Treinen die niet stoppen

  • 4 October 2022
  • 14 reacties
  • 1029 Bekeken

Reputatie 3

Op twitter zijn weer de nodige berichten van treinen die niet hebben gestopt. 

 

 

 

Vooral bij station Veenedaal-De Klomp en Ede Wageningen zie ik deze berichten vrij vaak. Hoe komt dit 


14 reacties

Die eerste lijkt op de GPS gegevens van de trein wel een hele vreemde, die heeft niet alleen Almere Centrum overgeslagen maar veel meer stations in Almere maar lijkt ook science park overgeslagen te hebben.

Misschien kan een moderator hier aandacht voor vragen binnen de NS want dit is wel heel frappant, zie ook

https://treinposities.nl/ritinfo/20221004/4644

Als deze geen Hc gehad zou hebben had deze opgeheven moeten worden voor de hele rit en dan zou deze leeg geweest zijn.

 

En wat betreft het missen van een station dat komt wel eens voor en vooral bij stations waar niet elke IC trein of sprinter stopt. Dan gebeurt het gewoon wel eens dat een machinist niet door heeft dat hij op dat station ook moet stoppen met zijn trein.

Gelukkgi gebeurt het over het totaal aantal stops per dag niet zo heel vaak maar het is en blijft slordig. Al moet ik wel zeggen dat je soms overvallen wordt door gladheid met een trein en dan wel het station voorbij kunt glijden als je pech hebt als machinist, maar dan zie je een trein wel echt vaart minderen en de vonken komen dan wel van de magneetremmen af.

Reputatie 7

Bij Veenendaal de Klomp kan het komen omdat het stoppatroon op dit station per dag en per tijdstip verschilt. Bijvoorbeeld overdag, doordeweeks wordt hier gestopt door de intercity naar Schiphol, savonds en in het weekend door de intercity naar Den helder, waarbij het ook nog zo is dat in de even richting (naar het westen) vroeger op het station met de trein naar DH gestopt moet worden dan in de oneven richting (naar het oosten). Het een en ander is ook gewijzigd omdat dit stoppatroon tot afgelopen december juist andersom gold (de IC van en naar DH stopte hier toen juist waar de IC van en naar Schiphol eraan voorbijreed). Toen ging de nieuwe serie 3200 (IC Arnhem - Rotterdam) zich ermee inmengen waardoor het stoppatroon veranderde, maar inmiddels is deze serie weer opgeheven waardoor het dus nogmaals anders is geworden. 

Volgt u het nog ? Veel collega's inmiddels ook niet meer, waardoor het een enkele keer voorkomt dat er toch een vergissing mee gemaakt wordt. 

Reputatie 7
Badge +2

Veenendaal-De Klomp is in dienstregeling 2022 inderdaad een verschrikkelijk gedrocht geworden. 

Zit zelf namens Rover in de werkgroep Dienstregeling van het ROCOV Utrecht en ben daar zo'n beetje de De Klomp expert (kom er toevallig dagelijks op 't woon-werkverkeer). Maar de puzzel was op sommige momenten gewoon onmogelijk om de bussen er ook nog op de treinen te laten aansluiten in beide richtingen. In de oorspronkelijke opzet (voordat er corona-uitdunningen kwamen) zat er in de ochtend een uur waarin drie verschillende treinseries stopten op drie verschillende tijden.

Maar zoals West al aangeeft zit de verwarring er vooral in de wisselende stoppatronen op verschillende momenten op de dag. Waarbij de 3100 juist de serie was die overdag niet stopte tussen Ede-Wageningen en Utrecht, op wat ritten aan de dagranden na, maar dat nu dus wel doet.

Heeft mij nog een keer coulance van de klantenservice opgeleverd: begin dit jaar had ik eens een OV-fiets op Ede-Wageningen gehuurd i.v.m. de storingen op De Klomp. Wilde na het inleveren vervolgens de trein naar De Klomp pakken om daar weer op m'n bus over te stappen, maar dat was toen een 3200 die vergat te stoppen. Uiteindelijk toen maar vanuit Utrecht gewoon de trein naar Amersfoort gepakt, maar keurig van NS geld terug gekregen voor het deel van de treinreis wat ik eigenlijk niet wilde maken😉

Reputatie 6

            Het overslaan van een station zou vrij makkelijk op te lossen moeten zijn met de al aanwezige beveiligingssystemen. Een rood sein missen geeft toch allerlei alarmen. Waarom zou dat niet werken als een trein zijn “rempunt” om op een station te stoppen mist.

Reputatie 3

En vandaag dus weer op Ede-Wageningen

 

 

            Het overslaan van een station zou vrij makkelijk op te lossen moeten zijn met de al aanwezige beveiligingssystemen. Een rood sein missen geeft toch allerlei alarmen. Waarom zou dat niet werken als een trein zijn “rempunt” om op een station te stoppen mist.

Is het mogelijk dat het sein toch op groen staat omdat er misschien vanuit de trein is aangegeven dat deze al te vol is?

Op Twitter komen er sinds Ede-Wageningen weer open is regelmatig berichten voorbij dat treinen niet op Ede-Wageningen of Veenendaal/de Klomp stopten en het gaat dan vrijwel altijd om de IC naar Arnhem.

            Het overslaan van een station zou vrij makkelijk op te lossen moeten zijn met de al aanwezige beveiligingssystemen. Een rood sein missen geeft toch allerlei alarmen. Waarom zou dat niet werken als een trein zijn “rempunt” om op een station te stoppen mist.

Is het mogelijk dat het sein toch op groen staat omdat er misschien vanuit de trein is aangegeven dat deze al te vol is?

Op Twitter komen er sinds Ede-Wageningen weer open is regelmatig berichten voorbij dat treinen niet op Ede-Wageningen of Veenendaal/de Klomp stopten en het gaat dan vrijwel altijd om de IC naar Arnhem.

Nope, een machinist kan een sein niet zomaar op groen krijgen dat wordt namelijk bediend door de treindienstleider.

 

En Philned, niet elke halte langs de baan heeft een sein aan het einde van het perron, daarbij zorgt een rood sein in het traject daarvoor voor een snelheidsverlaging naar 40 km/uur over een afstand van ca. 1800 meter, wat weer zal leiden tot het niet halen van de tijden die nu in de dienstregeling staan en dus om een nieuwe dienstregeling vraagt met langere reistijden op de sprinter trajecten en ook op sommige IC trajecten.

Reputatie 7
Badge +2

Niet stoppen op Ede-Wageningen is ook wel heel apart. Er is al jaren geen serie meer die daar niet stopt, dus hoe kan je dat station nu opeens vergeten.

Reputatie 3

Hier weer 1… https://twitter.com/Manoe_Janssen/status/1582075541321940992

Badge +3

Kennelijk gaat het soms mis omdat de stop te Ede-Wageningen ontbreekt op de tablet van de machinist, die dan ten onrechte denkt dat er niet gestopt hoeft te worden.

Reputatie 7

Wellicht een gevolg van de enigszins doorgeslagen hang naar het gebruik van de tablet. Ik heb begrepen dat nieuwe machinisten zelfs geleerd moet worden om vanaf dag 1 al de tablet te gebruiken waardoor men aanleert om nauwelijks meer voor zichzelf te denken. Boze tongen beweren dat het een voorschot is om in de toekomst te kunnen bezuinigen op wegleren / wegonderhoud. Immers zou ieder traject te berijden moeten zijn mits het systeem altijd werkt en altijd klopt, wat bij Ede-Wageningen inderdaad nogal eens mis gaat. 

Badge +3

Onderdeel van mijn CCV-examen (taxi) was om te kunnen rijden op navigatie. Nou vooruit dan, moet wel lukken… 

{off-topic on} ikzelf en de examinator konden er wel om lachen (had jaren geleden al gewerkt als chauffeur, dus ‘wegbekendheid’ prima op orde, en omleidingsborden lezen is ook nog een optie).

Waar wilt u heen? Navigeer maar naar Schootsestraat 59.

Oh, dat is een fysio praktijk toch? Is achterom op de parkeerplaats ook goed, en (als ik het vragen mag, rollenspel) waar heeft u last van, dan kan ik eventueel helpen met uitstappen?

Examinator: Nee wijsneus, het is tegenwoordig een reisbureau (nietes!) dus help je me ook even met mijn bagage? 🤣 Riemen vast dan, let’s fly!

En door geel/oranje rijden is taxi-groen of hard remmen hè? Nee, doe dat maar niet, want er zit geen (eigenlijk verplicht) dekseltje* op mijn koffie!

* Toevallig is dat ook onderdeel van het examen, je moet mensen er op wijzen maar als ze dat weigeren (of geen gordel wensen te dragen) is het ter beoordeling van de chauffeur. {/off-topic off}

Maar met een trein die ergens altijd stopt voorbij een station rijden (tenzij wegens vertraging?) is natuurlijk wel een dingetje, met of zonder TimTim. Informeer dan in ieder geval de reizigers…

Wellicht een gevolg van de enigszins doorgeslagen hang naar het gebruik van de tablet. Ik heb begrepen dat nieuwe machinisten zelfs geleerd moet worden om vanaf dag 1 al de tablet te gebruiken waardoor men aanleert om nauwelijks meer voor zichzelf te denken. Boze tongen beweren dat het een voorschot is om in de toekomst te kunnen bezuinigen op wegleren / wegonderhoud. Immers zou ieder traject te berijden moeten zijn mits het systeem altijd werkt en altijd klopt, wat bij Ede-Wageningen inderdaad nogal eens mis gaat. 

Ik denk dat je hier de schuld te snel schuift op de nieuwe machinisten. 

Reputatie 7
Badge +3

Onderdeel van mijn CCV-examen (taxi) was om te kunnen rijden op navigatie. Nou vooruit dan, moet wel lukken… 

{off-topic on} ikzelf en de examinator konden er wel om lachen (had jaren geleden al gewerkt als chauffeur, dus ‘wegbekendheid’ prima op orde, en omleidingsborden lezen is ook nog een optie).

Waar wilt u heen? Navigeer maar naar Schootsestraat 59.

Wees maar blij dat je niet in Londen rijdt 😉

https://tfl.gov.uk/info-for/taxis-and-private-hire/licensing/learn-the-knowledge-of-london

There are thousands of streets and landmarks within a six mile radius of Charing Cross. Anyone who wants to drive an iconic London cab must memorize them all: the Knowledge of London.

Reageer