beantwoord

Treinen Amsterdam ArenA

  • 23 November 2023
  • 12 reacties
  • 354 Bekeken

Beste lezer,

In mijn vrije tijd probeer ik binnen een jaar een selfie te maken bij elk stationsbordje van elk station in Nederland. Op wikipedia staat een mooie lijst met alle stations, hierbij kwam ik ook het station Amsterdam ArenA tegen (Niet te verwarren met station Amsterdam Bijlmer Arena). Dit station ligt ongeveer 100 meter ten noorden van station Amsterdam Bijlmer Arena en heeft maar één perron, met als enige uitgang het uitvak in de Johan Cruijff ArenA. In tegenstelling tot station Rotterdam Stadion, Eindhoven stadion kan ik dit station niet aanvinken bij de app van de NS. Ook zie ik dat supportersverenigingen van bijvoorbeeld FC - Utrecht per bus reizen. Daarom vroeg ik mij af of er dit jaar überhaupt nog treinen stoppen en zo ja wanneer?

PS: Mijn insta account is “399stations”, wat dus binnenkort misschien wel “398stations” gaat heten.

icon

Beste antwoord door Robert B 23 November 2023, 22:00

Bekijk origineel

12 reacties

Hallo Laserstraal en welkom bij de NS Community,

 

Volgens mij is dit wel hetzelfde station, maar ik kan het mis hebben. Wel een erg leuk idee. Ik heb het een paar jaar geleden ook al eens gezien, maar ik kan het betreffende filmpje niet meer vinden op Youtube. Wel een filmpje met alle bordjes, maar er moet er ook 1 zijn met iemand die een selfie had gemaakt op alle stations.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Valt me nog mee dat je Eindhoven Stadion kunt kiezen, want daar stoppen hooguit nog museumtreinen (voor treinspotters die men liever niet op Eindhoven Centraal heeft denk ik).

Het is niet eens een station maar een ontoegankelijk perron/halte zonder ov-chipkaart palen en zo, met inderdaad een loopbrug naar het stadion zelf.

Had je Heerenveen IJsstadion al, en hoe ziet het er daar uit tegenwoordig? Volgens mij zijn daar nog wel wat voorzieningen zoals ov-chippalen, en wordt het nog ‘onderhouden’ ook al stopt er niets.

@Aar heeft vast en zeker meer info.

Welkom bij de NS Community!

Valt me nog mee dat je Eindhoven Stadion kunt kiezen, want daar stoppen hooguit nog museumtreinen (voor treinspotters die men liever niet op Eindhoven Centraal heeft denk ik).

Het is niet eens een station maar een ontoegankelijk perron/halte zonder ov-chipkaart palen en zo, met inderdaad een loopbrug naar het stadion zelf.

Had je Heerenveen IJsstadion al, en hoe ziet het er daar uit tegenwoordig? Volgens mij zijn daar nog wel wat voorzieningen zoals ov-chippalen, en wordt het nog ‘onderhouden’ ook al stopt er niets.

Ik ben nog maar een paar weken geleden begonnen, maar ik wilde wel alle moeilijke stations nu al in kaart brengen. Heerenveen IJsstation wilde ik met de bus doen vanaf Heerenveen want dat station kan je volgensmij wel naar binnen vanuit de omgeving. Eindhoven stadion dacht ik wel naartoe te kunnen bij een thuiswedstrijd van PSV maar dat vraag ik me nu eigenlijk ook af.

Badge +3

Heerenveen IJssatdion weet ik niet (was dus mijn vraag), maar toegang tot Eindhoven Stadion kan je vergeten (al weten graffiti boefjes er wel te komen maar dat is een ander verhaal).

De lijst van alles wat ‘station’ heet heeft @Henk_NL misschien wel ergens, bij mijn weten waren het er ongeveer 410 na toevoeging van wat nieuwe stations zoals Zwolle Stadshagen en Lansingerland-Zoetermeer?

Maar er zijn er ook verdwenen natuurlijk zoals alles tussen Schiedam en Hoek van Holland, daar loopt geen spoorlijn meer.

Weet ook nog (geen idee of dat nog bestaat) dat Liempde bij Boxtel een halte had, waar zelfs intercity’s stopten voor een of ander jaarlijks landbouw evenement. https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/100-000-bezoekers-werktuigendagen-liempde

Deze dagen zijn een begrip; niet alleen voor landbouwers uit de omgeving, maar voor heel het land. De trein zet de bezoekers zelfs af op een speciaal voor dit evenement aangelegd station. 

Er zal daar in ieder geval geen NS stationsbord staan voor een selfie 🤣

Reputatie 7
Badge

Hallo Laserstraal en welkom bij de NS Community,

 

Volgens mij is dit wel hetzelfde station, maar ik kan het mis hebben. Wel een erg leuk idee. Ik heb het een paar jaar geleden ook al eens gezien, maar ik kan het betreffende filmpje niet meer vinden op Youtube. Wel een filmpje met alle bordjes, maar er moet er ook 1 zijn met iemand die een selfie had gemaakt op alle stations.

Ik denk niet dat dit klopt. Er is een perronnetje bij de ArenA zelf en ik verwacht dat zo heet. Dit wordt zo ver ik weet alleen gebruikt bij calamiteiten in de ArenA. Ik meen dat er ooit bijvoorbeeld een groep hooligans de door de politie rechtstreeks een trein in begeleid is. Net zoiets als @Robert B in Eindhoven beschrijft dus.

Aanvulling het staat zelfs op Wikipedia: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Halte_Amsterdam_ArenA

Reputatie 5

Welkom bij de NS Community!

Valt me nog mee dat je Eindhoven Stadion kunt kiezen, want daar stoppen hooguit nog museumtreinen (voor treinspotters die men liever niet op Eindhoven Centraal heeft denk ik).

Het is niet eens een station maar een ontoegankelijk perron/halte zonder ov-chipkaart palen en zo, met inderdaad een loopbrug naar het stadion zelf.

 

Hetzelfde geldt voor station Amsterdam Arena (minus de museumtreinen dan). Dat is ook 1 perron zonder OV-chipkaart paaltjes dat alleen bereikbaar is via een loopbrug vanaf de Johan Cruyff Arena. Precies zoals TS beschreven heeft.

Toevallig ben ik 1 keer op dat station geweest. Voor de bekerfinale wedstrijden van Ajax vertrekken daar de supporterstreinen. Bij mijn weten vertrekken er op andere momenten geen treinen vanaf dat station, omdat uitsupporters altijd met de bus komen. Bij uitwedstrijden van Ajax zelf reizen de supporters ook alleen met bussen (of eigen vervoer) en wordt dat perron ook niet gebruikt.

Het is inderdaad niet hetzelfde station als het openbaar toegankelijke Amsterdam Bijlmer Arena.

Reputatie 7
Badge +1

Welkom bij de NS Community!

Valt me nog mee dat je Eindhoven Stadion kunt kiezen, want daar stoppen hooguit nog museumtreinen (voor treinspotters die men liever niet op Eindhoven Centraal heeft denk ik).

Het is niet eens een station maar een ontoegankelijk perron/halte zonder ov-chipkaart palen en zo, met inderdaad een loopbrug naar het stadion zelf.

Had je Heerenveen IJsstadion al, en hoe ziet het er daar uit tegenwoordig? Volgens mij zijn daar nog wel wat voorzieningen zoals ov-chippalen, en wordt het nog ‘onderhouden’ ook al stopt er niets.

Ik ben nog maar een paar weken geleden begonnen, maar ik wilde wel alle moeilijke stations nu al in kaart brengen. Heerenveen IJsstation wilde ik met de bus doen vanaf Heerenveen want dat station kan je volgensmij wel naar binnen vanuit de omgeving. Eindhoven stadion dacht ik wel naartoe te kunnen bij een thuiswedstrijd van PSV maar dat vraag ik me nu eigenlijk ook af.

Heerenveen IJsstadion is inderdaad gemakkelijk bereikbaar. Ik heb zelf daar vorige week in de buurt gebivakkeerd en lijkt mij geen probleem om dit station te bezoeken. Bus daar naar toe is wel een dingetje.  

Reputatie 7
Badge +3

@Laserstraal 
Op Google Streetview is het perron van Amsterdam Arena zichtbaar. Het is een foto uit april 2023. Ik kan niet zien of er een stationsnaambord hangt. Er is wel een stationsklok zichtbaar.

https://www.google.com/maps/@52.315009,4.943588,3a,41.3y,345.96h,99.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPp2Yt2YnQnruyv9ZXwU-LA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Op een opname uit 2008 is zelfs een mDDM met DDAR te zien:
https://www.google.com/maps/@52.3150256,4.9436376,3a,15y,344.92h,94.08t/data=!3m7!1e1!3m5!1sTjTPZjfj4xOpFU-U99n5Yg!2e0!5s20080301T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu

Reputatie 6

Ik ben ook 1x vertrokken vanaf dat station met de supporterstrein. Nog in een DDAR. Meen 2007. 

Je kunt er overigens wel langs komen, in het weekend van 9-10 december rijden er vanwege werkzaamheden weer treinen van Almere naar Utrecht via Amsterdam Bijlmer, maar dan moet je je selfie vanuit de rijdende trein maken want stoppen doen ze er niet (tenzij het sein op rood staat uiteraard, maar dan blijven de deuren dicht). Overigens weet ik niet of er überhaupt wel een stationsnaambordje staat om een selfie mee te maken...

Reputatie 5

Het is weer zover dat de treinen vanwege werkzaamheden worden omgeleid langs het ArenA-perron.

Met dit topic in mijn achterhoofd heb ik extra goed opgelet en een video gemaakt van de doorkomst langs het station. Tenzij ik echt iets over het hoofd heb gezien, kan ik hierbij bevestigen dat er geen stationsbord is op dit station. Alleen een klok en een flink aantal luidsprekers op het perron. Je kunt wel vanuit de trein een selfie maken met het ‘stationsgebouw’, vanuit Almere moet je dan aan de rechterkant zitten.

Sorry voor de teleurstelling, maar hopelijk gaat de missie om alle borden te fotograferen goed! :)

Reputatie 7
Badge

Ik ben er een poosje geleden nog geweest met een rit van de Stichting 2454 CREW die er met hun Mat'64 904 een tussenstop maakte. Het is een sober station wat versierd is met een hoop graffiti, maar zeker wel imposant.

Ik geloof dat er enkel chartertreinen nog stoppen. Volgens mij was dit voor het laatst bij de wedstrijd Nederland - België afgelopen jaar, toen er een chartertrein reed voor de fans van de Rode Duivels. 

Reageer