Skip to main content
Zoals veel mensen zullen onderkennen, is het vrij frustrerend om net je trein te missen. Zeker frustrerend als de trein te vroeg vertrekt! Ik stond zojuist op het perron van Amsterdam CS, waar ik tot mijn verbijstering de trein van 17.10 uur naar Maastricht om 17.09 uur zie vertrekken. Op het moment dat het fluitje ging, rende ik nog naar de conducteur maar hij was onverbiddelijk: de deuren sloten en ik kon niet meer mee. Ik zal mijn zoon en zijn kinderopvangleidsters die nu op mij moeten wachten, vertellen dat ik dankzij een overijverige machinist mijn aansluiting heb gemist. Bizar toch? In al die 12 jaar dat ik forens, heb ik dit nog nooit meegemaakt! (De boete bij de kinderopvang voor te laat je kind ophalen bedraagt overigens 14 euro.) De NS geeft geld terug bij vertraging. Maar hoe compenseert de NS haar (trouwe) reizigers eigenlijk bij dit soort situaties?
Vanaf één minuut van te voren mag de conducteur de deuren sluiten. Dat is de normale voorgeschreven procedure.
Nee hoor, 30 seconden voor de vertrektijd mag dat pas.
In dit geval kom je in aanmerking voor geld terug bij vertraging als je 30 minuten vetraging of meer hebt. Dit zal dus afhankelijk zijn van je eindbestemming, omdat op dit IC-traject tot Eindhoven een kwartiersdienst rijdt.



NS is wettelijk gezien niet aansprakelijk te stellen voor vervolgschade, deze wordt dus nimmer vergoed.
Gewoon zeggen dat je dus naar Maastricht moet, dan heb je recht op GTBV.
En om 1 minuut te vroeg weg te rijden, is dat ook 'normale voorgeschreven procedure'? De 'grap' is ook dat ik gewoon op tijd op het perron stond, dus daar lag het niet aan. Punctueel rijden betekent toch niet dat men te vroeg mag vertrekken? Nogmaals, ben benieuwd of andere reizigers dit ook wel eens ervaren, en hoe de NS hiermee omgaat.
Gewoon zeggen dat je dus naar Maastricht moet, dan heb je recht op GTBV.

Je reisgegevens zullen dan ook moeten kloppen 🙂
Vragen ze daarnaar bij de klantenservice? Zelfs na het vertellen van een vervelend verhaal?
En om 1 minuut te vroeg weg te rijden, is dat ook 'normale voorgeschreven procedure'? De 'grap' is ook dat ik gewoon op tijd op het perron stond, dus daar lag het niet aan. Punctueel rijden betekent toch niet dat men te vroeg mag vertrekken? Nogmaals, ben benieuwd of andere reizigers dit ook wel eens ervaren, en hoe de NS hiermee omgaat. Om een volle minuut te vroeg weg te rijden is niet de bedoeling. Is overigens ook niet mogelijk, want het sein komt in Amsterdam op zijn vroegst pas 50 seconden voor vertrek veilig. Samen met de vertrekprocedure (die op zijn kortst 20 seconden duurt) zou je theoretisch gezien 30 seconden te vroeg weg kunnen. Maar dat is de situatie als je alles zo snel mogelijk doet. Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd
Vragen ze daarnaar bij de klantenservice? Zelfs na het vertellen van een vervelend verhaal? Natuurlijk, GTBV is op basis van je reishistorie... Hoe komen ze anders op een vertraging of een bedrag?
Ik dacht ze gewoon keken naar het saldo dat je betaald had voor de reis.
Ik dacht ze gewoon keken naar het saldo dat je betaald had voor de reis.

Nee, je reishistorie wordt bekeken en vergeleken met de bekende vertragingen. Als daar uit komt dat die gegevens overeenkomen, kan er restitutie worden verleend. Dit is dan afhankelijk van het type abonnement (de ...Vrij producten krijgen een deel van de maandkosten terug, de saldo abonnementen krijgen bij 30 min vertraging 50% terug en bij 60min of meer 100%, van die reis, met een minimumbedrag van 2,30 voor je kunt claimen)
Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd

Natuurlijk, Henk kan alles 🆒



Nee dat is onzin. Maar in dit geval kan ik je wel helpen. Om 17.09.33 stond de trein nog stil. Om 17.09.43 reed de trein 9 KM/h. Op dat moment zat de vertrekprocedure er dus al op, waar je ook nog wat marge bij moet tellen tussen het moment van groene lamp krijgen en het werkelijk snelheid maken en meten van die snelheid.
Dank voor jullie reacties en het verifiëren van de exacte vertrektijd. Wat goed dat je dat zo exact kan terugzien. Ik had uiteindelijk niet meer dan 30 minuten vertraging (gelukkig maar). Maar vervelend was het wel, vooral dat zo'n conducteur me niet meer liet instappen, terwijl hij toch kan zien dat hij zich in de tijd heeft vergist... Dat was zacht gezegd niet m'n beste NS-ervaring ooit.

Enfin, dank voor het meedenken mensen, volgende keer beter... Conducteurs en machinisten opgelet: morgen doe ik weer een poging de trein van 17.10 te halen...
Om een volle minuut te vroeg weg te rijden is niet de bedoeling. Is overigens ook niet mogelijk, want het sein komt in Amsterdam op zijn vroegst pas 50 seconden voor vertrek veilig. Samen met de vertrekprocedure (die op zijn kortst 20 seconden duurt) zou je theoretisch gezien 30 seconden te vroeg weg kunnen. Maar dat is de situatie als je alles zo snel mogelijk doet. Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd Dit is een ander verhaal dan ik van ProRail heb gekregen, toen een trein 1,5 minuut te vroeg vertrok. Die hadden het over 1 a 2 minuten, afhankelijk van het sein. Ik had een foto gemaakt van vertrekkende trein met stationsklok in beeld. Later bevestigde ProRail het te vroege vertrek. Hoewel in de voorwaarden vertraging door afwijkende vertrektijd wordt vergoed, wilde het NS systeem eerst niet uitbetalen, maar uiteindelijk kwam via de klantenservice toch geld over de brug. De conducteur is via manager aangesproken, maar ontkende eerst. De foto , www.ovtijden.com en de email van ProRail waren wel nodig.



Kortom.... te vroeg vertrekken? Verzamel bewijs en haal je geld terug.
Er zijn genoeg zogenaamde haltes aan de vrije baan waar het sein al op veilig staat wanneer de trein aankomt. Dat zijn de beruchte stations waar wel tot 4 minuten te vroeg vertrokken wordt omdat het treinpersoneel al begint te sleutelen wanneer het vertreklicht brandt en niet meer op de klok kijkt.



Het blijft natuurlijk te bezopen voor woorden dat de leiding van NS het probleem van te vroeg vertrekkende treinen niet wenst te onderkennen en er ook niet tegen wordt opgetreden.
Vooral sprinterstations tussen intercitystations hebben vrijwel altijd groen sein. In ieder geval ieder station tussen Enschede en Apeldoorn (op Borne richting Hengelo na, die staat wel tot een bepaald moment op rood)
Gisteren geconstateerd dat de 4955 zo'n 20 seconden te vroeg vertrok in Hilversum. De 1557 vertrok ook iets te vroeg.
Het gaat helemaal niet om te vroeg vertrekken, maar om te vroeg de deuren sluiten. Als het treinpersoneel 1 minuut vertrekprocedure mag gebruiken, dan zul je dus uiterlijk 1 minuut voor vertrektijd moeten instappen. Of de trein vervolgens 50s, 40s, 30s, 20s of 10s voor de officiële vertrektijd of pas erna wegrijdt, doet er niet toe.
Het een is het gevolg van het ander. Doordat de deuren te vroeg worden gesloten, vertrekken de treinen ook te vroeg. De gepubliceerde dienstregeringstijd behoort de uiterste instaptijd te zijn. Dan worden nooit meer de deuren te vroeg gesloten en ook niet meer te vroeg vertrokken.
Maar de Pro-NS'ers gaan dan zeggen dat de treinen die dan 20 sec "te laat" vertrekken een hoop vertraging kunnen veroorzaken, ookal kan je in 1 -2 stations die 20 sec weer inhalen, mits je een klein beetje fatsoenlijk optrekt, afremt.
Deze discussie komt regelmatig terug.

Naar mijn mening mogen de deuren pas sluiten op het in de dienstregeling genoemde tijdstip.
Ja, maar dan komt het weer voor dat de trein 30 seconden te laat vertrekt. Het is ook nooit goed.
Vind ik ook. Meest duidelijk voor de reizigers.
Ja, maar dan komt het weer voor dat de trein 30 seconden te laat vertrekt. Het is ook nooit goed.

Het is dan ook veel belangrijker dat een trein op tijd aankomt dan dat die 30 seconden te vroeg verrekt.
De gepubliceerde dienstregeringstijd behoort de uiterste instaptijd te zijn. Dan worden nooit meer de deuren te vroeg gesloten en ook niet meer te vroeg vertrokken.



Dan klopt eindelijk de overstaptijd in de reisplanner. Nu krijg je 3 minuten te zien, waarvan 1 minuut minder vanwege aankomst op de 59e seconde van de aankomsttijd, en 1 minuut minder wegens fluiten en sluiten vóór vertrektijd. NETTO 1 minuut om als een malloot de trappen op en af te vliegen om je aansluiting te halen.



Den Bosch is ook zo'n miskleun: door de ligging van de wissels staan de stoptreinen aan t eind van het perron. Nog minder overstaptijd.

Reageer