beantwoord

Te snel weer ingecheck na uitchecken?

  • 22 March 2023
  • 8 reacties
  • 206 Bekeken

Reputatie 2

Ik zou iemand ontmoeten op Utrecht centraal.

Daarna weer terugreizen naar Assen.

Ik denk, ik moet op Utrecht natuurlijk wel uitchecken en weer inchecken, want anders is startstation en eindstation hetzelfde. Dat kan natuurlijk niet.

Dus ik ga naar een poortje en check uit, en daarna meteen weer terug.

Nu zie ik op de site dat ik voor de terugweg wel in en uitgecheckt ben,

maar voor de heenreis ben ik alleen ingecheckt, en niet uitgecheckt?

 

Heb ik die 2 acties misschien te snel gedaan?

Maar dan nog, dan zou het toch logischer zijn dat ik wel uitgecheckt ben, en niet ingecheckt?

 

Het is al meer als een week geleden, maar er is ook geen optie dat ik geld kan terugvragen, want dat kan nog niet met een flexabbonnement.

Niet dat het geld gekost heeft, want er staat 0,00 bij de prijs.

En voor de heenreis is wel een erg laag bedrag gerekend, dus ik mag eigenlijk niet klagen. 

icon

Beste antwoord door Robert B 22 March 2023, 20:26

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In principe zou het moeten kunnen zoals je het beschrijft. Maar er komen hier af en toe wel meldingen langs dat een in- of uitcheck niet goed geregistreerd wordt als dit heel snel achter elkaar gebeurt.

Ben je in Utrecht wel echt door een poortje naar buiten gegaan en vervolgens weer naar binnen? Want aan de ‘binnenkant’ van de poortjes kun je alleen uitchecken. Maar goed, dan zou het alsnog vreemd zijn dat je juist ingecheckt bent en niet uitgecheckt.

Hoe ziet de reishistorie in Mijn NS eruit?

Badge +3

Gebeurt wel vaker bij Flex, die uitcheck in Utrecht zal vanzelf wel verschijnen.

Je zou het nog kunnen nakijken bij een automaat (station of supermarkt), of bij OV-chipkaart met een Mijn OV-chip account.

Ben je in Utrecht wel echt door een poortje naar buiten gegaan en vervolgens weer naar binnen? Want aan de ‘binnenkant’ van de poortjes kun je alleen uitchecken. 

Ik vermoed dat ook gezien het verhaal.

Reputatie 7
Badge +3

Ben je in Utrecht wel echt door een poortje naar buiten gegaan en vervolgens weer naar binnen? Want aan de ‘binnenkant’ van de poortjes kun je alleen uitchecken. 

Ik vermoed dat ook gezien het verhaal.

Als dat het geval is, zou toch juist de heenreis goed moeten zijn qua in en uitcheck en bij de terugreis de incheck missen?

Badge +3

In Utrecht zal er vast wel uitgecheckt zijn, want er is een incheck. Zolang er geen correctie van 20 euro verschijnt in je Reishistorie is het prima.

Uit de prijs in je reishistorie voor de terugreis (dat hele lage bedrag) blijkt eigenlijk al dat het goed gegaan is, want dat lage bedrag komt door de langeafstandkorting en omdat je bij NS voor een (aaneengesloten) reis nooit meer betaalt dan voor 200 tariefeenheden.

Assen - Utrecht is 165 TE, voor de terugreis betaal je dus het verschil tussen de prijs van 200 TE en (de reeds gereisde) 165 TE en dat komt dan neer op € 2,70 (2e klas voltarief). Daar gaat eventueel nog 40% dalkorting vanaf (je betaalt € 1,62).

Reputatie 2

die 1,62 klopt inderdaad!

Dank voor de uitleg.

 

Maar toch vreemd dat ik voor de heenreis helemaal niets betaald hebt, want er staat: niet in of uitgecheckt.

 

Dus totaal voor heen EN terugreis heb ik dus maar 1,62 betaald!

Reputatie 7
Badge +3

En dan beweren mensen dat reizen met de trein duur is 😂

't Blijft wel een beetje apart. Want normaal gesproken zou je bij een gemiste in- of uitcheck een correctietarief van 20 (of 12 bij een kortingsabonnement) euro moeten krijgen.
Misschien kun je hier een screenshot van de reishistorie uit Mijn NS plaatsen? We vinden het hier altijd interessant om te zien hoe zoiets tot stand komt.

Badge +3

Als er nu -een week of 6 later- nog steeds € 0,00 staat (de uitcheck in Utrecht mist, maar die was er wel degelijk gezien de correcte prijs van de terugreis!) lekker zo laten.

Dat heeft je dan € 16,02 bespaard (een reis Assen - Utrecht met 40% korting).

Als er daadwerkelijk niet in/uitgecheckt was zou dat inderdaad € 12,00 correctie opleveren (want terugreis is afgerekend op daltarief dus je heenreis was dat ook).

NS heeft dus precies alle gegevens om je correct te factureren, maar doet dat niet.

Let sleeping dogs lie… 🤣

Reageer