toeslag bekertje

  • 1 July 2023
  • 20 reacties
  • 662 Bekeken

Reputatie 3

Waarom kost bij kiosk koffie met eigen beker 2,25.... zonder eigen beker 2,50.... en sinds vandaag 35 cent extra vanwege de overheids maatregelen. Dit is natuurlijk dubbel op, immers zonder eigen beker is de toeslag al 25 cent!!!! Wanneer stoppen we eens met geld harken en beginnen we eens met service verlenen?,?,


20 reacties

Reputatie 7
Badge

Hiervoor moet u bij de overheid zijn. Zij hebben dat zo besloten. 

Reputatie 3

@Vareo je hebt overduidelijk niet gelezen wat ik schreef 

dit is inderdaad dubbel op want je betaald immers al voor het bekertje. 

dit lijkt op misbruik van de nieuwe overheidsregels, die zo en zo al belachelijk zijn en alles alleen maar duurder maken.

geen idee of je ergens melding kunt maken van misbruik van deze nieuwe overheidsbepaling maar het is belachelijk om 2x voor een bekertje te moeten betalen.  totaal kost het bekertje nu dus 60 cent

andere optie is dat iedereen de kiosk en andere die geld vragen voor een bekertje of bakje nu gaan boycotten. persoonlijk zal ik in ieder geval minder geneigd zijn om ergens wat te drinken of eten te halen met deze toeslagen.  neem wel weer zelf wat mee voor onderweg.

Bij de Hema en de Aktion kun je gewoon wegwerp bekertjes voor warme dranken kopen voor een paar cent per stuk. Als je die bij de Kiosk gebruikt krijg je wel die 60 cent korting en dan is het wel zo hygiënisch vergeleken met een onhandige eigen mok.

https://www.hema.nl/koken-tafelen/servies/wegwerpservies/papieren-bekers---250-ml---wit---20-stuks-14280206.html

https://www.action.com/nl-nl/p/dumil-papieren-bekers/

Reputatie 7
Badge +3

De normale prijs van de koffie is €2,50, daar geeft Kiosk al een tijd uit eigen beweging al 25 cent korting op als je een eigen beker meeneemt. Zo'n bekertje kost echt geen 25 cent inkoop, hooguit 2 of 3 cent. Kiosk heeft hierdoor dus minder winst.

De toeslag die nu vanaf vandaag geheven moet worden komt bovenop de normale prijs van de koffie, dus zal Kiosk dan gewoon verplicht zijn die toeslag te heffen op de normale prijs. Kiosk zou wel de prijs van de koffie met 25 cent kunnen verlagen, waardoor je met een wegwerpbekertje niet dubbelop betaalt. 

Badge +3

Zie het als accijns (zoals op brandstof, tabak, alcohol) of een bijdrage aan een beter milieu, maar bizar is het wel.

En oh ja, energiebelasting ook… 12,6 cent graag per kWh en 49 cent voor een m³ gas.
Maar wacht, over die belasting heffen we ook nog eens 21% BTW dus hoezo dubbelop!? 🤣

https://enever.nl/energieleveranciers mijn stroom kost vanmiddag (01-07-23 tussen 14:00-15:00) maar liefst 0,3 cent (plus 2 cent leverancierstoeslag), en morgen weer geld toe! Maar ja die 15,24 cent belasting zal je moeten betalen!

De snackbar hier heeft al lang geen plastic bakjes meer, en de vorkjes zijn van hout of zo. Beter dan je eigen bakje mee moeten nemen voor een portie friet/patat. Of anders de ouderwetse/ambachtelijke puntzak met een kwak mayo er op…

Nederland is behoorlijk doorgeslagen qua ‘duurzaam’, de rest van de wereld mag applaus geven. Straks eens kijken wat de afhaalchinees bedacht heeft… 😂

Reputatie 5

@Momo heeft gelijk hier. De prijs is gewoon +35 cent toeslag bekertje.. helaas maar waar. Die 25 cent korting geven ze vanuit hun eigen motivatie.

totaal kost het bekertje nu dus 60 cent

Het verschil wordt inderdaad 60 cent maar dat is niet de prijs van het bekertje. Als Kiosk het verschil op 35 zou willen laten staan, kunnen ze twee dingen doen:

  • Prijs met bekertje 2,60 maken, maar dan gaan ze de overheidstoeslag deels uit eigen zak betalen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
  • De korting voor eigen beker weghalen zodat deze weer 2,50 wordt, en dat gaat geen enkele klant waarderen..

Samengevat, Kiosk geeft een korting en nog wordt er geklaagd..

die overheidstoeslag is een bedrag welke de ondernemer zelf mocht verzinnen, dus waarom geen 0,05 cent?  toch belachelijk wat er nu gebeurt en als iedereen Tamzin zijn suggestie gaat volgen wordt het er ook niet beter op.

als burgers worden we gewoon steeds meer uitgeknepen door de overheid en bedrijven als ns met hun voorstel om de prijzen in de spits nog maar even flink te verhogen.

kiosk rekent 2,25 voor koffie als je je eigen beker meebrengt en je betaald 2.50 als je een bekertje van de kiosk neemt tot 1 juli.  nu betaal je 2.25 als je je eigen beker meeneemt en betaal je 2.85 als je een beker van de kiosk wil.

korting is maar een term, het gaat er uiteindelijk om wat je betaald en in dit geval het verschil.

dat kiosk minder winst maakt om korting te geven op een eigen beker ligt er ook aan hoe je het bekijkt, als de winst niet groot genoeg is verhogen ze de prijzen. 

en koffie en thee zijn zo en zo al flink duur overal voor water met een smaakje.

 

waarom worden de multinationals zoals tata en de chemische industrieën niet aangepakt?

Reputatie 6

@Robert B Doorgeslagen duurzaamheid is nogal een statement voor een land wat voor 98% nog gitzwart van de onduurzaamheid is. Of dit soort maatregelen een nuttige bijdrage zijn, is een andere discussie ;)

Reputatie 7
Badge +3

@Momoheeft gelijk hier. De prijs is gewoon +35 cent toeslag bekertje.. helaas maar waar. Die 25 cent korting geven ze vanuit hun eigen motivatie.

Ik moet mijn eigen eerdere reactie wel iets nuanceren. De inkoopprijs van zo'n wegwerpbekertje is misschien maar 2 of 3 cent, er zitten nog wel handlingskosten aan. Iemand moet de bekertjes bestellen, ze moeten opgeslagen worden in een magazijn, er zijn magazijnmedewerkers die zorgen voor de ontvangst, opslag en verzending van die bekertjes. Geen idee of je met alle handlingskosten erbij aan de 25 cent komt die Kiosk als korting geeft, maar door een eigen beker te gebruiken ipv zo'n Kiosk wegwerpbekertje bespaart Kiosk wel kosten. Daabij komt nog dat NS minder afval heeft wat weer bespaart op kosten van schoonmakers en afvalophaal/verwerking. 

 

Badge +3

Ik moet mijn eigen eerdere reactie wel iets nuanceren. De inkoopprijs van zo'n wegwerpbekertje is misschien maar 2 of 3 cent, er zitten nog wel handlingskosten aan. Iemand moet de bekertjes bestellen, ze moeten opgeslagen worden in een magazijn, er zijn magazijnmedewerkers die zorgen voor de ontvangst, opslag en verzending van die bekertjes. Geen idee of je met alle handlingskosten erbij aan de 25 cent komt die Kiosk als korting geeft…

 

Bij de Action verkopen voor 3 cent zal niet met verlies zijn… 😅

(of anticiperen ze erop dat je ook allerlei dingen koopt die je toch niet nodig hebt) 😣 Guilty!

A

@Momoheeft gelijk hier. De prijs is gewoon +35 cent toeslag bekertje.. helaas maar waar. Die 25 cent korting geven ze vanuit hun eigen motivatie.

Ik moet mijn eigen eerdere reactie wel iets nuanceren. De inkoopprijs van zo'n wegwerpbekertje is misschien maar 2 of 3 cent, er zitten nog wel handlingskosten aan. Iemand moet de bekertjes bestellen, ze moeten opgeslagen worden in een magazijn, er zijn magazijnmedewerkers die zorgen voor de ontvangst, opslag en verzending van die bekertjes. Geen idee of je met alle handlingskosten erbij aan de 25 cent komt die Kiosk als korting geeft, maar door een eigen beker te gebruiken ipv zo'n Kiosk wegwerpbekertje bespaart Kiosk wel kosten. Daabij komt nog dat NS minder afval heeft wat weer bespaart op kosten van schoonmakers en afvalophaal/verwerking. 

Hoe je het ook wendt of keert, de klant ziet dat hij bij de Kiosk 60 cent extra moet betalen als hij zijn koffie in een plastic bekertje wil. Dan vraag je er natuurlijk om dat de vaste klanten zoals forensen hun bekertjes voor 3 cent bij de Action gaan kopen en meebrengen. Dit klinkt toch weer als iets waar niet goed over nagedacht is.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe je het ook wendt of keert, de klant ziet dat hij bij de Kiosk 60 cent extra moet betalen als hij zijn koffie in een plastic bekertje wil. Dan vraag je er natuurlijk om dat de vaste klanten zoals forensen hun bekertjes voor 3 cent bij de Action gaan kopen en meebrengen. Dit klinkt toch weer als iets waar niet goed over nagedacht is.

Als je dan toch een eigen beker meeneemt, kun je net zo goed een herbruikbare beker meenemen. Zo'n herbruikbare beker is stevig en blijft heel in je tas, als zo'n bekertje van de Action of Hema onder in je tas zit komt die er lekker gedeukt of plat uit. En die bekertjes hebben geen deksel, wordt dus lekker morsen als je met je koffie door het station en de trein loopt. Kiosk (en anderen) kunnen ook overgaan op bekertjes met een biologisch afbreekbare coating ipv dat jij die zelf koopt en meeneemt. 

 

Als je dan toch een eigen beker meeneemt, kun je net zo goed een herbruikbare beker meenemen. Zo'n herbruikbare beker is stevig en blijft heel in je tas, als zo'n bekertje van de Action of Hema onder in je tas zit komt die er lekker gedeukt of plat uit. En die bekertjes hebben geen deksel, wordt dus lekker morsen als je met je koffie door het station en de trein loopt. Kiosk (en anderen) kunnen ook overgaan op bekertjes met een biologisch afbreekbare coating ipv dat jij die zelf koopt en meeneemt. 

Je wil gewoon die vieze natte troep van een gebruikte mok niet tussen de papieren in je tas hebben. En als je gewoon een rol van 20 wegwerpbekers in je tas stopt blijven die keurig heel.

Reputatie 7
Badge +3

Je wil gewoon die vieze natte troep van een gebruikte mok niet tussen de papieren in je tas hebben. En als je gewoon een rol van 20 wegwerpbekers in je tas stopt blijven die keurig heel.

Als je een beker met afsluitbaar deksel gebruikt, heb je geen last van die vieze natte troep. Neem een thermosbeker, blijft je koffie nog lekker warm ook. Daarnaast drinkt het ook veel lekkerder uit zo'n beker dan uit een plastic of kartonnen bekertje, ik had op werk al zo'n 30 jaar geleden altijd een eigen mok, zo'n grote zwarte octime beker. Ga jij maar lekker op pad met een rol van 20 wegwerpbekertjes, neemt nog meer ruimte in dan 1 zo'n herbruikbare beker.

 

Reputatie 7
Badge +3

Straks eens kijken wat de afhaalchinees bedacht heeft… 😂

Gewoon weer terug naar vroeger, eigen pannen mee als je chinees afhaalt. Ik kan me nog herinneren dat mijn moeder dat deed als we op zondag na bezoek aan oma chinees haalden. Kreeg je ook meer dan wanneer je het in hun bakjes meenam. 

 

Als je dan toch een eigen beker meeneemt, kun je net zo goed een herbruikbare beker meenemen. Zo'n herbruikbare beker is stevig en blijft heel in je tas, als zo'n bekertje van de Action of Hema onder in je tas zit komt die er lekker gedeukt of plat uit. En die bekertjes hebben geen deksel, wordt dus lekker morsen als je met je koffie door het station en de trein loopt. Kiosk (en anderen) kunnen ook overgaan op bekertjes met een biologisch afbreekbare coating ipv dat jij die zelf koopt en meeneemt. 

die stop je gewoon in een stevig plastic bakje of in een koker zodat ze niet stuk gaan.  vind het een goede suggestie van Tamzin.

nu nog hopen dat de mc donalds ook toestaat dat je je eigen beker gebruikt, overgooien is zo'n gedoe en voor je het weet knoei je.

 

 

en iemand er al bij stilgestaan dat dit gewoon extra winst is voor de bedrijven, normaal kreeg je dat bekertje bij de kiosk voor 0,25 en nu betaal je er 0,60 voor.  en waar gaat dat bedrag naartoe, juist naar de aandeelhouders.

Reputatie 7

Koffie kopen op het station.... doe ik nooit. Neem gewone filterkoffie mee van thuis in een kleine thermosfles met dop waaruit je kan drinken. Op andere momenten gaat er water of iets anders in. Veel goedkoper dan op het station dure koffie gaan halen en ook lekkerder trouwens😉

 

En iemand er al bij stilgestaan dat dit gewoon extra winst is voor de bedrijven, normaal kreeg je dat bekertje bij de kiosk voor 0,25 en nu betaal je er 0,60 voor.  en waar gaat dat bedrag naartoe, juist naar de aandeelhouders.

Theoretisch wordt er meer winst gemaakt maar de toch al hoge prijzen bij de Kiosk zullen met deze extra verhoging ook de omzet onder druk gaan zetten waardoor de extra inkomsten weer gaan tegenvallen. Een bak koffie bij de Kiosk is nu eenmaal geen eerste levensbehoefte.

Zelfde bij de frituur. Een bakje frites kost inmiddels een godsvermogen en je maakt mij niet wijs dat ze dat niet merken bij de klandizie.

Koffie kopen op het station.... doe ik nooit. Neem gewone filterkoffie mee van thuis in een kleine thermosfles met dop waaruit je kan drinken. Op andere momenten gaat er water of iets anders in. Veel goedkoper dan op het station dure koffie gaan halen en ook lekkerder trouwens😉

Precies. Niet zo zeuren en jij-bakken maar er wat aan doen. Enne mocht je thermosfles naar koffie ruiken: heet wassen met bakpoeder helpt (echt). 

Reageer