niet verwijderd worden als er langs ieder spoor letterborden hangen? Lijkt me de ideale oplossing nu er op allerlei trajecten treinen rijden met verschillende baklengtes. Maar misschien zie ik een detail over heeft hooft, zoals een markering voor de machinist waar die moet stoppen.

Voordeel van letterborden is dat die niet verplaatst hoeven te worden als er iets wijzigt in de infrastructuur. 


De letterborden komen niet voor in de regeling spoorverkeer en hebben voor machinisten dus geen betekenis. Ook is bij de plaatsing geen rekening gehouden met zichtbaarheid voor machinist en ook niet dat de trein vrij die bij die borden stopt vrij staat van wissels en dergelijke. Voor treinlengteborden wordt daar wel rekening mee gehouden.


Het feit dat iets niet in een regeling is opgenomen betekent natuurlijk niet dat je die regeling niet zou kunnen aanpassen. Of de uitvoering van de letterborden zelf. Desnoods zet je ze twee keer neer.


Maar waarom zou je? Die borden zijn helemaal niet geschikt voor machinisten. Dan moet je de uitvoering dusdanig aanpassen dat het eigenlijk vrijwel gelijk wordt met de bestaande treinlengteborden, en dan had je dus net zo goed die kunnen gebruiken.


 

Het ironische van de situatie in Hilversum is dat uitgerekend de IC Berlijn niet meer stopt langs het spoor met de letterborden. Ik vermoed dat de planners nooit een specificatie hebben gekregen dat de IC Berlijn op spoor 2 moet stoppen i.v.m. de letterborden.

De IC Berlijn komt aan te Hilversum kort nadat de Sprinter richting Utrecht is vertrokken, te kort om op hetzelfde perron binnen te komen. De Sprinter vanaf spoor 3 richting Utrecht laten vertrekken is niet mogelijk; dan blokkeert die het spoor in de andere richting. Vanaf spoor 1 zou kunnen maar dan moeten mensen weer extra door de poortjes en trap af/op voor de overstap richting Amersfoort. Dan blijft over dat de Sprinter naar Utrecht op spoor 2 en dus de IC Berlijn naar Amersfoort op spoor 3 moet komen te staan.


@PaulN Dat is een verklaring van de huidige situatie. Maar die had natuurlijk niet hoeven ontstaan als gespecificeerd was dat de IC Berlijn in Hilversum altijd van spoor 2 moet vertrekken vanwege de aanwezige letterborden. Die nota bene zijn geplaatst voor deze treinserie.

@Bemined De treinlengteborden zijn ongeschikt voor de huidige situatie waarbij treinen met verschillende baklengtes rijden. Toen alle rijtuigen ongeveer 23 meter lang waren speelde dit probleem nauwelijks. Alleen bij de Thalys klopten noch de bakborden noch de letterborden en werden er voor vertrek speciaal vlaggen geplaatst, inclusief eentje voor de machinist.


Spoor 1 wordt (daarom) al zo min mogelijk gebruikt?

Bij werkzaamheden door de poortjes jaagt sommige reizigers al op (onterechte) kosten… 


@Robert B Bij verstoringen wordt spoor 1 ook regelmatig gebruikt. Er keert dan een IC op spoor 2 en de Sprinter vertrekt dan van spoor 1. Er wordt overigens nooit iets omgeroepen over de extra kosten die mensen maken wanneer ze in Hilversum overstappen via de poortjes van spoor 1.


Dat is een verklaring van de huidige situatie. Maar die had natuurlijk niet hoeven ontstaan als gespecificeerd was dat de IC Berlijn in Hilversum altijd van spoor 2 moet vertrekken vanwege de aanwezige letterborden. Die nota bene zijn geplaatst voor deze treinserie.

Dat is de omgekeerde wereld, het dienstregelingproces nog onmogelijker maken door onnodige beperkingen i.p.v. extra borden ophangen.

 

De treinlengteborden zijn ongeschikt voor de huidige situatie waarbij treinen met verschillende baklengtes rijden. Toen alle rijtuigen ongeveer 23 meter lang waren speelde dit probleem nauwelijks. Alleen bij de Thalys klopten noch de bakborden noch de letterborden en werden er voor vertrek speciaal vlaggen geplaatst, inclusief eentje voor de machinist.

Letterborden zijn nóg ongeschikter omdat deze helemaal geen treinlengte aangeven maar een stoppositie. Het verschilt echter per station bij welke letter een trein van bepaalde lengte moet stoppen waardoor een machinist dan per station aparte instructies zou moeten krijgen bij welke letter te stoppen. Dan werkt het huidige methode, om omrekentabel van korte naar lange bakken per treintype, veel beter.


De conclusie is dan dat voor het spreiden van reizigers er een combinatie moet zijn van treinlengteborden voor de machinisten en letterborden voor de reizigers. Tenzij er een technische oplossing wordt gevonden waardoor machinisten zonder treinlengteborden instructies krijgen waar ze moeten stoppen.


Er worden proeven gehouden met ATO waarbij de machinist alleen nog maar op ‘start’ hoeft te drukken en de trein de rest doet, inclusief het op de juiste plek stoppen. Maar voor dit landelijk ingevoerd wordt ben je zo een tiental jaren verder.


Enschede is een kopstation en de mensen stappen in de eerste wagens in, maar dat zijn de achterste. Daarom zijn de achterste in Deventer ook voller. Bommel reist nogal vaak vanaf Deventer en loopt naar de plek waar de eerste klas zover mogelijk naar voren zit en dan op het halve uur dan rechtstreeks naar Gouda.  Elk nadeel hep se voordeel. 


Dan is dat systeem wat Duitsland hanteert toch veel beter? Daar hebben ze een “H” met een lengte erachter. En dan redelijk veel volgens mij. 

Maar ondanks dat: het topic gaat om die blauwe stopborden en niet die letterborden. Plaats bij de 6 nog een 8 en een 10, dan ben je klaar, dat past makkelijk op station Deventer. Je ziet vaak zat gecombineerde borden. Bij Hengelo staat er ook wel 12/14, dan kan 6/8/10 of 6/10 ook.


Letterborden (ongeveer als in Duitsland) werken nog beter om de reizigers te spreiden. Een treinlengtebord in het spoor zegt 99% van de reizigers helemaal niets.


En zoals al meerdere keren uitgelegd is zijn de treinlengteborden ook helemaal niet voor reizigers bedoelt maar voor machinisten. Letterborden lossen het probleem van onhandig halterende treinen niet op, dat is alleen op te lossen met extra treinlengteborden.


@Bemined 

Laten we terugkeren naar de oorspronkelijke vraag van @MarkM93. Die ging over het beter spreiden van reizigers langs het perron. Dat los je alleen op door de reizigers te vertellen waar de treinen halteren. Dat werkt prima door letterborden op te hangen. 

De treinlengteborden ondersteunen dit door machinisten aan te geven waar ze moeten stoppen. 

Als je maar genoeg letterborden ophangt dan maakt het in feite niet eens uit waar de treinlengteborden staan. Mits er maar duidelijk wordt gecommuniceerd bij welke letters de trein zal stoppen.


Nee, de oorspronkelijke vraag ging over dat de treinlengteborden zodanig geplaatst zijn dat een trein van 7 bakken onnodig ver door zou moeten rijden. Wat jij voorstelt is dat de reizigers zich moeten aanpassen aan de onhandige stoppositie i.p.v. de bron van het probleem op te lossen.


Idealiter wil je dat de trein in het midden van de ingang (of het middelpunt van de ingangen) halteert, zodat er naar voren en als naar achteren evenveel ruimte is. In het geval van Deventer is dat ook zo als een trein bijvoorbeeld 6 wagons heeft. Dan komt het midden van de trein precies bovenaan de trap uit.

Het probleem is dat spoor 4 wordt gebruikt voor treinen uit Twente. En bij de meeste stations (Almelo/Enschede, maar ook deels Hengelo. Verder ook Borne, De Riet, Wierden en Holten) stappen de reizigers achter in, waardoor het daar altijd vol is en vooraan leger is. 

Dan kun je wel gebruik maken van letterborden, maar onopvallend blijven de meeste reizigers toch dicht bij de trap staan. Als dan de voorkant van de trein stopt bij de trap, is die spreiding eigenlijk al gefixt.

Nu wordt spoor 4 ook gebruikt door treinen uit Zutphen, maar ik weet niet hoe die spreiding in elkaar zit. tussenoplossing is dus om behalve 4 en 6 ook een soort 8/10 te maken daar tussenin. Dan los je het voor iedereen op.


Reageer