Skip to main content

Op Den Haag HS op dit moment weer een verwarrende situatie met 2x de IC naar Eindhoven (1183 en 3783). Verwacht toch wel dat er redelijk wat reizigers zijn die hiermee de mist in gaan. 

 

Is maar 1 trein met eindbestemming Eindhoven (3783), deze heeft op eerdere tijdstippen eindbestemming Venlo. Verder om verwarring te voorkomen juist de toevoeging dat de trein van 2154 sneller in Eindhoven is.


Maar er staat toch duidelijk bij dat die van 21.54 uur sneller in Eindhoven C is? 

Die paar mensen die van Den Haag HS naar Eindhoven C moeten op dit tijdstip moeten gewoon goed lezen. En anders maar genieten van de langere rit. 

 


Opzich is het niet heel verwarrend want er wordt duidelijk aangegeven dat de trein naar Eindhoven Centraal van 21:54 eerder in Eindhoven aan komt, daarnaast geeft de reisplanner precies hetzelfde advies om dus die van 21:54 te pakken.

 

Het verschil tussen de 2 is trouwens dat 3783 via Schiphol - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven gaat en 1183 via Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven

Een duidelijk verschil in reistijd (40 minuten extra) 😅.

 

 

Herinnerd met trouwens aan een tijdje terug waarbij de IC Roosendaal - Zwolle was vervangen door de IC Roosendaal - Amsterdam door werkzaamheden.

Je had dus 2 treinen naar Amsterdam alleen nam de ene een grote omweg via Den Bosch.

Het grote verschil was dat beide treinen om ongeveer precies dezelfde tijd vertrokken en tegenover elkaar op dezelfde perron stonden. Dat was pas echt verwarrend en kon je een uur reistijd kosten 😂.

Kan hier helaas niks meer van terug vinden


Opzich is het niet heel verwarrend want er wordt duidelijk aangegeven dat de trein naar Eindhoven Centraal van 21:54 eerder in Eindhoven aan komt, daarnaast geeft de reisplanner precies hetzelfde advies om dus die van 21:54 te pakken.

 

Het verschil tussen de 2 is trouwens dat 3783 via Schiphol - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven gaat en 1183 via Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven

Een duidelijk verschil in reistijd 😅.

Blijft wel lastig met 3700. Ik heb ook al eens meegemaakt dat reizigers op Rotterdam Centraal instapten voor bestemming 's-Hertogenbosch en mij tussen Delft en Den Haag HS vroegen of ze wel in de goede trein zaten. Ik beantwoorde bevestigend, maar heb ze wel geadviseerd voortaan via Breda te reizen. 🤷‍♂️


Blijft wel lastig met 3700. Ik heb ook al eens meegemaakt dat reizigers op Rotterdam Centraal instapten voor bestemming 's-Hertogenbosch en mij tussen Delft en Den Haag HS vroegen of ze wel in de goede trein zaten. Ik beantwoorde bevestigend, maar heb ze wel geadviseerd voortaan via Breda te reizen. 🤷‍♂️

Overhaaste keuzes maken en niet goed opletten heet zo iets…

 

De reisplanner geeft de snelste route aan en de informatieborden geven aan dat er een snellere trein is, als je dan nog verkeerd instapt let je gewoon niet goed op.

Maar goed je komt alsnog in Eindhoven aan dus opzich is het niet zo'n probleem 🤷‍♂️.


Keuzes keuzes. Wie een hekel heeft aan overstappen en een 3700 wil 😅


De 2783 zou in Den Haag (en eerdere vertrekstations) dus beter als trein naar Den Bosch worden aangekondigd.


Opzich is het niet heel verwarrend want er wordt duidelijk aangegeven dat de trein naar Eindhoven Centraal van 21:54 eerder in Eindhoven aan komt

Daar hebben mensen die op een van de op een van beide routes tussengelegen stations moeten zijn nog niks aan, toch? Staat hier geen "via ..." zoals bijvoorbeeld bij de sprinter naar Hoofddorp en de sprinter naar Hoofddorp via Amsterdam Centraal op Weesp tegenwoordig? Dat lijkt me de (mooie) oplossing die hiervoor bedacht is.

daarnaast geeft de reisplanner precies hetzelfde advies om dus die van 21:54 te pakken.

En als je dan een beetje vroeg op het station aankomt nadat je vooraf in die reisplanner hebt gekeken en kijkt van welk spoor je intercity richting Eindhoven Centraal ook alweer ging, loop je dus zo naar de verkeerde. Of je gaat je af staan vragen of je niet beter met die andere kunt, want die is later in Eindhoven, maar ook in ... waar jij moet zijn? Dat is dus precies wat TS schreef: verwarrend.

Als iedereen zoals NS lijkt te denken en te willen zijn hele reis naar de reisplanner zou staren, had je inderdaad geboeg aan wat daar staat, maar dan zou je de borden op stations ook weg kunnen halen en dat doen ze gelukkig niet, dus blijkbaar beseft iemand dat reizigers op stations ook wel eens niet naar de reisplanner kijken maar op een bord daar.


De 2783 zou in Den Haag (en eerdere vertrekstations) dus beter als trein naar Den Bosch worden aangekondigd.

Dan krijg je weer het probleem dat de reisplanner een overstap op dezelfde trein gaat tonen en dat het halverwege veranderen van de getoonde eindbestemming ook verwarring oplevert. NS heeft hier een prachtige oplossing voor bedacht een tijdje geleden door treinen te tonen als 'naar ... via ...'.


Tja, ik snap het probleem niet zo. Die 2 reizigers Den Haag HS naar Eindhoven C moeten op dat tijdstip gewoon even uit hun doppen kijken. En anders gratis extra kilometers in de trein voor hetzelfde geld. Wat wil je nog meer?


De 2783 zou in Den Haag (en eerdere vertrekstations) dus beter als trein naar Den Bosch worden aangekondigd.

Dan krijg je weer het probleem dat de reisplanner een overstap op dezelfde trein gaat tonen en dat het halverwege veranderen van de getoonde eindbestemming ook verwarring oplevert.

Je hoeft de trein niet te splitsen. Alleen maar de getoonde eindbestemming aanpassen. Dat werd 20 jaar geleden (of zoiets) ook al gedaan met de stoptreinen Utrecht - Hilversum - Schiphol en verder.


De 2783 zou in Den Haag (en eerdere vertrekstations) dus beter als trein naar Den Bosch worden aangekondigd.

Voor de reizigers zijn het twee deels overlappende treinen: Dordrecht-Amsterdam Bijlmer en Schiphol-Venlo. 

In Den Haag of Leiden als bestemming Den Bosch aangeven slaat gezien de grote omweg via Schiphol net zo min ergens op.

Eindelijk zou je t/m Leiden als eindbestemming Amsterdam Bijlmer moeten aangeven en vanaf Schiphol eindbestemming Venlo. Andersom t/m Utrecht eindbestemming Schiphol en daarna Dordrecht.

In Den Bosch is nu overigens dezelfde verwarring met de treinaanduiding Dordrecht waar de twee treinen ook vlak na elkaar vertrekken..


De 2783 zou in Den Haag (en eerdere vertrekstations) dus beter als trein naar Den Bosch worden aangekondigd.

Beter is het kunstje dat wordt gebruikt met de trein van Venlo naar Dordrecht waar op elke station getoond wordt:

Dordrecht via Schiphol Airport

andersom wordt dat juist niet gedaan wat toch wel gek is?

Dan krijg je dus gewoon te zien Eindhoven (of Venlo) via Schiphol Airport en is de verwaring dus verdwenen.


Voor de reizigers zijn het twee deels overlappende treinen: Dordrecht-Amsterdam Bijlmer en Schiphol-Venlo. 

In Den Haag of Leiden als bestemming Den Bosch aangeven slaat gezien de grote omweg via Schiphol net zo min ergens op.

Eindelijk zou je t/m Leiden als eindbestemming Amsterdam Bijlmer moeten aangeven en vanaf Schiphol eindbestemming Venlo. Andersom t/m Utrecht eindbestemming Schiphol en daarna Dordrecht.

In Den Bosch is nu overigens dezelfde verwarring met de treinaanduiding Dordrecht waar de twee treinen ook vlak na elkaar vertrekken..

Waarom niet gewoon Dordrecht-Schiphol?

Dat wordt ook gedaan met de IC in Den Bosch waarp ji jhet over hebt zie:

Beter is het kunstje dat wordt gebruikt met de trein van Venlo naar Dordrecht waar op elke station getoond wordt:

Dordrecht via Schiphol Airport

andersom wordt dat juist niet gedaan wat toch wel gek is?

Dan krijg je dus gewoon te zien Eindhoven (of Venlo) via Schiphol Airport en is de verwaring dus verdwenen.

 


In Den Bosch is nu overigens dezelfde verwarring met de treinaanduiding Dordrecht waar de twee treinen ook vlak na elkaar vertrekken..

Mooi he, en dan ook nog eens in tegengestelde richtingen. De intercity vertrekt in noordelijke richting, de sprinter in zuidwestelijke. Eenzelfde constructie zien we in Amsterdam, met de trein naar Rotterdam. De sprinter vertrekt in zuidelijke richting, de intercity rijd naar het noorden. Vind de toevoeging 'trein van XX:XX is eerder in X’ dan ook de beste toevoeging. Maar voor de reiziger die weigert op borden en app te kijken en blind ergens instapt (en dat zijn er meer, veel meer dan je denkt) zal geen enkele toevoeging voldoende zijn. (Bron: dagelijks zie ik nog wel reizigers instappen in treinen waarbij op de borden 'niet instappen’ staat). Hoe fool-proof moet iets gemaakt worden...


De 2783 zou in Den Haag (en eerdere vertrekstations) dus beter als trein naar Den Bosch worden aangekondigd.

Beter is het kunstje dat wordt gebruikt met de trein van Venlo naar Dordrecht waar op elke station getoond wordt:

Dordrecht via Schiphol Airport

Waarom vind je dat beter?

Ik meen dat in het verleden in dergelijke gevallen het verste tussenstation waarvoor die trein nuttig was als bestemming werd genoemd, maar dat daaronder dan nog stond: "Rijdt verder naar XXX, YYY, ...”

Dat is volgens mij pas echt beter, aangezien dat meer vergissingen voorkomt. Vooral bij haastige reizigers komt het immers voor dat ze alleen even snel naar de getoonde bestemming kijken. Bovendien kun je niet van alle reizigers verwachten dat ze precies weten waar de genoemde stations precies liggen.


Bovendien kun je niet van alle reizigers verwachten dat ze precies weten waar de genoemde stations precies liggen.

Ik weet ook niet precies waar Schiphol ligt maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat het ergens in Noord-Holland ligt en zeker niet in de buurt van Noord-Brabant of Limburg. 

Ik meen dat in het verleden in dergelijke gevallen het verste tussenstation waarvoor die trein nuttig was als bestemming werd genoemd, maar dat daaronder dan nog stond: "Rijdt verder naar XXX, YYY, ...”

En waarom zou een haastende persoon de tekst daaronder wel lezen als ze al niet de stations waar gestopt wordt lezen? Wat overigens een veel simpelere optie is, lees op welke stations gestopt wordt, kost misschien 2 seconde extra.

 

Haasten is het slechste wat je kunt doen, zo rende ik mee met een stoet van mensen naar de sprinter richting Utrecht Vaartsche Rijn, althans dat dacht ik want hij ging naar Utrecht Leidsche Rijn...


 

Waarom niet gewoon Dordrecht-Schiphol?

Omdat Dordrecht-Amsterdam Bijlmer wel een logische directe reis is.

 

 

Dan krijg je dus gewoon te zien Eindhoven (of Venlo) via Schiphol Airport en is de verwaring dus verdwenen.

 

De topografische kennis van veel mensen is zo slecht dat ze daar niet uit concluderen dat dat een enorme omrit is.


Ik weet ook niet precies waar Schiphol ligt maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat het ergens in Noord-Holland ligt en zeker niet in de buurt van Noord-Brabant of Limburg.

Van mensen die uit het buitenland komen kun je dergelijke kennis niet verwachten.

Ik meen dat in het verleden in dergelijke gevallen het verste tussenstation waarvoor die trein nuttig was als bestemming werd genoemd, maar dat daaronder dan nog stond: "Rijdt verder naar XXX, YYY, ...”

En waarom zou een haastende persoon de tekst daaronder wel lezen als ze al niet de stations waar gestopt wordt lezen? Wat overigens een veel simpelere optie is, lees op welke stations gestopt wordt, kost misschien 2 seconde extra.

Het idee is dat de "bestemming” groot wordt weergegeven, ook al rijdt de trein daarna nog verder. Zo was het althans op de CTA's.

Haasten is het slechste wat je kunt doen

Dat is misschien wel zo, maar het is nu eenmaal de realiteit dat reizigers gehaast zijn en daar pas je de informatie het beste op aan.


De topografische kennis van veel mensen is zo slecht dat ze daar niet uit concluderen dat dat een enorme omrit is.

Dan heb ik een beter idee, iedere reiziger krijgt een persoonlijke buddy die hen naar het juiste perron brengt. Lekker bij de hand houden...


Het ergste is dat best veel mensen dat eigenlijk ook verwachten van de NS!


dagelijks zie ik nog wel reizigers instappen in treinen waarbij op de borden 'niet instappen’ staat). Hoe fool-proof moet iets gemaakt worden...

NS heeft die boodschap zelf gedevalueerd door hem te misbruiken bij internationale treinen waar je wel degelijk in mocht stappen maar men dat niet leuk vond.


Reageer