suggesties Schiedam Centrum

  • 17 November 2023
  • 3 reacties
  • 149 Bekeken

2 punten over Schiedam Centrum.

 

1. Op Schiedam Centrum stappen zeer veel mensen over vanaf Spoor 1 naar de metro, zeker nu de RET naar Hoek van Holland rijdt is dit de snelste overstap voor een grote groep reizigers. De helling die je nu toegang geeft vanaf NS Spoor 1 naar RET spoor 1 stamt duidelijk uit de tijd van voor de ov poortjes en de huidige situatie. De poortjes hebben niet de capaciteit om alle reizigers te verwerken, er staan namelijk aan beide einde 3 poortjes, waarvan er vaak maar 1 of 2 (zelden 3) te gebruiken zijn uit 1 richting. Dit zorgt voor lange rijen, gemiste overstappen e.d. 

Het zou fijn zijn als er bij een eventuele verbouwing gekeken kan worden om deze capaciteit te vergroten. 

 

2. Deze is wellicht minder ingrijpend maar zeer handig: in de tunnel van Schiedam Centrum hangen nu bij de trappen geen cta's. Je moet dus naar de hal voor informatie, of de trappen op naar het perron om te zien waar de treinen vertrekken. Vooral bij verstoringen en werkzaamheden is dit heel erg onhandig. Volgens mij moet dit kunnen, in stations als HS en Haarlem kan dit ook in krappere tunnels. 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Die helling was er inderdaad al toen op spoor 1 nog de trein uit Hoek van Holland stopte en de overstapstroom ongetwijfeld veel kleiner was. Maar dat je überhaupt op spoor 1 aankomt met een trein in Schiedam zal te maken hebben met de huidige werkzaamheden in Rotterdam. Normaal is spoor 1 namelijk niet in gebruik daar en gaan de overstappers via de hal waar de poortjes meer capaciteit hebben.

Er was geloof ik wel sprake van om ooit weer alle vier de sporen in Schiedam te kunnen gebruiken. Als ik me niet vergis wordt er in Rotterdam zelfs tijdens de huidige werkzaamheden al wat aangepast om dat ook praktisch mogelijk de maken. Maar de noordkant van Schiedam Centrum laat snel binnenkomen op spoor 1 of 2 nog niet toe.

CTAs in de tunnel worden dan vanzelf ook relevanter omdat dat niet meer, zoals nu, alles van vaste perrons zal vertrekken. Immers ontstaat dan juist de mogelijkheid om bij bv. vertraging te wisselen van perron.

Een complicatie is daarbij denk ik niet dat de tunnel krap is, maar juist dat hij relatief laag is. En je moet natuurlijk niet je hoofd stoten aan die dingen als je wat langer bent.

Qua laagte denk ik wel vergelijkbaar met Dordrecht en daar hangen de CTAs in de trapportalen die hoger zijn. Maar die heeft Schiedam Centrum nou net weer niet.

Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina van ProRail over de aanpassingen aan het traject Rijswijk - Rotterdam is het volgende te lezen:
 

Het zou in 2024 gereed moeten zijn. Het lijkt me logisch dat ook zaken als extra schermen in de tunnel worden meegenomen in de wijzigingen. 

Nog meer details zijn te vinden op de pagina over de wijzigingen van het tracébesluit:
https://www.prorail.nl/programmas/programma-hoogfrequent-spoorvervoer/rijswijk-rotterdam/tracebesluit

Normaal is spoor 1 namelijk niet in gebruik daar en gaan de overstappers via de hal waar de poortjes meer capaciteit hebben.

Dit klopt niet hoor. De overstap vanaf spoor 3 of 5 naar ret-spoor 1 is aanzienlijk sneller via het perron van ns-spoor 1, dit is de route die verreweg de meeste mensen volgen als ze de Hoekselijn gaan nemen. Ook in de normale situatie. 
 

Je neemt alleen de route via de stationshal als je vanaf de Hoekselijn komt en de trein wil nemen of als je de metro richting het centrum van Rotterdam wil nemen. 

 

Reageer