Tip reisinformatie op de perronborden tav drukte

  • 8 January 2024
  • 5 reacties
  • 132 Bekeken

Op de digitale reisinformatieborden op de perrons staan treindelen met een letter aangeduid. Kunnen jullie die “invullen” naar gelang de drukte in het treindeel? Dat geeft meer mensen de mogelijkheid om een rustig(er)e plek in de trein te vinden. 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je stelt jouw vraag nu op een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen dit niet voor jou regelen. Meedenkend als reiziger denk ik dat dit praktisch ook niet te regelen is. Een conducteur zou dan elke keer een update moeten geven en kan dat alleen als hij steeds de hele trein doorloopt. Dat gaat ten koste van andere weerkzaamheden zoals controleren. Die aanduidingen zijn juist bedoeld om mensen meer te verspreiden over de perrons, zodat het overal even druk wordt in de treinen. Kijk zelf waar minder mensen staan.

Reputatie 7
Badge +1

Meedenkend als reiziger denk ik dat dit praktisch ook niet te regelen is. Een conducteur zou dan elke keer een update moeten geven en kan dat alleen als hij steeds de hele trein doorloopt.

Dat hoeft helemaal niet. Je zou een volautomatische inschatting kunnen geve door bv. het aantal telefoons per rijtuig te detecteren.

Reputatie 4

In 2013 (!) is dit al eens gedaan, als ledstip boven het perron, waarbij de drukte werd gemeten met infrarood sensors:

https://www.treinenweb.nl/reviews/45/ns-meet-bezetting-van-reizigers-in-de-trein.html

En in 2018 werd aangekondigd dat deze functie ‘binnenkort’ in de NS app beschikbaar zou komen:

https://www.iphoned.nl/nieuws/ns-app-zitplaatsen/?amp

Wat ik zelf wel cool vind, is dat ze bij die laatste het gewicht per coupé gebruiken als indicatie voor de drukte. Het schijnt dat de weegschalen in het spoor (nu al gebruikt voor meten aslast van goederentreinen) hier nauwkeurig genoeg voor zijn.

Ik weet niet waarom dit alles geen (breder) vervolg heeft gekregen…

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet niet waarom dit geen (breder) vervolg heeft gekregen…

Ze zijn te druk met het introduceren van nieuwe bugs.

Reputatie 7
Badge +1

Meedenkend als reiziger denk ik dat dit praktisch ook niet te regelen is. Een conducteur zou dan elke keer een update moeten geven en kan dat alleen als hij steeds de hele trein doorloopt.

Dat hoeft helemaal niet. Je zou een volautomatische inschatting kunnen geve door bv. het aantal telefoons per rijtuig te detecteren.

Ik denk dat je dan nog wel eens bedrogen kan uitkomen. Het aantal mensen met 2 of zelfs 3 telefoons neemt echt toe.

Reageer